Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem

Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden

Aaandy
Moderator
Aaandy
Citerar Chuckyflash:
Ny skärm inköpt! Äntligen!

Det blev en?

Adam Holmberg
Adam Holmberg
Citerar Aaandy:
Då ska det fungera alldeles utmärkt.

Okej, får se om jag köper kortet sen. Måste försöka spara ihop till en telefon också

Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
matte75
matte75
Suttit sedan nyår och försökt få ihop en ny dator på olika siter. Fastnat för Komplett's rea men det krävs ju en vilja av stål för att konfa ihop nåt där. Vissa paket har vissa möjliga val och andra paket har andra möjliga val. Till slut hittade jag nåt som jag kunde utgå ifrån men behöver input nu från er. Hur verkar detta?

Fractal Design Define R4 Titanium Grey
XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
ASUS P8Z77-V, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5, alternativt XFX HD 7970
Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" OEM
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Win 8

11 300 går det på. Tanken är att bara köpa en SSD och sätta in min nuvarande 1TB Seagate i nya bygget. Nåt kan man ju återanvända.

En fråga, i alla mina tidigare paket jag köpt, 1998, 2002, 2006, så har det varit med ljudkort (soundblaster). Hur funkar det att skippa det och köra på moderkortet om man enbart spelar med hörlurar?

Japp, det var ett tag sen jag köpte en gamerdator och mycket har hänt men rätt kul att läsa på under några dagar. Tanken från början var att bygga ihop allt själv för första gången i livet men har svårt att se vinsten med det dvs hamnar knappt under 11 300 kr själv när jag klickar ihop detta. Men då innehöll min lista även en CPU-kylare och extra fläktar vilket inte komplett-paketet gör. Kommer dessa ytterligare prylar behövas med min konfiguration?

Komplett's rea gäller till imorgon så tacksam för svar.

Chuckyflash
Chuckyflash
Citerar Aaandy:
Det blev en?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165076-asus_mx279h_
27-5ms-hdmi-ips

Väldigt nöjd hittills. Förutom en grej. När jag spelar FIFA (på PS3) blir bilden väldigt underlig när jag slår en pass. När jag löper med en spelare så är det inget konstigt. Men när jag slår en pass blir det typ ghosting på hela bilden. Fattar inte varför. Kanske för att kameran rör sig?

Provade Most Wanted nyss, till datorn då. Såg fantastiskt ut. Ska ge mig på Far Cry nu.

"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
Aaandy
Moderator
Aaandy
Citerar matte75:
Komplett's rea gäller till imorgon så tacksam för svar.

Jag plockade ihop en dator på Inet, med montering då, och fick fram en riktigt bra kundvagn för 12479 kronor. Den innehåller dock ett sämre moderkort, men bättre grafikkort, nätaggregat och även en CPU-fläkt, som i mina ögon verkligen är hur viktigt som helst för att dra ner ljudvolymen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2798764/2013-01-04

Med andra ord känns din kundvagn ganska kompetent, och jag skulle rekommendera Sapphire över XFX. CPU-kylare måste du välja med ifall det ska monteras, vilket jag personligen rekommenderar.

Citerar Chuckyflash:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165076-asus_mx279h_
27-5ms-hdmi-ips

Väldigt nöjd hittills. Förutom en grej. När jag spelar FIFA (på PS3) blir bilden väldigt underlig när jag slår en pass. När jag löper med en spelare så är det inget konstigt. Men när jag slår en pass blir det typ ghosting på hela bilden. Fattar inte varför. Kanske för att kameran rör sig?

Provade Most Wanted nyss, till datorn då. Såg fantastiskt ut. Ska ge mig på Far Cry nu.

Oj! En IPS. Spännande. Har alltid velat ha en skärm med den panelen, men i slutändan vann 120 Hz då jag spelar en del kvicka spel.

Onekligen låter det som ghosting. Varför vet jag dock inte. Tillräckligt snabb borde den vara i mina ögon, men det kanske är så illa. Jag har spelat Xbox 360 på pappas plasma-tv vilket såg skräp ut. Må det vara en kombination av låg bilduppdatering och lite långsammare skärm?

Chuckyflash
Chuckyflash
Citerar Aaandy:
Oj! En IPS. Spännande. Har alltid velat ha en skärm med den panelen, men i slutändan vann 120 Hz då jag spelar en del kvicka spel.

Var väldigt sugen på en IPS, så jag slog till. Fantastiska färger, rakt ur lådan är det!

Citerar Aaandy:
Onekligen låter det som ghosting. Varför vet jag dock inte. Tillräckligt snabb borde den vara i mina ögon, men det kanske är så illa. Jag har spelat Xbox 360 på pappas plasma-tv vilket såg skräp ut. Må det vara en kombination av låg bilduppdatering och lite långsammare skärm?

Det är skumt. Som fan. Far Cry gick hur bra som helst. Ingen som helst ghosting. AC3 likaså. Fruktansvärt irriterande... Jag tror att FIFA körs i 30FPS, absolut inte mer. Och det är ändå inte en SÅ långsam skärm. Det bör faktiskt inte ens märkas att den är långsam.

Ska prova spela lite CoD sen (på PS3). Det kanske är konsolens fel. Vilket hade varit skumt...

matte75
matte75
Citerar Aaandy:
Jag plockade ihop en dator på Inet, med montering då, och fick fram en riktigt bra kundvagn för 12479 kronor. Den innehåller dock ett sämre moderkort, men bättre grafikkort, nätaggregat och även en CPU-fläkt, som i mina ögon verkligen är hur viktigt som helst för att dra ner ljudvolymen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2798764/2013-01-04

Med andra ord känns din kundvagn ganska kompetent, och jag skulle rekommendera Sapphire över XFX. CPU-kylare måste du välja med ifall det ska monteras, vilket jag personligen rekommenderar.

Tack för kommentaren. Tror inte det finns några minnen med i ditt inet-exempel så priset blir nån hundring högre.

Ja, den enda kylningen man kan välja till på komplett är nån typ av vattenkylning för rätt dyra pengar. Men det kanske går att handla den och sätta in en Cooler master eller dylikt själv?

Jag valde ett ganska vasst moderkort för att jag "tror" att det kan vara enklare för mig som novis att överklocka grejerna senare om jag skulle vilja. Rätt eller fel vet jag inte.

tobaldhino
tobaldhino
Äntligen X-fire HD7950.
Tyvärr så stödjer inte Far Cry 3 SLI/Crossfire ännu.
Men av de spel jag testat så är det en massiv upphöjning!

I SHALL BE WHITE! LIKE GANDALF /Crunt
Aaandy
Moderator
Aaandy
Citerar matte75:
Ja, den enda kylningen man kan välja till på komplett är nån typ av vattenkylning för rätt dyra pengar. Men det kanske går att handla den och sätta in en Cooler master eller dylikt själv?

Hoppsan. Ser att jag missade internminnena nu, och då blir den på Komplett betydligt billigare.

Skulle du vara missnöjd med ljudnivån kan du själv, i efterhand, köpa och installera en sådan kylare.

Citerar Chuckyflash:
Var väldigt sugen på en IPS, så jag slog till. Fantastiska färger, rakt ur lådan är det!

Det blir nog en sådan skärm nästa gång jag byter!

Citerar Chuckyflash:
Det är skumt. Som fan. Far Cry gick hur bra som helst. Ingen som helst ghosting. AC3 likaså. Fruktansvärt irriterande... Jag tror att FIFA körs i 30FPS, absolut inte mer. Och det är ändå inte en SÅ långsam skärm. Det bör faktiskt inte ens märkas att den är långsam.

Ska prova spela lite CoD sen (på PS3). Det kanske är konsolens fel. Vilket hade varit skumt...

Satan, så konstigt, egentligen. Men prova som du säger med ett annat konsolspel. Fungerar det bra är det garanterat något lurt med just FIFA 13.

Damien Rice
Damien Rice
Citerar Aaandy:
Hoppsan. Ser att jag missade internminnena nu

Heh, ja, tyckte det fattades nåt när jag kollade in den tidigare. Men tack för hjälpen! Fick mig ett hum om vad man får för pengarna. Plockade ihop det här tidigare och undrar hur det ser ut. Det jag är osäker på är grafikkortet. Har inte jättestor koll på sånt. Vilket är det bästa man kan få för runt 4000?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2802691/2013-01-05

Aaandy
Moderator
Aaandy
Citerar Damien Rice:
Har inte jättestor koll på sånt. Vilket är det bästa man kan få för runt 4000?

GTX 680 OC är det bästa kortet, men kostar också överlägset mest. Så bra prestanda som möjligt för pengarna tror jag nästan man får av HD 7970 GHz Edition.

http://www.inet.se/produkt/5409458/gigabyte-geforce-gtx-680-204
8mb-oc

Sedan om man gillar Physx bör man se över GTX 670 OC som alternativ istället för HD 7970 GHz Edition.

http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-204
8mb-oc

Sideshow95
Sideshow95
Bäställde en ny processor idag. En Intel Core i5-3570. (Tack Humanisten)

~

Nu är bara frågan om jag vågar installera den själv? Har aldrig bytt ut en processor förut. Det ser ju relativt enkelt ut, men jag är lite osäker.

"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
Aaandy
Moderator
Aaandy
Citerar Sideshow95:
Nu är bara frågan om jag vågar installera den själv? Har aldrig bytt ut en processor förut. Det ser ju relativt enkelt ut, men jag är lite osäker.

Så länge du inte sabbar några pins är det lugnt.

Chuckyflash
Chuckyflash
Citerar Sideshow95:

Väldigt lätt egentligen. Det enda du ska tänka på är att inte röra pinsen, och att bara SLÄPPA in processorn. NOLL tryck skall appliceras.

Citerar Aaandy:
Satan, så konstigt, egentligen. Men prova som du säger med ett annat konsolspel. Fungerar det bra är det garanterat något lurt med just FIFA 13.

Väldigt underligt. Då det dessutom klarade BO2 som köra i 60FPS fint. Prövade däremot att sänka upplösningen till 720p, och det var som fan. All ghosting försvann och BO2 kördes även det ännu lenare. Det är väl (konstigt nog) PS3et som har problem med att skala upp till 1080p på en monitor...

Jävla konsoler...

---

Älskar skärmen förövrigt. Fruktansvärt snygg är den dessutom. Lite smålöjligt vilken jävla skillnad det är. Trodde inte att upplösningsskillnaden skulle vara så märkbar i spel, men Far Cry är slående mycket skarpare.

ApeWithSniper
ApeWithSniper
Citerar Aaandy:

Lustigt. Jag spelar alltid Xbox 360 på en plasma. Har haft två olika, en äldre Panasonic PX70 och nu en VT20 och aldrig märkt liknande problem. Man får ju ofta höra att plasma är sämre att spela på, men jag tror det skiljer sig från modell till modell precis som med led-tv.

"Ah, det här påminner mig om lyckan jag kände när min flickvän drog till USA samtidigt som Skyrim släpptes"
Sideshow95
Sideshow95
Citerar Aaandy:
Så länge du inte sabbar några pins är det lugnt.

Citerar Chuckyflash:
Väldigt lätt egentligen. Det enda du ska tänka på är att inte röra pinsen, och att bara SLÄPPA in processorn. NOLL tryck skall appliceras.

Okej. Är det någonting annat jag bör tänka på innan jag byter? Tänker främst på drivrutner och liknande. Ska man avinstallera den gamla processorn ordentligt innan man sätter in den nya? Min nuvarande processor är också en intel.

"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
Chuckyflash
Chuckyflash
Citerar ApeWithSniper:
men jag tror det skiljer sig från modell till modell precis som med led-tv.

Såklart är det så.

Tillagt 2013-01-06 15:40:
Citerar Sideshow95:
Okej. Är det någonting annat jag bör tänka på innan jag byter? Tänker främst på drivrutner och liknande. Ska man avinstallera den gamla processorn ordentligt innan man sätter in den nya? Min nuvarande processor är också en intel.

Hmm. Jag är osäker. Har aldrig bytt processor, bara satt in en ny. Men jag tror inte att det ska vara några problem.

ChrizZz
ChrizZz
Vilken noob man är. Har hela tiden trott att jag hade den stora modellen av FD Arc, men jag har tydligen Mini versionen. Kan alltså inte ha fullstora moderkort. Jäkla tur att jag inte hann köpa ASROCK Z77.

Är det negativt att ha ett mindre chassi? Blir det dyrare att köpa nytt moderkort med samma funktioner när det måste vara Mini-ITX eller Micro-ATX?

Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
Chuckyflash
Chuckyflash
Citerar ChrizZz:
Är det negativt att ha ett mindre chassi? Blir det dyrare att köpa nytt moderkort med samma funktioner när det måste vara Mini-ITX eller Micro-ATX?

Det brukar finnas en del nackdelar. Det blir varmare pga mindre luftflöde, svårare att bygga i, samt att man inte har lika mycket valmöjligheter när det gäller moderkort och grafikkort. Det behöver inte vara dyrare med mindre kort, men det finns lite mindre mATX än ATX, till exempel.

ChrizZz
ChrizZz
Citerar Chuckyflash:
Det blir varmare pga mindre luftflöde

Ja, vilket nu ter sig logiskt. Har hela tiden tyckt att jag har svårt att få chassit svalt utan att brassa på fläktarna på högsta (som gör att datorn låter som ett litet flygplan). Nu vet jag varför. Fler fläktar på lägre fart bör göra susen.

Chuckyflash
Chuckyflash
Citerar ChrizZz:
Ja, vilket nu ter sig logiskt. Har hela tiden tyckt att jag har svårt att få chassit svalt utan att brassa på fläktarna på högsta (som gör att datorn låter som ett litet flygplan). Nu vet jag varför. Fler fläktar på lägre fart bör göra susen.

Vad brukar du ha för temps?

Aaandy
Moderator
Aaandy
Citerar Sideshow95:

Så länge ditt moderkort stödjer processorn, alltså har rätt sorts socket, är det bara att stoppa i den.

Chuckyflash
Chuckyflash
Citerar Aaandy:
Så länge ditt moderkort stödjer processorn, alltså har rätt sorts socket, är det bara att stoppa i den.

Juste. Han har antagligen inte rätt sorts socket. Hade för mig att hans dator var smågammal.

ChrizZz
ChrizZz
Citerar Chuckyflash:
Vad brukar du ha för temps?

Varken processorn eller grafikkortet brukar komma speciellt långt över 60 grader. Får aldrig MSI:s BIOS att fungera som den ska dock, så kan inte styra CPU-kylaren (stock), utan varvar automatiskt upp till typ högsta.

Chuckyflash
Chuckyflash
Citerar ChrizZz:
Varken processorn eller grafikkortet brukar komma speciellt långt över 60 grader. Får aldrig MSI:s BIOS att fungera som den ska dock, så kan inte styra CPU-kylaren (stock), utan varvar automatiskt upp till typ högsta.

Är det i load, eller idle?

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!