Gamereactor Close White
Logga in medlem

Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Glasögon/Linser

antonfusk
antonfusk
Nu ger jag upp. De nya linserna jag fick ger mig sämre syn än vad mina gamla, dåliga glasögon gör. Får gå till optikern imorgon och fråga vad det är för skit jag har fått.

One swallow does not make a summer
Elak Kyckling
Elak Kyckling
Jag blir fan i mig inte klok på detta.

Hur funkar skalan för synskärpa egentligen? Enligt en synprövning har jag utan korrektion 0.2 respektive 0.1 syn på mina ögon. Och 0.1 är längst ned i synskärpe-skalan. Betyder det på papper att jag är blind eller vadå? För grejjen är den att jag går till vardags utan glasögon, och ser bra utan, och använder enbart dem när jag vill ha den där lilla extra skärpan på ett långt avstånd. Och när folk provar mina glasögon så säger dem liksom "men du har ju typ ingen styrka alls" osv osv.

Hajjar inte detta. #helvete Kan någon förklara hur detta egentligen funkar?

You miss 100% of the shots you don't take
Baxter
Baxter
Har bärt linser nu i snart 3 månader och tycker det är hyfsat behändigt och bekvämt, flrutom på kväallarna framför datorn&tvn. Tenderar att bli så förbannat torr i ögonen då och linserna blir grumliga och jag kan inte läsa text, speciellt om jag ligger ned. Fick "ögonsmörja"/"Droppar" för att förhindra detta och visst det hjälper i några minuter men sen torkar dem igen.

Sen undrar jag hur farligt det är att sova i dem? Jag frågade efter "dygnet runt linser" men optikern ville verkligen inte rekommendera dem pga av infektionsrisk&annat skit. Men har sovit med mina månadslinser nu säkert 10-15 gånger, inget har hänt, utom att man vart lite trött i ögonen.

Oscar Reinhold
Oscar Reinhold
Citerar Elak Kyckling:
Hajjar inte detta. #helvete Kan någon förklara hur detta egentligen funkar?

För att ta mig själv som exempel, som ser väldigt dåligt på långt håll. Får inte ens köra bil utan glasögon. Så har jag -1.25 på vänster och höger sfär, och -1.00 på vänster och höger cylinder på ögonen. Så du måste ha ett extremt litet synfel. Vem var det som fick dig att skaffa glasögon? Optikern måste ju ha sagt något? Får jag gissa så har du glasögon mest för att du får ont i huvudet eller liknande, när du läser eller sitter vid datorn/tv:n under längre stunder? En vän skaffade glasögon bara för det, trots att han hade minimalt synfel.

AG Jati
AG Jati
Bär ett par French Connection. Stilrena och väldigt bekväma att ha på sig.

"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
Elak Kyckling
Elak Kyckling
Citerar Lennon:
Vem var det som fick dig att skaffa glasögon? Optikern måste ju ha sagt något? Får jag gissa så har du glasögon mest för att du får ont i huvudet eller liknande, när du läser eller sitter vid datorn/tv:n under längre stunder? En vän skaffade glasögon bara för det, trots att han hade minimalt synfel.

Alltså, jag behöver ju glasögon om se skarpt på långt avstånd. Typ om jag sitter ett antal meter från en TV, och det är smådetaljer som jag ska se, så behöver jag glasögon. Men tycker inte det känns som att jag skulle ha 0.2 och 0.1 liksom, för så pass dåligt känns det inte som att jag skulle se.

You miss 100% of the shots you don't take
Missing Avatar
JanneH
Hej,
Hitta den här sidan https://linsjakt.nu/category/faq/ där skriver dom en hel del om linser och allt möjligt. in och kika där om det kan vara till någon hjälp.

Hare gött!

Missing Avatar
oyster
Citerar Elak Kyckling:
Hur funkar skalan för synskärpa egentligen? Enligt en synprövning har jag utan korrektion 0.2 respektive 0.1 syn på mina ögon. Och 0.1 är längst ned i synskärpe-skalan. Betyder det på papper att jag är blind eller vadå? För grejjen är den att jag går till vardags utan glasögon, och ser bra utan, och använder enbart dem när jag vill ha den där lilla extra skärpan på ett långt avstånd. Och när folk provar mina glasögon så säger dem liksom "men du har ju typ ingen styrka alls" osv osv.

Full synskärpa (visus) är som standardmått 100%, dvs. 1,0 eller 20/20 enligt internationell skala. Vad man kan se utan och med korrektion skiljer sig individuellt. och den subjektiva upplevelsen av syn likaså. En del tycker sig se OK vid 0,2, andra tycker sig se jättedåligt vid 0,9.
Vissa kan uppnå en maximal synskärpa på över 1,0 (t.ex 1,3, 1,5 eller 2,0) och andra är begränsade av hur synen har utvecklats under uppväxten så de kanske inte kan se bättre än t.ex 0,8 även med bästa möjliga korrektion.

I ditt fall ser du 10 respektive 20% (av full syn) okorrigerat, men förhoppningsvis bättre med glasögon/linser på?
Bra att veta är att gränsen för att få köra bil är 0,5 (50%) med lätthet på minst ett av ögonen. Vid tyngre trafik ligger gränsen på 0,8 (80%).

Blind kallas man först när man ej kan korrigera upp synen alls med något synhjälpmedel över huvud taget.
Skalan går sedan från LP: ljuspercepion, man kan endast se skillnad på ljus och mörker. Sedan kommer HR (man kan urskilja handrörelser framför ansiktet), vidare till FR på X meter: man kan se hur många fingrar som hålls upp på angivet avstånd från ögat.
Vår gradering börjar sedan på 0,03 (dvs. 3% av "normalsyn") för de största optotyperna (oftast bokstäver, men kan även använda t.ex Landolts ringar för analfabeter, eller bilder på föremål till barn) upp till 2,0 som minsta detaljer på tavlan.

Sedan måste man ju skilja på synfel/korrektion och visus. Korrektionen mäts i steg om 0,25D (dioptrier) och anger styrkan på glasen eller linserna som ger bästa möjliga visus.
Redan vid relativt låga synfel sjunker okorrigerad visus relativt snabbt.
Man kanske kan se 1,0 med sina glasögon som mäter -1,0, men utan når man kanske knappt 0,4-0,5...
Dock kan en yngre översynt person klara 1,0 även okorrigerat, men med viss ansträngning då ögat måste ackommodera (justera ögats lins brytkraft med ciliarmuskeln) med motsvarande styrka som glasögonen mäter.

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!