Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Officiella datortråden

Zeus1337
Zeus1337
Citerar Kundvagnen:
Citerar Zeus1337 et här borde tillfredsställa dina behov med god marginal.

Varför tog du ett överdrivet starkt nätaggregat?

Räcker med t.ex. detta nätaggregat så sparar han 900 kr.

EDIT: Såg nu också att du glömt lägga till en lagringshårddisk.

Fast ska man köra en dator med sådan komponenter hade iaf jag inte velat ha ett "budget" agg, och ja lite överdrivet var det men jag tänkte om han ändå har så hög budget så kan han lika gärna gardera sig lite för framtiden.

Livstids halshuggning.
Aaandy
Aaandy
Citerar Zeus1337:
Fast ska man köra en dator med sådan komponenter hade iaf jag inte velat ha ett "budget" agg, och ja lite överdrivet var det men jag tänkte om han ändå har så hög budget så kan han lika gärna gardera sig lite för framtiden.

Jag skulle klassa Fractal Design som mer budget är Be Quiet.

Zeus1337
Zeus1337
Citerar Aaandy:
Jag skulle klassa Fractal Design som mer budget är Be Quiet.

Varför då? Och vad är det du jämför? Jag länkade ett 80+ Platinum agg och det andra var 80+ brons, jämför man dessa modeller mot varandra så har Fractal Design agget bättre komponenter av högre kvalité.

Livstids halshuggning.
Missing Avatar
Havsöring
Nä, 360n slutar roa mig och de nya konsolerna lockar inte mig. Sitter mer vid datorn och surfar samt kör gammla retro spel. Så tror jag ska skaffa ny dator snart.

Undrar om denna dator är en bra start!?
https://www.komplett.se/asus-m51ac/795709

Nackdelar? Fördelar?

baathen
baathen
https://www.inet.se/kundvagn/visa/6610870/dator-till-kompisen

Detta är en dator jag satt ihop till en kompis som vill ha en potent dator för runt 7-8 k . Något ni skulle ha ändrat på eller verkar det bra? Agget är något budget men det har fått bra betyg och jag litar på Fractal. Samma med chassit, som är ett exakt likadant som jag hade innan jag skaffade mitt Silverstone Raven för lite mer seriös kabeldragning och plats för vattenkylning för överklockning. Det är dock inget han tänkt syssla med, så det stilrena och ljudlösa Define-chassit känns perfekt för honom.

AMD-baserad för att det gjorde det lättare att hålla budget. Funderar på att slänga ut SSD:en till fördel för ett något krämigare grafikkort.

The Cole Train runs on whole grain baby! WHOOO
Kundvagnen
Kundvagnen
Citerar baathen:
Något ni skulle ha ändrat på eller verkar det bra?

Alldeles för påkostat chassi för den budgeten och onödigt starkt nätaggregat, och som du sa ska man inte ha SSD för den prisklassen, man förlorar oerhört mycket prestanda på det. Och behöver han verkligen 2 TB lagringsutrymme?

Här är mitt bidrag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6474124/kundis

Om han verkligen vill ha det där Fractal-chassit får han höja budgeten helt enkelt. Det går inte att skära ner på någon av delarna utan att prestandan får lida. (med undantag för grafikkortet såklart).

EDIT 2014-04-01: Nu har priset på grafikkortet höjts med 500 kr (var på rea innan). När jag postade inlägget för några dagar sen var totalpriset 8000 kr iaf.

"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
bjooo
bjooo
Tänkte köpa min första stationära speldator till sommaren eftersom jag har tröttnat på min mediokra laptop och min 6 år gamla xbox. Så jag undrar hur mycket prestanda man kan få för 7000-8000kr? Endast dator.

If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
Zeus1337
Zeus1337
Citerar antonfusk:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6638464/2014-04-01

Funkar det där? Är chassit och nätaggregatet för dyr tycker ni?

Processorn måste du byta, 3570K är förra generationen och passar inte i moderkortet, modellen du ska ha är 4670K. Chassit du har valt är underbart, har ett likadant och det är väl värt pengarna. Nätagget skulle man kunna spara lite pengar på men just det du har valt har väldigt hög verkningsgrad (= lägre elförbrukning) och ska vara av rätt schysst kvalité så det lär hålla ett bra tag. Har för mig att det även är semipassivt, så när datorn inte belastas hårt så behöver fläkten inte ens snurra vilket resulterar i väldigt låg ljudnivå.

Edit: minnena bör du byta till lågprofil så att kylflänsarna inte kommer i vägen för eventuell processorkylare.

Livstids halshuggning.
Zeus1337
Zeus1337
Citerar antonfusk:
Läs mer här: http://www.gamereactor.se/blog/Slacky-Kun/704564/#14980844

Angående formfaktor, hittar inga andra minnen som inte är 240-pin DIMM, så det bör ju fungera med de jag har där?

Kör på dessa minnen istället: http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600m
hz-vengeance-lp

Annars såg din uppdaterade kundvagn bra ut. Det här kanske inte spelar dig någon roll då du inte ska bygga datorn själv, men nätagget du har är icke modulärt vilket kan vara lite drygt då det blir en stor klump med sladdar i chassit som man inte använder, men ja, det kanske inte spelar så stor roll.

Livstids halshuggning.
Zeus1337
Zeus1337
Citerar antonfusk:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6638709/2014-04-01

Så ser det ut nu.

Frakt på 199 fast att jag tagit "fraktfritt", någon som vet varför?

Ser ut som en riktigt kompetent dator, och anledningen till att du inte får fraktfritt är för att det ej går att kombinera det med fri montering.

Livstids halshuggning.
antonfusk
antonfusk
Citerar Zeus1337:
Ser ut som en riktigt kompetent dator, och anledningen till att du inte får fraktfritt är för att det ej går att kombinera det med fri montering.

Ajdå, men det är ju bara 200kr. Ska dock fundera över ifall jag ska köpa detta, har ju några dagar på mig innan erbjudandet tar slut.

One swallow does not make a summer
bjooo
bjooo
Hade antonfusks kundvagn funkat om man bytt ut 770 mot ett 760?

antonfusk
antonfusk
Citerar bjooo:
Hade antonfusks kundvagn funkat om man bytt ut 770 mot ett 760?

Det var det jag funderade på att göra först, funkar såklart.

bjooo
bjooo
Citerar antonfusk:
Det var det jag funderade på att göra först, funkar såklart.

Varför tyckte du inte att ett 760 räckte? Skulle bara kul och veta. Har inte så bra koll på datordelar nämligen.

Kundvagnen
Kundvagnen
Citerar bjooo:
Tänkte köpa min första stationära speldator till sommaren eftersom jag har tröttnat på min mediokra laptop och min 6 år gamla xbox. Så jag undrar hur mycket prestanda man kan få för 7000-8000kr? Endast dator.

Men för fan nu. Precis innan ditt inlägg där hade jag ju knåpat ihop en kundvagn för 8000 kronor. Varför ignorera det totalt och sen fråga efter SAMMA SAK? Skärpning.

Länkar till min kundvagn igen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6474124/kundis

Bättre prestanda än så för 8000 kr får du inte.

Citerar antonfusk:
Funkar det där? Är chassit och nätaggregatet för dyr tycker ni?

Ditt budget är alltså 9k? Hänvisar då till min kundvagn däruppe men byt ut chassit mot nåt schyst (som Fractal R4) och byt ut cpun till i5-4670K Haswell samt ett kompatibelt moderkort. Borde landa på ~9100 kr.

EDIT: For your information antonfusk och bjooo, så är 290X ett urstarkt kort, i klass med 780 och Titan. Alltså ett av de bästa på marknaden. 280X och 770 är ett klass lägre.

Sweclockers prestandatest

"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
antonfusk
antonfusk
Citerar Kundvagnen:
Ditt budget är alltså 9k? Hänvisar då till min kundvagn däruppe men byt ut chassit mot nåt schyst (som Fractal R4) och byt ut cpun till i5-4670K Haswell samt ett kompatibelt moderkort. Borde landa på ~9100 kr.

Har ingen budget egentligen, och har fixat ihop en dator som känns ganska bra. Anledningen till varför jag tar nvidia istället för amd är lightboost, och erbjudandet om gratis montering kom passande nog.

Min kundvagn just nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6638709/2014-04-01

har fractal R2 nu, vad är det man får för den där extra hundralappen när man uppgraderar till R4:an?

Vill inte heller lägga svinmycket på ett grafikkort och mindre på en processor, som du gjort i din kundvagn, jag spelar CSGO, vilket är CPU krävande.

Kundvagnen
Kundvagnen
Citerar antonfusk:
Min kundvagn just nu

Efter dessa tre justeringar sparade jag 989 kr åt dig.

1. Bytte ut nätaggregatet till 600W, vilket är tillräckligt. Om du nu tänkte köra dubbla gpu skulle inte ens 700W räcka. Helt bortkastat att köpa den alltså.

2. Bytte ut chassit till ett Corsair Carbide 330R som är 50 kr billigare. Jag har det själv och är ursinnigt nöjd. Riktigt stiligt och har mycket utrymme. Lovar du blir nöjd också!

3. Tog bort OS. Om du nu ska ha Win7 så är det mycket smartare att "fixa det från det andra hållet".

(4. Bytte ut moderkortet mot MSI för erbjudandets skull)

För de 989 kronorna jag just sparade åt dig plus 270 kr av dina fickpengar har du råd till ett bättre grafikkort. Varsågod!

Kundvagnen

Grafikkortet

(Har handlat från Net2World ett par gånger och varit noll problem)

antonfusk
antonfusk
Måste köpa grafikkortet från inet ju, och MSI, annars monterar dem det inte åt mig gratis...

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy