Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Tränade militärpress med frivändning, skivstångsrodd och pullover ikväll. Gjorde en 10:a på 70 kg i frivändning och press, 117,5 kg tio reps i pendlay-rodd och en 10:a på 55 kg i pullover.

Föredrar nog ändå chins och dips just nu och det känns bra att bicepssenan inte krånglar, så tänker snart testa med lite extravikt. Har även bytt så jag kör pull ups med neutralt grepp för att spara axlarna, så det kanske inte bara är dipsen som gör att jag får problem med dem. Just chins sliter en del på bicepssenan tydligen. 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Så jäkla taggad på löpning nu. Ca 6v till lopp. Sprang 15 km igår, bra känsla. Inga smärtor. Om två veckor ska jag persa på 5 km igen. 

  • 0

Kul att höra! Jag har aldrig sprungit så långt som 15 km. Tror maximala jag har sprungit är 12 km. Sprang som jag nämnt förrut mycket som student men oftast kring 5-8 km. 
 

Jag är själv däremot taggad på att gå ner i vikt. Mitt mål är som sagt att ligga kring 97-98 kg till sommaren. Då borde rutorna synas. Kommer jag ner under 100 kg så kan jag springa bort de sista kilona. Vägde 104 kg nu senast jag vägde mig men har inte vägt mig på 3 veckor nu på söndag, så ska väga mig då. Tror jag minskat iaf ett kg.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Skulle kunna springa en halvmara utan problem om jag tog ned farten lite. Det tar sån tid bara 😋 kanske drar en längre sväng på söndag. Men jag har lite annan löpning planerad.

Det är bara att kämpa på. Ät mättande mat så kommer det att gå lättare! 

  • 0

Ja, hade nog fixat det men hade varit tvungen att verkligen mysjogga för att klara 2 mil löpning. Tror vätskebristen är största problemet för mig.

Körde pull ups och dips ikväll. Gjorde en 10:a på 135 kg (kroppsvikt plus 30 kg extravikt) i dips och i pullups en 10:a på 120 kg (kroppsvikt plus 15 kg extra). Körde även lite högreps på lättare vikter. Bra tryck!

Imorgon ska jag dels gå promenad och dels cykla 25-30 minuter spinning. Fettet ska brinna!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Köp en salomon vätskeväst, problem löst! 😁

Det tar ju emot lite med löpning för löpare har verkligen inte de snyggaste kropparna. Men på amatörnivå kan jag nog fortsätta jogga runt med bra överkropp. 

Varit på spinning en gång. Det kändes som bra rehab från löpning. Svettigt också! Idag blir det löpning. Fortfarande oklart om jag kör ute eller inne. Jag har sån kontroll på allt om jag kör på band. Men utomhus är bra för mig. Vana att springa med klockan osv. Hålla tempot själv. 

Jag har verkligen nördat in mig på löpning nu. Jag drömmer löpning. Tänker på nästa veckas pass och planerar. 

  • 0

Helt sant, det går ju att ha vätskebälte.
Och med klara det så menar jag när jag sprang som mest när jag var student. Idag fixar jag nog inte 2 mil löpning.

Kul iaf att du fallit för löpning. Ska bli kul för mig också att komma igång med löpningen till sommaren så fort fläsket är borta. Sprang 4-5 ggr i veckan förr.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Det blev 14 km intervaller med uppvärmning och lite nedjogg. Det tog riktigt bra! 

  • 0

Lite sliten i knät kanske. Joggar ute idag efter jobbet. Nog en sväng till utegymmet 🙂

  • 0

Jag bränner själv lite fläsk på spinningcykeln. 🔥 25-30 minuter brukar jag klara innan jag blir uttråkad...

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Härligt! 

Blev 12 km igår. Tre 2,4 km intervaller med ökande hastighet. Sliten i knän idag. 

  • 0

Brände lite fläsk idag också på spinningcykeln. 25 minuter intensiv cykling 🚴🏻‍♂️ 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Drygt en mil idag. Nio intervaller på bana också. 

  • 0

Körde ett sent spinningpass ikväll. 30 minuter 🚴🏻 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Tränade chins, dips i lördags samt även en mil promenad. Slagsäck 30 minuter och spinning 30 minuter igår. 

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

5 km på 22 minuter på löpband. Jag börjar bli snabb nu! 

  • 0

Ja, bra tid. Har sprungit under 20 minuter på bana. Tror löpband är lite lättare och man brukar säga att man ska springa med en liten lutning för att kompensera, men blir ju drygt för foten att springa i uppförsbacke hela tiden.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag sprang med lutning. Jag vet inte det där. Läser många som har sina pb utomhus och inte på band. Bana är riktigt najs för att ta pb. Får köra på det nästa gång! 

  • 0

Aha. Ja, det kanske sägs lite olika men några löpare som jag pratat med påstår att löpband inte är rättvist eftersom det är lättare och jag tycker själv löpband brukar vara lättare att springa snabbt på. Eller iaf lättare än vanlig landsväg. Men bana kanske är lite samma som löpband då.

Har försökt köra med lutning på löpband men tycker det bara blir drygt med fotnedsättningen, så brukar skippa det.

Bra tid hursomhelst. Det borde betyda att du fixar milen under 50 minuter ganska lätt. 

Körde iaf chins, dips även ikväll. Har bytt tillbaka till gamla gymmet som har medlemstak och etikettregler. Trivdes bra där så ska köra där ett år tänkte jag.

Har även promenerat 10 km idag och även igår.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

In reply to: @Krysslåda

Aha. Ja, det kanske sägs lite olika men några löpare som jag pratat med påstår att löpband inte är rättvist eftersom det är lättare och jag tycker själv löpband brukar vara lättare att springa snabbt på. Eller iaf lättare än vanlig landsväg. Men bana kanske är lite samma som löpband då.

Jao, det är lätt att tro det. Men har sökt runt lite på ämnet och hittar denna artikel:
https://www.intensivept.se/blogg/2020/3/29/lopning-utomhus-vs-lopning-pa-lopband

Även på forumet jogg.se där många anser att de gör bättre ifrån sig  utomhus än på löpband:
https://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=16200

Det verkar variera en del dock, sen är olika band kalibrerade olika bra. En vän som testat band på andra ställen känner att det känns som nedförsbacke när han är på annat gym där de inte kalibrerat rätt. 

Rent psykiskt kan nog löpband vara jobbigare, man måste verkligen gå in i hjärnan och pressa sig själv med en monoton skärm och ett tråkigt gym framför sig.

Fast på själva loppet så förväntar jag mig att både kyla och stark motvind kommer att ställa till det. Det finns en lång raksträcka vid vatten där det ofta är motvind. I medvind på den sträckan har jag cyklat i över 30 kmh där, i februari

Jag förväntar mig inte en tid runt den jag tar på band med andra ord. 

Sedan finns det tre uppförsbackar mot slutet av loppet som kommer att suga musten ur benen. För att öva på det ska jag nog testa jogga lugnt fram till de backarna på träning och sen hålla högt tempo ända till "mållinjen".

Angående lutning på band har jag läst en som rekommenderade att man ska skippa det helt. Att hålla isär löpband och löpning ute helt enkelt. Fotisättningen blir fel och går sen inte ihop med när man springer ute. Särskilt inte i nedförsbackar då dina ben inte kommer att vara van med det.

Bra tränat av dig! Själv blir jag svag just nu. Men jag har annat fokus. 

  • 0

Körde en halvtimme cykel och en halvtimme slagsäck igår och idag halvtimme spinning men planerar även promenad ikväll.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde 14 km löpband varav 9,6 km tävlingsfart

  • 0

Körde spinning 30 minuter imorse och 30 minuter roddmaskin på gymmet nu innan middag. Tänkte kanske klämma in en promenad på 5 km ikväll om jag har ork.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Skulle köra tröskel ute, gick till och med en sträcka. Råkade ta pb på milen. 48 minuter. Mycket motvind, en del backar. 

  • 0

Oj, bra jobbat! Då kanske du kan klara milen på bana under 45 minuter?

Körde 10 km promenad, 25 minuter spinning och 15 minuter roddmaskin igår.

Tänker köra militärpress och pendlay-rodd ikväll. Plus 10 km promenad.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!