Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden

Aaandy
Aaandy
Citerar Kundvagnen:
Ajdå, det där lät inget vidare. Men det är bara nog ett måndagsexemplar som du råkat få hem. Men jag förstår din frustration.

Jag vet faktiskt inte. Antingen det, eller också är deras webbgränssnitt förbaskat utdaterat och uselt. Ska som sagt felsöka i helgen, så återkommer efter det!

Kundvagnen
Kundvagnen
Ok, det blev en ASUS RT-AC56U. Som ni ser kom jag undan rätt billigt nyare och förmodligen bättre än N66U.

Velade mellan AC56U och AC66U men det verkade som att 66an hade en mycket bättre täckning vilket vi inte behöver särskilt mycket. Det är "bara" en lägenhet på 73 kvm som vi kommer att flytta in.

Hoppas verkligen jag blir nöjd då.

"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
ApeWithSniper
ApeWithSniper
Kan ni tipsa om ett bra program för att skicka stora filer mellan två datorer över nätet? Inte något Bittorrent helst.

T-Boy
T-Boy
Efter lite slösurfande så hamnade jag på Elgigantens hemsida, där de har överkomligt erbjudande på en laptop. Frågan är bara om den är något man kan använda som gaming-PC (någorlunda iaf).

Länk

Pris: 2990:-

Modellbeskrivning
Produkttyp Bärbar dator
Modellnamn HP 15-g041so
Produktserie HP
Processor
Typ av processor AMD E-Series
Modellnummer E2-3800
Antal kärnor (cores) 4
Hastighet (GHz) 1,30
CPU Cache 2 MB
Minne
RAM (typ) DDR3
RAM (G 8
RAM - Maximalt stöd (G 8
RAM - Hastighet (MHz) 1 600
RAM - Portar (totalt) 1
RAM - Portar (tillgängliga) 0
Hårddisk
Lagringskapacitet 750 GB
Rotationshastighet (RPM) hårddisk 5400
Total lagringskapacitet (G 750
Ljud & Grafik
Inbyggda högtalare Ja
Inbyggd subwoofer Nej
Grafikminne Delat
Grafikkortstillverkare AMD
Grafikkortsmodell AMD Radeon HD 8280
Skärm
Storlek (tum) 15.6
Typ av panel LED-backlit
Standard HD
Skärmformat 16:9
Maximal upplösning 1366 x 768
Pekskärm Nej
Skärmegenskaper HP BrightView
Inbyggd webbkamera Ja
Webbkamera - upplösning bilder (MP) 1280 x 720
Webbkamera - upplösning video HD (720p)
Mikrofon Ja
Anslutningar
Port för SIM-kort (mobilt bredband) nej
Nätverksport 10/100
Trådlös Wi-Fi-standard 802.11b/g/n
WiDi Nej
NFC Nej
Bluetooth Nej
HDMI Ja
HDMI-ingång Nej
Thunderbolt Nej
MiniDisplay port Nej
VGA Nej
DVI Nej
USB 2.0 2
USB 3.0 2
Port för minneskort Ja
Stödjer följande minneskort SD, SDHC, SDXC, MMC, MS, MS PRO
Gränssnitt för ljud Combo Headphones/Mic
CD/DVD
Optisk enhet CD/DVD
CD/DVD (format) CD/DVD +/- R/RW
Stöd för Dual Layer (DL) Ja
Typ av optisk enhet Ordinary tray
Allmänna egenskaper
GPS Nej
GLONASS Nej
Batterityp Litiumjon
Antal celler 4
Fjärrkontroll Nej
Pekdon Pekplatta (Touch pad)
Tangentbord med siffror (full storlek) Ja
Bakbelyst tangentbord Nej
Typ av operativsystem Windows
Operativsystem (version) Windows 8.1
Operativsystem - version (bit) 64
Mjukvara HP Connected Music, HP Connected Photo, HP SimplePass, HP ePrint, Windows Live Essentials, CyberLink PowerDVD, CyberLink YouCam, Internet Explorer 11, 7-Zip, Box
Höjd - lägsta punkt (cm) 2,50
Höjd - högsta punkt (cm) 2,50
Bredd (cm) 37,80
Djup (cm) 26,00
Vikt (kg) 2,23
Färg på chassit Black

"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
ApeWithSniper
ApeWithSniper
Det är en riktig pissdator.

T-Boy
T-Boy
Citerar ApeWithSniper:
Det är en riktig pissdator.

Kollade vidare och såg det.

"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
Br03det
Br03det
Skaffade nyligen en SSD där jag hade tänkt ha operativsystem och liknande. Dels verkar det som att jag behöver skaffa en ytterligare SATA-kabel, men det är väl inga konstigheter, antar jag.

Problemet är att mitt windows 7 är såväl OEM som förinstallerat. Hur får man över det till en ny hårddisk egentligen? Går det ens att bränna över till en dvd? Finns det en .iso att tillgå någonstans? Produktnyckel har jag, men den gör inte så mycket nytta utan några filer.

Aaandy
Aaandy
Jag undrar om ens en sådan usel dator för 3000 kronor startar när man väl packat upp den.

Kundvagnen
Kundvagnen
Citerar Aaandy:
Jag undrar om ens en sådan usel dator för 3000 kronor startar när man väl packat upp den.

Jag undrar hur man ens kan tänka tanken att kalla en laptop värd 3000 kr för "gaming-PC"... lägg av för helvete liksom.

"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
grodahn
grodahn
Håller på och plockar ihop ett datorförslag till en vän (eftersom jag inte tillåter att han går och köper något till överpris på Alina eller liknande). Den ska klara spel så som Guild Wars 2 och Empire: Total War, fick jag som riktmärke.

Det var längesen jag byggde någon dator själv, suttit på en Mac snart tre år och risken finns att jag inte hängt med speciellt bra, men här är mitt förslag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6590095/2014-03-18

Ett krav var att den skulle vara monterad, ha Windows och kosta mindre än 10 000. Men min ambition har varit att plocka ihop kvalitetskomponenter som klarar spelen han vill spela och har lite framtidssäkerhet. Inte göra ett prestandamonster. Något jag tyckte var störande när jag byggde mina egna var ljudnivån, så tog ett "ljuddämpat" chassi och har hört mycket gott om Fractal Design, så jag tror det är ett bra val i alla fall.

Hade varit tacksam om någon kunde dubbelkolla så jag inte gjort några galenskaper. Och gärna - om ni tycker att jag ska byta ut någon komponent, säg det. Gärna till det billigare. Som sagt, kravbilden är inte speciellt hög och jag tycker datorn blev lite i dyraste laget.

Edit: Böt ut 650-kortet, mot ett 750. Och nätagget mot 500W.

The more I learn, the smaller I become.
Missing Avatar
Havsöring
Nu kanske jag är helt ute och cyklar och postar denna fråga på fel tråd.
Diablo 3: Reaper off Souls kommer snart och är lite sugen på att köpa den då utvecklarna verkar ha gått mer åt det rätta hållet. Fast vad som är mellan mig och spelet är min Dator/laptop.

Har mest datorn för arbete, surf och ibland kör retro spel eller moderna spel fast mindre krävande.
Så undrar om någon vet om jag kan köra den på min laptop.

Datorn är en rutten Acer som har följande spec:
-Processorn: Intel Core i3 M370 2.40GHz
-RAM 3GB

Missing Avatar
Havsöring
På grafik så står det bara Intel HD.
Bah, blir väll inget köp fören jag skaffar en riktig dator :/

Kundvagnen
Kundvagnen
Citerar grodahn:
Hade varit tacksam om någon kunde dubbelkolla så jag inte gjort några galenskaper.

Varför har du valt Windows 8 Pro? Kommer din vän utnyttja de funktioner som inte finns i "vanliga" Windows 8?

grodahn
grodahn
Citerar Kundvagnen:
Citerar grodahn:Hade varit tacksam om någon kunde dubbelkolla så jag inte gjort några galenskaper.

Varför har du valt Windows 8 Pro? Kommer din vän utnyttja de funktioner som inte finns i "vanliga" Windows 8?

Microsoft har tidigare varit cheeky med miljontals versioner, alla med minimala förändringar. Jag är som sagt ingen Windows-användare längre och har ingen större koll på vad de inkluderar och exkluderar i respektive version.
Vet att både Vista och 7 var halshuggna på en del funktioner som många ansåg nödvändiga i dess billigare utföranden. Att man nu raffinerat sig lite har jag förstått. Då det bara finns två versioner. Vad de utelämnat denna gång, vet jag inte. Jag vet bara att en skillnad på 2-300 kr är onödigt att tumma på. Om han nu skulle sakna något, nån gång.

Datorn är för övrigt beställd nu. Uppmanade honom att kontrollkolla med inets support att allt såg okej ut. Och förutom moderkortet som inte stödde USB3 till front, anmärkte de inte på något.
Det, i sin tur, var inget han ville ha i alla fall. Så jag antar att jag fortfarande har viss koll.

Zeus1337
Zeus1337
Citerar backtoklondike:
Tjena! Jag har tänkt att bygga ihop denna dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6600032/2014-03-22 Jag behöver dock hjälp med vad för typ av moderkort jag ska ha och vilken nätdel jag ska köpa.

Budget?

Livstids halshuggning.
grodahn
grodahn
Citerar backtoklondike:
Tjena! Jag har tänkt att bygga ihop denna dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6600032/2014-03-22 Jag behöver dock hjälp med vad för typ av moderkort jag ska ha och vilken nätdel jag ska köpa.

Det jag funderar på är bara; ska du använda datorn till spelande? Varför då en processor med 2011-socket? Vad jag minns är det mer high-end lösningen som riktar sig mot de med lite större behov. Alltså de som exempelvis jobbar med 3D mm.

Absolut, är den bland det bättre du kan få tag på. Men en "vanlig" (1150) i7a kostar ju knappt hälften. Så då kommer man tillbaka till det där med behoven och om spelen verkligen kräver såna processorer(?).

Någon annan får gärna flika in och rätta mig.

backtoklondike
backtoklondike
Är dessvärre ingen expert (har bara en grundläggande kunskap om komponenter) så jag valde bara en processor som verkade bra. Jag har tänkt att ha den att spela spel och klippa videos med premiere pro.

grodahn
grodahn
Citerar backtoklondike:
Är dessvärre ingen expert (har bara en grundläggande kunskap om komponenter) så jag valde bara en processor som verkade bra. Jag har tänkt att ha den att spela spel och klippa videos med premiere pro.

Skulle säga att du klarar dig bra med 1150-moderkort och processor då. Om ingen annan hinner svara kan jag kika på det sen.

kraz
kraz
Citerar backtoklondike:

Citerar backtoklondike:

Du behöver inte köpa någon värsting-processor och moderkort för det dock
Jag hade plockat en i7 4770 och ett Z87 moderkort från Asus eller Arock beroende på vad du behöver för portar, stöd osv.

triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
Zeus1337
Zeus1337
Citerar backtoklondike:

Det här borde tillfredsställa dina behov med god marginal. http://www.inet.se/kundvagn/visa/6601186/2014-03-22

Jag har lagt till montering då det är gratis t.o.m imorgon, men om du hellre bygger själv så är det bara att ta bort montering och du får då även gratis frakt (om du väljer montering så gäller ej gratis frakt via Swec. erbjudandet).

Livstids halshuggning.
backtoklondike
backtoklondike
Tack för tipsen! Nu vet jag vad jag ska ha.

Kundvagnen
Kundvagnen
Citerar Zeus1337:
Det här borde tillfredsställa dina behov med god marginal.

Varför tog du ett överdrivet starkt nätaggregat?

Räcker med t.ex. detta nätaggregat så sparar han 900 kr.

EDIT: Såg nu också att du glömt lägga till en lagringshårddisk.

backtoklondike
backtoklondike
Har en hårddisk från min gamla dator som funkar bra. SSD:en har jag tänkt att ha för operativsystemet. Tack tipset om nätagget.

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy