Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

BILAR!


Jag. Har. Körkort.

Nu när jag lungat ner mig lite jag jag börjat titta på bilar igen.

Några jag funderar på:

Vw Golf
Audi A4
Saab 9-3

En Saab hade varit rolig, dock känns det som att det kommer bli en dyr affär. Brosan köpte en för några år sedan (en 01) och han har lagt mer eller mindre 100 tusen på bara reparationer på den. Dessutom så dricker den ju dryga litern milen.

Annars hade ju en golf varit bra, liten och nätt, äker och driftsäker, bra andra hands värde också. Men golf känns ändå sådär.

Då tittade jag på Audi A4 istället, som är, vad jag förstått, Audis motsvarighet till Golfen. Dock vet jag inte hur mycket det kostar att reparer, med elar och liknande? Känns som att det borde vara dyrare än en Vw.
  • 0
  • X
  • X
Citerar Baxter:
Då tittade jag på Audi A4 istället, som är, vad jag förstått, Audis motsvarighet till Golfen. Dock vet jag inte hur mycket det kostar att reparer, med elar och liknande? Känns som att det borde vara dyrare än en Vw.


Audi A3 är det som är Audis motsvarighet till Golf, eller det är en Golf fast med annan kaross. Audi och Volkswagen använder sig till väldigt stor del av samma delar och reparationer är inte billiga till någon, Audis delar kan dock vara något dyrare eftersom det ska föreställa ett lyxigare märke. Brukar vara bra bilar.
Kött är till för att ätas.
  • 0
Har spanat in en SAAB 900 5D 2,0I -97 för bara 12000kr, gått ca 14 000 mil och får med vinterdäck, dessutom påstår säljaren att den är rostfri. Han har dock bara 1 bild på den, har mejlat honom om regnumret, och frågat om han har lite fler bilder. Han skrev att den är jättefin, då kunde han väl ändå lagt upp fler bilder?

Jag kan dock inte hitta något om bilen har en turbo, men då borde det väl vara ett t i modellnamnet? Hade varit roligt med en turbo, men samtidigt blir det lite smärtsammare för plånboken. 12000kr (kanske kan pruta någon tusenlapp) känns helt okej för det miltalet liksom.

Nu när man genomsökt blocket konstant i några dagar förstår jag inte hur dåliga folk är på att annonsera för sina bilar. Snea kamera mobil bilder och skit kass info.

Tillagt 2012-10-08 21:04:
Citerar X:
Audi A3 är det som är Audis motsvarighet till Golf, eller det är en Golf fast med annan kaross. Audi och Volkswagen använder sig till väldigt stor del av samma delar och reparationer är inte billiga till någon, Audis delar kan dock vara något dyrare eftersom det ska föreställa ett lyxigare märke. Brukar vara bra bilar.


Okej, trist bara att det verkar vara snålt på de bilarna här i trakterna.
  • 0
En 2,0i har ingen turbo, nej. Rostfri, vinterdäck och 14 000 mil för 12 papp låter dock bra. Dröjer rätt många månader innan bilköp blir aktuellt för min del, men jag kollar redan. Just nu har jag snöat in mig på 9-5, en svart Aero skulle sitta riktigt fint men kostar också en del.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Häpp då bidde det en Volvo 850 istället. 2,5l går rätt bra, trodde den skulle vara slö.
Känner han jag köpte den av så den har varit i goda händer, endast 4 ägare sedan 96 och ingen rost förutom en gnutta i bakluckan under handtaget. Motorn och lådan går hur bra som helst men bromsarna är uppsletna så får bli att byta beläggen och skivorna. Även handbromsen tar lite dåligt, kan bara vara vajern dock, får kolla i veckan. Sedan lät det lite oroväckande från avgasröret med, men jag kunde inte hitta några läckor, verkar helt.

Det var de lätta grejerna. Det oroväckande är att varningslampan för ABS lyser, dock prövade jag en hård inbromsning och jag kände att det pulserade i pedalen, så jag hoppas bara det är någon givare som pajat.

I serviceboken stod det att kamremmen byttes 2005 vid 22 000 mil, det var 7 år sedan och 5000 mil till, bör jag byta den eller inte? Bilen har mer eller mindre stått stilla de senaste 2 åren.

Annars är jag rätt nöjd över priset, bara 4000 spänn. Går kanske 2-3000kr på delar och sedan påställning och besiktning så borde slutnotan hamna på någonstans runt 8-9000kr om jag har tur att det inte är något allvarligt med ABS:en. Annars är bilen i jätte fint skick och ingenting är trasigt eller så, ren inredning också.

Sommardäcken är helt uppsletna med, får köra på vinterdäck men de håller nog bara något år till så där blir det också lite pengar tyvärr.
  • 0
Citerar X:
BMW har sålt sin själ till djävulen. Snart kommer framhjulsdrivna bilar från världens sista heliga biltillverkare. Inte för att det är någon nyhet.


Tråkigt :/
  • 0
Har en annan stereo än original, problemet är att jag nu har ett "hål" där den gamla satt då denna är mindre. Ser ut att vara som om att man skulle kunna sätta i 2 st vanliga stereo apparater. (ser ut som att de är 3,5" tums platser)

Kan man köpa något slags "skydd" eller plåt eller liknande som man kan sätta i hålet istället eller jag får på och göra en egen?

Är någonting sånt här jag är ute efter: http://www.brc.se/frontsatser/frontsats-prylfack/
  • 0
Citerar Baxter:
Jag. Har. Körkort.

Nu när jag lungat ner mig lite jag jag börjat titta på bilar igen.

Några jag funderar på:

Vw Golf
Audi A4
Saab 9-3

En Saab hade varit rolig, dock känns det som att det kommer bli en dyr affär. Brosan köpte en för några år sedan (en 01) och han har lagt mer eller mindre 100 tusen på bara reparationer på den. Dessutom så dricker den ju dryga litern milen.

Annars hade ju en golf varit bra, liten och nätt, äker och driftsäker, bra andra hands värde också. Men golf känns ändå sådär.

Då tittade jag på Audi A4 istället, som är, vad jag förstått, Audis motsvarighet till Golfen. Dock vet jag inte hur mycket det kostar att reparer, med elar och liknande? Känns som att det borde vara dyrare än en Vw.


Nu var det ju ett tag sen, men grattis får jag väl säga!

Jag körde upp imorse, och klarade det. Och vilken lättnad det var när den härliga och trevliga förarprövaren sa "Då har du tagit körkort idag, då", när vi hade parkerat vid Trafikverket. Extra skönt för att teoriprovet går ut den 12 novemver. Så nu ska jag snart ut och köra själv för första gången tänkte jag. Känns bra att redan ha fixat en liten bil sedan två månader tillbaka.
  • 0
Grattis!

Själv har jag inte kört någonting överhuvudtaget sedan jag tog körkort, så när jag väl får reda på bilen så blir det att köra ett tag i småbyarna så jag kommer igång igen, redan glömt allt typ.

Föräldrarna envisas med att köra automat, något som inte är kul alls. Sen får jag knappt köra mercan för den är för fin. ^^

En 05 Mercedes E klass (tror den heter E320 eller liknande) som gått 3000 mil, praktiskt taget nyskick.
  • 0
Nu när man övningskör får man nöja sig med farsans Mitsubishi Galant Elegance. Men snygg är den i alla fall och ganska snabb.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Nice Jag övningskör i vår Audi A6 2012
  • 0
Övningskör själv med våran Volvo v70,08 modell tror jag. Kanske inte roligaste bilinlevelsen, bäst var det när vi hade våran 98 modell. Fan, den hade känsla!
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Oftast kör jag 2011 års Nissan Qashqai 2,0 bensin. Förbannat bekväm och lättkörd bil, styrningen är lekande lätt, stolarna är sköna i hur många mil som helst, sikten är utmärkt och sidospeglarna enorma. Den är dock väääldigt seg.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Citerar Madmee:
Nice Jag övningskör i vår Audi A6 2012


Ska vi köra ikapp?
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Märkligt, jag såg tre Ferraris i Stockholm idag. Alla svarta. En Schweizisk 612 Scaglietti och en 599 GTB på väg till skolan och en FF när jag var på väg hem.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Citerar grandtheftauto4life:
Märkligt, jag såg tre Ferraris i Stockholm idag. Alla svarta. En Schweizisk 612 Scaglietti och en 599 GTB på väg till skolan och en FF när jag var på väg hem.


En annan har sett en Nissan GT-R i Uppsala.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Härligt, kom igenom besiktningen.

Ena dimljus lampan stod för högt, skulle få en tvåa på det, frågade om jag inte bara kunde rycka ur sladden, sagt och gjort och bilen gick igenom.
  • 0
Tjo ladz, det är så att jag hade fest nu helgen och efter festen så skulle jag köra till konsum och slänga alla ölburkar (var nykter ). Dessvärre var det hål i botten på påsen så det sipprade ut en del öl i baksätet som nu torkat. Det är en ganska stor fläck och såklart var det min mossas bil som blev skitsur och jag vill då gottgöra det genom att ta bort fläcken utan att behöva lämna in den till rekond. Har det hänt er och vad gjorde ni då eller har ni några bra tips annars? Detta hände i fredag natt.
De är tyst, det är sorg, det är Helsingborg!
  • 0
Bilen drar löjligt mycket soppa, visst för att det är en 2,5 liters, men 45 liter på 30 mil känns som rätt mycket?
Blir rätt varm vid hjulbultarna också, misstänker att jag spänt handbromsbackarna för mycket.
  • 0
  • Rova
  • Rova
En fin liten historia, besiktade bilen sista oktober, fick nerslag på det jag redan visste, stötdämpare fram och båda bakre länkarmarna fram, hade båda stötisarna hemma, och en länkarm, så jag beställde en till!

Efter en vecka eller två så anlände min länkarm och när jag skulle hämta den så kom det en a-traktor rakt framför näsan på mig(jag körde på huvudled) och då vart det lite av en kollision, så då blev alla front plåtar på bilen knöbbliga Ska höra med försäkringsbolaget vad de ger ifall de löser in bilen och jag får behålla den + pengar så jag fixar den själv.. Eller om jag får bra penki för den så löser jag in den helt och köper någon bmw m535 eller något sådant

Citerar Baxter:
Bilen drar löjligt mycket soppa, visst för att det är en 2,5 liters, men 45 liter på 30 mil känns som rätt mycket?
Blir rätt varm vid hjulbultarna också, misstänker att jag spänt handbromsbackarna för mycket.


Mycket möjligt, hur spänner man handbromsen på volvon? Är det genom en gängad historia som man ska gänga genom ett hjulbultshål?
Glorp.
  • 0
Citerar Rova:
Mycket möjligt, hur spänner man handbromsen på volvon? Är det genom en gängad historia som man ska gänga genom ett hjulbultshål?


Ja det är en liten gängad pryl, finns hål i bromskivan så det räcker med att ta av hjulet för att justera, får bli ett projekt till helgen
  • 0
  • Rova
  • Rova
Citerar Baxter:
Ja det är en liten gängad pryl, finns hål i bromskivan så det räcker med att ta av hjulet för att justera, får bli ett projekt till helgen



Kom ihåg att gänga tills det tar stopp när man snurrar med hjulet på sen släpper man just lite grann så det snurrar
Glorp.
  • 0
Citerar Baxter:
Bilen drar löjligt mycket soppa, visst för att det är en 2,5 liters, men 45 liter på 30 mil känns som rätt mycket?
Blir rätt varm vid hjulbultarna också, misstänker att jag spänt handbromsbackarna för mycket.


Ja, kolla bromsarna så dem inte ligger på.
Nu har jag visserligen inte en aning om vad en 850 drar men 1,5 liter milen känns ju inte helt rimligt, om det inte busas förstås.
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Citerar AG Jati:
Citerar Madmee:Nice Jag övningskör i vår Audi A6 2012

Ska vi köra ikapp?


Kanske det
  • 0
Har tröttnat något rejält på bilar, även fast jag inte kör.
All you care about is money. This town deserves a better class of criminals and I'm going to give it to them.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!