Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Hur menar du tar som den ska? Menar du att du inte känner övningen i t ex. latsen? Jag brukar köra tungt i hantelrodd och då kommer man koppla i alla muskler man behöver, tänker jag. Så länge utförandet är någorlunda strikt.
Kör du lättare kanske vissa muskler i ryggen inte används i lika stor utsträckning. Jag kör sällan högreps eller med utförande där jag försöker känna en viss muskel. Brukar träna med 10 reps och så tungt jag kan utan att jag tummar på tekniken. 

Men det kan ju vara så att du är snedfördelat svag i vissa muskler så att de behöver jobba hårdare. Då får du nog helt enkelt vänta tills de muskelgrupperna kommit ikapp. Kanske träna dem extra i andra övningar t ex.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Lurkman

Tycker inte hantelrodden tar som den ska. Vad gör jag fel?

Svårt säga utan att se dig köra den. Men det finns fler övningar för den delen av ryggen.

Dra med armbågen, sikta nere vid magen, använd straps om det är så att det är greppet som ger vika, kläm åt en sekund högst upp tills du lär dig att känna kontakt där.

Krysslåda har rätt i att om du kör nog tunga vikter är kontakt inte lika viktigt, för man får inte upp vikten utan. Men högreps så bör du sikta på kontakt och fokusera.

  • 0

Tack för era svar. Verkar som jag helt enkelt kört åt helvete fel. Alldeles för högt upp tror jag. Har nog inte varit i närheten av magen, utan uppe kring bröstet någonstans...

Jag bytte från skivstångsrodd då jag upplevde att den var för svår att genomföra korrekt men verkar ha sabbat hantelrodden ännu mer hahahaha

  • 0

Skivstångsrodd är enligt mig en av de sämre ryggövningarna pga. kort rörelselängd och som dessutom inte är särskilt nybörjarvänlig. Värst är att jag tycker den sliter onödigt på ländryggen. Ska man köra den så tycker jag man ska köra sk. Pendlay-rodd där man stannar vid golvet efter varje repetition. Då är övningen OK iaf.

Hantelrodd är enligt mig en av de bättre ryggövningarna däremot. Tyvärr brukar det inte finnas nog tunga vikter på de flesta gymmen, för min del, där många har hantlar endast upp till max 50 kg. Jag behöver iaf. 55-60 kg för att det ska bli någorlunda lågreps.

Annars rekommenderar jag kabelrodd. Kör den nästan uteslutande nuförtiden då jag tycker det är bra rörelselängd, lätt att få till rätt teknik och som dessutom tränar svanken (erector spinae) bra. Sparar tid också iom. att man tränar båda sidor samtidigt. Men hantelpress är praktiskt taget lika bra.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

. Ska man köra den så tycker jag man ska köra sk. Pendlay-rodd där man stannar vid golvet efter varje repetition. Då är övningen OK iaf.

Vad tycker du om markrodd då? Jag körde det sist. Du drar igång rodden som ett marklyft helt enkelt. Skön övning då man får jobba med momentum. Går att ha mycket vikt.

Jag tycker nog mest om maskiner för att pricka olika delar av ryggen egentligen. Hammer strength med stöd för bröstet. Sparar på ländryggen då.

Tycker också om kabelrodd om det finns en bra maskin för det. 

  • 0

Har aldrig testat markrodd men kanske kan vara något. Tror jag kör någon halvdan markrodd/pendlay-rodd när jag säger att jag kör pendlay-rodd. Men pendlay-rodd är en bra övning ändå bara det att hantelrodd och kabelrodd är bättre enligt mig. "Vanlig" skivstångsrodd däremot är riktigt dålig, tycker jag.

För vertikala dragövningar så är annars latsdrag en favorit. Pullups/chins är också bra och eg. bättre men det är omständligt att värma upp till övningen och omöjligt att sänka vikten lägre än kroppsvikt vilket är ett stort minus.

Tränade hantelpress, kabelrodd, latsdrag och roman chair hyperextensions tidigare ikväll.

I plan hantelpress gjorde jag en bra 10:a på 48 kg, i kabelrodd en 11:a på 110 kg, i latsdrag en 10:a på 105 kg och i roman chair lite högreps med viktsäck på nacken.

Bra pass!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Om kabelrodd är likvärdig kanske jag borde testa på den. Hantelrodd är verkligen tidskrävande (kör dock lätt så behöver inte vila mycket men ändå). Men man missar ingen liten muskel då alltså? Jag kör styrkelabbets nybörjarpass och där föreslås av någon anledning hantelrodd som substitut för skivstångsrodd.

fattar inte vad man behöver för sjuk rörlighet för att klara skivstångsrodd. Tror inte jag någonsin varit i närheten av att genomföra den korrekt. 

  • 0

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/ antar att det är det här du följer?

Det står att man kan byta hantelrodd mot kabelrodd om man vill. Skillnaden mellan kabelrodd och hantelrodd är att hantelrodden har lite mer magaktivering, speciellt de sneda magmusklerna. Kabelrodd har å andra sidan mer aktivering av erector spinae (ländryggen/svanken). Du får testa vilken du gillar bäst. Hantelrodd tycker jag som sagt är en bra ryggövning, så inget fel att nöta på den heller.

Skivstångsrodd kan du kanske försöka lära dig när du inte längre är nybörjare och då bör du som jag sa helst köra Pendlay-rodd. Du får söka på internet på både Pendlay-rodd och kabelrodd om du är osäker på utförande. Tror det finns på Styrkelabbet.se bl a. men annars är www.exrx.net en riktigt bra databas för styrketräning och träning överhuvudtaget. Den är dock designad som att det vore 1997 så det får du ha överseende med. Finns andra bra sidor om du är osäker på vilka muskler som tränas. FitnessVolt och Weightlifter.com är några andra sådana.

Tillagt 2021-08-01 23:36:

Sedan rekommenderar jag dig att testa hantelpress istället för bänkpress, om du inte redan tränar det. Hantelpress är enklare att träna ensam då du inte riskerar att få stången över dig som med bänkpress. Man dör inte men det kan vara lite obehagligt och omständligt att behöva rulla av stången och vikterna flyger till höger och vänster. Kör själv nästan enbart hantelpress numera.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För övrigt håller jag inte med om stångrodd. Det är en skön övning som jag tycker tar bra, för mig. Man bör inte köra för tungt i den utan även där fokusera på kontakt.

Men, stor dag idag! Ska på gymmet. Blir nog lite av varje. Ben, mark, biceps, utsida och baksida axlar och så mage. 

  • 0

Jag har aldrig gett övningen chansen känner jag men tycker det är kort rörelselängd, svanken tar slut långt före att ryggen gör det och då står man mest bara där och gungar. Men det är kanske som du säger att jag bör testa att träna lite lättare vikt och söka kontakt istället.

Tillagt 2021-08-02 14:20:

Sedan är det svårt att göra sista 5 cm pga. latsen slutar verka där och baksida axlar och trapsen tar över. 

Men många gillar ju skivstångsrodd också så det kanske bara är jag.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag förstår argumenten emot och jag kör inte övningen så ofta själv. Men tycker att den bygger en köttig rygg vad det känns. Som sagt är maskin en favorit för mig istället men en stångrodd med kontakt tar fint.

Har gjort mitt pass nu. Jäklar vad jobbigt det är att köra mark. Gick inte tungt men helt färdig. Får jobba upp det där igen. Tänker köra lite mage och sen ta en promenad ikväll. Måste få upp stegen till minimum 10k iallafall. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Har gjort mitt pass nu. Jäklar vad jobbigt det är att köra mark. Gick inte tungt men helt färdig. Får jobba upp det där igen. Tänker köra lite mage och sen ta en promenad ikväll. Måste få upp stegen till minimum 10k iallafall.

Ja, de få gånger jag kört marklyft så har jag känt mig som en urvriden disktrasa.

Siktar själv på 6 km promenad/jogging per dag. Har hållt det hela juni och juli men maten är det sämre med. Slappade för mycket under semestern så vikten har stått still. Siktar på 92-93 kg så 5-6 kg att droppa i vikt. Nya tag nu efter semestern!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Siktar själv på 6 km promenad/jogging per dag. Har hållt det hela juni och juli men

Jag siktar på 10.000 steg. Idag blev det 8100 och 6,3 km.

Däremot gjorde jag en farmers walk då jag handlade. Det blev nästan 13 kg i ena handen och en påse grillkol i den andra. Fick stanna och byta händer och vila flera gånger på vägen hem. Lite övertro till min egna förmåga kanske men kul i efterhand. 

  • 0

Tack för tipsen igen!

hantelpress är något att överväga, om inte för annat än att det på mitt gym är mindre konkurrens om bänkarna man använder.

älskar för övrigt marklyft. Får en sån jävla kick av den att resten av träningspasset (tyvärr) känns lite ointressant. Absoluta favoriten.

Imorgon blir det just marklyft, lastdrag och militärpress.

inte så förtjust i latsdrag. Får ingen go känsla av det utan det är typ "meh" tills jag plötsligt inte kan dra mer. Man får nog liksom beträffande hantelrodden förmoda att detta har sin grund i att jag utför övningen felaktigt...

Tillagt 2021-08-02 23:06:

In reply to: @Krysslåda

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/ antar att det är det här du följer?

Japp!

  • 0

In reply to: @Lurkman

Imorgon blir det just marklyft, lastdrag och militärpress.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Marklyft har jag inte så mycket att säga om för har praktiskt taget aldrig tränat, men latsdrag tränar jag ofta och den övningen gillar jag. Jag tror dock många nybörjare har problem med den övningen och tycker att den tar för mycket på armar och för lite på ryggen. Det kan nog bero på att de är för svaga i armarna.

Militärpress har jag tränat en del men tränar inte just nu. Mitt tips till dig är att inte bli frustrerad om du inte ökar så mycket i övningen. Det är en övning som är känd för att ha långsamma ökningar.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Varför har du kört så lite marklyft? Alla verkar vara överens om att marklyft dominerar!

funkar rätt bra med pressen tycker jag. Ökar långsamt som du säger men ökar iaf!! Det är mer än vad jag kan säga om vissa andra övningar jag kör, där jag inte lyckats ställa in en optimal vikt trots att jag gymmat tre gånger i veckan i över en månad nu.

för mage kör jag kabelcrunch och det är helt förfärligt jobbigt (upplever att det "tar") men jag ökar av någon anledning inte. 

  • 0

Marklyft är väl en sådan övning som tränar många muskler i kroppen lite halvbra men ingen riktigt bra, förutom möjligen ländryggen då. Och centrala nervsystemet. Det är mer en STYRKEövning än en muskelbyggande övning.

Jag kör rumänska marklyft istället, som är skonsammare och mer inriktat på benen och då specifikt baksida lår. Marklyft är också en ländryggsdödare så därför jag aldrig vågat träna den. Ser skadligt ut bara jag tittar på övningen.

Tillagt 2021-08-03 22:13:

Men lite samma som med skivstångsrodd så har jag aldrig gett övningen chansen riktigt. Bara det att jag instinktivt inte gillar den.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag lyfter såklart väldigt lite i marklyft ännu (körde 35*7*3 idag) men den tar verkligen ordentligt på ländryggen. När jag kommer upp lite i vikterna får jag nog överlägga med mig själv hur jag ska fortsätta...

hade ett sjukt bra pass idag. Mycket nöjd. Kabelcrunch är verkligen en störd övning. Känns som man ska dö. Älskar det.

  • 0

Näe jag börjar mer och mer luta mot att marklyft inte är värt tiden, för mig. Det är en skön övning och när allt känns bra så är det enda felet att det tar mycket tid att köra mark. Men den bygger ju inget särskilt ( förutom allt) Och av mina skador de senaste åren är det enbart pga mark. Det är väl om jag alltid skulle träna 20kg under det jag egentligen vill träna på.

Nu senaste kändes marken nästan okej, Lite dålig form, lite för svag. Sen har jag ont i knät idag, kan även vara pga promenaden med matkassen men tvivlar på det.

De skador man kan dra på sig med marklyft kan vara livsförändrande. 

Å andra sidan vill jag dra 200 i mark innan jag lägger ner helt så vi får väl se.

Idag är det PULL på schemat så kommer väl kötta ett stort gäng ryggövningar. Sedan lite biceps och mage igen. De har bara fått vila sen i måndags men jag körde inte så hårt då. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Å andra sidan vill jag dra 200 i mark innan jag lägger ner helt så vi får väl se.

Hur nära är du nu? Det känns som du varit där och nosat i flera år men det räcker inte hela vägen fram. Jag förstår att du är frustrerad.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Nytt pb kan man säga. Gjorde min första muscle up och några till efter det. Kul! 

In reply to: @Krysslåda

Hur nära är du nu?

Jag har varit på 190 som mest. Nu har jag dessutom gått ner i vikt. Jag har inte haft det som fokuserat mål så många gånger, bara en kul siffra. Jag har hellre hälsa och är snygg. 

  • 0

In reply to: @Ribcage

Näe jag börjar mer och mer luta mot att marklyft inte är värt tiden, för mig. Det är en skön övning och när allt känns bra så är det enda felet att det tar mycket tid att köra mark. Men den bygger ju inget särskilt ( förutom allt) Och av mina skador de senaste åren är det enbart pga mark. Det är väl om jag alltid skulle träna 20kg under det jag egentligen vill träna på. Nu senaste kändes marken nästan okej, Lite dålig form, lite för svag. Sen har jag ont i knät idag, kan även vara pga promenaden med matkassen men tvivlar på det. De skador man kan dra på sig med marklyft kan vara livsförändrande.  Å andra sidan vill jag dra 200 i mark innan jag lägger ner helt så vi får väl se. Idag är det PULL på schemat så kommer väl kötta ett stort gäng ryggövningar. Sedan lite biceps och mage igen. De har bara fått vila sen i måndags men jag körde inte så hårt då.

Vad gjorde du för fel när du skadade dig?

Känns som det bör va hyfsat safe så länge man ej kör så tungt att man måste kompromissa med tekniken.

  • 0

In reply to: @Ribcage

Nytt pb kan man säga. Gjorde min första muscle up och några till efter det. Kul!  

Nice, lite coolt ändå! Har aldrig testat men kanske kan vara ett framtida mål.

Jag kommer gå över till chins och dips nu en period framåt. Tänkte vila från traditionell styrketräning ett tag och bara köra kroppsviktsträning (fast med vikt-bälte eller någon slags extravikt då).

In reply to: @Lurkman

Känns som det bör va hyfsat safe så länge man ej kör så tungt att man måste kompromissa med tekniken.

Nu ska jag väl inte prata som att jag är någon expert (eftersom jag typ aldrig tränat marklyft), men det är väl just svanken som kan ryka eftersom det ligger stor belastning på den. Kör man lättare och fokuserar på kontakt så blir det mer åt det som kallas "rumänska marklyft" skulle jag säga (även om det är en sanning med modifikation). Rumänska marklyft tycker jag iaf känns betydligt mindre skadebenäget än vanliga.

Kolla in den övningen (Sök på romanian deadlift eller bara RDL så kan du se hur den ska utföras). Tror nog att det är det du tränar just nu faktiskt, eller iaf någon blandning mellan vanliga marklyft och rumänska, eftersom du kör relativt lätt.

Dock ser det ju lite bad ass ut att plocka upp något tungt från marken och dra upp det till midjan. Lite samma som militärpress som också känns mäktigt tycker jag.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Nice, lite coolt ändå! Har aldrig testat men kanske kan vara ett framtida mål.

Jo, det är något jag har velat kunna länge. Nu ska de bli snygga också! 

n reply to: @Lurkman

Vad gjorde du för fel när du skadade dig

Fel och fel. Jag kör ofta rätt nära gränsen om man säger så. Kroppen kan bli sliten eftersom. Jag har tidigare fått diskbuktning av lättare vikt. Det kan vara att jag kört tungt länge och kroppen är trött. Tidigare har jag blivit trött i ländryggen från böj och då har den inte hållit för mark tex.

Angående variationer så sägs sumo slita mindre på ryggen iallafall. Kanske är värt att testa nån gång. 

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!