Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

BILAR!


Citerar grandtheftauto4life:
Svängde ihop en lista över mina fem favoritmärken.

1. Mercedes-Benz

2. Ferrari

3. Rolls Royce

4. Maserati

5. Cadillac

Tröstpris till BMW och Aston Martin.



Dna favoritMODELLER då?
Life experience is an important ingredient. Curiosity. Nerves. Dare to make a fool of itself, be naked. Constantly exposing themselves to danger and artistic: Never say now I'm ready.
  • 0
Citerar luddeking:
Dna favoritMODELLER då?


Hmm, det var svårt. Alltid är det någon man glömmer, men jag gör ett försök på en topp 10 lista.

1. Mercedes 300SL

2. Rolls Royce Phantom

3. Ferrari 250 GTO

4. Cadillac Coupe DeVille 1959

5. Maserati Quattroporte

6. Bentley Brooklands

7. Bentley "Blower"

8. Pagani Huayra

9. Mercedes 600 "Großer"

10. Ferrari F40


Jag skulle kunna hålla på i evigheter med att lägga till olika bilar, ta bort och så. För att göra det lite enklare är de inte i exakt ordning, min absoluta favoritbil är dock Mercedes 300SL.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Den här tråden har varit död på tok för länge, därför återupplivar jag den med två specialutgåvor av Bugatti Veyron till salu i Wuppertal, Tyskland respektive Dubai, UAE. Pur Sang och Sang Noir. Sang Noir betyder "svart blod" och Pur sang "rent blod" eller "fullblod". Endast byggda i 15, respektive fem exemplar.

Diskutera, eller något.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
  • X
  • X
Citerar grandtheftauto4life:
Diskutera, eller något.


Fula bilar, snabba bilar.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Här var det dött.

Fyllde 18 för ett tag sedan och är i fullfärd med att titta på bilar. Jag är dock ganska grön inom området och är inte helt säker på vad man ska kolla på alltid. Kan få ett bra pris på min farfars Volvo 960 -97, riktigt bra skick och har bara gått 8000 mil. Men, problemet är bränsleförbrukningen, runt 1-1,2 liter milen känns inte riktgit acceptabelt med min plånbok.

Så därför har jag tittat runt lite på andra bilar ich fastnat för dessa:
Saab 900
Mitsubishi Lancer
Ford Probe
Golf 1,8i

Något speciellt jag borde känna till av någon av dessa bilar?
  • 0
  • X
  • X
Citerar Baxter:
Här var det dött.

Fyllde 18 för ett tag sedan och är i fullfärd med att titta på bilar. Jag är dock ganska grön inom området och är inte helt säker på vad man ska kolla på alltid. Kan få ett bra pris på min farfars Volvo 960 -97, riktigt bra skick och har bara gått 8000 mil. Men, problemet är bränsleförbrukningen, runt 1-1,2 liter milen känns inte riktgit acceptabelt med min plånbok.

Så därför har jag tittat runt lite på andra bilar ich fastnat för dessa:
Saab 900
Mitsubishi Lancer
Ford Probe
Golf 1,8i

Något speciellt jag borde känna till av någon av dessa bilar?


Säkert en hyfsat trevlig bil. Inte något jag hade velat ha men... Bränsleförbrukningen märker man inte så mycket av, tanken är tom hela tiden ändå, jag märker väldigt liten skillnad mellan min BMW 318iS och min Amazon. Den teoretiska förbrukningen borde vara betydligt bättre på BMWn, men det kräver rätt förhållanden och rätt förare.

Saab 900 är säkert bra bilar, men om det är en äldre får du knappast mycket bättre förbrukning än med en 960.
Mitsubishi Lancer vet jag mycket lite om, men gamla japanska bilar brukar ofta vara väldigt rostiga.
Ford Probe känner jag inte till men eftersom det till min kännedom men motoralternativen ser inte bränslesnåla ut.
Golfar brukar alltid vara bra bilar och av dessa alternativ är det vad jag hade satsat på.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar X:
Säkert en hyfsat trevlig bil. Inte något jag hade velat ha men... Bränsleförbrukningen märker man inte så mycket av, tanken är tom hela tiden ändå, jag märker väldigt liten skillnad mellan min BMW 318iS och min Amazon. Den teoretiska förbrukningen borde vara betydligt bättre på BMWn, men det kräver rätt förhållanden och rätt förare.

Saab 900 är säkert bra bilar, men om det är en äldre får du knappast mycket bättre förbrukning än med en 960.
Mitsubishi Lancer vet jag mycket lite om, men gamla japanska bilar brukar ofta vara väldigt rostiga.
Ford Probe känner jag inte till men eftersom det till min kännedom men motoralternativen ser inte bränslesnåla ut.
Golfar brukar alltid vara bra bilar och av dessa alternativ är det vad jag hade satsat på.


Ja alltså den är ju prima skick, en ägare, nästan som ny, men vill inte riktigt ha den, är ganska trist att kör och jag är inte mycket för kombi heller för den delen.
Ford Probe, eller snarare Ford är jag tveksam till överhuvudtaget, och bränsleförbrukningen är ju inte helt rolig den heller, men den är rätt fräck för sitt sportiga utseende (enligt mig då).
En Golf är jag rätt inne på annars, små och lättkörda och relativt billiga till vad man får.
Vet inte heller mycket om Lancer, men läste att den skulle vara relativt bränslesnål.
  • 0
Har även tittat lite på Mitsubishi Galant, verkar vara en trevlig bil.
  • 0
Citerar Baxter:
En Golf är jag rätt inne på annars, små och lättkörda och relativt billiga till vad man får.

Jag skulle nog säga att det är bästa alternativet. Billiga i drift, bra andrahandsvärde och ganska trevliga att köra. Sen finns det många och fina ex på marknaden så det är ganska lätt att hitta en bra bil.
Var riktigt nära själv att skaffa en Golf för några år sen men det blev en Volvo istället den gången. Mest av en slump.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således uttrycker dig som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som sådan.
  • 0
Fy fan, övningskörde precis med farsan gamla Amazon. Ingen styrservo, helkonstiga reglage, sladdrig växelspak och det gick inte att krypköra med kopplingen, var tvungen att gasa hela tiden.

Inte helt lätt när man är van vid helt nya bilar...
  • 0
Citerar Baxter:
Har även tittat lite på Mitsubishi Galant, verkar vara en trevlig bil.


Då ska du se deras Elegance modell. Påminner starkt om en merca för att vara Mitsubishi-modell. Min farsa har ett par fina kromfälgar ditsatta som jag kommer provköra under sommaren.

Årets knasigaste bil är lätt Lamborghini Avendator J. Topfarten är strax över 330km, men den har inte något tak eller fönster(!!!) Såg bilen på Top Gear för ett tag sen. Jezza sa att om Captain Slow körde den så skulle han se ut som en hund.
http://www.blessthisstuff.com/imagens/stuff/lamborghini-aventador
-j-roadster-2.jpg
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
  • X
  • X
Citerar Baxter:
Fy fan, övningskörde precis med farsan gamla Amazon. Ingen styrservo, helkonstiga reglage, sladdrig växelspak och det gick inte att krypköra med kopplingen, var tvungen att gasa hela tiden.


Fy fan? Du har ju fått köra en riktig bil! Och så måste man gasa med de flesta bilar som inte har 5 liters motorer. Även nyare.

Nu vill jag köra Amazon.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar X:
Fy fan? Du har ju fått köra en riktig bil! Och så måste man gasa med de flesta bilar som inte har 5 liters motorer. Även nyare.

Nu vill jag köra Amazon.


Fy fan=bra.
'
Var ju asgrymt of course men svårt när man aldrig kört något liknande.
  • 0
Citerar Baxter:
Så därför har jag tittat runt lite på andra bilar ich fastnat för dessa:
Saab 900
Mitsubishi Lancer
Ford Probe
Golf 1,8i

Något speciellt jag borde känna till av någon av dessa bilar?


Rent spontant skulle jag säga att du borde räkna bort japanen och Forden. Du lär inte hittat någon utan rost. Det är inget roligt att ha rostiga bilar och börjar det rosta på känsliga ställen kan det till och med bli en trafikfara.

Golfen är ju dock ett vettigt val, även om den har en lite farmor-stämpel över sig. Billig att äga och billiga reservdelar är stora plus.

Hade jag varit du hade jag dock valt Saaben. Nu vet jag inte vilken 900 du menar. Menar du ng900 så tycker jag du snarare borde titta på og9-3. Något modernare bilar men i det närmaste samma pris.
Sedan vet vi ju alla att det är döroligt med turbo.
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Citerar Motch:
Rent spontant skulle jag säga att du borde räkna bort japanen och Forden. Du lär inte hittat någon utan rost. Det är inget roligt att ha rostiga bilar och börjar det rosta på känsliga ställen kan det till och med bli en trafikfara.

Golfen är ju dock ett vettigt val, även om den har en lite farmor-stämpel över sig. Billig att äga och billiga reservdelar är stora plus.

Hade jag varit du hade jag dock valt Saaben. Nu vet jag inte vilken 900 du menar. Menar du ng900 så tycker jag du snarare borde titta på og9-3. Något modernare bilar men i det närmaste samma pris.
Sedan vet vi ju alla att det är döroligt med turbo.


Har inte kikat så mycket på Saab;men kan helt klart bli en 9-3, ska provköra en 97:a(tror jag det är) nästa vecka.

Forden har jag i princip prioriterat bort, verkar inte vara något vidare. Som du sa så verkar det finnas få fina Galanter där ute, men fortsätter att leta till trots, rost i bakskärmarna verkar vara väldigt vanligt.
  • 0
Citerar Baxter:
Har inte kikat så mycket på Saab;men kan helt klart bli en 9-3, ska provköra en 97:a(tror jag det är) nästa vecka.

Forden har jag i princip prioriterat bort, verkar inte vara något vidare. Som du sa så verkar det finnas få fina Galanter där ute, men fortsätter att leta till trots, rost i bakskärmarna verkar vara väldigt vanligt.


Ska du ha en 900 så ska köpa en så ny som möjligt (-96/97). Tidigare årsmodeller hade lite barnsjukdomar. Ska du ha en 9-3 rekommenderas en tidig sådan (-98/99) - rent generellt en driftsäkrare bil än dem nyare (-00-02). Dem nyare 9-3 har en underdimensionerade vevhusventilation. När den blir dålig börjar bilen dricka en massa olja och har man inte koll på oljenivån så rasar motorn till slut. Visst problemet är rätt överdrivet och så länge du har koll på oljan är det ingen fara.
Generella tipset blir alltså 9-3 från 98/99. Då får du en något modernare bil (jämfört med 900) och en bil med i det närmaste bombsäker motor.

Får man vara fräck och fråga vad det är för budget du rör dig med och vem som ska stå som ägare för bilen?
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Citerar Motch:
Ska du ha en 900 så ska köpa en så ny som möjligt (-96/97). Tidigare årsmodeller hade lite barnsjukdomar. Ska du ha en 9-3 rekommenderas en tidig sådan (-98/99) - rent generellt en driftsäkrare bil än dem nyare (-00-02). Dem nyare 9-3 har en underdimensionerade vevhusventilation. När den blir dålig börjar bilen dricka en massa olja och har man inte koll på oljenivån så rasar motorn till slut. Visst problemet är rätt överdrivet och så länge du har koll på oljan är det ingen fara.
Generella tipset blir alltså 9-3 från 98/99. Då får du en något modernare bil (jämfört med 900) och en bil med i det närmaste bombsäker motor.

Får man vara fräck och fråga vad det är för budget du rör dig med och vem som ska stå som ägare för bilen?


Tack för tipsen, tänkte kika lite mer senare ikväll! Någon aning om hur mycket en 9-3 från 98-99 dricker?Sitter det turbo i alla 9-3 modeller?

Budgeten är runt 10-15000kr, kanske skulle kunna sträcka mig lite över ifall det blir tvunget. Jag är ju 18 men ska sätta bilen på någon av mina föräldrar var det tänkt.
  • 0
Citerar Baxter:
Tack för tipsen, tänkte kika lite mer senare ikväll! Någon aning om hur mycket en 9-3 från 98-99 dricker?Sitter det turbo i alla 9-3 modeller?

Budgeten är runt 10-15000kr, kanske skulle kunna sträcka mig lite över ifall det blir tvunget. Jag är ju 18 men ska sätta bilen på någon av mina föräldrar var det tänkt.


9-3an dricker väl runt 0,9-1,0 blandad körning. Men som med alla turbobilar så beror mycket på hur gasglad man är. Kör du inte som en tok så lär du ligga runt knappa litern skulle jag tro.
Alla 9-3 har inte turbo. Det finns ett motoralternativ (2,0i) utan och den har 130hk. Sedan har du tre turbobensinare (2,0t/T) på 154, 185 och 199/205hk (beroende på årsmodell) Sedan finns det även en dieselknackare med turbo, minns inte effekten dock.

Jag kollade lite snabbt på Blocket och det fanns ju en hel del 9-3or under 20k och med normalt prutande lär du kunna få någon som passar din budget utan större problem.
Se till att skaffa en som är nybesiktad och skattade och gärna med fräscha däck. Var inte rädd för att pruta lite rejälare annars, går säljaren inte med på det så går du bara vidare till nästa bil. Det finns ju gott om dem så.
Bästa rådet jag kan ge dig är att INTE köpa första bästa bil. Prova ett par och känn efter hur dem går och låter.
Går bilen rakt när du släpper ratten - om inte är det troligtvis en del bussningar i framvagn och/eller bakvagn som är totalslut.
Går motorn ojämnt /du hör något oroväckande ljud på tomgång kan det i värsta fall vara turbon - bara att gå vidare då, det är inte lönt att fixa egentligen.
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Hade en trevlig bil-förmiddag idag. Farsan och jag kunde äntligen ta en provtur i nya, utsökta, Citroën DS5 HDi 160. Tänkte göra det förra lördagen men då snöade det ju. Hur som helst en utsökt bil, även om fjädringen förvånande nog kändes en aning styv för att vara en stor Citroën. Man får dock anta att det kommer köregenskaperna till pass. Sedan drog vi vidare till ett USA och sportbilsställe där jag passade på att för första gången provsitta en Escalade. Fantastiska säten. I den bilhallen fanns även världens snabbaste yuppiemobil, nämligen den extremt sällsynta och sanslöst häftiga Porsche 959.

Som sagt, mycket trevlig förmiddag.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Citerar Motch:
9-3an dricker väl runt 0,9-1,0 blandad körning. Men som med alla turbobilar så beror mycket på hur gasglad man är. Kör du inte som en tok så lär du ligga runt knappa litern skulle jag tro.
Alla 9-3 har inte turbo. Det finns ett motoralternativ (2,0i) utan och den har 130hk. Sedan har du tre turbobensinare (2,0t/T) på 154, 185 och 199/205hk (beroende på årsmodell) Sedan finns det även en dieselknackare med turbo, minns inte effekten dock.

Jag kollade lite snabbt på Blocket och det fanns ju en hel del 9-3or under 20k och med normalt prutande lär du kunna få någon som passar din budget utan större problem.
Se till att skaffa en som är nybesiktad och skattade och gärna med fräscha däck. Var inte rädd för att pruta lite rejälare annars, går säljaren inte med på det så går du bara vidare till nästa bil. Det finns ju gott om dem så.
Bästa rådet jag kan ge dig är att INTE köpa första bästa bil. Prova ett par och känn efter hur dem går och låter.
Går bilen rakt när du släpper ratten - om inte är det troligtvis en del bussningar i framvagn och/eller bakvagn som är totalslut.
Går motorn ojämnt /du hör något oroväckande ljud på tomgång kan det i värsta fall vara turbon - bara att gå vidare då, det är inte lönt att fixa egentligen.


Körde en 9-3 med turbo nolletta med 180hk. Fy fan vad nice bil, grymt drag! Ändra som skrämmer bort mig är väl bensinförbrukningen, men hittar jag en fin, då blir det nog en deal.
  • 0
Jag tycker bäst om Ahlgrens bilar
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar Draper:
http://27.media.tumblr.com/tumblr_lxqdr84dct1qzsctzo1_500.jpg

En av de vackraste bilarna jag någonsin sett. Någon som kan identifiera modellen?


Jag som trodde alla känner igen en Lamborghini Countach.

Citerar Baxter:
Körde en 9-3 med turbo nolletta med 180hk. Fy fan vad nice bil, grymt drag! Ändra som skrämmer bort mig är väl bensinförbrukningen, men hittar jag en fin, då blir det nog en deal.


Kul att höra. Javisst är det lite "mos" i dem.
Jag har faktiskt med blivit lite sugen på att köpa en 9-3, dock lite nyare. Dem är ju sanslöst billiga nu efter konkursen.
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Citerar Motch:
Citerar Draper:http://27.media.tumblr.com/tumblr_lxqdr84dct1qzsctzo1_5
00.jpg

En av de vackraste bilarna jag någonsin sett. Någon som kan identifiera modellen?

Jag som trodde alla känner igen en Lamborghini Countach.


Haha, tänkte mer på vilken årsmodell det var, ville minnas att det fanns fler versioner av Countachen än det faktiskt finns. Min första gissning var 400S, men grillen ser smalare ut än på S:en. Färgvalet var hursomhelst helt fenomenalt snygg imo.

Den här tråden borde bli mer aktiv.

EDIT:
Vi kanske kan prata lite om lyx/supersportarnas retromodeller? Själv tycker jag inte att varken lamborghinis eller ferraris nyare modeller är några höjdare. 70-talet däremot, lämnade verkligen inte mycket att önska. En gul Dino 308 gt4 74' förblir en dröm jag skulle vilja förverkliga.
  • 0
Citerar Draper:
Haha, tänkte mer på vilken årsmodell det var, ville minnas att det fanns fler versioner av Countachen än det faktiskt finns. Min första gissning var 400S, men grillen ser smalare ut än på S:en. Färgvalet var hursomhelst helt fenomenalt snygg imo


Jaha, förlåt. Det har jag inte en aning om. Det är inte så att det kanske är en kit-car? För jag blev själv inte heller klok på den grillen.
Personligen tycker jag dock att countach är en av dem mesta överskattade bilarna i världshistorien. En Miura dock. Mumma!
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!