Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden

Med eller utan Windows? Ska skärm vara inkluderat i priset?
  • 0
Citerar Humanisten:
Jag arbetar med datorer
Citerar Humanisten:
Hm, min klocka vill inte synkronisera med internettiden.

Citerar Willyeeah:
Tjena! jag är ny här! fick tipset om detta forum då jag ska bygga ny gaming dator.
Jag har inte byggt datorer på många år nu så jag har ingen aning om vad man ska köpa.

Om jag säger att ni har fria händer, att för 10000 Lite mer - lite mindre
kasta ihop de absolut kraftigaste ni kan. ett krav är SSD dock. kör hårt!
Tack på förhand!

SSD är kostsamt vad vill du ha den till? Endast windows och några få program eller till alla spel osv?
Mary Jane, one love.
  • 0
Ingen skärm, bara dator med windows. Vill ha SSD för att få högre fps men mest för
att datan startar snabbare
  • 0
Man får inte högre FPS av en SSD, bara kortare laddningstider ;)
be together, not the same
  • 0
En SSD ger kanske inte bättre FPS, men hjälper grafikkortet att snabbare få data, vilket kan göra att man slipper situationer där modeller sakar textuer eller att spelet hackar på hårddisken inte hinner läsa in spelvärlden.

Så högre FPS, nej. Men bättre upplevelse och flyt i ett antal spel, ja.

Här är en gammal lista jag gjorde. Priset har sjunkit med över 1.000 kronor sedan jag skrev den, så du kommer under 10.000 kronorsgränsen:
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=158913
7&su=A811F2E9-3985-46DE-8925-987C584DF81B

Ta sedan och köp en licens till Windows 8 på G2A.com, installera och sedan uppgradera den gratis till Windows 10. Billigt och enkelt. Språket fixas antingen vid installationen eller direkt efter, så inga problem ifall du köper en engelsk version.
  • 0
Hej kära experter.
Ska göra mitt första bygge idag och behöver er hjälp. Jag har ett MSI GTX 970 sedan tidigare samt en 1TB WD hårddisk. Jag behöver hjälp med att sätta ihop resten av komponenterna. Tänkte på att gå med en i5 4690K och skaffa detta RAM minne för 490 kr.
https://www.dustinhome.se/product/5010784247/hyperx-fury-red-.
..

Resten är jag osäker på. Vill helst ha ett chassi av kvalitet från Corsair eller Fractal Design, men är öppen för förslag. Jag behöver även ett OS och att betala 1000 för Windows 8.1 känns allt för kostsamt och undrar ifall det finns andra alternativ som att köpa det från t.ex G2A? Hur pålitligt och legit är det?
Min totala budget för alla delar är 5800 kr.

Är tacksam för alla tips!
They will know, Helghan belongs to the Helghast.
  • 0
Citerar Akahz:
Här är en gammal lista jag gjorde. Priset har sjunkit med över 1.000 kronor sedan jag skrev den, så du kommer under 10.000 kronorsgränsen:
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=158913
7&su=A811F2E9-3985-46DE-8925-987C584DF81B

Byt ut GPU'n till ett Radeon R9 390 och CPU kylaren till en Hyper 212 Evo så blir listan billiagre och får bättre GPU.

Tillagt 2015-09-03 18:34:
Citerar Helghast:
Hej kära experter.
Ska göra mitt första bygge idag och behöver er hjälp. Jag har ett MSI GTX 970 sedan tidigare samt en 1TB WD hårddisk. Jag behöver hjälp med att sätta ihop resten av komponenterna. Tänkte på att gå med en i5 4690K och skaffa detta RAM minne för 490 kr.
https://www.dustinhome.se/product/5010784247/hyperx-fury-red-.
..

Resten är jag osäker på. Vill helst ha ett chassi av kvalitet från Corsair eller Fractal Design, men är öppen för förslag. Jag behöver även ett OS och att betala 1000 för Windows 8.1 känns allt för kostsamt och undrar ifall det finns andra alternativ som att köpa det från t.ex G2A? Hur pålitligt och legit är det?
Min totala budget för alla delar är 5800 kr.

Är tacksam för alla tips!

Kan recommendera Fractal Design Define S om du vill ha ett lite billigare eller Define R5/R4 som dock är lite dyrare. Kan inte speciellt mycket om Corsairs chassin så kan tyvärr inte hjälpa dig där. Om du vill ta ett ännu billigare chassi finns Core 1100 eller Core 2500.

Nätagg kan du ta i princip vad du vill, bara det är ett relativt kännt märke (Typ EVGA, Corsair, Cooler Master) och inte något billigt skit.

Moderkort kan jag rekommendera ASUS H81M-Plus om du vill ha ett billigt men som fungerar. Notera att det bara stödjer ett grafikkort. Om du vill slänga lite mer pengar på ett moderkort som stödjer t.ex. flera grafikkort och M.2 SSDer så har MSI, ASUS och Gigabyte bra Z97 moderkort.

Och sen till CPU kylning... Rekommenderar Cooler Master Hyper 212 Evo, billig men kyler bra.
  • 0
asså, bror.

Jag kör alla kommande spel av eventuellt intresse genom CYRI, och flyger liksom igenom det mesta - med det stora feta strandsatta dragankaret som är min processor, vilket gör att jag kuggar typ precis allting (intel i5 3,2 GHz).

I praktiken verkar det här spela föga roll, eftersom de flesta spel (väl?) suger mer kräm från grafikkortet, än från processorn. Kan lira Mad Max på 1080 med full tutte i varenda grafikreglage, och pressa fram 115-125 fps när jag bränner runt och ställer till med fanstyg. Samma visa är det i Witcher 3 (inte på långa vägar lika frödjefulla fps-siffror) exempelvis. Det enda liret som strular lite är Crysis 3, där det kan dippa rätt friskt till följd av att spelet tydligen är tungt på processorn, men i de flesta andra spel så verkar inte processorn hålla tillbaka prestandan - detta med betoning på verkar eftersom jag ju faktiskt inte vet hurdana siffror det hade blivit med en i7 exempelvis.

Det är fan inte gratis med en ny processor och jag väntar gärna med att uppdatera om skillnaden är försumbar. Vad tror ni? Sitter ett Nvidia GTX 970 och snurrar i datorn just nu, tillsammans med 8 gig ram och W7, för övrigt.
  • 0
Om jag inte hade slängt ut 14k på en dator förra året hade jag kanske köpt :I
  • 0
https://www.youtube.com/watch?v=Pq-eCSVLcdk

Någon som vet varför den gör så? Jag tror jag vet, men hade varit gött få det bekräftat av andra med innan man köper ny del.
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0
Så... nu äre dags igen. Det var 5 år sedan jag skrev men nu har den bärbara gaming laptopen gått sönder.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229559-msi
_gt72s_6qe-054ne_173_full_hd_i7-6820hk-16gb-256gb__1tb-gtx98
0m_4gb-win_10?atcl=list:new

Är det här värt? Siktar på minst 60fps på CS:GO 4:3 och allt på lägsta och jag vill gärna spela BF4 tror ni denna underbara dator klarar det?
  • 0
Citerar mmmaarcus:
Någon som vet varför den gör så? Jag tror jag vet, men hade varit gött få det bekräftat av andra med innan man köper ny del.

Sådär åmade sig min gamla burk också; kom aldrig fram till vad problemet var men det enda jag vet är att det löste sig med ett nytt nätagg. Börja med att öppna upp och tryck till alla sladdar och kontakter ordentligt. Tog den stryk något stryk under färden? Ramlade omkull eller for runt i bagageluckan?
  • 0
Moose:

Nej jag körde rätt lugnt.

Jag tog ut ett RAM och startade. Då fungerade det. Satte tillbaka det och startade. Då funkade det. Och den verkar fungera som den ska nu två dagar senare.. Hmm konstigt
PSN-ID: mmmaarcus
  • 0
Hejsan

För en tid sedan gjorde jag misstaget att radera en del filer från min HDD som jag egentligen skulle haft kvar. När jag insåg min tabbe så stängde jag genast av datorn för att undvika att någon ny information blev skriven till disken.
Av vad jag har förstått så ska det vara möjligt att köra något slags "recovery"-program på hårddisken för att återställa borttagna filer som inte blivit överskrivna och att man säkrast gör detta genom att koppla in hårddisken i fråga i en annan dator för att undvika att skriva till den?
Jag har en annan PC tillgänglig (låt oss kalla den PC 2) som jag tänker använda, men är väldigt grön när det kommer till sånt här och är inte riktigt säker på hur jag ska gå till väga. Att koppla in själva hårddisken tror jag inte kommer vara några problem, men har ett par andra frågor jag är lite osäker på:

* Hårddisken i fråga har Windows Vista installerad på sig och den nya datorn (PC 2) jag tänkt sätta in den i har Windows 8.1. Spelar detta någon roll (antar inte det, men bästa att fråga)?
* Behöver man gå in i BIOS och göra något när man satt i den nya hårddisken, eller kommer PC 2 att boota från sin vanliga hårddisk (alltså den med Win 8 på)?
* Av vad jag förstått så behöver man gå in i disk-management på PC 2 och aktivera den nyinsatta hårddisken. Är lite skraj att det kommer finnas någon "förvalt" alternativ att rensa allt som finns på hårddisken när man gör denna aktivering. Finns det något sånt (eller liknande grej) man bör tänka på innan man aktiverar den?
* Om allt går som det ska och jag får igång hårddisken i PC 2 antar jag att det bara återstår att köra ett "recovery"-program, koppla bort hårddisken och sätta in den i den gamla PC:n igen?

Som ni märker är jag rätt novis och hade därför uppskattat rättelse och synpunker från er kunniga!

Tack på förhand!
  • 0
För mig som inte har möjlighet att skaffa en stationär dator "på riktigt", är asus g20 ett bra alternativ?
  • 0
Vad menar du med "på riktigt"? Vill du veta vilken dator du ska fantisera om?

Det finns flera ASUS G20-modeller, från strax under 7000 kronor upp till runt 20.000, så det är nog bäst att du länkar till den du menar.
  • 0
Citerar Akahz:
Vad menar du med "på riktigt"? Vill du veta vilken dator du ska fantisera om?

Det finns flera ASUS G20-modeller, från strax under 7000 kronor upp till runt 20.000, så det är nog bäst att du länkar till den du menar.

Min sambo tillåter inte att jag har en bärbar dator ståendes någonstans... Är så jag menar. Så den ska vara lätt att flytta och lätt att ha kopplad till tv: n. Se ut som ett tv-spel. Typ..

Är denna bra tex?

https://www.proshop.se/Stationaer/ROG-G20CB-NR001T-Core-i7-6
700-34-GHz-/2520094?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&ut
m_campaign=pricesite
  • 0
Svar ja!

Mycket kraftigt grafikkort, snabb SSD-hårddisk, mycket minne och en i7 processor. Den kommer erbjuda ordentlig prestanda länge.

Skulle du köpa den i delar och sätta ihop den själv i ett annan litet chassi skulle du nog kunna spara någon tusenlapp dock. Men ifall du anser att du har råd till den där så kommer du bli nöjd med prestandan.
  • 0
Citerar Akahz:
Svar ja!

Mycket kraftigt grafikkort, snabb SSD-hårddisk, mycket minne och en i7 processor. Den kommer erbjuda ordentlig prestanda länge.

Skulle du köpa den i delar och sätta ihop den själv i ett annan litet chassi skulle du nog kunna spara någon tusenlapp dock. Men ifall du anser att du har råd till den där så kommer du bli nöjd med prestandan.

Är den datorn lättflyttad? Jag vill åt det tvspelsaktiga sättet att hantera den på...

Tillagt 2015-11-09 18:59:
Och är ovanstående uppgraderingsbar? Steam machine är en annan tanke jag har haft....Där finns väl varianter som går att uppgradera?
  • 0
Svar nja....
Det kommer gå att uppgradera den med ett nytt grafikkort, byta ut processorn och få i mer minne (något du inte behöver), men du får problem.

Skaffar du ett nytt grafikkort måste det antagligen vara nästan exakt samma längd och storlek på det. Antagligen inte omöjligt att hitta, men minskar valmöjligheten.

Jag TROR inte att du kan få in fler hårddiskar. Så ifall du behöver mer lagringsutrymme måste du byta ut en hårddisk, inte lägga till en.

Processor och minne kommer du med stor sannolikhet att inte byta ut.

Att flytta den... Det ser ut som om den har en extern strömadapter, så det blir en extra sak att bära på när du flyttar den. Inget allt för svårt eller farligt, men något att tänka på. Datorn är bara en decimeter bred och runt 35 cm på bredden och djupet.

Jag har inte läst några recensioner av Steam machines. När de första utannonserades var de väldigt dyra för prestandan, vet inte hur det ser ut nu. Även osäker på om de går att köpa med Windows 10 eller ifall du måste köpa det separat.

Jag vill åter igen nämna att bygga datorn, antigen själv eller betala något att göra det. Då kan du använda få en dator som blir lätt att flytta på.
Jag hittade ett chassi (datorlåda) som jag tror skulle vara perfekt för dig: https://www.komplett.se/product/800067/datorutrustning/chassibar
ebone/midi-tower/cooler-master-haf-xb-evo-svart#

Inte allt för stor, handtag på sidan som du kan använda för att flytta och du får plats med ett fullstort ATX-moderkort.
  • 0
Akahz:

Stort tack! Jag kan dock inte bygga en dator öht... Vad kostar det att få hjälp av ngn? Då finns det ingen garanti alls?
  • 0
Garanti har du alltid enligt konsumentlagar i både Sverige och EU. Blir på varje individuell del, inte hela datorn i sig.

Inet tar 800 kronor för att montera en dator och testa den åt dig. Vi här på forumet skulle säkert kunna välja delar åt dig så du får en likvärdig dator som är billigare. Där ger de även extra garanti.

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-
med-valfria-komponenter#/moreinfo

Datorn du länkade till har till exempel en i7 processor. Mycket bra, men ganska onödigt när det gäller spel då nästa inga utnyttjar dess unika multithreading. En i5 är precis lika bra för dig och är 500-1500 kronor billigare. Så det finns alternativ som vi kan dra ner på och andra vi kan förbättra.
  • 0
Akahz:

Det låter bra. Vad skulle du slängt in för att få grym prestanda och möjlighet till uppgradering?? Och är det chassit du länkade det smidigaste?

Är det enkelt att ha datorn kopplad till sin tv och spela med Xbox-kontroll? Blir det några bekymmer med lagg?
  • 0
Jag vill ha det lika enkelt som konsol fast med grym prestanda...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!