Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den stora gitarrtråden!


Vad menas med när man ska stämma gitarren till "Eb"? Skulle försöka mig på introt till Paradise City, med Guns N' Roses och då stod det så.
Johnny ain't so crazy. He's always got a line for the ladies.
  • 0
Citerar keniros:
Hör av dig när du säljer 777an;)


That's never going to happen

Citerar Chainblade:
Skulle du kunna ta de solot?
Själv har jag svårt med tajmingen med vänster och höger handen när jag alternate pickar. Arbetar svinhårt för att försöka få bort det...


Jodå, det solot är ju inte så svårt, men tveksamt om jag orkar/har tid att spela in en massa videos med tutorials eller så. Men vi får se.
:3
  • 0
Citerar Nixxer:
Vad menas med när man ska stämma gitarren till "Eb"? Skulle försöka mig på introt till Paradise City, med Guns N' Roses och då stod det så.


Stäm ner alla strängar ett halvt tonsteg.

Eller så gör du inte det helt enkelt, bara spela som det står.
Antennas to Heaven
  • 0
Citerar Behzad93:
Stäm ner alla strängar ett halvt tonsteg.

Eller så gör du inte det helt enkelt, bara spela som det står.


Men då kan du ju såklart inte spela med i låten.
  • 0
Citerar Nixxer:
Vad menas med när man ska stämma gitarren till "Eb"? Skulle försöka mig på introt till Paradise City, med Guns N' Roses och då stod det så.
Citerar Homer S:
Citerar Behzad93 täm ner alla strängar ett halvt tonsteg.

Eller så gör du inte det helt enkelt, bara spela som det står.

Men då kan du ju såklart inte spela med i låten.



Spela allt ett band ner om du inte örkar stämma om!
None ov thy empty gods, shall ever stand above me!
  • 0
Citerar anden_ahlino:
Spela allt ett band ner om du inte örkar stämma om!


Introt kommer isåfall att låta helt otroligt falskt.
This is where the truth begins, for more than seven deadly sins, you lose your will, I may have hurt your mind.
  • 0
Jag har en Ibanez S520ex

Jag har en vanlig rosewood greppbräda, men de skulle vara väldigt coolt att ha en ljus lönn greppbräda ^^ rent designmässigt!

Vad gör lönn för ljudkaraktär?
  • 0
Citerar Chainblade:
Jag har en vanlig rosewood greppbräda, men de skulle vara väldigt coolt att ha en ljus lönn greppbräda ^^ rent designmässigt!


Samma här, tycker lönn är himla mycket snyggare. Har ingen aning om vilka andra skillnader det är dock.
Antennas to Heaven
  • 0
Någon annan som kör på lite annorlunda stämningar? Jag har sedan ett år tillbaka bara spelat femsträngat med en DADDA-stämning. Stämde den först som en lap steel-gitarr och sedan gick ljusaste e-strängen av. Orkade inte byta på ett tag och vänjde mig. Nu kan jag inte stämma tillbaka till normalt. Är helt besatt av det otroligt sköna ljudet man får.
They can take my life, but they can never take my SMD!
  • 0
Citerar Behzad93:
Citerar Chainblade:
Jag har en vanlig rosewood greppbräda, men de skulle vara väldigt coolt att ha en ljus lönn greppbräda ^^ rent designmässigt!


Samma här, tycker lönn är himla mycket snyggare. Har ingen aning om vilka andra skillnader det är dock.


Äsch, ebenholts och rosewood är bäst.

Greppbrädan avgör inte riktigt hur gitarren låter, men vissa påstår att lönn tillåter dem att spela snabbare för att lönn inte har lika mycket sprickor och har en glattare yta. Då minskar friktionen mellan greppbrädan och fingrarna.

Sen vågar jag inte riktigt säga vilka ljudegenskaper lönn har. Jag tror inte att man använder det på så mycket mer än just till halsen, greppbrädan och som fanér
I'm free to radically alter my beliefs whenever it's convenient.
  • 0
Citerar Sangheili:
Citerar Behzad93:Citerar Chainblade:

Jag har en vanlig rosewood greppbräda, men de skulle vara väldigt coolt att ha en ljus lönn greppbräda ^^ rent designmässigt!



Samma här, tycker lönn är himla mycket snyggare. Har ingen aning om vilka andra skillnader det är dock.



Äsch, ebenholts och rosewood är bäst.



Greppbrädan avgör inte riktigt hur gitarren låter, men vissa påstår att lönn tillåter dem att spela snabbare för att lönn inte har lika mycket sprickor och har en glattare yta. Då minskar friktionen mellan greppbrädan och fingrarna.



Sen vågar jag inte riktigt säga vilka ljudegenskaper lönn har. Jag tror inte att man använder det på så mycket mer än just till halsen, greppbrädan och som fanér


Eddie van halen använder lönn gräppbrädor ^^
Har slitit ner mina band en hel del (misstänker att jag får missljud av ojämn slitning). Om några år tror jag allt är helt slut. Tror jag skaffar en lönngreppbräda ändå den dan...
Är så himla mainstream med roosewood, skulle se riktigt snyggt ut med lönn
  • 0
Lönn har fördelen att det inte behöver behandlas med något heller. Rosewood torkar och kan spricka om man inte behandlar det. Jag föredrar nog känslan av rosewood och ebenholts före lönn. Sen är ebenholts alltid snyggt, medans det varierar från gitarr till gitarr med de andra två.
  • 0
Citerar Homer S:
Lönn har fördelen att det inte behöver behandlas med något heller. Rosewood torkar och kan spricka om man inte behandlar det. Jag föredrar nog känslan av rosewood och ebenholts före lönn. Sen är ebenholts alltid snyggt, medans det varierar från gitarr till gitarr med de andra två.


Vad behandlar man rosewood med? Är det utspädd citron olja eller?
  • 0
Citerar Chainblade:
Eddie van halen använder lönn gräppbrädor ^^
Har slitit ner mina band en hel del (misstänker att jag får missljud av ojämn slitning). Om några år tror jag allt är helt slut. Tror jag skaffar en lönngreppbräda ändå den dan...
Är så himla mainstream med roosewood, skulle se riktigt snyggt ut med lönn


Men samtidigt så finns det tusentals shredders som använder rosewood. Men bara så du vet så är det nog bättre om du bara byter ut banden själv. Att banda om gitarren professionellt kostar nog nån tusing eller så, och att bytta greppbräda lär kosta mer än din gitarr.


Citerar Chainblade:
Vad behandlar man rosewood med? Är det utspädd citron olja eller?


Bland annat.
I'm free to radically alter my beliefs whenever it's convenient.
  • 0
Citerar Sangheili:
Men samtidigt så finns det tusentals shredders som använder rosewood.


Allt handlar om personlig smak.
  • 0
ska snart uppgradera mig från min micro cube till en rör förstärkare för cirka 5000 kr.
Det står mellan en randall rg50tc eller en bugera 6260(combo)
jag spelar mest metal

någon som har en sådan förstärkare och kan ge lite åsikter? ska försöka testa båda två
  • 0
Ifall du kör mest metal skulle jag personligen spela på en Fender Cyber Deluxe-stärkare och sen komplettera med en Boss ME50-mutlieffekt. Du kan få sjuukt tryck i grejerna samtidigt som du kan spela vad som helst i princip, låter asbra Går la på runt 6 tusen.

Vill tipsa alla här inne om mitt nya band där jag spelar gitarr, Emo / Rock / Harcore

http://www.myspace.com/missteschmacher

Lyssna o pm:a gärna åsikter =)
My name is Jeff.
  • 0
Citerar samskogan:
Ifall du kör mest metal skulle jag personligen spela på en Fender Cyber Deluxe-stärkare och sen komplettera med en Boss ME50-mutlieffekt. Du kan få sjuukt tryck i grejerna samtidigt som du kan spela vad som helst i princip, låter asbra Går la på runt 6 tusen.

Vill tipsa alla här inne om mitt nya band där jag spelar gitarr, Emo / Rock / Harcore

http://www.myspace.com/missteschmacher

Lyssna o pm:a gärna åsikter =)


Blev jätteskeptisk när jag läste Emo/ Rock/ Hardcore. Men ni är grymt duktiga. Och Pierce var en riktigt bra låt. Använder ni någon sorts autotune effekt på sången?
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0
Citerar Kerist:
Introt kommer isåfall att låta helt otroligt falskt.


Varför?
  • 0
Citerar The Bullet:
Blev jätteskeptisk när jag läste Emo/ Rock/ Hardcore. Men ni är grymt duktiga. Och Pierce var en riktigt bra låt. Använder ni någon sorts autotune effekt på sången?


Vi använder ytterst lite melodyne (autotune). Måste göra det för att det ska låta bra producerat. Men han sjunger nästan exakt likdant live. Överstämman på första versen i Pierce är hans sjuka falsett bara
My name is Jeff.
  • 0
Citerar The Bullet:
Varför?


Prova att spela ett C ett band lägre utan att stämma om så ska du få se varför.
This is where the truth begins, for more than seven deadly sins, you lose your will, I may have hurt your mind.
  • 0
Citerar Homer S:
Nej, så långt skulle jag inte ens gå för Jimi Hendrix gitarr+begåvning.


INTE??!!

lulz, skämt åsido.
"Reality is tearing itself asunder - and i must race."
  • 0
Citerar Homer S:
Nej, så långt skulle jag inte ens gå för Jimi Hendrix gitarr+begåvning.


Ljug inte.
This is where the truth begins, for more than seven deadly sins, you lose your will, I may have hurt your mind.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!