Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Tjena. Första gången jag är inne här.

Har en liten fråga. Just nu sitter jag på Phenom X4 955 BE, 4 gig ram, 5850 BE, 650 Watt, 64 gig SSD.

Jag ska bygga hus nu med ett litet filmrum. Här ska fördereda för kabeldragning i väggarna samt ha en liten lucka i väggen som går in i ett förråd. På så sätt kan jag ha datorn där inne och sen köra upp bilden duken via projektor.

Jag funderar på att behålla allt som det är (+ mer ram), men byta grafikkort till GTX 670 eller 7970 eller liknande. Vad sägs om det?

Tycker det funkar riktigt bra nu, men vill framtidssäkra mig lite. Kommer processorn flaskhalsa grafrikkortet?

Håll med om att det lockar att bara köpa nytt grafikkort istället för en helt ny burk. Pengarna rullar ändå i samband med ett husbygge...
freddalf
  • 0
  • Mahe
  • Mahe
Vad tycker ni om mitt bygge: www.inet.se/kundvagn/visa/2592290/dator-8k ? Hur kan jag göra det bättre? Har en HDD hemma, vill inte lägga mer än 8000.
"You're not gonna believe this. The guy killed 16 Czechoslovakians. He was an interior decorator."
  • 0
  • Tuta
  • Tuta
jag har ett GTX 670 windforce och det är bannemig fantastiskt. Jag ser inte varför man skulle behöva mer kraft i dagens läge då jag maxar allt! Trippla fläktar som kyler fantastiskt bra men tyst vilket ju är super för er som vill överklocka.
· · · - - - · · ·
  • 0
Citerar John_Peter:
Funderar själv just nu på Gigabytes Radeon 7970 kort alt Gigabyte GTX680, eller så funderar jag på att vänta tills nya grafikkort kommer. Känns ju som de är lite såhär dags dom nya brukar komma, kring årsskiftet?

Det kommer inte hända något förrän nästa år, för Nvidia.
Och AMD visar med största sannolikhet upp något ur sin 8000-serie på CeBIT i mars Nvidia är helt säkert senare på det.

Citerar Tuta:
jag har ett GTX 670 windforce och det är bannemig fantastiskt. Jag ser inte varför man skulle behöva mer kraft i dagens läge då jag maxar allt! Trippla fläktar som kyler fantastiskt bra men tyst vilket ju är super för er som vill överklocka.

"Maxa allt" är ett uttryck man hör alltför ofta, men det är sällan sant "Maxa allt" kan man göra med kort som är 1500;- billigare, att sätta allt på max och få igång spelet. Frågan är hur pass bra spelupplevelsen är?

Något man bör tänka på är att en inofficiell standard idag för att "maxa" ett spel är:
*1080p
*Allt uppskruvat på max, utan undantag
*Konstant 60+ FPS

Det är mer än lite omöjligt att hålla dessa krav i spel som Shogun 2 och Metro 2033 : >

Tillagt 2012-11-26 16:42:
Citerar freddalf:
Just nu sitter jag på Phenom X4 955 BE, 4 gig ram, 5850 BE, 650 Watt, 64 gig SSD.


Citerar freddalf:
Jag ska bygga hus nu med ett litet filmrum. Här ska fördereda för kabeldragning i väggarna samt ha en liten lucka i väggen som går in i ett förråd. På så sätt kan jag ha datorn där inne och sen köra upp bilden duken via projektor.

Jag funderar på att behålla allt som det är (+ mer ram), men byta grafikkort till GTX 670 eller 7970 eller liknande. Vad sägs om det?

Tycker det funkar riktigt bra nu, men vill framtidssäkra mig lite. Kommer processorn flaskhalsa grafrikkortet?

Vad ska du använda datorn till? Är det filmtittande och andra vardagsaktiviteter så är 670 och 7970 absolut inget att sikta på. Och detta förråd får vara något luftigt, för dessa giganter vill inte bli ugnsbakade

Du kommer vara begränsad av processorn i spel, om inte nu så väldigt snart. Den är inte på långa vägar på samma nivå som dagens grafikkort och har varit utgående i ett tag nu.
Även om den skulle orka med att dra t.ex. Battlefield 3 idag med lite överklockning, så spelar grafikkortet i en helt annan division, och processorn kommer med tiden att begränsa dig mer och mer!

Är mer värt att byta upp dig där också

Tillagt 2012-11-26 17:04:
Citerar Mahe:
Vad tycker ni om mitt bygge: www.inet.se/kundvagn/visa/2592290/dator-8k ? Hur kan jag göra det bättre? Har en HDD hemma, vill inte lägga mer än 8000.

Installerar du OS på annat sätt än genom skiva? Eller du har DVD-enhet hemma?
Jag behöll allt och bytte moderkort

Det är ett hyfsat paket, och det finns bara småsaker att spara in på. Nätaggregatet t.ex., om du inte verkligen måste ha modulärt. Också moderkortet kan man spara in på. Men det är bara någon hundralapp, inget större.

Det jag hade valt, om du vill ha något ändrat men fortfarande hålla dig runt 8k, är att byta grafikkort till antingen:
http://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-3072
mb-windforce-soc-3st-spel-varde-699kr-pa-kopet

http://www.inet.se/produkt/5409599/asus-geforce-gtx-660ti-2048m
b-directcuii-assassin-s-creed-iii-varde-399kr


Det du kan göra är att plocka samma delar som är i uppgraderingspaketet, men ta ett något billigare moderkort:
http://www.inet.se/produkt/1902243/asrock-z77-pro3-atx

Värt att tänka på då är att det endast har stöd för Crossfire, inte för SLI
  • 0
Citerar deanwin:
Något man bör tänka på är att en inofficiell standard idag för att "maxa" ett spel är:
*1080p
*Allt uppskruvat på max, utan undantag
*Konstant 60+ FPS


Det där är dock fel. De två första punkterna stämmer. Men den tredje punkten är:

*Spela konstant i en acceptabel/spelbar FPS. Vilket för mig är 40+. Runt 30 är helt godkänt för vissa. Olika för alla. Men absolut inte 60+ konstant. Den är inte ens verkligt. Då vill jag heller inte räkna in spel som är uselt optimerade.

Enligt mig, kan man med ett 670 nu idag, maxa nästan allt. Och även det mesta går faktiskt kring 60.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Har haft ett problem med nätverket i huset ett tag nu. Ibland så droppas internetanslutning på alla enheter samtidigt (Mac, PC, Xbox, PS3, allt), och efter någon minut går det att ansluta tillbaks igen. Vi sitter på trådlöst nätverk med en D-Link .n router. Vad kan detta problemet ligga hos? Är det routern, eller är det ISP:ns fel?
"You did good son, you did good"
  • 0
Tror jag ska uppgradera till Windows 8 för 139kr. Spel och sånt kommer väl fortfarande fungera?
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Citerar bjooo:
Spel och sånt kommer väl fortfarande fungera?


Ja.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Bra, då tar jag nog och uppgraderar
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Det där är dock fel. De två första punkterna stämmer. Men den tredje punkten är:

*Spela konstant i en acceptabel/spelbar FPS. Vilket för mig är 40+. Runt 30 är helt godkänt för vissa. Olika för alla. Men absolut inte 60+ konstant. Den är inte ens verkligt. Då vill jag heller inte räkna in spel som är uselt optimerade.

Enligt mig, kan man med ett 670 nu idag, maxa nästan allt. Och även det mesta går faktiskt kring 60.

Du kan gå in på precis vilket erfaret spelforum du vill, och antingen fråga eller starta en poll. 60 FPS är det absolut vanligaste för maximal spelflyt och spelupplevelse.

Varför vill gamers nå 60 FPS i spel? Varför begränsar v-sync din FPS till 60?

Det är tyvärr inte upp till dina personliga preferenser, att du anser att 40 FPS känns bra för dig. Det finns ingen officiell standard, men just 60 FPS är det absolut mest eftertraktade. 30 FPS i spel ger en obehaglig fördröjning, långt ifrån acceptabelt.
Och jo, det är verkligt.

Att maxa ett av dagens spel är inte till för vardagsspelare, det är för något närmare en spelentusiast. Och ja, ett 670 räcker till många spel, runt 60 FPS när man "maxar allt". Det har jag inte sagt något annat om.
Det är däremot felaktigt att säga att man kan maxa allt med kortet.
Det krävs antingen en rejäl överklockning på ett högpresterande singelkort, eller en tvåkortslösning, för de allra mest GPU-intensiva spelen.
  • 0
Själv älskar jag mitt nya gtx 690 kort som mördar alla spel på högsta iställningarna
Spelar Hitman med max på ALLT. Vacker spel som faan. Jag kör Leon stuk när jag spelar
Wrestling is not fake, people are fake
  • 0
Citerar deanwin:
Citerar Chuckyflash et där är dock fel. De två första punkterna stämmer. Men den tredje punkten är:

*Spela konstant i en acceptabel/spelbar FPS. Vilket för mig är 40+. Runt 30 är helt godkänt för vissa. Olika för alla. Men absolut inte 60+ konstant. Den är inte ens verkligt. Då vill jag heller inte räkna in spel som är uselt optimerade.

Enligt mig, kan man med ett 670 nu idag, maxa nästan allt. Och även det mesta går faktiskt kring 60.
Du kan gå in på precis vilket erfaret spelforum du vill, och antingen fråga eller starta en poll. 60 FPS är det absolut vanligaste för maximal spelflyt och spelupplevelse.

Varför vill gamers nå 60 FPS i spel? Varför begränsar v-sync din FPS till 60?

Det är tyvärr inte upp till dina personliga preferenser, att du anser att 40 FPS känns bra för dig. Det finns ingen officiell standard, men just 60 FPS är det absolut mest eftertraktade. 30 FPS i spel ger en obehaglig fördröjning, långt ifrån acceptabelt.
Och jo, det är verkligt.

Att maxa ett av dagens spel är inte till för vardagsspelare, det är för något närmare en spelentusiast. Och ja, ett 670 räcker till många spel, runt 60 FPS när man "maxar allt". Det har jag inte sagt något annat om.
Det är däremot felaktigt att säga att man kan maxa allt med kortet.
Det krävs antingen en rejäl överklockning på ett högpresterande singelkort, eller en tvåkortslösning, för de allra mest GPU-intensiva spelen.


Måste dock säga att allt från 45fps och uppåt är bra i spel. Dock som du säger så är 60 det ultimata tycker jag också.
Mama always said life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get
  • 0
  • over
  • over
Skall köpa nya gaming rigg men är lite osäker på om delarna passar ihop utan problem.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2586553/2012-11-25

den skall vara till gaming / film / programmering.
kommer överklocka både grafikkortet och processorn .

är även nyfiken på om nån har lr känner nån som har ett
Aerocool Xpredator.

http://www.aerocool.com.tw/index.php/products/chassis/28-pgsb/1
11-xpredator-black-
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Citerar over:
kall köpa nya gaming rigg men är lite osäker på om delarna passar ihop utan problem.


Allting i din kundvagn passar ihop utan problem.
  • 0
Ifall jag skulle köra Crossfire på 2st HD7950 skulle jag behöva skaffa ett nytt nät agg?
Just nu har jag ett på 500w.
Jag ska dock skaffa en till hårddisk på 1ITB också.
I SHALL BE WHITE! LIKE GANDALF /Crunt
  • 0
Citerar deanwin:
Vad ska du använda datorn till? Är det filmtittande och andra vardagsaktiviteter så är 670 och 7970 absolut inget att sikta på. Och detta förråd får vara något luftigt, för dessa giganter vill inte bli ugnsbakade

Du kommer vara begränsad av processorn i spel, om inte nu så väldigt snart. Den är inte på långa vägar på samma nivå som dagens grafikkort och har varit utgående i ett tag nu.
Även om den skulle orka med att dra t.ex. Battlefield 3 idag med lite överklockning, så spelar grafikkortet i en helt annan division, och processorn kommer med tiden att begränsa dig mer och mer!

Är mer värt att byta upp dig där också


Jag hade tänkt att spela på den i allra högsta grad, via projektor. Funderar på att köpa en ratt och stol också, men frugan blir nog inte så glad då...

Hittade detta igår:

http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_hd_7970_cpu_scali
ng_performance_review,10.html


Som visar att med en modern 4-kärnig processor kommer man ganska långt. Tänkte kanske köpa ett gtx 670 när det är lite billigare (och huset klart) och sen köra på detta ett par år. Vad sägs om det?
freddalf
  • 0
Citerar Alex Casey:
Måste dock säga att allt från 45fps och uppåt är bra i spel. Dock som du säger så är 60 det ultimata tycker jag också.

Ja, visst är vissa känsligare än andra!
Tycker du att 45 FPS är bekvämt för dina ögon, så tänker ju inte jag tvinga dig att sträva efter 60 FPS. Det är inte det jag menar

Det är mer så att om man ska sätta något av en standard, så är 60 FPS det absolut vanligaste. Och 60 FPS kommer vara det som de allra flesta kommer att säga är det ultimata.

Varför är det så?
Det har jag inget absolut och enväldigt svar på.
Men det har säkerligen att göra med att skärmen allt som oftast är begränsad till antingen 60 Hz eller 120 Hz i 1080p. Det bästa spelflytet upplever man om man får grafikkortet att rita ut 60 bilder per sekund, tillsammans med skärmens 60 Hz.
Om vi då säger att skärmen är ställd på 60 Hz, och du har begränsat spelet till att visa exakt 75 FPS, så försöker grafikkortet istället att producera fler bilder per sekund än vad skärmen vill visa. Då kommer skärmen att visa t.ex. en halvbild eller en överlappande bild av nästa bild. Vilket vi kallar för tearing.

Har någon här CS 1.6
och en skärm med 60 Hz så kan jag direkt visa er ett exempel.
Ha v-sync på och gå in i CS. Skriv "fps_max 61" och "net_graph 1" utan "" i konsolen för att begränsa spelet till 60 FPS och visa spelets FPS.
Starta en bana och dra musen åt höger och vänster och kolla från halva skärmen och uppåt. Har ni jämna 60 FPS så ska det inte se konstigt ut, utan vara en jämn bild utan några som helst hack.
Stäng av CS och stäng av v-sync. Starta sen spelet igen men skriv "fps_max 101" och "net_graph 1" denna gången istället.
Starta samma bana och dra musen åt höger och vänster igen så ser ni att det kommer gå ett streck längsmed skärmen, som om någon tagit bilden ni ser på just då och sedan flyttat en del av övre halvan en bit åt höger eller vänster.

Detta är ett exempel på tearing som framstår när FPS och Hz inte går jämnt ut, alltså när grafikkortet vill skapa fler bilder än vad skärmen hänger med. Det är vid större FPS-drops som man känner av detta ännu mer, så som micro-stuttering

Citerar tobaldhino:
Ifall jag skulle köra Crossfire på 2st HD7950 skulle jag behöva skaffa ett nytt nät agg?
Just nu har jag ett på 500w.
Jag ska dock skaffa en till hårddisk på 1ITB också.

På AMDs hemsida så rekommenderar dem ett nätaggregat med en effekt på 750W vid Crossfire av dessa strömslukande monster!
Jag skulle vilja säga att 700W räcker gott och väl, så länge man väljer ett kvalitetsnätaggregat med mycket kräm på +12v-railen.

Men vill du känna dig säker och gå efter deras rekommendationer så kan jag föreslå detta:
http://www.inet.se/produkt/6909592/corsair-tx-750w-v2-80-bronze

Citerar freddalf:
Jag hade tänkt att spela på den i allra högsta grad, via projektor. Funderar på att köpa en ratt och stol också, men frugan blir nog inte så glad då...

Hittade detta igår:

http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_hd_7970_cpu_scali
ng_performance_review,10.html

Som visar att med en modern 4-kärnig processor kommer man ganska långt. Tänkte kanske köpa ett gtx 670 när det är lite billigare (och huset klart) och sen köra på detta ett par år. Vad sägs om det?

Värt att tänka på är att artikeln är skriven i slutet av förra året, det har hänt ganska mycket på spelfronten sen dess!
Dessutom har de korten i artikeln fått mer än en prestandaputt i spel med optimeringarna som kommit under detta året! Så det är en bra bit bättre än vid release

Om du jämför resultaten ur den artikeln med följande:
7970 GHz edition, 2012-06-22:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3131?k=d8e6a97ca35
1eddaca2d3ef0db86ce83


2560x1600, Ultra
Medel 32 från 22 december 2011
Medel 68 från 22 juni 2012

Både överklockning och bättre drivrutiner ger en bra skjuts gentemot hur kortet såg ut i början. I artikeln du visar så begränsas FPS:en av grafikkortet, som ger mer än dubbel prestanda idag.

En AMD ur Phenom II-serien är absolut inte modern i dagsläget.
Den är snart 4 år gammal. Och jag gissar på att du är begränsad till DDR2-minnen också? Det kan visst vara så att du kan spela fortfarande och inte märker av att din processor är en flaskhals. Men även om du har sån tur nu, så kommer det att vända. Och det väldigt snart!
Spela i över 1080p i BF3 är i alla fall inget att ens fundera på idag med den processorn!

Ett GTX 670 är ett bra kort, och många spel jag gillar är utvecklade tillsammans med Nvidia så att de är bättre optimerade för just Nvidias grafikkort
  • 0
Min laptop har dött, men vill ha innehållet på hårddisken.
Hur gör jag?
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0
Citerar mmmaarcus:
Min laptop har dött, men vill ha innehållet på hårddisken.
Hur gör jag?

Du får öppna datorn i botten och ta ut hårddisken!

Med denna kvittar det om din HDD är SATA eller IDE. Går att koppla direkt till din stationära via USB.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344906

Lösning för 230;-.
Är också möjligt att du kan tassa in på t.ex. Elgiganten eller Media Markt och köpa en sådan direkt där istället för att beställa
  • 0
Citerar deanwin:
Med denna kvittar det om din HDD är SATA eller IDE. Går att koppla direkt till din stationära via USB.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344906


Tack!!
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0
Citerar deanwin:
En AMD ur Phenom II-serien är absolut inte modern i dagsläget.
Den är snart 4 år gammal. Och jag gissar på att du är begränsad till DDR2-minnen också?


Nej, jag har DDR3-1333 minnen, och processorn är en black edition. Den har jag dock ej rört ännu, men kanske klocka den lite. Jag har någon slags pasta som ska få ner temperaturen, men helt ärligt har jag inte kollat detta.

Jag vet att man borde uppgradera, men jag tänker att man skulle kunna köra på ett par år till. Kanske ett 7950 är bättre med tanke på priset?

Ett annat alternativ är ju att köpa en hel ny rigg med de komponenter man vill ha, och ha denna som en kontorsdator? Du har ju helt rätt i att spelen kommer kräva mer och mer, och även om jag köper ett nytt kort i vår kanske den inte klarar spelen som kommer.

Svårt val detta... Fick just en offert på byggfelsförsäkringen. Endast 24 945 kr, för något (som ni som bygger vet alltför väl) som är oanvändbart.
freddalf
  • 0
Citerar freddalf:
Nej, jag har DDR3-1333 minnen, och processorn är en black edition. Den har jag dock ej rört ännu, men kanske klocka den lite. Jag har någon slags pasta som ska få ner temperaturen, men helt ärligt har jag inte kollat detta.

Aha okej, då ligger den ju inte så hemskt mycket efter!
Menar du att du har köpt en extra kylpasta till? Javisst hjälper den mer än originalet som sitter på!

Citerar freddalf:
Jag vet att man borde uppgradera, men jag tänker att man skulle kunna köra på ett par år till. Kanske ett 7950 är bättre med tanke på priset?

Det är väl lite efter personliga preferenser. Ett 7950 är verkligen ett bra kort för sitt pris. Det går även, om man är lite händig och med en gnutta tur, att låsa upp det till ett 7970. Vilket är det starkaste singelkortet i hyllorna med AMDs logga på!

Citerar freddalf:
Ett annat alternativ är ju att köpa en hel ny rigg med de komponenter man vill ha, och ha denna som en kontorsdator?

Det kan du ju också göra om det är något som kan behövas
  • 0
Tycker du att 45 FPS är bekvämt för dina ögon

Har aldrig sagt att 45 är bekvämt för mina ögon, de jag säger är i fall spelet kör i 45-50 fps så är det okej för min del men vill ha mina spel i 60FPS.
Mama always said life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get
  • 0
Är detta en bra dator, funderar nämligen på att skaffa den vid jul:http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700
  • 0
Citerar Prutten:
Är detta en bra dator, funderar nämligen på att skaffa den vid jul:http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700


Nja, inte särskilt bra. Vad ska du använda den till?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!