Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den stora gitarrtråden!

Homer S
Homer S
Citerar c0d0x:
Sugen på att köpa akustisk gitarr så tänkte höra mig för här. Har haft elgitarr (Cort) ett tag men skulle inte påstå att jag kan spela, kan ett fåtal ackord typ men känner egentligen mer för att spela akustiskt då det passar bättre med min musiksmak. Har bestämt mig för att jag vill ha stålsträngat och vill inte gå över 1200 kronor. någon mer kunnig som kan avgöra om denna är något att ha? http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1210241&artno=280543

Andra bra tips? något att tänka på när jag köper gitarr?

Har ett tips: 1200 kr är för lite pengar för att få en bra gitarr till nypris. Det går inte att komma ifrån det. Släng inte pengarna i sjön, som man säger.

Skulle rekommendera en Yamaha FG700S eller FG700MS (matt finish). Yamaha har satt standarden för budgetgitarrer under en väldigt lång tid. Kanske kan hitta en inom din budget begagnat?

Spelar själv på en Yamaha FG720S.

Szreaper
Szreaper
Citerar c0d0x:
Sugen på att köpa akustisk gitarr så tänkte höra mig för här. Har haft elgitarr (Cort) ett tag men skulle inte påstå att jag kan spela, kan ett fåtal ackord typ men känner egentligen mer för att spela akustiskt då det passar bättre med min musiksmak. Har bestämt mig för att jag vill ha stålsträngat och vill inte gå över 1200 kronor. någon mer kunnig som kan avgöra om denna är något att ha? http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1210241&artno=280543

Andra bra tips? något att tänka på när jag köper gitarr?

Ganska säker på att det var just den min syster fick i julklapp och jag tycker den var riktigt bra. Har väll iof ingen större erfarenhet av akkeguror men den lät bra och höll stämningen väldigt bra så tror det är ett bra köp för en nybörjare. Den kostar dessutom bara 799 kr nu!

The_Metalhead92
The_Metalhead92
Cort tillverkar i vilket fall som helst de flesta gitarrer som tillverkas i Asien. Dom och Samick. Ofta kan det vara samma gitarrer med olika loggos bara.

"- Berlusconi kan få hur många kvinnor han vill gratis."
Homer S
Homer S
Citerar The_Metalhead92:
Cort tillverkar i vilket fall som helst de flesta gitarrer som tillverkas i Asien. Dom och Samick. Ofta kan det vara samma gitarrer med olika loggos bara.

Medan det är sant att många märkens budgetmodeller tillverkas sida vid sida efter kontrakt till samma fabriker i Asien, så stämmer det inte att Cort står för de flesta av dem. De är en spelare bland många. Yamaha bygger 500 000 gitarrer per år i Hangzhou, Kina. Ett annat märke som har egen fabrik i Asien är Epiphone, i Qingdao, Kina.

World Musical Instruments Co. Ltd i Sydkorea står för tillverkningen av PRS SE.

Ibanez, eller Hoshino Gakki som företaget heter, har inte förrän fabriken i Indonesien (Premium-serien) faktiskt stått själva för tillverkningen av sina gitarrer, och även nu bara som delägare. FujiGen Gakki i Japan har varit en av tillverkarna de anlitat.

I Japan har du haft Chushin Gakki som byggt åt bland annat Charvel och Jackson fram till konkursen. Tokai Gakki som byggt en stor del åt Fender Japan sedan 1997.

Och så vidare.

The_Metalhead92
The_Metalhead92
Fick tillbaka min Ibanez lawsuit strata från ombandningen idag. Ny, fräscha mediumband, iställlet för de slitna vintagebanden som satt på. Känns som en ny gitarr!

4Sound Växjö rekommenderas!

Axxorz
Axxorz
Någon mer än jag som det börjar vattnas i munnen för när en ser den här? (Faded Vintage-varianten)

http://www.schecterguitars.com/Handler.ashx?Item_ID=D9AB0505
-1B90-428C-BE7E-3736BB496EF9

Den är verkligen precis i min smak, allt från stallet till greppbrädan, från mickarna till färgen. Jag tror jag är kär. Får se om jag kan få fingrarna på en när den kommer ut på marknaden.

I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
Szreaper
Szreaper
Schecter Banshees tilltalar mig också, speciellt passiva mickarna och finishen. Tycker dock det ser lite tråkigt ut när halsen inte är lackad på "see-through" gitarrer. Såg en på 4sound häromdagen så de finns redan ute ;)

Är själv väldigt sugen på en ny gura. Just nu lutar det åt en Schecter Hellraiser Extreme, denna för att vara exakt: http://www.schecterguitars.com/guitars/hellraiser-extreme/h-0-201
3-12-09-detail

Nackdelen är att den är så förbaskat dyr här i Sverige och det blir inte speiellt billigt att importera från USA med all skatt :/

Axxorz
Axxorz
Citerar Szreaper:
Såg en på 4sound häromdagen så de finns redan ute ;)

Jaså? Det var inte den med floyd då? Nu blir jag nästan fnittrig.

I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
Bromsspår
Bromsspår
Det sägs väl att det skall införas frihandel mellan EU och USA? Kommer att vara ett hårt ekonomisk slag för mig som i skrivande stund kan sälja mina nuvarande gitarrer med vinst. Kan man ju drömma om senare.

Apropå tull etc.

Tillagt 2014-02-17 14:35:
Citerar Homer S:
Citerar Szreaper:Hehe, finns ju pedalbord som bara rymmer några pedaler. Alternativt kan du köpa ett med plats för typ 5 pedaler och ha resterande platser till footswitch och kanske en wahwah.

Jag beställde en Pedaltrain Nano till slut. Plats för 4 pedaler och medföljande gigbag och kardborretejp. Färdigt kit för lat gitarrist (hade kunnat sätta ihop ett sådant kit själv, det är inte som att Pedaltrain säljer något annat än hastigt ihopsvetsade delar med väska eller case till) men jag hade sparat någon enorm summa för det besväret så tänkte att det var värt det.

Blev även en Boss MT-2 Metal Zone. Att den både sålt i drivor och är avskydd och älskad samtidigt fick mig intresserad av att vilja prova en själv. Det rör ju sig inte om så mycket pengar och känns väl värt att ha ett utbud av prylar att testa i olika situationer. Får plugga in och testa lite senare idag. Om inte annat lär jag kunna leka metalhead när jag känner för det, tyvärr utan att vara helt övertygande i modeaspekten - påminner nog mer om Kurt Cobain än Chuck Shuldiner. Med skillnaden att jag fortsätter förpesta min omgivning ett tag till, förstås.

Metal-zonen är sådär alltså. Eller, den är en boss-pedal. Inte skit, men man får det man betalar för. Skulle satsa på en utbe-screamer istället, och använda den som en boost till någon overdrive pedal.

Homer S
Homer S
Citerar Bromsspår:
Metal-zonen är sådär alltså. Eller, den är en boss-pedal. Inte skit, men man får det man betalar för. Skulle satsa på en utbe-screamer istället, och använda den som en boost till någon overdrive pedal.

Har en MXR GT-OD på pedalbordet bredvid min Boss DS-1 och Korg Pitchblack nu.

Beställde precis en Schecter Blackjack V-1. Velat ha ett V av Gibson-typ ett tag nu, bredvid min Jackson Rhoads.

ApeWithSniper
ApeWithSniper
De två ljusaste strängarna går lätt emot halsen på de låga banden. Har väldigt låg stränghöjd. Går det att göra något åt detta?

Homer S
Homer S
Citerar ApeWithSniper:
De två ljusaste strängarna går lätt emot halsen på de låga banden. Har väldigt låg stränghöjd. Går det att göra något åt detta?

Vad är det för gitarr? På en elgitarr är det bara att skruva på sadeln/stallet och höja stränghöjden, på en akustisk blir det lite svårare.

ApeWithSniper
ApeWithSniper
Citerar Homer S:
Vad är det för gitarr? På en elgitarr är det bara att skruva på sadeln/stallet och höja stränghöjden, på en akustisk blir det lite svårare.

Martin 000-15M.

Bromsspår
Bromsspår
Citerar ApeWithSniper:
Citerar Homer S:Vad är det för gitarr? På en elgitarr är det bara att skruva på sadeln/stallet och höja stränghöjden, på en akustisk blir det lite svårare.
Martin 000-15M.

Halsen har förmodligen slått (böjt) sig. Bara att lämna in till närmaste gitarrtekniker. Är tyvärr rätt så dyrt (jag betalade 600 spänn när jag kämnade in min elgitarr för många år sedan, men killen är känd för att vara billig, och det var förmodligen svart).

Tråkig kostnad, helt klart.

Homer S
Homer S
Att halsen böjer sig efter strängarna är helt normalt och kan lätt åtgärdas med att justera dragstången. Om halsen däremot slår sig har du andra problem. Enda sättet att åtgärda en sådan hals är att hetta upp med vattenånga och böja rätt den och sen hoppas att den slutar slå sig, vilket aldrig är en garanti med ett sådant oberäkneligt material som trä. Justeringar av stränghöjd bör göras från stallet, förutsatt att halsen är korrekt justerad först. Har tyvärr ingen erfarenhet av att justera stallet på en akustisk gitarr.

Är för övrigt riktigt nöjd med min Schecter Blackjack V-1. Med tanke på att jag fick den för hälften av vad den kostar ny i Sverige i en fabriksförseglad kartong är jag riktigt nöjd. Halsen är förvånansvärt tjock och rundad för att vara en metalgitarr, vilket passar mig helt utmärkt. Den är något obalanserad och halstung när man står upp dock. Vet dock av erfarenhet att detta förmodligen skiljer sig från exemplar till exemplar då jag har en Telecaster med så lätt kropp att den är halstung.

Jag skulle knappast kalla mig en metalgitarrist idag, så hela gitarren är väl egentligen lite utanför vad jag vanligtvis spelar på, med Seymour Duncan Blackouts-mickar och svart hårdvara. Just denna vita modell känns dock tillräckligt nära för att det med nya volym- och tonrattar ska andas lite mer klassisk hårdrock om den.

http://imageshack.com/a/img838/7251/ysd6.jpg

The_Metalhead92
The_Metalhead92
Citerar Homer S:
Att halsen böjer sig efter strängarna är helt normalt och kan lätt åtgärdas med att justera dragstången. Om halsen däremot slår sig har du andra problem. Enda sättet att åtgärda en sådan hals är att hetta upp med vattenånga och böja rätt den och sen hoppas att den slutar slå sig, vilket aldrig är en garanti med ett sådant oberäkneligt material som trä. Justeringar av stränghöjd bör göras från stallet, förutsatt att halsen är korrekt justerad först. Har tyvärr ingen erfarenhet av att justera stallet på en akustisk gitarr.

Är för övrigt riktigt nöjd med min Schecter Blackjack V-1. Med tanke på att jag fick den för hälften av vad den kostar ny i Sverige i en fabriksförseglad kartong är jag riktigt nöjd. Halsen är förvånansvärt tjock och rundad för att vara en metalgitarr, vilket passar mig helt utmärkt. Den är något obalanserad och halstung när man står upp dock. Vet dock av erfarenhet att detta förmodligen skiljer sig från exemplar till exemplar då jag har en Telecaster med så lätt kropp att den är halstung.

Jag skulle knappast kalla mig en metalgitarrist idag, så hela gitarren är väl egentligen lite utanför vad jag vanligtvis spelar på, med Seymour Duncan Blackouts-mickar och svart hårdvara. Just denna vita modell känns dock tillräckligt nära för att det med nya volym- och tonrattar ska andas lite mer klassisk hårdrock om den.

http://imageshack.com/a/img838/7251/ysd6.jpg

Du har helt rätt! Såvida ApewithSniper inte ar förvarat sin gitarr i jättetorr miljö så är det troligtvis bara en justering som behövs.

ApewithSniper: Ta bara med gitarren till en musikaffär du litar på så får de kolla på det. Säkert ingen stor grej!

ApeWithSniper
ApeWithSniper
Citerar Homer S:

Äsch, tycker Joe Bonamassa brukar spela sådana.

Tack för svaren. Tror bara att halsen behöver justeras, Gitarren är bara ett år gammal och jag har behandlat den med omsorg. Fantastiskt intstrument i övrigt, förresten. Fast det vet ni gitarrkunniga säkert redan.

The_Metalhead92
The_Metalhead92
Citerar ApeWithSniper:
Citerar Homer S:Jag skulle knappast kalla mig en metalgitarrist idag, så hela gitarren är väl egentligen lite utanför vad jag vanligtvis spelar på, med Seymour Duncan Blackouts-mickar och svart hårdvara. Just denna vita modell känns dock tillräckligt nära för att det med nya volym- och tonrattar ska andas lite mer klassisk hårdrock om den.
Äsch, tycker Joe Bonamassa brukar spela sådana.

Tack för svaren. Tror bara att halsen behöver justeras, Gitarren är bara ett år gammal och jag har behandlat den med omsorg. Fantastiskt intstrument i övrigt, förresten. Fast det vet ni gitarrkunniga säkert redan.

Vänta nu, Bonamassa spelar väl inte Schecter?! Du kanske menar Flying V´s?

Hursomhelst är ju en Flying V inte enbart en metalgitarr, Tror det är mickarna som Homers S syftar på: dom är ganska metal.

Homer S
Homer S
Citerar ApeWithSniper:

Se till att förvara gitarren i en klimatkontrollerad miljö eller åtminstone ha luftfuktare i caset också. Det är ett måste i vårt klimat. Helsolida akustiska gitarrer är ytterst känsliga i förhållande till laminat och elgitarrer som inte har samma mängd exponerat trä. Mycket trist om det uppkommer sprickor på grund av det.

För egen del är det den största anledningen till jag spelar på en 2500 kronors Yamaha som endast har solid topp. Verkligen en fantastisk gitarr för de pengarna, men med tanke på de 12 elgitarrer jag har är min akustiska arsenal väldigt basic.

Citerar The_Metalhead92:
Vänta nu, Bonamassa spelar väl inte Schecter?! Du kanske menar Flying V´s?

Hursomhelst är ju en Flying V inte enbart en metalgitarr, Tror det är mickarna som Homers S syftar på: dom är ganska metal.

Bonamassa lirar Gibson Flying V enligt 1958 års modell. Menade mer mickarna, hårdvaran och de utsmyckande delarna överlag hos denna gitarr. Det ideala hade ju varit att få tag i en vit Gibson Flying V '67, men eftersom de inte verkar tillverkas längre och dessutom kostar bra mycket mer än de 4500 kr jag gav för Schectern ny så var det inte aktuellt.

Felx
Felx
Hej! Jag har planer på att införskaffa en riktigt fin akustisk gitarr till sommaren. Tittar runt på både Martion och Taylor nu och tänkte höra lite vad ni har att säga. Kan tänka mig att lägga upp till 20000 lite beroende på hur mycket pengar jag får i studentpresent. Spelar mycket av John Mayers musik, så mycket fingerstyle-inspirerat. Uppskattar alla tips jag kan få!

Homer S
Homer S
Alltid roligt med nya instrument! Tyvärr sträcker sig min kunskap om akustiska inte så värst långt. Äger en Yamaha FG720S själv, vilken har ett nypris på 2500 kronor. Lycka till med köpet!

Felx
Felx
Tack! Var inne på Jam i lördags och provspelade i flera timmar. Vilka underbara instrument det finns. Kommer garanterat krävas mycket mer tid innan jag känner mig säker på ett köp, men just nu känns det som att en Martin OM-28e Retro är den som är hetast. Helt fantastisk.

The_Metalhead92
The_Metalhead92
Furch kan ju vara värt att spana in. Har hört mycket bra om dom och de kostar inte skjortan, tillskillnad från en Martin.

Homer S
Homer S
Suttit och tabbat i Guitar Pro 5 hela dagen.

Brukar skriva all min musik i Guitar Pro 5, som i mitt tycke fortfarande är det helt överlägsna alternativet för att snabbt få ner idéer och sedan kunna dela med sig av dem, men jag använder sällan programmet för att tabba andras låtar på gehör.

Nu ville jag spela Mighty Wings av Cheap Trick från Top Gun, och då var det bara att ge sig på den. Tog ett par timmar att få ner den, men det var det värt. Helt perfekt blir det aldrig, och visst kan man sitta och pilla i timmar till, men varenda trumfill och keyboardackord behöver inte vara 100% som på inspelningen. Är mest nöjd över att ha fixat keyboardmelodierna något sånär, eftersom det inte är ett instrument jag spelar. (Är någon intresserad av tabben så får ni skicka ett PM.)

Förutom att det är kul att få ner en av sina favoritlåtar lär man sig fruktansvärt mycket om låtskrivande av att ta ut på gehör.

Spion
Spion
NEVERMIND, problem solved.

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy