Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar filleeeh:
Har skaffat mig en gaming-laptop nyligen, bör man inhandla en kylplatta också?
Har aldrig ägt en laptop förr. :o


Skaffa en kylplatta, förlänger livslängden och prestandan! Vilken du ska ta beror helt på din budget/behov... Har själv ingen personlig erfarenhet av kylplattor, bara andra hand från några kompisar


Kan nog vara lika bra, de är ju så billiga ändå. En kompis använder en clas Ohlson platta till sin AlienWare då den blev brännhet på undersidan.

Tillagt 2011-06-13 14:49:
Citerar baathen:
Radim: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622370 Ett sånt här du menar eller? Lite rabatt på det just nu med .


Riktigt fint pris, men frakten är 99 spänn plus att du får värdelös support.

Fast grafikkort brukar ju inte krångla direkt, but still. Det som är bra är om du säljer kortet begagnat, så går garantin över till köparen.
  • 0
Citerar baathen:
Radim: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622370 Ett sånt här du menar eller? Lite rabatt på det just nu med .


Nope, lägg gärna till lite och få gigabytes version som låter dig låsa upp till 6970. Då får du ett 3000kr kort för runt 2300kr.

Tillagt 2011-06-13 15:44:
Nu sitter man med asus 1215b. Riktigt trevlig dator. Känns inte alls speciellt billig. Enda nackdelen jag har kommit på än så länge är att skärmen inte går att vinkla bak så mycket som jag vill. Men det är också enda nackdelen jag kommit på än så länge.
  • 0
Citerar Aaandy:
Dustin Home har tagit in Gigabyte HD6950 med referensdesign.

http://www.dustinhome.se/pd_5010546164.aspx


Trevligt! Hoppas de har kvar dem efter sommaren!
  • 0
Är på jakt efter en bärbar dator att ha till pluggande på högskola i höst och såg att elgiganten säljer Sony Vaio VPC-EE4E1E för 4444:- på sin sommarrea. Borde jag slå till eller finns det något bättre alternativ för ungefär samma peng?
Call it.
  • 0
Citerar Kratos666:
Är på jakt efter en bärbar dator att ha till pluggande på högskola i höst och såg att elgiganten säljer Sony Vaio VPC-EE4E1E för 4444:- på sin sommarrea. Borde jag slå till eller finns det något bättre alternativ för ungefär samma peng?


Jag tycker du borde kolla in asus 1215b. Väldigt prisvärd, bra batteritid, oerhört tyst och trevlig storlek.
  • 0
Citerar Baxter:
Trevligt! Hoppas de har kvar dem efter sommaren!


Säger samma sak!
  • 0
Jag hoppas de finns kvar om 2 veckor

Kanske. Är väldigt sugen på Samsungs nya 27" 120hz också.
  • 0
Citerar Jabu-Jabu:
Jag hoppas de finns kvar om 2 veckor


Köp inte slut på dem nu!
  • 0
Citerar Radim:
Nu sitter man med asus 1215b. Riktigt trevlig dator. Känns inte alls speciellt billig. Enda nackdelen jag har kommit på än så länge är att skärmen inte går att vinkla bak så mycket som jag vill. Men det är också enda nackdelen jag kommit på än så länge.

Skärmen e ju i allmänhet rätt suddig tycker jag. Och har en del problem med Trackpaden som kan fucka sig ibland.

Sen har jag inte lyckats hitta drivare för att kunna stänga av ljud/wifi med FN knapparna... Haz u had any luck thare?
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar Baxter:
Köp inte slut på dem nu!


Nu när jag tänker på det kanske man skulle slänga iväg en beställning direkt, kanske två
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Sen har jag inte lyckats hitta drivare för att kunna stänga av ljud/wifi med FN knapparna... Haz u had any luck thare?


Jag kör på den installationen som kom med. Alltså har jag inte behövt bry mig om drivrutiner. Att stänga av allt som hade med asus att göra i msconfig vid uppstart var ett måste. Störde mig jättemycket på allt bloatware. Hårddisken är rätt seg. Så får väl skaffa en SSD när plånboken tillåter.

Jaja, det är inte jag som ska ha den. Köpte den åt tjejen.
  • 0
Tack för svar.
En dålig förlorare är någon som förlorar för att han är sämre.
  • 0
Skärmen är minsann lite suddig. Tänkte skaffa en TV eller en 27" skärm för film som hon kan använda när hon är här.
  • 0
Okej, det är mycket bättre nu. Men när jag spelar är det fortfarande förvånansvärt mycket pixlar, kan det bero på att jag sitter 0,5 m ifrån?

Vad jag dock inte begriper är varför kvalitén är sämre än på min 5 år gamla Samsung LCD som kördes med VGA-kabel.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Radim:
1215b


Kan man lira HoN och sånt med den?
Some people believe in god, I believe in Hammarby!
  • 0
Citerar bajen13:
Kan man lira HoN och sånt med den?


Jadå, det skulle jag våga påstå.
  • 0
Citerar Jabu-Jabu:
Kanske. Är väldigt sugen på Samsungs nya 27" 120hz också.


Hm. Låter intressant. Vad är det för någon?
  • 0
Citerar Aaandy:
Hm. Låter intressant. Vad är det för någon?


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856955

eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856956

samt 23" av förstnämnda.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856954

Ska tydligen ha förbättrade betraktningsvinklar och färger. Tror de kommer vara riktigt bra. Dock ganska saftig prislapp. Men man kollar väldigt mycket på skärmen så en bra skärm skulle jag vilja påstå är en bra investering.
  • 0
Citerar Jabu-Jabu:
Ska tydligen ha förbättrade betraktningsvinklar och färger.


Fast är inte TN-panel lite utdaterat?

Och varför finns inte nummer två med den graciösa foten i 23"?
  • 0
Hmm... Gigabyte HD6950 2GB - Att låsa upp det till 6970, är det något svårt? Annars blev jag ganska sugen på det kortet måste jag säga.
I'm going to leave the planet burning.
  • 0
Citerar Aaandy:
Fast är inte TN-panel lite utdaterat?


Må så vara men det är smällen man får ta om man är så skadad att man måste ha 120hz. Tyvärr lär det inte komma IPS eller VA med den frekvensen på länge om ens någonsin.
  • 0
Citerar Denati:
Hmm... Gigabyte HD6950 2GB - Att låsa upp det till 6970, är det något svårt? Annars blev jag ganska sugen på det kortet måste jag säga.


Inte alls svårt. Riktigt enkelt faktiskt.
  • 0
Citerar Denati:
Hmm... Gigabyte HD6950 2GB - Att låsa upp det till 6970, är det något svårt? Annars blev jag ganska sugen på det kortet måste jag säga.


Har ett på ingående! Och om du inte visste det redan, så finns det både hos Webhallen och Dustin Home med referensdesign.

Citerar Jabu-Jabu:
Må så vara men det är smällen man får ta om man är så skadad att man måste ha 120hz. Tyvärr lär det inte komma IPS eller VA med den frekvensen på länge om ens någonsin.


Är det så stor skillnad när man vant sig? Varför inte det? Trodde de paneltyperna var bättre på... allt.
  • 0
Citerar Aaandy:
Är det så stor skillnad när man vant sig?


Ja tyvärr. Har haft min Viewsonic 120hz sen den kom ut nån gång under 2009 och jag klarar verkligen inte av att gå tillbaka. Jag försökte en vecka att köra med 60hz. Spellusten totaldog när allt bara hackade. Känner till och med av det i Windows.

Citerar Aaandy:
Varför inte det? Trodde de paneltyperna var bättre på... allt.


De skulle väl antagligen bli för dyra för målgruppen och således inte lönsamma. De flesta som köper 120hz tror jag är ungdomar som inte har råd att lägga hur mycket som helst. Ta en 27" 120hz som kommer nu, över 5000kr för en TN-panel. Ta en IPS-skärm på 27" så är du uppe i över 7000kr. Kombinerat? Vi pratar inte billiga skärmar. Mindre storlekar kanske skulle gå men redan vid 23-24" så kostar 120hz mer än var IPS-gör.

Dessutom anses fortfarande inte IPS snabba nog även om de är nere i ganska snabba hastigheter nu jämfört med några år sen. Hoppas går ju, jag hoppas verkligen.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!