Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden

Tips på bärbar dator för mellan 5-10k uppskattas. Ska inte användas till gaming så prioriterar CPU, SSD och ram i första hand. Har en Macbook Pro 13" från 2009 just nu men funderar på en MacBook Pro retina 2015, den är dock på gränsen för dyr så hade gärna fått lite tips på något som är lika bra eller bättre men billigare. Behöver inte vara Apple
  • 0
Trogen konsolspelare som funderar på att ge sin in i datorvärlden. Kommer att främst använda den till indiespel och x-box "exklusiva" spel men blir väl även lite cs och annat också. Kommer också att använda den till Photoshop och Illustrator. Budget 7-8K.
Några tips?
Det är inte lätt när det är svårt
  • 0
Har du redan en gammal dator med Windows som du kan flytta över licensen från till nya datorn? Är en ny monitor en del av din budget?

Behöver du den snabbt? Annars kan vi förvänta oss att priset på grafikkort kommer sjunka en hel del under sommaren på både AMD och Nvidia kommer presentera en helt ny generation den här månaden (Nvidia ska redan slutat tillverka 900-serien av grafikkort för att tömma lagren för nästa, vilket kommer göra att butiker vill tömma lagren de med)

Är de redo att bygga den själv (tro mig, det är mycket lätt) eller har du en kompis som kan göra det, eller ska den vara färdigbyggd från butiken (kostar en del mer om de inte har en särskild kampanj).
  • 0
Citerar Akahz:
Har du redan en gammal dator med Windows som du kan flytta över licensen från till nya datorn? Är en ny monitor en del av din budget?

Behöver du den snabbt? Annars kan vi förvänta oss att priset på grafikkort kommer sjunka en hel del under sommaren på både AMD och Nvidia kommer presentera en helt ny generation den här månaden (Nvidia ska redan slutat tillverka 900-serien av grafikkort för att tömma lagren för nästa, vilket kommer göra att butiker vill tömma lagren de med)

Är de redo att bygga den själv (tro mig, det är mycket lätt) eller har du en kompis som kan göra det, eller ska den vara färdigbyggd från butiken (kostar en del mer om de inte har en särskild kampanj).

Har windows. Har monitor. Tänkte mig ett köp efter sommaren. Har kompisar som kan hjälpa till att bygga ihop den om jag inte fixar det själv.
Det är inte lätt när det är svårt
  • 0
Kan man använda en router som accesspunkt? Har en laptop och en stationär dator, min stationära står i köket, och routern som är inkopplat till nätet står i vardagsrummet. Går det att koppla in den andra så att min andra router i köket får internet till min stationära dator som inte har något nätverkskort som stödjer trådlöst? båda är från 2015, en från comhem och en från Asus. Vill helst slippa ha en 10 meter lång sladd genom rummet.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Jag kan inte uppgradera till windows 10 från windows 7. Det står bara startar nerladdning men det händer inget.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar Siegfried:
Jag kan inte uppgradera till windows 10 från windows 7

Varför vill du göra det?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar Siegfried:Jag kan inte uppgradera till windows 10 från windows 7

Varför vill du göra det?

Varför vill man inte?
  • 0
Citerar Siegfried:
Jag kan inte uppgradera till windows 10 från windows 7. Det står bara startar nerladdning men det händer inget.
Ladda ner installation programmet från ms sida istället. Men är väll slut på gratis uppgradering nu?
Jag vet att du läser det här! =_0 och någon gång kommer du att läsa det igen!
  • 0
Jag funderar på att inhandla ett nytt och större chassi, men jag tänkte fråga om det finns olika sorters chassin att ta hänsyn till? Passar olika moderkort och nätaggregat till olika chassin osv?
"I believe that the feminine element dominates in nature. Women are generally stronger than men. All power of this world should be in the hands of women. Life, the world are too serious to leave it in our hands." - Andrzej Sapkowski
  • 0
Citerar Mr Clint:
Jag funderar på att inhandla ett nytt och större chassi, men jag tänkte fråga om det finns olika sorters chassin att ta hänsyn till? Passar olika moderkort och nätaggregat till olika chassin osv?

Kort svar: Ja. Om det är ett stort chassi från en någorlunda välkänd tillverkare så ska det inte vara några problem. Ta chassit som jag använder som exempel:

https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-svart/#specs

Under formfaktor står det: ATX, mATX, Mini-ITX. Samma princip gäller nätaggregat
Aldin Sadikovic / Gamereactor
  • 0
Citerar Aldin Sadikovic:
Kort svar: Ja. Om det är ett stort chassi från en någorlunda välkänd tillverkare så ska det inte vara några problem. Ta chassit som jag använder som exempel:

Under formfaktor står det: ATX, mATX, Mini-ITX. Samma princip gäller nätaggregat

Jag hann komma underfund med att ju större chassi = större chans att allt är kompatibelt med chassit. Igår kunde jag inte hålla mig längre och köpte därför just den där som du rekommenderade, från samma butik dessutom.
"I believe that the feminine element dominates in nature. Women are generally stronger than men. All power of this world should be in the hands of women. Life, the world are too serious to leave it in our hands." - Andrzej Sapkowski
  • 0
Citerar Mr Clint:
Citerar Aldin Sadikovic:Kort svar: Ja. Om det är ett stort chassi från en någorlunda välkänd tillverkare så ska det inte vara några problem. Ta chassit som jag använder som exempel:

Jag hann komma underfund med att ju större chassi = större chans att allt är kompatibelt med chassit. Igår kunde jag inte hålla mig längre och köpte därför just den där som du rekommenderade, från samma butik dessutom.

Define R5 är fint! Har själv ett R4 och skillnaderna är inte enorma men jag hade inte sagt nej till ett R5, många förbättringar i det som egentligen är rätt små som skulle göra enorm skillnad för mig. Har t.ex. för mig att dammfiltret på undersidan går att få loss framifrån...bara det är ju som en skänk från ovan. Så som min dator står uppe på skrivbordet bredvid skärmen är det ett rent helvete att få loss filtret, tvingas för det mesta koppla loss alla kablar för att kunna vrida den nog mycket så jag kan dra det rakt bakåt. Bah.

Även enklare att möblera om på insidan när det gäller hårddiskburarna. I R4 är det egentligen inte riktigt tanken att man ska ta bort den nedersta även om det går osv medan i R5 är det helt modulärt!
  • 0
Citerar Zem1an:
Define R5 är fint! Har själv ett R4 och skillnaderna är inte enorma men jag hade inte sagt nej till ett R5, många förbättringar i det som egentligen är rätt små som skulle göra enorm skillnad för mig. Har t.ex. för mig att dammfiltret på undersidan går att få loss framifrån...bara det är ju som en skänk från ovan. Så som min dator står uppe på skrivbordet bredvid skärmen är det ett rent helvete att få loss filtret, tvingas för det mesta koppla loss alla kablar för att kunna vrida den nog mycket så jag kan dra det rakt bakåt. Bah.

Även enklare att möblera om på insidan när det gäller hårddiskburarna. I R4 är det egentligen inte riktigt tanken att man ska ta bort den nedersta även om det går osv medan i R5 är det helt modulärt!

Jag kan definitivt säga att jag är nöjd med mitt köp. Kommer nog aldrig behöva köpa ett nytt chassi igen. R5 är superrymlig och supertyst.
  • 0
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/100469

Tja. Är väldigt kass på hårdvara och vad som är rimligt innehåll i en dator men tänkte bygga en själv. Är det någon som skulle vilja ta en titt och se om detta ser rimligt ut, några delar som är för kassa/onödigt bra i förhållande till resten av delarna? En polare gav mig listan som förslag, ty på förhand.
  • 0
Citerar DivineNerd:
Tja. Är väldigt kass på hårdvara och vad som är rimligt innehåll i en dator men tänkte bygga en själv. Är det någon som skulle vilja ta en titt och se om detta ser rimligt ut, några delar som är för kassa/onödigt bra i förhållande till resten av delarna? En polare gav mig listan som förslag, ty på förhand.

Ska du ha datorn för tyngre spel?

Personligen skulle jag vänta tills AMD R9 480/480X släpps. Då lär priserna rasa och du kommer även kunna få mycket prestanda för mindre stålar.

Grafikkortet som du valde är sisådär. Kommer inte hålla länge om du vill ha något stabilt de kommande 2-3 åren. Funkar visserligen helt okej med dagens spel, på lite lägre inställningar.

Men som sagt, det beror på hur du tänker använda datorn.

R9 480 kommer prestera bättre än ett GTX 970 och R9 480X kommer prestera bättre än ett GTX 980. Priserna kommer liggar på runt 2000-3000:-. Då är dessa kort även VR-ready.

http://m.sweclockers.com/nyhet/22152-amd-radeon-polaris-r9-480x-och-r9-480-i-prestandatest
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Hmm okej! Kommer nog inte använda datorn för sådär värst tunga spel, hade tänkt att jag ska testa overwatch. Annars blir det nog en del LoL.

Skulle helst inte stiga så mkt mer i pris, men det beror ju på vad man får för det också. Vet du när det släpps?
  • 0
Citerar DivineNerd:
Hmm okej! Kommer nog inte använda datorn för sådär värst tunga spel, hade tänkt att jag ska testa overwatch. Annars blir det nog en del LoL.

Skulle helst inte stiga så mkt mer i pris, men det beror ju på vad man får för det också. Vet du när det släpps?

Om du för det mesta bara ska spela Overwatch och LoL så duger datorn.

R9 480 släpps i staterna den 29 juni. Inte säker på om det släpps i Europa samtidigt.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Citerar DivineNerd:

Det är extremt dumt att köpa ett kort som GTX 960 nu i alla fall när kort som presterar dubbelt så bra kommer att komma för samma pengar snart. Förövrigt så är oftast R9 380 ett bättre köp, men prisbilden kanske är annorlunda nu, men det har vart så länge. Folk bara köper 960 för det är Nvidia och det är ett kort som många köper enligt typ prisjakt. Inget speciellt med det alls och med nya generationens kort på G är det rentav dumt att köpa de gamla korten nu. Inte alls värda sina pengar längre.

Som nämnts tidigare också, R9 480, som i verkligheten kommer heta RX 480, är på G så det är helt klart värt att invänta det, sen förstår jag om du inte orkar vänta till hösten då fler alternativ släpps av både AMD och Nvidia. Men RX 480 verkar vara ett bra köp för dig som det ser ut nu. Lanseras i slutet av Juni har jag för mig och ska kosta 199 dollar. Så i Sverige borde det betyda ca 2500.

Men då presterar det som ett R9 390X/GTX980 eller bättre också enligt rykten och de korten kostar en hel del mer än 2500kr om du snabbt kollar på netonnet. Återstår att se, verkar bli sjukt prisvärt i alla fall om vi jämför med vad ett GTX 960 ger för 1800+ nu...Jag hade helt klart avvaktat och skaffat ett RX 480 i alla fall. Kanske kostar lite till som sagt men välj en mindre SSD så sparar du några hundralappar och så sparar du ju pengar en månad till, borde kunna betyda att budgeten kanske kan utökas lite för GTX 960 är verkligen INTE ett bra köp nu.
  • 0
Tja! Tänkte köpa en "dator" att ha hos päronen när jag bor där över sommaren/vintern. Tänkte att jag tar med mig mitt 780, mina ramminnen samt min SSD, och köper resten nytt.

Någon som kan rekommendera en build till en rimlig summa som har allt förutom det jag nämnde samtidigt som man får plats med mitt grafikkort osv? Vill inte ha någon super build men den bör klara 180-200fps konstant på csgo, för det är det jag spelar. Med mitt 780 och i5 4670K klarar jag 250-300fps ungefär på högsta inställningarna, bara för att ge er någon bild av vad csgo kräver.

Så budget chassi, billigt moderkort, 500W psu bör räcka, och en processor som är någorlunda bra.
One swallow does not make a summer
  • 0
För en billig men bra processor, välj en Pentium.
Pentium G3258 Anniversary Edition
https://www.komplett.se/product/817927/datorutrustning/processor/intel-pentium-g3258-an-edition-lga1150#

Recension: https://www.youtube.com/watch?v=nJACZ5iStWw

Moderkortet blir ett med socket 1150. Du kan hitta sådana till ett lågt pris, så för processor och moderkort kommer du undan med 1500 kronor. Köpt till en bra fläkt till processorn så kan du lätt överklocka den och få ut ännu mer prestanda per krona.
  • 0
Om man ska köpa en Windowsdator, gärna en lätt sådan (ultrabook) (under 1,5 kg), vad ska man satsa på, för drygt 8-9000? Tittat på Asus Zenbooks men den tysta processorn ( m3?) ska tydligen vara ganska slö. Har tidigare haft en Macbook Air 13 (2013) så skulle vilja ha något motsvarande. Även tittar på en Hp Envy 13, men rädd för att batteriet inte ska hålla tillräckligt länge. Lenovo hade ett par vikbara modeller men vet inte om det är så intressant.
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Skulle vilja sätta ihop en stationär dator från grunden (inklusive allt, utom skärm och andra tillbehör)! Den får gärna kosta runt 7000. Behöver den inte nu direkt, om man ska vänta in något eller så. Några tips?

Nvm, fixat. :3
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Behöver tips om ihop plockad dator för ungefär 8-9000kr. Vill att den ska köpas från Inet och de bygger ihop den åt en.

Det jag önskar främst är att den ska kunna palla spela Battlefield 1 på max grafik när det släpps i oktober.
Tack på förhand
  • 0
Jag vet inte om jag har råkat ut för "the click of death". Jag har lyssnat på flera exempel, och klickandet som min hårddisk gör låter mycket långsammare än det ökända dödsklicket. Det låter också mycket mörkare, inte lika ljust som dödsklicket.

Jag önskar att jag kunde spela in det, men det sker väldigt oregelbundet. Det kan ske idag, och sedan igen imorgon. En gång skedde det inte på en hel månad. Även själva klickandet är sjukt oregelbundet. Ibland är det bara ett klick, och ibland två eller till och med tre klick.

Det har pågått såhär sedan Januari skulle jag tro. Jag följde någon annans råd och laddade ner en mjukvara som kollar SMART-statusen på hårddisken. Det enda som är i farozonen är "reallocated sector counts" vilket är data som överförs om fysisk skada skulle ske på hårddisken om jag har förstått rätt.

RAW-värdet på Reallocated Sector Count är förövrigt 0000000000C sist jag kollade. Men vad jag förstår har alla hårddiskar någon ynka fysisk skada även när de är sprillans nya, så man får ta det med en nypa salt.

Jag läste också att det kan vara hårddisken som bara "byter läge" (kommer inte ihåg de exakta orden). Men eftersom denna individ inte kunde beskriva eller demonstrera hur det ljudet låter så tänker jag förbli skeptisk. Hårddisken är iaf partionerad, om det är till någon hjälp, jag vet inte om partionerade hårddiskar kan göra sina säregna ljud.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!