Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Arctic Monkeys


http://www.youtube.com/watch?v=dycDVhEJZaQ

Nya låten Do I Wanna Know? som spelades för första gången igår kväll på deras första spelning sedan förra sommaren. De spelade även Fake Tales of San Francisco (första gången sedan 2007), Old Yellow Bricks (första gången sedan 2007) och Dancing Shoes (första gången sedan 2009).
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Do I Wanna Know

Första singeln till femte albumet. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, låten är helt okej. En utdragen version av R U Mine?. Gillar ju inte riktigt deras nya stil. Det finns dock hopp då låten Mad Sounds som spelades på Hultsfred lät väldigt Lou Reed inspirerad.
  • 0
Citerar Tipon:
Do I Wanna Know

Första singeln till femte albumet. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, låten är helt okej. En utdragen version av R U Mine?. Gillar ju inte riktigt deras nya stil. Det finns dock hopp då låten Mad Sounds som spelades på Hultsfred lät väldigt Lou Reed inspirerad.


Du måste skoja va? Låten är briljant, tung, och Humbug osande. Mad Sounds fick man ju se live på Hultsfred och det var väl en okej ballad att lugna ner sig från publik öset, annars vet jag ej vad jag tycker om just den låten.
What came first the chicken or the dickhead?
  • 0
Bandets nya riktning faller kanske inte mig i smaken, men vilken spelning de precis gjorde på Glastonbury! Riktigt tight och de har verkligen mognat som musiker. Sedan var de specialgjorda versionerna av Cornerstone och Mardy Bum helt perfekta (de hade en orkester på scen). Sen kan man ju tycka vad man vill om Turners sjukt douchiga kommentarer och gester...
  • 0
Citerar Tipon:
men vilken spelning de precis gjorde på Glastonbury!


Förmodligen deras bästa någonsin. Versionen de gjorde av Mardy Bum med en stråkorkester var förmodligen det finaste som de någonsin gjort, samtidigt som det var en helt perfekt inramning med allt folk och en nästintill perfekt setlist. Satt uppe och kollade på den och fick gåshud gång på gång. Jämfört med hur det såg ut och lät när de headlinade Glastonbury första gången (2007) så ser man verkligen hur mycket bandet har vuxit, lite sentimentalt att se på den gamla spelningen nu efteråt.

Sen så tycker jag att Do I Wanna Know? låter hur bra som helst live. När sändningen gick igång och man såg introt så höll visste jag inte riktigt vad jag skulle ta vägen för det var så coolt. Det tunga riffet låter så fruktansvärt bra live. Är superpeppad på skivan.

Citerar Tipon:
Sen kan man ju tycka vad man vill om Turners sjukt douchiga kommentarer och gester...


Älskar det, en sån kung.

Här är spelningen i sin helhet: http://www.youtube.com/watch?v=LTGye-p8sgI
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Sen så tycker jag att Do I Wanna Know? låter hur bra som helst live. När sändningen gick igång och man såg introt så höll visste jag inte riktigt vad jag skulle ta vägen för det var så coolt. Det tunga riffet låter så fruktansvärt bra live. Är superpeppad på skivan.


Låten passar utmärkt live. De skulle lika gärna kunna göra låten längre, finns potential för det. Studioversionen är ganska blek tycker jag.

Citerar Glass Simon:
Älskar det, en sån kung.


Jag gillar det helt klart mer nu än vad jag gjorde innan, haha. Tar honom inte lika seriöst längre, vilket man nog inte ska göra för det ligger nog mycket ironi bakom det. Ibland blir det dock ganska pinsamt.
  • 0
Ja, albumomslaget var ju inte en höjdare. Men de har i allafall tänkt till det med ''AM'' = Amplitude Modulation. Som då albumomslaget utmärker.
What came first the chicken or the dickhead?
  • 0
Nu börjar det närma sig, finns 30 sekunders previews på samtliga låtar att lyssna på nu. Tänkte att jag skulle kunna hålla mig från att lyssna på dem, men efter fem minuter så var jag tvungen att lyssna igenom dem. De som jag blev mest nyfiken på var Arabella, No. 1 Party Anthem (En fantastisk Lennon/Submarine-aktig ballad för er som älskar Cornerstone), samt Knee Socks.

B-sidan till senaste singel, Why'd You Only Call Me When You're High?, som heter Stop The World I Wanna Get Off With You finns också ute att lyssna på nu. Både singeln och B-sidan är riktigt, riktigt bra. Ifall en så pass bra låt hamnar utanför skivan så...

http://fillthesound.tumblr.com/post/59753208562
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Diggade också Stop The World I Wanna Get Off With You, mycket mer än Why'd You Only Call Me When You're High?. Lite underligt att den inte är med på plattan.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Arabella läckte under gårdagen och idag hela skivan.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Går att streama AM på itunes nu.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Briljant skiva på många vis. Men jag vet att ni jävla pessimister här på GR inte alls kommer gilla skivan. So bring the hate ''I miss their old days ''
What came first the chicken or the dickhead?
  • 0
Vad tycker ni om skivan då? Såg att den fått 10/10 av NME bl.a.

Citerar yahoo:
Men jag vet att ni jävla pessimister här på GR inte alls kommer gilla skivan. So bring the hate ''I miss their old days''


Mja, så har det väl varit vid varje skiva de släppt sedan debuten. Folk som är irriterade över att de inte gör en sådan skiva igen. Det jag älskar mest med dem är att de hela tiden försöker komma på något nytt, de står inte och stampar på samma plats utan vill alltid utvecklas som band. Jag älskar debuten, men jag älskar också AM. Med R U Mine? som en grund att stå på så älskar jag soundet på AM, men väl till nästa skiva kommer de förmodligen ha utvecklat det. AM låter helt annorlunda jämfört med Suck It And See, som låter helt annorlunda jämfört med Humbug.

Alex kommer ju framförallt inte skriva en skiva om utekvällar, one-night-stands och unga arga män igen. Han och bandet lever ju inte det livet längre precis. Även om Why'd You Only Call Me When You're High är en låttext som skulle passa precis lika bra på debuten som på AM.

AM hamnar nog på en tredjeplats över mina favoriter med dem. Efter Humbug och Favourite Worst Nightmare, men före Suck It And See och Whaveter People Say. Mycket, mycket bra.

Tillagt 2013-09-05 21:52:
På tal om inget, såhär skrev Oscar om bandet för ett tag sedan.

Konstig, tråkig och märklig indierock med musiker som spelar dåligt med flit lite när de känner för det. Det är tydligen tufft att vara dålig på sitt instrument.

Haha.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar yahoo:
So bring the hate ''I miss their old days


Min favoritplatta med Artic Monkeys är Suck it and see.

Nu har jag visserligen bara lyssnat igenom AM en gång och ärligt talat så känns det sådär, men det var ett par låtar jag verkligen tyckte om (No. 1 Party Anthem, R U Mine?, Do I Wanna Know och Arabella). Resten gjorde inte så stort intryck på mig och det är iaf bättre än Humbug.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Jag är på exakt samma sida som GlassSimon när det gäller det här. Jag älskar varje skiva bandet gjort även fast debuten tveklöst är bäst tillsammans med Humbug. Dock tycker jag att AM överklassar Suck It And See redan nu. Vi får se om den klår Favourite Worst Nightmare med tiden.
What came first the chicken or the dickhead?
  • 0
Citerar Tipon:
Do I Wanna Know

Första singeln till femte albumet. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, låten är helt okej. En utdragen version av R U Mine?. Gillar ju inte riktigt deras nya stil.


Jag förstod att detta inte skulle gillas av deras ordinarie fans. Det är ju britpop som den lät med Blur Oasis och Pulp. Det råa simpla indieljudet i Do I Wanna Know har lite att göra med resten av dagens britpop. Själv gillade jag Blur och Pulp och senare andra band som inte heller är så skräniga; Violet Hill med Coldplay är det bästa exemplet på svängig britpop (istället för powerpop). Nu har jag iofs aldrig hört något som varit direkt skränigt med Arctic Monkeys - så jag pratar om tre olika stilar. En gränsar till indierock (Oasis), en arty arrad stil (Violet Hill och Knights of Cydonia till exempel) och sedan Arctic Monkeys som till en början ju lät nytt. "I bet you look good on the dancefloor" var en arenahit tack vare att den tilltalade den nya viljestarka målgruppen av allmänt mediaintresserade unga som inte svalde (eller avskydde snarare) färdigtuggad plastpop som varit standard i radio sedan 2000.

Edit, öhh kanske inte Pulp lät indie förresten men det var fortfarande bra
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Chaan:
Edit, öhh kanske inte Pulp lät indie förresten men det var fortfarande bra

Eeeeh. Va.

Pulp låter ju mest indie av samtliga grupper. Är mest indie med för den delen. Sen att jämföra nya plattan med Oasis... det är inte särskilt likt rent musikmässigt.

Föredrar debuten och Humbug. Jag gillar Arctic för att de förnyar sig även om de inte alltid träffar rätt. Det gör de inte nu. AM känns som en svag platta.
  • 0
Hmm, nu klickade jag på det här och hoppades att någon förstått som skrivit. Men det kanske du gjorde. Nej, Oasis gjorde en annan typ av melodier. Det som liknar är inte musiken på papperet utan attacken i uttrycket. Fast inte där heller är det samma sak. I bet you look good on the dancefloor är snarast powerpop, men det lät fortfarande nytt när det kom. Och nu kommer det viktiga: min slutsats var att Do I Wanna Know inte gillas av deras gamla fans, därför att den låter 90-tals-indie.

Oasis var ju pop men ville vara rock och gick därför på ett rakt anslag som inte powerpop har. Fast det är svårt att märka om man inte ser dom spela.

Pulp lät inte indie när dom var som störst.

Det är ju svårt att jämföra den svenska och den engelska 90-talsscenen eftersom det vi pratar inte var någon engelsk indiescen, det var ju enorma band. I Sverige var ju indiescenen indelad i rock och pop också. Engelska musikjournalister brukar väl tycka att banden jag räknade upp i posten innan är rock, vilket jag inte håller med om. Precis som dom tyckte att 70-talsrocken var Heavy Metal bara för att den genren fanns då och var nytt och coolt. På 90-talet ansågs rock vara coolt igen, eftersom rockmusiken kallats Heavy Metal och sedan blev totalt överkörd på 80-talet av riktig Heavy Metal Dom kom på att det var något som fattades liksom Och så sköt dom sig i foten igen

Det är britpop vi diskuterar här, det är faktiskt en egen genre, men det finns flera stilar helt klart. Country House som var en stor hit på 90-talet låter till exempel direkt som Beatles. Till sången och det pompiga.

Mja alltså, det vi (som inte är engelska musikjournalister) brukar mena med indie är råa enkla gitarrer. Det är inte Pulp kända för, det var vanlig gammaldags popmusik.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Klockan 22 ikväll så spelar de på iTunes Festival.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Hoppades verkligen på Josh Homme när Turner ropade in gästen...
  • 0
Har lyssnat igenom AM 3-4 gånger nu, ganska ojämn. Mad Sounds, Arabella och No. 1 Party Anthem är nog mina favoriter so far. Do I Wanna Know och R U Mine är en klockren öppning på albumet, två riktigt stabila låtar som redan känns som två klassiker. I Wanna Be Yours har potential att växa, resten av låtarna känns mest som mellanspår vilket är ovanligt när det kommer till Arctic Monkeys. Älskar dem för att de alltid hittar nya riktningar i deras musik även om det inte är lika träffsäkert den här gången. Skriver nog en längre recension senare.

Om jag skulle rangordna deras fem album skulle det nog se ut såhär:
1. Humbug
2. Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
3. Favourite Worst Nightmare
4. Suck It And See
5. AM

AM kanske kommer gå förbi Sias dock, får lyssna lite mer. De tre sista platserna är jag faktiskt väldigt osäker över, kan ändras hela tiden.
  • 0
Citerar Tipon:
Har lyssnat igenom AM 3-4 gånger nu, ganska ojämn. Mad Sounds, Arabella och No. 1 Party Anthem är nog mina favoriter so far. Do I Wanna Know och R U Mine är en klockren öppning på albumet, två riktigt stabila låtar som redan känns som två klassiker. I Wanna Be Yours har potential att växa, resten av låtarna känns mest som mellanspår vilket är ovanligt när det kommer till Arctic Monkeys. Älskar dem för att de alltid hittar nya riktningar i deras musik även om det inte är lika träffsäkert den här gången. Skriver nog en längre recension senare.


Kan nog inte riktigt hålla med, tycker verkligen om One For the Road och Why´d You Only Call Me When You´r High utöver dom du nämnde. Tycker att albumet rent allmänt innehåller många riktigt starka låtar. Med tiden kan nog det här slå Humbug för min del.
  • 0
Ska jag göra en tråd om britpop eller tycker ni det är ett gammaldags begrepp nu?
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!