Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Tråden om vinyl, stenkakor och en svunnen, fantastisk tid


Var på loppis tidigare idag och kom hem med följande skivor för 50 kr:

Bamse - Världens Starkaste Björn
Glenn Miller - A Memorial 1944-1969 (2 Skivor)
Fats Domino - Blueberry Hill
Fats Domino - When im walking
Sammy Davis Jr. - The Best Of Sammy Davis Jr.
Sesam - Sesam
Tintin - Koks i Lasten

http://i629.photobucket.com/albums/uu16/xHazo/Pict0399.jpg
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
  • ses
  • ses
Vad underbart med en vinyltråd!

Har själv en riktigt stor samling, då de flesta är köpta här i hemstaden Östersund, kan ni säkert räkna ut att det finns ett par lite mindre prestigefyllda verk i min kollektion (Östersund=100% sport, 0% kultur). Men vad fasen, det är ändå rätt charmigt att dra igång någon halvtöntig 80-talsklasisker emellanåt.

Nåja, här är min samling:

ABBA - Voulez-Vous
ABBA - Super Trouper
ABBA - The Visitors

AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap
Adam And the Ants - Kings of the Wild Frontiers
Agenta Fältskog - Elva Kvinnor I Ett Hus
A-ha - The Living Daylights (Singel)
Al Di Meola - Electric Rendez-vous
Annie Lennox - Diva
Antonio Vivaldi - The Four Seasons
April Wine - Power Play
Asia - Asia

Barclay James Harvest - Ring of Changes
The Beatles - Early Beatles
Bill Haley - Rock 'N' Soul
Blackfoot - Strike
Blackfoot - Marauder
Black Sabbath - Heaven And Hell

Culture Club - Kissing to Be Clever
Culture Club - Colour By Numbers

David Bowie - The Rise And Fall of Ziggy Stardust And the Spiders From Mars
David Bowie - Aladdin Sane
Def Leppard - On Through The Night

Enya - How Can I Keep Myself From Singing (Singel)
Enya - Watermark
Enya - Sheperd Moons

Euskefeurat - Aótom Taótom
Euskefeurat - Hoven Droven

Foghat - Girls to Chat & Boys to Bounce

Genesis - Foxtrot
Genesis - Selling England By The Pound
Genesis - And Then There Were Three...
Genesis - Genesis

Gillan - Mr. Universe
Gladys Knight - License To Kill (Singel)

Heart - Bebe Le Strange
Huey Lewis And The News - Sports

The Human League - Dare!
The Human League - Fascination!
The Human League - Crash

Iron Maiden - Killers

Jean-Michel Jarre - Oxygène
Jean-Michel Jarre - Les Chants Magnéthiques
Jean-Michel Jarre - Rendez-Vous
Jean-Michel Jarre - Revolutions

Jon Anderson - Song of Seven
Jon Anderson - Animation
Jon And Vangelis - Private Collection

Judas Priest - Hot Rockin' (Singel)
Judas Priest - Rocka' Rolla
Judas Priest - Sad Wings of Destiny
Judas Priest - Sin After Sin
Judas Priest - Stained Class</i>
Judas Priest - Killing Machine
Judas Priest - Unleashed In the East
Judas Priest - British Steel
Judas Priest - Point of Entry
Judas Priest - Defenders of the Faith

Kalle Sändare - Va' Bra De' Hörs!
Kansas - Vinyl Confessions
Kate Bush - The Whole Story
Kate Bush - The Sensual World
Kentucky - Landvägsliv (Singel med min musiklärares band)
Kraftwerk - The Man-Machine
Kraftwerk - The Mix

Lalla Hansson - Fångat I Flykten
LaMont Johnson - Nine..
Lionel Richie - Penny Lover (singel)

Madonna - Holiday (Singel)
Madonna - Like A Virgin
Madonna - True Blue

Magnum - Maraduer
Magnum - Chase the Dragon
Manfred Mann's Earth Band - Chance
Marillion - Misplaced Childhood
Michael Jackson - Black Or White (Singel)
Mike Oldfield - Discovery

Nektar - Recycled

Patrick Hernandez - Born To Be Alive
Paul Simon - Graceland
Paul Simon - The Rhythm of the Saints
Pet Shop Boys - Behaviour
Praying Mantis - Time Tells No Lies
Riot - Fire Down Under
Robin Trower - Victims of the Fury

Rush - Rush
Rush - Fly By Night
Rush - Carress Of Steel
Rush - 2112
Rush - A Farewell To Kings
Rush - Hemispheres
Rush - Permanent Waves
Rush - Moving Pictures
Rush - Exit...Stage Left
Rush - Signals
Rush - New World Man (Singel
Rush - Grace Under Pressure
Rush - Power Windows
Rush - Hold Your Fire
Rush - Presto

Saga - Images At Twilight
Saga - In Transit
Sinnead O'Connor - Nothing Compares 2 U (Singel)
Soundtrack - Ludwig Motion Picture Soundtrack
Soundtrack - Rainman oMotion Picture Soundtrack
Soundtrack - Terminator 2: Judgement Day Motion Picture Soundtrack

Talking Heads - Fear Of Music
Talking Heads - Speaking In Tongues
Tears - Rocky-T
Terence Trent D'arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'arby
Tomas Di Leva - Vem Ska Jag Tro På?
Tom Petty And The Heartbreakers - You Got Lucky (Singel)
Toto - Isolation
Tryckvag - Stay the Night (Singel med min farsas kusins band)

Vangelis - See You Later
Various Artists - 20 Rockin' Originals (Med Chuck Berry, Fats Domino, Bill Haley etc.)
Various Artists - Metal Mania (Med Atomic Rooster, Whitesnake, Deep Purple etc.)
Weather Report - Heavy Weather
The Who - Won't Get Fooled Again (US-promosingel)

Yes - Tomato
Yes - Drama
Yes - 90125
Yes - Big Generator

ZZ Top - El Loco
Reach out and touch faith!
  • 0
Fick Flower Travellin' Bands vinyl Satori igår av en polares farsa.

http://www.youtube.com/watch?v=Z5SG8LlIqoY

Bra grejer.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Fy fan, min vinylspelare har, efter 30 år, slutligen gått sönder. This is truly a sad day. Har ingen aning om vad jag ska köpa för ny spelare.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Holmfrid:
Fy fan, min vinylspelare har, efter 30 år, slutligen gått sönder. This is truly a sad day. Har ingen aning om vad jag ska köpa för ny spelare.


Hur har den gått sönder då?
Kanske kan gå att laga.
Stay out of my shed
  • 0
Letar efter vinylskivor med Robert Gordon men finner det otroligt svårt att hitta. Vilket är synd då det varit kul att äga minst ett alster av honom på vinyl. Finns några på tradera, men vill helst ha i nyskick.
Death To All Vampires, Maximum Body Count. We Are Awesome Monster Bashers, The Meanest, The Baddest.
  • 0
Jag har världens minsta samling.

Daft Punk - Discovery

Jean Michel Jarre - Oxygene
Jean Michel Jarre - Equinoxe

Och Bioshock-soundracket.

Vinyl är mysigt.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar alice cooper:
men vill helst ha i nyskick.

Du har en tuff uppgift framför dig om du vill hitta 40 år gamla skivor i nyskick.
  • 0
Citerar Ridley:
Jag har världens minsta samling.

Daft Punk - Discovery

Jean Michel Jarre - Oxygene
Jean Michel Jarre - Equinoxe

Och Bioshock-soundracket.


Jag hade världens minsta samling förra året, då bestod min samling av:

Jaws 2 - The Original Motion Picture Soundtrack

Men under 2011 har min samlig gått från en skiva till 120+ skivor (Bioshock soundtracket är en av dom) i skrivande stund.

Citerar Ridley:
Vinyl är mysigt.


True that.
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Citerar Truesk8er:
Jag hade världens minsta samling förra året, då bestod min samling av:

Jaws 2 - The Original Motion Picture Soundtrack

Coolt.

Citerar Truesk8er:
Men under 2011 har min samlig gått från en skiva till 120+ skivor (Bioshock soundtracket är en av dom) i skrivande stund.

Sweet. Jag köper mest vinyl för skojs skull, inte för att jag använder det så ofta. Discovery köpte jag för att den är bäst och snyggast, Jarre-skivorna för att de var billiga och bra och Bioshock följde med Bioshock 2. Vanligtvis lyssnar jag på musik på annat sätt, men det är lite extra högtidligt och trevligt att sätta på en LP.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Sweet. Jag köper mest vinyl för skojs skull, inte för att jag använder det så ofta. Discovery köpte jag för att den är bäst och snyggast, Jarre-skivorna för att de var billiga och bra och Bioshock följde med Bioshock 2. Vanligtvis lyssnar jag på musik på annat sätt, men det är lite extra högtidligt och trevligt att sätta på en LP.


Innan jag köpte min vinylspelare köpte jag mest skivor för skojs skull och för att skivorna var billiga (Max 10 kr/skiva och dom flesta för 5 kr/st) Det priset för bra skivor kan samlaren i mig kan inte säga nej till.

Men nu då jag skaffat spelaren lyssnar jag på mer musik än vanligt, då jag försöker lyssna genom minst en av mina skivor/dag.
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Kvalité framför kvantitet säger jag. Visst är det en speciell känsla att rota i gamla backar och komma hem med fem skivor för tio kronor styck, även fast man aldrig skulle ha köpt skiten om det bara var för musiken skull; Heck, senast jag gjorde detsamma var för en vecka sedan då två av plattorna följde med bara för att omslagsbilderna var trevliga; men personligen så kan jag inte rättfärdiga det längre med tanke på hur otroligt mycket nytt som släpps i vinylvärlden.

Let's face it, är man nöjd över ljudkvalitén på skivor som man fyndar på myrornas så har man antingen grava hörselproblem eller riktigt jävla tur. Vinyl är ett fantastiskt ljudformat, när det görs rätt, men är en färskvara så det sjunger (!) om det. Det är liksom ingen slump att de absolut bästa ljudupplevelserna kommer i form av skickligt remastrade album på härliga 180-grammare.

Jag älskar att hitta det ultimata skivfyndet på Tradera eller i en gammal skivback i någon källarlokal, men det händer väldigt sällan. Majoriteten av mina pengar läggs i dagsläget på nya skivor som släpps i detta underbara format, och även fast det kostar så smakar det så otroligt bra. Det är något speciellt med vinyl, det gör dock inte halvdan musik till bra.


Hur känner ni beträffande det hela? Som sagt så åker jag dit ibland också. Köper hem någon vinyl just för att det är vinyl, och inte för att musiken intresserar mig speciellt mycket. Är liksom svårt att gå hem tomhänt när man stått framåtböjd i trettio minuter och letat efter guldkorn tills fingrarna börjat blöda. Är det bara musiken som spelar roll, ljudkvalitén i riktigt fräscha vinyler, eller är det själva fenomenet i sig?


Eller kanske både och? Jag slänger en något feg, Schweizisk, röst på det.
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Citerar Janis_Joplin:
Hur känner ni beträffande det hela? Som sagt så åker jag dit ibland också. Köper hem någon vinyl just för att det är vinyl, och inte för att musiken intresserar mig speciellt mycket. Är liksom svårt att gå hem tomhänt när man stått framåtböjd i trettio minuter och letat efter guldkorn tills fingrarna börjat blöda.


Det händer att jag köper skivor bara för att dom är billiga och man som sagt inte vill komma hem tomhänt. I min samling har jag ca. 10 skivor som jag köpt just för att det är vinyl och för att dom är billiga (5 kr/st).
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Självklart går kvalitet först, åtminstone för min egen del. Det är därför jag bara äger lite mer än tio skivor trots att jag älskar formatet. Det är svårt att hitta de gamla skivor som jag vill ha, och nya vinyler är ofta så dyra att det måste göras prioriteringar.

Mest nöjd är jag med John Frusciante - The Empyrean som släpptes 2009, och jag lyckades lägga beslag på ett nytt exemplar av den. Vet inte hur många som såldes, men den finns ingenstans i dag och det ligger ett ex ute på Ebay med 60$ som utgångspris. Betydligt roligare att äga än en cd-skiva.

  • 0
Köpte tre skivor idag för 15 kr:

Madonna - Like A Virgin
Music From Fantasia - Music From Walt Disney's Fantasia
Rick Astley - Whenever You Need Somebody

http://i629.photobucket.com/albums/uu16/xHazo/Pict0404.jpg


Jag äger redan Rick Astley-skivan i bättre skick (som jag gav 2:50 kr för.)
Så den här ska jag sälja eller ge bort.
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Tog lite bilder på min samling tidigare idag och la upp en blogg med bilder och en lista på skivorna i min samling:

Bilder på min vinylsamling - 125+ skivor
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Jag köpte fyra singlar för fyra kronor idag:

Aerosmith - Janie's Got A Gun
Eagles - Hotel California
Men Without Hats - The Safety Dance
Svullo med Electric Boys - För Fet...

Ska på loppis imorgon och jag hoppas på att hitta lite bra skivor till samlingen för bra priser.
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Citerar Mc Gregor:
Citerar Holmfrid:
Fy fan, min vinylspelare har, efter 30 år, slutligen gått sönder. This is truly a sad day. Har ingen aning om vad jag ska köpa för ny spelare.


Hur har den gått sönder då?
Kanske kan gå att laga.


Ja, laga kanske det går, men har ingen aning om hur jag ska göra Det är i alla fall den där lilla nålen på grejen som åker ner på vinylskivan. Dåligt förklarat, men jag är rätt full.

Tillagt 2011-06-17 19:53:
Citerar Janis_Joplin:
Hur känner ni beträffande det hela? Som sagt så åker jag dit ibland också. Köper hem någon vinyl just för att det är vinyl, och inte för att musiken intresserar mig speciellt mycket. Är liksom svårt att gå hem tomhänt när man stått framåtböjd i trettio minuter och letat efter guldkorn tills fingrarna börjat blöda. Är det bara musiken som spelar roll, ljudkvalitén i riktigt fräscha vinyler, eller är det själva fenomenet i sig?


Alltså, jag köper aldrig en vinyl bara för att köpa. Hade ju lätt kunnat gå in på någon second hand butik och plocka på mig 20-30 vinyler som kostar 5 kr st. Men vad fan, i min samling ska det bara vara vinyler som jag vet att jag gillar och som jag kommer lyssna på.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Truesk8er:
Ska på loppis imorgon och jag hoppas på att hitta lite bra skivor till samlingen för bra priser.


Tillbaka efter lite rotande i skivbackar. Det fanns mycket billiga skivor men det mesta var skräp som vanligt. Men jag kom inte hem helt tomhänt då jag hittade följande skivor:

Genesis - Invisible Touch

Magnum - On A Storyteller's Night

Metallica - Wherever I May Roam (Min första Metallica-skiva på vinyl.)

http://i629.photobucket.com/albums/uu16/xHazo/Pict0408.jpg


Fodralen är i bra skick och skivorna ser ut som dom är ospelade. Lyssnar på Wherever I May Roam i skrivande stund.
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Citerar Truesk8er:
Genesis - Invisible Touch

Den har jag också. Bra musik, men omslaget är så horribelt att det är omöjligt att beskriva hur mycket jag avskyr det. Den står därför gömd bakom någon annan skiva.
  • 0
The Beatles - Abbey Road
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
The Beatles - Golden Greatest Hits

Beady Eye - Different Gear, Still Speeding
Beady Eye - Bring The Light 7¨
Beady Eye - Four Letter Word 7¨
Beady Eye - The Roller 7¨
Beady Eye - Millionaire 7¨
Beady Eye - The Beat Goes On 7¨

Paul McCartney - Flowers In The Dirt

Pink Floyd - Animals
Pink Floyd - Wish You Were Here

John Lennon - Double Fantasy

Oasis - Definitely Maybe
Oasis - (What's The Story) Morning Glory?
Oasis - Be Here Now
Oasis - The Masterplan
Oasis - Standing On The Shoulder Of Giants
Oasis - Heathen Chemistry
Oasis - Don't Believe The Truth
Oasis - Dig Out Your Soul x2

Oasis - The Shock Of The Lightning 7¨
Oasis - I'm Outta Time 7¨
Oasis - I'm Outta Time (Remixes) 7¨
Oasis - Falling Down 7¨
Oasis - Falling Down (A Monstrous Psychedelic Bubble Mix) 12¨


Mest Oasis-relaterade vinyler, som synes. Köper för samlandets skulle, och tycker dessutom vinyl är snyggt. Omslagen blir lite som tavlor. Jag är inte den som tycker att vinyl-skivor låter bättre än en CD-skivor till exempel. Har inte ens en spelare.
  • 0
Citerar ApeWithSniper:
Den har jag också. Bra musik, men omslaget är så horribelt att det är omöjligt att beskriva hur mycket jag avskyr det. Den står därför gömd bakom någon annan skiva.


Heh. Jo, musiken är bra men det omslaget är verkligen gräsligt fult.
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Citerar Holmfrid:
Ja, laga kanske det går, men har ingen aning om hur jag ska göra Det är i alla fall den där lilla nålen på grejen som åker ner på vinylskivan. Dåligt förklarat, men jag är rätt full.


Vadå så det är nålen som är paj eller? För sådant finns ju att köpa tror jag. Iallfall replicor och det är väl förhoppningsvis inte skadligt för skivan. Köpte själv en ny för att bror min hade lekt DJ med spelaren och brytit av nålen. Remmar brukar också vara ett problem har jag hört, och dem kan man ju byta ut, men kräver kanske manual och skit, men det finns en sida på nätet har jag för mig som har samlat manualer för de flesta spelare. Kommer inte ihåg dock, trots att jag är medlem där.
Stay out of my shed
  • 0
Jag har rätt dåligt med klassisk musik i i min vinylsamling (En skiva) så jag köpte fem skivor med lite klassisk musik idag för 25 kr. Tre skivor från Deutsche Grammophon och Önskekonserten (2 skivor)

http://i629.photobucket.com/albums/uu16/xHazo/Pict0412.jpg
"Cries and screams are music to my ears."
  • 0
Citerar Mc Gregor:
Citerar Holmfrid:
Ja, laga kanske det går, men har ingen aning om hur jag ska göra Det är i alla fall den där lilla nålen på grejen som åker ner på vinylskivan. Dåligt förklarat, men jag är rätt full.


Vadå så det är nålen som är paj eller? För sådant finns ju att köpa tror jag. Iallfall replicor och det är väl förhoppningsvis inte skadligt för skivan. Köpte själv en ny för att bror min hade lekt DJ med spelaren och brytit av nålen. Remmar brukar också vara ett problem har jag hört, och dem kan man ju byta ut, men kräver kanske manual och skit, men det finns en sida på nätet har jag för mig som har samlat manualer för de flesta spelare. Kommer inte ihåg dock, trots att jag är medlem där.


Ja, det är nålen som har blivit helt skev. Går inte att spela skivor för den är alldeles sned och kommer gå av helt när som helst. Ah, har du någon aning om vart man får tag i dem? Har själv noll koll eftersom jag har haft samma spelare i ca 10 år och har inte behövt byta något på den.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!