Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Black Metal tråden!


Citerar Ageless Force:
Nämn några Black Metal-skivor man bara MÅSTE ha hört innan man dör. Håller ihop och sätter ihop en fetinglista på Spotify och behöver nya infallsvinklar!


Börja med alla norska grejer från 90-talet.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Ageless Force:
Nämn några Black Metal-skivor man bara MÅSTE ha hört innan man dör. Håller ihop och sätter ihop en fetinglista på Spotify och behöver nya infallsvinklar!


Finns allt för mycket bra skit för att kunna lista något nu. Men jag slänger in min black metal playlist på spotify. Dock är det ju bara sånt som finns där, inte min egna samling.
Om det är av intresse:

https://open.spotify.com/user/wolvesguardmycoffin/playlist/5j5G71
GqRPGYzZl3WmhNZ7


Citerar Growler:
Sitter på jobb. Systemet är nede. Kan alltså inte jobba. Så slösurfar Gamereactor och lyssnar på Peste Noire... awesome skit.


De har gjort en del bra grejer faktiskt. Speciellt skivan "Peste Noir" som har bla gästsång från WoI.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Windir är exemplariska inom genre, deras musik är otroligt bra och rå, men samtidigt så vacker, diggar dessa riktigt mycket (kanske är mer åt Viking-metalhållet tillsammans med Enslaved och Bathory. Men jag älskar den typen av Black Metal.

Självklart älskar jag vanlig Black Metal mycket och jag återkommer ofta till Darkthrone, Shining, Mayhem (speciellt den tidiga musikenI), Burzum, Dark Funeral, Emperor och många norska band, har aldrig fördjupat mig jättedjupt i genre, men ibland hittar jag "ny" black metal jag uppskattar.

Gorgoroth minns jag också var väldigt bra, men jag glömmer ofta det bandet.

Här har ni Windir: https://www.youtube.com/watch?v=u0WexR6sCqs
  • 0
Windir är klassiska och skitbra. Jag gillar t o m techno-skiten i slutet av Journey To The End.

Har du hört Taake? Jag kan verkligen rekommendera deras tre första album.

https://www.youtube.com/watch?v=BJ7BQDR8sBs
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Ohh, Malign ska börja lira igen,
Ska någon av er på Black Christmas förresten?

Mayhem
Ofermod
Tribulation
Mefisto
IXXI
Death Wolf
Marduk
Vader

Mayhem ska tack och lov köra hela DMDS skivan. Ingen skit från Wolf Lair och alla andra piss-dåliga skivor med dem.

Venom ska tydligen också lira. Kan ju vara kul att se bara för att de är så jävla dåliga ibland.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Holmfrid:
Windir är klassiska och skitbra. Jag gillar t o m techno-skiten i slutet av Journey To The End.

Har du hört Taake? Jag kan verkligen rekommendera deras tre första album.

https://www.youtube.com/watch?v=BJ7BQDR8sBs


Taake har jag hört (inte jättemycket på), men hört har jag gjort.

Holmfrid, Mayhem är ju uberbra.

Och vad sysslar spotify när det plockar bort Marduk bara sådär.
  • 0
Citerar Holmfrid:
Har du hört Taake?


Taake är riktigt bra skit.
"Torkel, vi diskuterar inte, vi bråkar!" - Torkels mor
  • 0
Citerar Holmfrid:
Windir är klassiska och skitbra. Jag gillar t o m techno-skiten i slutet av Journey To The End.


Sällan synthar fungerar i black, men vafan, skiten är ju faktiskt legendarisk! Håller kanske på lite väl länge men whatahell.

Citerar Misternice:
Och vad sysslar spotify när det plockar bort Marduk bara sådär.


Det är skivbolaget som krånglar, det borde vara uppe inomen vecka, åtminstone enligt bandet själva!

Citerar Holmfrid:
Ska någon av er på Black Christmas förresten?

Mayhem
Ofermod
Tribulation
Mefisto
IXXI
Death Wolf
Marduk
Vader

Mayhem ska tack och lov köra hela DMDS skivan. Ingen skit från Wolf Lair och alla andra piss-dåliga skivor med dem.

Venom ska tydligen också lira. Kan ju vara kul att se bara för att de är så jävla dåliga ibland.


Svider att Marduk körde igenom hela Those of the unlight och Panzer division när man inte var där. En polare som liksom mig håller Marduk som det fetaste Black Metal-bandet där ute kaosade åt oss båda och upplyste mig efteråt om att jag verkligen missat något. Tror honom.

Grym lineup i år igen förövrigt, kul att Mayhem ska lira igenom DMDS-skivan som du säger. Antar du ska dit?
It Can't Rain All the Time
  • 0
Mjo, mest troligt. Beror lite på vad flygbiljetterna kommer kosta osv osv. Funderar nästan på att spara pengar och dra till Hellfest i Bergen istället. Craft lirar live där!


Citerar Misternice:
Holmfrid, Mayhem är ju uberbra.


Jag älskar DMDS, men jag hatar allt de släppt efter den. Tycker verkligen det är jättedåligt.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Lyssnar igenom Dark Funeral-diskografin. Blev precis klar med den senaste (den från 2009 med ett latinskt knas-namn, inte deras kommande) och påbörjade precis Attera Totus Sanctus.
Enformigt och inte överdrivet mycket atmosfär, med vissa undantag. Dock måste jag ge dem cred för deras musikaliska förmåga. Sångaren har en av svartmetallens vassaste och mest brutala pipor, det instrumentala smattret och hastigheten på blast beatsen är riktigt imponerande. Längtar till genomlyssningen av Diabolis Interium som jag minns som deras bästa och mest brutala.
It Can't Rain All the Time
  • 0
Lyssnar igenom Marduk-diskografin och satan (hehe) vilket högkvalitativt band det är. Kul att de fortfarande levererar efter alla dessa år. Dessutom kommer de att köra ett specialset på Black Christmas med hela original-lineupen från Fuck Me Jesus-demot
It Can't Rain All the Time
  • 0
Vilka album har varit bäst i år inom Black Metal?
  • 0
Ett av mina favorit album från 2015 är nog They Became the Falling Ash av Ethereal Shroud men jag har inte särskilt bra koll på vad annat som kommit ut det senaste året.
"My hat is my friend, it helps me relax"
  • 0
Shining för så jävla bra. Angst är en riktigt bra skiva.
  • 0
Citerar Misternice:
Vilka album har varit bäst i år inom Black Metal?


Mgla - mgla exercises in futility
Misþyrming - Söngvar elds og óreiðu. Jag menar, lyssna bara på denna så bör ni bli övertygade:

https://www.youtube.com/watch?v=80D4JwpeJGU



Skulle jag säga. Annars tycker jag inte att det har varit alltför bra år för black metal.

Citerar Tribe:
Those of the Unlight är deras bästa.


Den är bra, men jag håller Opus Nocturne mycket högre.

Tillagt 2016-01-18 09:49:
Förresten, är det någon mer än jag som gillar japanska Sabbat? De ska äntligen lira i Sverige på den bästa jävla festivalen, MUSKELROCK! Jag hoppas på att få se minst en av er där.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Jag måste falla tillbaks till min goa fina Black Metal. Gjorde ett Black Metal projekt i skolan för ca två år sedan som shockade många med en mycket fin film som jag skapade, hade lite brinnande kyrkor, live spelningar från Gorgoroth och Burzum musik i bakgrunden.

Gick igenom mitt musik arkiv på min gamla dator, hittade Misteltein och tänkte genast på Gamereactor av någon knepig anledning, slog mig att jag inte loggat in här på ett tag.........några år sådär.

Holmfrid, Uppdatera mig på ny BM musik för tusan, jag måste komma in i spelet igen!!
Awesome, awesome to the max
  • 0
Gött, detta skall jag kolla upp genast! Behöver ny musik i bilen när man arbetar!
Awesome, awesome to the max
  • 0
Nej nej nej, inte The Depths of Darkness. Vad i helvete tänkte Varg på? Nyinspelningar på gamla klassiker? Samma med Gorgoroth - Uder The Sign Of Hell. Klassiker rör man fan inte. Och de nyinspelade låter skit. Sterila, noll atmosfär, över producerade och tråkiga.


Uppdate kommer Fjällhammer!

Här har du några:

MGLA - Exercises in Futility
Sargeist - Feeding the Crawling Shadows (och Let The Devil In om du ej har hört)
Blaze of Perdition - Near Death Revelations
Obsequiae - Aria of Vernal Tombs (riktigt bra skiva, den måste du verkligen kolla upp.)
Woods Of Infinity - Förlåt... (5 år gammal och jag vet att alla inte gillar WoI, men jag tycker den är riktigt bra)
Teitanblood - Death
Katharsis - Fourth Reich (också några år gammal och du kanske har hört, men tipsar iaf).
Walknut - Graveforests and Their Shadows (grym)
Urfaust - Apparitions
Thulcandra - Ascension Lost (Dissection dyrkeri i sin ädlaste form, men bra skit).

Där har du lite att börja med Välkommen tillbaka! Fan vad kul att se dig här igen.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Lyssnat mycket på Paysage d'Hiver denna vinter. Alldeles underbart, så meditativt. Varit inne på Azaghal också. Bra grejer.

Någon som sitter inne på en fin vinylsamling?
complications of a mastermind
  • 0
Citerar Exity_:
Paysage d'Hiver


Bäst. Lyssnat något på Darkspace?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Exity_:
Lyssnat mycket på Paysage d'Hiver denna vinter. Alldeles underbart, så meditativt. Varit inne på Azaghal också. Bra grejer.

Någon som sitter inne på en fin vinylsamling?


Jag har en rätt schysst vinylsamling när det gäller black och döds, men främst black. En del kasetter och CD också men främst vinyler. En favorit är Teitanbloods första där det följde med en booklet med bland den sjukaste konsten jag någonsin har sett.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Sideshow95:
Lyssnat något på Darkspace?


Dark Space III, framförallt 3.16, är trevlig.


Någon som hört om Batushka? Deras debutalbum som släpptes i december verkar ha gått under radarn hos många. Jag gillar.

https://www.youtube.com/watch?v=xgfa5UlZAL8
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar Exity_: Paysage d'Hiver

Bäst. Lyssnat något på Darkspace?


Absolut, också fina grejer, men det är verkligen något speciellt med Paysage d'Hiver.

Citerar Holmfrid:
Jag har en rätt schysst vinylsamling när det gäller black och döds, men främst black. En del kasetter och CD också men främst vinyler. En favorit är Teitanbloods första där det följde med en booklet med bland den sjukaste konsten jag någonsin har sett.


Kasetter är något jag verkligen skulle vilja ha mer av. Lite svårt att hitta här ibland bara.
complications of a mastermind
  • 0
Citerar Exity_:
Citerar Sideshow95:Citerar Exity_: Paysage d'Hiver

Bäst. Lyssnat något på Darkspace?

Absolut, också fina grejer, men det är verkligen något speciellt med Paysage d'Hiver.

Citerar Holmfrid:Jag har en rätt schysst vinylsamling när det gäller black och döds, men främst black. En del kasetter och CD också men främst vinyler. En favorit är Teitanbloods första där det följde med en booklet med bland den sjukaste konsten jag någonsin har sett.

Kasetter är något jag verkligen skulle vilja ha mer av. Lite svårt att hitta här ibland bara.


Faktiskt så finns det en hel del kasetter! Eller ja, en hel del men vissa band släpper fortfarande på kassett. Antichrist demon på kassett, fy fan vad det paketet stank. De hade hällt ruttet grisblod på dem innan de skickades ut.

Själv då, har du någon vinylsamling?
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Upptäckte att jag aldrig lyssnat på Valkyrja (!) förutom live vid två tillfällen då. Riktigt, riktigt bra skit. Är klar med deras första skiva och är inne på andra genomlyssningen så kan inte påstå att jag ogillar vad jag hörde.

2010 var de förband åt Dark Funeral och piskade dem rejält. Deras soundcheck var bättre än hela mörka begravningens set, låt det sjunka in...

2011 var de förband åt Gorgoroth, Vader etc och var förbannat bra då med. Dock stal The Sickening hela showen. Fascinerande hur många förband är totalt överlägsna sina headliners
It Can't Rain All the Time
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!