Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Graffiti och Streetart - *Officiell tråd*


Någon som ska gå på art of the streets i stockholm denna helg?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Tror ni det skulle göra någon skillnad om det blev lagligt att måla över graffiti som privatperson? Visst, ägare får redan göra det, men oftast hamnar graffitin på väggar som ägs av staten/kommunen, som inte alltid har resurser att måla över det direkt.

Då skulle områden kunna hålla koll på sitt eget område och vara där på stört om något klotter dykt upp. Teorin är att klottrarna skulle ledsna snabbt på att klottra i ett område där deras "verk" försvinner nästan direkt eftersom invånarna där är engagerade.
  • 0
Citerar Sleepless:
Någon som ska gå på art of the streets i stockholm denna helg?


Jag var där, men det var rätt trist. Alltid kul att se målare man ser på gatan lira framför ens ögon. CERG och OPEL var ju där bland annat, lite grabbar från KILLCREW och YR. Till och med någon från FY bombade den öppna väggen när CERG stod och rollade, haha. Orkade inte hänga där sålänge dock.

Citerar Ree:
Då skulle områden kunna hålla koll på sitt eget område och vara där på stört om något klotter dykt upp. Teorin är att klottrarna skulle ledsna snabbt på att klottra i ett område där deras "verk" försvinner nästan direkt eftersom invånarna där är engagerade.


Det enda som sker om man buffar målningar snabbt är att folk kör snabbare, fulare och drar mer tags snarare än pieacar. För mig personligen som tag-fantast så gillar jag starkt när det bombas mycket, men för vanliga svenssons så blir det ju bara trist, eftersom tagsen enbart riktar sig till andra writers, medan vem som helst kan uppskatta en nice målning. Dessutom så fotas all graffiti och läggs upp på tumblr, så även om piecen buffats dagen efter så finns det fortfarande bildbevis på att den suttit på väggen, så det spelar ingen roll.

Graffitin och gatukonsten generellt som rörelse går tyvärr inte att stoppa, oavsett vad folk gör eller inte gör. Inte ens kameror på tuben förhindrar folk från att dra tags liksom och trots alla möjliga former av förbud så körs det på som fan. Bara för någon vecka sedan så slängde MRD upp en rätt snygg piece vid slussen (Som tyvärr buffats tror jag) och KRIS och MJAU har kört typ fyra stationsmålningar vid stockholms södra och då är Stockholm ändå bland de svårare städer att måla stationer och tåg i.

--

Oh, förresten, för er tre personer på Gamereactor som är intresserade så kan jag berätta att Rolling Afterglow släpptes för ett par dagar sedan och den är röjig som fan. Mycket HFU och FAU, men även CNR, BEL och CNR är med på ett hörn. Till och med Bert Karlsson, mannen, myten, legenden, gör en mysig cameo. Sett den säkert fyra gånger nu och ryser varje gång. Lite för lite bombing, men annars är den kungligt bra!

Rolling Afterglow!
Så talade Waiiwan
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Waiiwan:
Graffitin och gatukonsten generellt som rörelse går tyvärr inte att stoppa

Mitt förslag skulle inte stoppa det, bara minimera det. Det bra med förslaget är att laglydiga människor inte tar någon risk öht, men varje graffitimålare tar en risk *varje gång* h*n målar, oavsett om det är en tag eller en "piece". Såna risker ackumuleras, som det heter, och till slut åker de förmodligen fast. Man kan inte fortsätta med riskfyllt beteende hur länge som helst, oavsett hur låg risk det är.

Då kan det samtidigt vara en bra idé att ha höga straff på sin plats, så att de som åker dit, åker dit ordentligt. Tycker nästan de borde tvingas inte bara sanera sina egna "verk", utan även andras. Problemet är ändå att samhället inte har råd att sanera/måla över nya verk på löpande band, vilket alltså skulle kunna göras närmast gratis av de som åker fast.
  • 0
Ree: Jag har på allvar typ helt börjat strunta i att försöka försvara graffitin, för det är svårt för mig att göra det, åtminstone den graffiti som sker på fastigheter och så vidare. Jag är fortfarande för lagliga väggar, som de i Alby och Sigtuna, men det är främst för att jag tycker att alla kulturyttringar bör respekteras i Sverige och alla konstformer bör tillåtas för att undvika att vi hamnar i en något sånär som en totalitär stat liksom. Dessutom måste det vara drygt för alla kids som vill måla utan att riskera att torska att krångla sig till en massa olika fames.
Men jag tänker aldrig sluta följa graffitin som kultur och jag kommer antagligen alltid älska graffitin som kulturyttring.

Däremot har jag svårt att förstå varför det är en sån häxjakt för att graffitin kostar när det finns andra utgifter i samhället som är minst lika onödiga.
Men som sagt, jag har svårt att försvara den olagliga graffitin och framförallt tags, för jag fattar att det skär sig i ögonen på folk. Men ja, trots det så finns det inget bättre än att se nya tags i sitt område.
Så talade Waiiwan
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Waiiwan:
alla kulturyttringar bör respekteras i Sverige och alla konstformer bör tillåtas

Problemet är bara att graffiti som "konstform" alltid kommer ha en olaglig aspekt i sig. Gör man det lagligt att spraya på statens egendom kommer de spraya på folks hem. Gör SJ det lagligt att spraya på deras vagnar kommer de spraya på butiker. Det handlar inte om konsten eller kulturen, det handlar om att få en kick. Så har jag åtminstone uppfattat det.

Citerar Waiiwan:
Dessutom måste det vara drygt för alla kids som vill måla utan att riskera att torska

Har ingen sympati för människor som medvetet begår brott trots att de inte behöver det, oavsett ålder.

Att måla graffiti på sin egen egendom kommer dock aldrig bli olagligt. Det går emot demokratin, så oroa dig inte. Tycker bara inte samhället borde uppmuntra beteendet på någon nivå (lagliga väggar).
  • 0
Citerar Ree:
Det handlar inte om konsten eller kulturen, det handlar om att få en kick. Så har jag åtminstone uppfattat det.


Det beror väl på vem man frågar. Många gör det såklart för kicken, vissa för uppmärksamheten och vissa för konsten. Graffiti-målare är ingen homogen grupp människor, utan snarare en mängd olika människor med det gemensamma intresset att kladda på väggar.

Citerar Ree:
Har ingen sympati för människor som medvetet begår brott trots att de inte behöver det, oavsett ålder.


Vad har du för åsikt om fames då, det vill säga övergivna betongväggar, tunnlar som inte leder någonstans och baksidor av fabriker? Dessa platser besöker enbart graffiti-målare och eventuellt saneringsbolagen.

Citerar Ree:
Tycker bara inte samhället borde uppmuntra beteendet på någon nivå (lagliga väggar).


Fast man måste samtidigt göra skillnad på den lagliga graffitin och graffitin som kulturyttring och den olagliga. Den olagliga kommer jag aldrig kunna försvara även fast jag älskar den och helst ser att det körs mer och oftare, men den lagliga bör accepteras av samhället som vilken annan kulturyttring som helst. Dessutom så har antalet anmälda klotterfall minskat i och med att lagliga väggar sats upp.
Helsingfors hade samma typ av nolltolerans som Stockholms stad har för några år sedan, men man insåg att den bör skrotas eftersom den inte ledde någonstans utan snarare stigmatiserade en hel ungdomskultur. Och nej, alla kan inte måla graffiti på sin egen egendom eftersom alla inte äger en tomt där man kan sätta upp ett plank. Graffitin är en konstform som främst formats och skapats av arbetarklassen liksom eftersom de inte hade några andra sätt att uttrycka sig på.

En sak jag undrar dock: Varför tillåts reklamen i det offentliga rummet när den är minst lika ful, om inte fulare, och dessutom sprider skeva budskap om människors kroppar och skapar ett onödigt behov av att överkonsumera? För att man kan tjäna pengar på det? Jag tycker att ett samhälle är påväg åt helt fel håll när kapitalets vinstintresse går före enskilda individers behov av att uttrycka sig konstnärligt. Men det är bara jag...
Så talade Waiiwan
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Waiiwan:
Vad har du för åsikt om fames då, det vill säga övergivna betongväggar, tunnlar som inte leder någonstans och baksidor av fabriker? Dessa platser besöker enbart graffiti-målare och eventuellt saneringsbolagen.

http://www.youtube.com/watch?v=ussCHoQttyQ (Kolla likes och dislikes )

Citerar Waiiwan:
Dessutom så har antalet anmälda klotterfall minskat i och med att lagliga väggar sats upp.

Yay, statistik (ej sarkasm)! Om det stämmer har jag inga problem med lagliga väggar. ...Konstigt jag inte hört detta tidigare om det nu stämmer. Orkar du gräva fram någon källa? Om inte kommer jag nog göra det själv så småningom... kanske.

Citerar Waiiwan:
Graffitin är en konstform som främst formats och skapats av arbetarklassen

....Skapades den inte av afrikan-amerikanska gäng som ett sätt att markera drogrevir?

Citerar Waiiwan:
En sak jag undrar dock: Varför tillåts reklamen i det offentliga rummet när den är minst lika ful, om inte fulare, och dessutom sprider skeva budskap om människors kroppar och skapar ett onödigt behov av att överkonsumera? För att man kan tjäna pengar på det? Jag tycker att ett samhälle är påväg åt helt fel håll när kapitalets vinstintresse går före enskilda individers behov av att uttrycka sig konstnärligt. Men det är bara jag...

1: De flesta tycker nog att reklam är "snyggare" än graffiti.

2: Reklam är en del av kapitalismen, som är grundstenen i vårt ekonomi.

3: Det finns inga problem med att uttrycka sig konstnärligt med graffiti. Smäll upp en duk och måla på den. Bättre färgåtergivning, går att rulla ihop den, sälja, förvara etc.
  • 0
Citerar Ree:
Yay, statistik (ej sarkasm)! Om det stämmer har jag inga problem med lagliga väggar. ...Konstigt jag inte hört detta tidigare om det nu stämmer. Orkar du gräva fram någon källa? Om inte kommer jag nog göra det själv så småningom... kanske.


http://www.gatukonst.se/2012/01/28/langt-fler-klotteranmalningar-
i-stockholm/


Källan är muntlig, men kommer ursprungligen från oppositionsborgarrådet Tomas Rudin som hämtat statistiken från Brottsförebyggande rådet. Orkar inte leta upp någon annan källa, men om du orkar så kan du antagligen kolla med brottsförebyggande rådet själv.
Så talade Waiiwan
  • 0
  • TDK
  • TDK
Det gick i alla fall lugnt till vid aots i stockholm för någon vecka sedan. Och det lär väl inte heller vara några större problem under den pågående turnén med aots?

http://www.gatukonst.se/2012/09/05/inga-gripna-efter-konvent/
  • 0
Citerar TDK:
Det gick i alla fall lugnt till vid aots i stockholm för någon vecka sedan. Och det lär väl inte heller vara några större problem under den pågående turnén med aots?

http://www.gatukonst.se/2012/09/05/inga-gripna-efter-konvent/


Inte vad jag har hört. Men saken är ju den att det har ljugits en hel del om antalet gripna under tidigare event. Dessutom hängde det i år, liksom tidigare år, CSG vid den öppna väggen, trots att det är olagligt. Svinigt beteende av CSG, men sedan så är det lite av deras signum också, att vara svin alltså.

För de som bryr sig så kan jag rekommendera boken Medan Svensson Åt Plankstek av Per Andersson. Riktigt intressant bok som tar sin början vid 1984, Svensk graffitis födelse och som slutar precis vid PMS wholestation vid Universitetet år 2004 (Samma Wholestation som förövrigt går att se i Stockholm Subway stories). Däremellan är boken fylld med anekdoter och spännande information om hur graffitin utvecklats och formats. Ett artikel är helt och hållet dedikerat bombaren Xeno från FY och det enda jag kan säga är att det kan vara bland det mest tragiska jag någonsin läst. Jag älskar Xeno, men jag förstår samtidigt att alla rykten kring honom uppkommit (Har för mig att det ryktas om att han sparkat en väktare i ansiktet, bland annat) och man fattar varför han är som han är. Mycket spännande anekdoter med Arsle från PMS också (Fher, Ins, Bov, Misil och allt annat han dragit genom åren)!

Precis kommit en kortfilm om Hacke från HNR. Livebombing och spännande intervju! Se här: http://www.youtube.com/watch?v=2W5Ov8yB0z0
Så talade Waiiwan
  • 0
  • TDK
  • TDK
Citerar Waiiwan:
Däremellan är boken fylld med anekdoter och spännande information om hur graffitin utvecklats och formats...Precis kommit en kortfilm om Hacke från HNR. Livebombing och spännande intervju! Se här: http://www.youtube.com/watch?v=2W5Ov8yB0z0


Tackar för tipset om boken. Låter intressant, +1 på länken också. Ska bli intressant o följa aots o se om något mer händer (nu i helgen i Linköping).
  • 0
Hittade denna bild. Graffiti med Sonic-tema: http://i.imgur.com/bt8J1.jpg

Någon som har koll på antalet besökare för art of the streets?
  • 0
Citerar korthus:
Avslutning med art of the streets turnén denna helg i oxelösund och nyköping.
MadC är för övrigt sjukt grym, hennes senaste vägg i tyskland är på topp-nivå http://www.delicious-styles.com/wp-content/uploads/2012/09/MadC
_Dinowall_20120917_34091.jpg


Mad C är riktigt grym, ja. Såg henne lira förra året och blev väldigt impad. Sjuk can-control, men så har hon lirar rätt länge också.
Så talade Waiiwan
  • 0
Brap brap! #2

Ny trailer för graffiti-tidningen med Stockholmsfokus Brap Brap! ute nu. Tung trailer med skön musik och live-action med bland annat OBH. Inte det snyggaste de gjort dock, men alltid kul att det körs. Värd att se, om inte annat så för musiken!
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Waiiwan:
Värd att se, om inte annat så för musiken!


Gorillaz

Här är ett filmklipp med lite graffiiti (norpat från aots-fb-sida) http://vimeo.com/50504312 vissa delar är filmat i sthlm
  • 0
Citerar korthus:
Här är ett filmklipp med lite graffiiti (norpat från aots-fb-sida) http://vimeo.com/50504312 vissa delar är filmat i sthlm


Tung video, men föredrar helt ärligt tågmålandet än fame:andet på film. Men cool!

Och på tal om tågmålande så:

1. Grifter part 2 har precis kommit. Sjukt soft med mycket fokus på livsstil och inte bara tåg. Utspelar sig i ett soligt grekland. Mycket mopedåkande! Mysig som fan. Grifters 2.0: What Crisis
Rekommenderar del 1 med PEACH från ALTGR. Googla.

2. WOL har släppt en ny trailer på två-årsdagen av Asocs bortgång. Han gick som bekant bort när han målade tåg. Filmen kommer i slutet av 2012 och verkar riktigt fet! Wolume 1 - a vandals way of life
Så talade Waiiwan
  • 0
Pennor? För permanent märkning på plåt, trä, plast?

Jag har tröttnat på att behöva märka om våra brevlådor hela tiden, så nu söker jag en eller flera pennor som har färg som fan aldrig går bort, skall klara, väder, vind, regn.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!