Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden


Citerar Playarn:
EDIT: Ser nu att Supernova kostar 990kr på inet, alltså lika mycket som det där 650w agget jag lagt till på komplett.


Eftersom du kan få nåt bättre för samma pris, varför inte liksom.

Citerar Playarn:
Vad gäller grafikkortet.. vilket skulle du välja? Jag kommer antagligen inte överklocka det speciellt mycket, men vill ha bra kylning och så ska det gå så tyst som möjligt.


Ja, alltså om du är redo att lägga pengarna så är ju Classified ett grymt kort, jag tänkte mest på att du hade sagt att du spräckt din tidigare budget, så om du ville spara pengar så fanns det andra bra alternativ. Men om du har råd med Classified, kör hårt, du lär inte bli missnöjd.
  • 0
Citerar Akahz:
Kör med EVGA Classified, kommer duga fint. MSI Lightning är deras med extremt överklockade kort, men kostar väldigt mycket mer (du betalar nog en 200-400 extra bara för den snygga lådan det kortet kommer i).


Man betalar snarare för att chippet garanterat ska klara mer överklockning och att kortet har mer väl tilltagen strömförsörjning så man kan nå de där höga överklockningarna.

Dessutom, är det inte Lightning som har uttag för kylning med flytande kväve? Så man måste inte nödvändigtvis plocka bort kylaren och slänga på något eget vid extrem överklockning t.ex.

Men visst, för en vanlig användare som inte ska överklocka sitt kort utan bara köra standard så är det kanske mest lådan man betalar för, det du syftade på kanske .

Classified, är inte det samma sak? Mer tänkt till överklockare osv. Är det inte bättre att köpa ett MSI med TwinFrozr kylaren, ett ASUS med DCII kylaren eller ett EVGA kort med en normal kylare? Kan dock inte EVGA speciellt bra då jag kör AMD som det ser ut nu, men vill minnas att classified är mer för överklockare, inte normalanvändaren, de har andra versioner för dem.

Såg nu att fler nämnde att Classified enbart ska köpas om man ska överklocka skiten ur kortet men låter min kommentar stå kvar

Kan ju tillägga att Classified och Lightning inte är tystare än t.ex. TwinFrozr eller DCII kylarna. Inte vad jag vet och OM de nu är tystare kommer man knappast höra den skillnaden eftersom TwinFrozr och DCII är riktigt bra kylare de med, skillnaden är extremt liten isf. I regel har man ju någon typ av ljud igång när man spelar och då hör man inte den skillnaden som eventuellt kan finnas där. TwinFrozr och DCII är som sagt sjukt bra kylare också. Korten under kylaren är bara mindre lämpade för extrem överklockning och de kylarna är inte designade att hantera den ökade värmeutvecklingen som man får vid extrem överklockning. Men lite normal överklockning klarar de galant.

Tillagt 2014-07-21 00:23:
Citerar Playarn:
Har planerat att eventuellt köpa en 1440p skärm så det får nog faktiskt bli ett Classified kort. Även fast inte det är märkvärdiga skillnader när det kommer till kylning och ljud, så har Classified bättre fps än Asus.


Nu är det så att anledningen till att korten presterar olika är pga de är olika överklockade från fabrik. Klockar man alla till exakt samma klock, t.ex. standardklocken kommer alla ge precis samma FPS. Öppnar man testet ser man tydligt att det skiljer i klockfrekvens. Classified är inte bättre bara för det är Classified, är bara överklockat. Köp INTE Classified om du inte ska överklocka, extremt slöseri på pengar. Köp MSI med TwinFrozr eller ASUS med DCII typ. Entusiastkort är för just entusiaster (Classified eller Lightning t.ex.) och jag tror inte att du är en entusiast, för då hade du inte frågat om hjälp här .
  • 0
Citerar Zem1an:
Köp MSI med TwinFrozr eller ASUS med DCII typ. Entusiastkort är för just entusiaster (Classified eller Lightning t.ex.) och jag tror inte att du är en entusiast, för då hade du inte frågat om hjälp här


Du har helt rätt Classified är det man ska ha om man vill överklocka, det har jag också förstått. Men nu är det ca 300kr skillnad på ett Classified och ett ASUS kort. De är småpengar om man tänker steget längre, jag kommer kanske (förhoppningsvis) lära mig att överklocka osv!

Har en fråga gällande fläktar. Frågade reddit tråden /r/buildapc vad de tyckte om de delar jag valt, och fick ett tips om att skaffa en "SP" fläkt (Static Pressure). Undrar vad det är för skillnad en Air Flow fläkt och en Static Pressure fläkt, samt var de gör sitt jobb bäst.

Blivit lite förändringar på bygget men det ser ut såhär nu http://pcpartpicker.com/p/7Ddwyc
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar Playarn:
Har en fråga gällande fläktar. Frågade reddit tråden /r/buildapc vad de tyckte om de delar jag valt, och fick ett tips om att skaffa en "SP" fläkt (Static Pressure). Undrar vad det är för skillnad en Air Flow fläkt och en Static Pressure fläkt, samt var de gör sitt jobb bäst.

Blivit lite förändringar på bygget men det ser ut såhär nu http://pcpartpicker.com/p/7Ddwyc


Om jag inte minns fel så är SP bättre lämpade för radiatorer/CPU-kylare där fläkten behöver mycket tryck för att kunna blåsa luften genom t.ex. en radiator. AF är bättre som chassifläkt då de är mycket bättre på att flytta stora mängder luft, så varför du blev rekommenderad en SP-fläkt vet jag inte riktigt.

Sen vet jag inte om du bara råkat välja fel, men nätagget du bör köpa heter EVGA Supernova G2.
  • 0
Så det skulle vara bättre att köpa 2 AF fläktar istället för en av varje?

Och ja, det är G2 som jag ska ha. Kommer köpa delar från olika ställen så jag slängde ihop den listan lite för snabbt nyss
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar Playarn:
Så det skulle vara bättre att köpa 2 AF fläktar istället för en av varje?

Och ja, det är G2 som jag ska ha. Kommer köpa delar från olika ställen så jag slängde ihop den listan lite för snabbt nyss


Ja, om de endast är tänka som chassifläktar så är jag av uppfattningen att två AF skulle vara bättre eftersom de är designade att flytta mycket luft, vilket är just vad man är ute efter när man vill ha ett bra luftflöde genom chassit.
  • 0
  • Pife
  • Pife
Tips på den bästa laptopen (PC) som inte kostar mer än 7000 kr, och gärna mindre. Tar tacksamt emot länk till sajten där jag kan kika på den. Jag väntar mig inte att den ska kunna spela alla spel på högsta grafik, men vore förstås kul om den klarar av någorlunda avancerade program. Det är en stor datordjungel där ute, och jag känner mig vilse i den. Tack!
  • 0
Citerar Pife:
Tips på den bästa laptopen (PC) som inte kostar mer än 7000 kr, och gärna mindre. Tar tacksamt emot länk till sajten där jag kan kika på den. Jag väntar mig inte att den ska kunna spela alla spel på högsta grafik, men vore förstås kul om den klarar av någorlunda avancerade program. Det är en stor datordjungel där ute, och jag känner mig vilse i den. Tack!


För 7000kr får du nog vara glad om den kan spela spelen över lägsta inställningar eller om den kan druva runt spelen alls faktiskt, men nu vet jag inte vilka spel vi snackar om här heller, det är en enorm skillnad på spel och spel.

Surfa runt lite på Sweclockers.com, deras tråd som behandlar bärbara datorer under forumet. Säkert fler som ställt samma fråga som dig, eller liknande om inte annat. Där kanske någon mer insatt gett ett bra svar .

All hjälp jag kan komma med tyvärr, är extremt oinsatt i laptop världen jag med. Min spontana reaktion är att du bör spara de där pengarna och avvakta tills du har mer pengar och köpa något ordentligt som hänger med ett tag. De ligger i 10000kr + klassen dock (vad jag vet), men det finns några riktigt imponerande spellaptops som inte nödvändigtvis är stora och otympliga heller. Tror någon ASUS dator är en som de flesta brukar rekommendera. Men igen, nu snackar vi nog 10000kr+ här, dock riktigt imponerande spelprestanda i den för det priset och den är inte så farligt otymplig heller.
  • 0
Någon som har någon erfarenhet av ASUS N550JK ?

Letar efter en bärbar dator för ca 10-13.000 kr som främst kommer att användas som illsnabb plugg/surf/multimedia dator. Ovanstående dator är möjligtvis lite mer åt gaming-hållet, men är en av få som lever upp till de kriterier jag har satt.

* 1920x1080 upplösning med mellan 14-16" skärm. (Större är för otympligt och mindre ger sämre överblick vid programmering och dyl.)
* IPS panel, gärna inte för blank som reflekterar ljus alldeles för mycket.
* SSD, minst 256 GB men gärna mer.
* Respektabel processor.
* Lätt, smidig att bära med sig, tyst och snabbstartat. Absolut inte en för plastig helhetskänsla.
* Windows OS, HDMI-uttag, uttag för hörlurar, skivläsare och MINST 2 st USB-portar.

Någon som kanske har andra rekommendationer? Allt ovan är inga måsten, utan riktlinjer!
  • 0
Citerar Sudden Death:
Någon som har någon erfarenhet av ASUS N550JK ?


Har ingen erfarenhet av den, men den är verkligen inte åt gaming hållet kan jag upplysa dig om. Ser kanske så ut men de kör med DDR3 ist för GDDR5 minne för GPUn. Värdelöst med andra ord, kommer suga ordentligt i spel.

Mer än så kan jag inte hjälpa dig tror jag, dålig på bärbara, kan bara göra dig uppmärksam på detta. Så för spelande får du kolla vidare tror jag, och för vanlig surf är den onödigt dyr. För spel bör du kolla på riktiga dedikerade spellaptops som är tydligt riktade åt det hållet. Främst för de mer troligt har GDDR5 till GPUn och för de har kylning gjord för spelande. Inget av de kriterierna lever den du länkat upp till.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196600-msi
_gt70_2pc-1630ne-173_full_hd-i7-4800mq-8gb-1tb-gtx870m_3gb-w
in_81#specifications


Denna är mer riktad till gaming däremot. Som en riktlinje bara. Extremt oinsatt när det gäller bärbara och du skulle ju inte nödvändigtvis ha den till gaming. Men den du länkade till känns mycket ovärd även som surfdator när de kör med DDR3 för GPUn, måste finnas något bättre alternativ känns det som. Ska du inte spela behövs inte någon diskret grafik heller. Räcker gott med Intel HD graphics för sånt. Ska du spela däremot ska du sikta på något med GDDR5, det är viktigt enligt mig för annars betalar man en massa för en GPU som kanske kan använda 30% (vild gissning, men något sånt kan jag tänka mig iaf) av sin kapacitet om man matar den med DDR3 ist för GDDR5. Då kan det liksom vara enligt mig, lägga pengarna på något annat ist liksom.

Så, kanske är till lite hjälp i alla fall, är som sagt inte insatt när det gäller bärbara. Säger som jag sa till den andra killen som ville ha hjälp med en bärbar dator. Surfa in på Sweclockers.com och kolla runt på forumsdelen för bärbara datorer och hittar du inte vad du söker skapa en egen tråd.
  • 0
Citerar Zem1an:
Text.


Aha okej, låter som jag borde leta vidare då! Men det är som sagt ingen renodlad gaming-dator jag är ute efter, har en överdrivet kraftfull stationär dator för det ^^. Jag är dock väldigt otålig och vill att allt från uppstart, multi-tasking med en massa bakgrundsprogram ska gå snabbt som blixten, därav den höga budgeten.

Har efterforskat på både Flashback, Sweclockers och dessutom klämt lite på olika modeller på Media Markt. Tycker inte att jag har hittat något som känns lika hundra som när man plockade ihop sin stationära best. Antagligen för att jag är alldeles för petig i mina krav, mycket svårare att skräddarsy en bärbar dator har jag märkt haha. Har dock fått bäst helhetsintryck av Asus då många av konkurrenterna känns alldeles för plastiga, även om man oftast får mer prestanda/krona från MSI och Lenovo.

Hur som helst, tack för ditt inlägg!

Tillagt: Ang. MSIn du länkade så anser jag att en SSD nästan som ett måste i den prisklassen. Ser dock att Inet har en liknande modell fast med SSD som ser fin ut... Argh så många val!
  • 0
Citerar Sudden Death:
Tillagt: Ang. MSIn du länkade så ser jag att en SSD nästan som ett måste i den prisklassen. Ser dock att Inet har en liknande modell fast med SSD som ser fin ut... Argh så många val!


Den ser ju riktigt bra ut, på pappret. Jag har dock inte heller någon större erfarenhet utav laptopar. Kör med en macbook pro som surf och plugg dator då jag fick köpa ut den av skolan när jag tog studenten för 2000kr
En mac rekommenderas dock inte om du vill kunna spela på den, men otroligt bra som plugg dator. Det måste jag ge den.
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar Playarn:
MacBook Pro


Macbook är en mycket fin dator, men kommer huvudsakligen att programmera med C# och använda mig av Windows-baserade program så den känns inte lika aktuell. Jag vet att de flesta programmen (om inte alla) fungerar finfint även på Mac, men känner inte för att mecka med det och riskera en massa kompatibilitetsproblem. Är uppvuxen med Windows och har det i ryggraden så bytar ogärna i detta skede. Tycker även att 13" skärm är i minsta laget, gillar att ha god överblick när jag programmerar

Men tack för tipset! Får väl dra inom Inet/Media Markt och pilla lite mer på datorerna för att få en bättre helhetsbild!

Tillagt 24h senare...

Allt lutar nu åt den nyaste modellen från Asus, G550JK. Inte samma prestanda som sina storebröder ur G750-serien men snyggare, bättre skärm, tunnare och hela 2 kg lättare vilket gör den till en vinnare! Tack för all hjälp ni som svarade
  • 0
Verkar vara en bra dator det där, verkar ju uppfylla de riktlinjerna du ställde upp tidigare ganska bra eller snarare den gör det rakt av och du får en diskret GPU på köpet. Kostar ju lite men det verkade inte vara ett problem i detta fallet.

Hittar dock ingen info om det är DDR3 eller GDDR5 de matar GPUn med men det kvittar ju lite egentligen om du inte ska ha den för enbart gaming utan bara mindre grejer osv, de andra kraven eller riktlinjerna väger liksom högre helt enkelt.
  • 0
Citerar Zem1an:
Hittar dock ingen info om det är DDR3 eller GDDR5 de matar GPUn med men det kvittar ju lite egentligen om du inte ska ha den för enbart gaming utan bara mindre grejer osv, de andra kraven eller riktlinjerna väger liksom högre helt enkelt.


DDR3 tyvärr, men alldeles nyligen så visades en vassare modell upp vid namn Asus G551. Stora nyheterna är ett vassare grafikkort (GTX860M, GDDR5) och lite annorlunda design. Dock är varken datum eller pris utannonserat, men den beräknades komma till hösten. Gissar att den blir några tusenlappar dyrare och med tanke på att jag behöver datorn nu så får G550JK räcka. Men om någon annan nu letar efter en dedikerad spel-laptop så verkar G551 vara ett grymt val!
  • 0
Är bra sugen på att köpa nya Asus Swift skärmen, riktigt saftig prislapp på den dock.
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Jo, den är allt fin den skärmen. Antagligen den bästa du kan köpa för just spelande just nu.

Som SweClockers uttryckte det i sin recension: [Asus ROG Swift PG278Q är] en milstolpe vad gäller prestanda och funktioner för gaming.
[...]
den bästa TN-baserade skärm vi stött på
[...]
den kanske bästa 144 Hz-skärmen på marknaden och också den enda med 2560 × 1440 pixlar
[...]
Asus ROG Swift PG278Q höjer ribban för gamingskärmar och levererar en svårslagen kombination egenskaper, utan att tumma på kvaliteten

Hela recensionen: http://www.sweclockers.com/recension/19072-asus-rog-swift-pg27
8q


Den är extremt dyr dock, men du kommer inte ha något behov av en ny skärm på bra många år om du kör med den tillsammans med ett GeForce kort och därmed har tillgång till G-Sync. Såvida du inte har ett extremt behov av en skärm av 21:9 formatet är den som sagt så bra du kan komma just nu.

Men å andra sidan, duger din nuvarande skärm är det mycket pengar att lägga ut, så tänk efter innan du trycker på köpknappen.
  • 0
Mjo, det blir att suga på det och jag väntar nog ett tag till så jag kan läsa lite intryck från riktiga användare. Känner dock att det börjar bli dags att byta skärm. Kör med https://www.inet.se/produkt/2203071/benq-tft-21-5-g2222hdl-led, visserligen har jag inte haft några problem med den och jag tycker bilden är relativt bra. Men det är lite tråkigt att den inte har någon hdmi utgång.

Frågan är om det är "overkill" att köpa en skärm som denna, om man tänkt köra med GTX 780 Classified. Kan det vara så att ett 780SLI näst intill är ett måste?
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Nej, det är absolut inte overkill att köpa skärmen till ditt grafikkort. Den stora fördelen med Nvidias G-Sync är att du kan spela på högre upplösning och bra grafik, men inte behöva oroa sig för att antalet bilder per sekund blir för lågt. 45-55 FPS kommer kännas som 60 och 80 FPS kan bli som 100+.

Ditt grafikkort har 3 gigabyte RAM, vilket är perfekt när man spelar i över 1080p. Så allt som allt har du helt klart hårdvaran för att kunna njuta av den här skärmen. Plus att steget från 22.5" till 27" är enormt. Var beredd på att få lätt i huvudet första veckan innan du vänjer dig med något så stort framför dig.

Med det sagt så är skärmen väldigt dyr, men du får vad du betalar för. Som jag sa tidigare, kan vara en bra ide att vänta till andra tillverkar kommer ut med sina modeller, men jag tror inte någon kommer klå den här i ren prestanda det närmaste året.
  • 0
Citerar Akahz:
Nej, det är absolut inte overkill att köpa skärmen till ditt grafikkort. Den stora fördelen med Nvidias G-Sync är att du kan spela på högre upplösning och bra grafik, men inte behöva oroa sig för att antalet bilder per sekund blir för lågt. 45-55 FPS kommer kännas som 60 och 80 FPS kan bli som 100+.


Är väl snarare så att man slipper tearing och stuttering som kan uppstå om man inte lyckas hålla en jämn och hög FPS. Men det kommer knappast upplevas som högre FPS, inte för en sekund tror jag på det faktiskt.
  • 0
Citerar Aaandy:
Varför köpte man inte ett grafikkort från Nvidia...


Står ju att den fortfarande är värd att införskaffa även om du har ett annat kort, men du kan ju tyvärr inte använda dig utav G-Sync.
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
  • over
  • over
Citerar Aaandy:
Varför köpte man inte ett grafikkort från Nvidia...


för att de e så attans dyra :/
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Citerar Playarn:
Står ju att den fortfarande är värd att införskaffa även om du har ett annat kort, men du kan ju tyvärr inte använda dig utav G-Sync.


Den är klart värd att köpa ändå, men ska jag lägga de pengarna på en bildskärm vill jag kunna utnyttja alla dess funktioner.

Citerar over:
för att de e så attans dyra :/


Tyvärr, men nu biter det en i arslet att man var lite dumsnål.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!