Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Animerade serier och filmer


  • Ree
  • Ree
Citerar swedish_jedi:
URBANCE The Official Pilot Episode: häftig kortfilm
Såg första 3 minuterna, och diggar't helt klart. Blir lite midnattskaffe till det. (Apropå dystopier har jag 3kr kvar på kontot, är totalt pank, arbetslös och soc hittar hela tiden nya anledningar att neka bidrag. Heh, välfärdssamhälle my ass. Har åtminstone mitt grafikkort ute till salu, så jag kan äta när de mackor och flingor jag har kvar tar slut.)
  • 0
Citerar swedish_jedi:
Roliga nyheter: Hela 27 olika animerade filmer har kvalat in till årets Oscarsgala.


Kämpa Sausage Party! Jag tror på dig! Visa mus-skrället vart skåpet ska stå!

Citerar swedish_jedi:
Låter som Jim Guldknapp (Jim Button) som gick på gamla Fox Kids. Såg inte heller så mycket av den, men jag minns pojken och en lokförare som reste på ett ånglok för att rädda barn som hade blivit kidnappade av en elak drake eller liknande. Nått du känner igen?


Ja titta, det var den jag tänkte på. Avsnittet jag beskrev är typ det ända jag minns från den dock.

Citerar Ree:
Lär, om jag nu får ha den åsikten, barn att djurens värld inte är så snäll som vi tror, och att såna här saker händer hela tiden.


Plantera deras arslen framför dumburken och slå på Animal Planet i en timme eller så. Got it!

Citerar Turambar400:
Hell and Back


Tog en titt på denna jag också och nä den var inte mycket att hurra för. Bättre animerade vuxen-komedier än den här har man då sett.

Citerar Ree:
(Apropå dystopier har jag 3kr kvar på kontot, är totalt pank, arbetslös och soc hittar hela tiden nya anledningar att neka bidrag. Heh, välfärdssamhälle my ass. Har åtminstone mitt grafikkort ute till salu, så jag kan äta när de mackor och flingor jag har kvar tar slut.)


Ouch. Jag tipsar om filmen Pursuit of Happyness för inspiration.
Det finns 10 typer av människor, de som förstår binära tal och de som inte gör det....
  • 0
Lyckan ler igen! Första säsongen av The Brak Show finns tillgängligt fritt på Youtube:

SEASON 1 MARATHON | The Brak Show | Adult Swim

Serien var också en spin-off av Space Ghost som fokuserade på bifiguren Brak. I den serien var han en hänsynslös rymdpirat, men i den nya serien är han en ganska dum och naiv tonåring. Rolig serie jag älskade när jag pluggade. Lite udda humor kanske, men sevärd.

Citerar Ree:
https://www.youtube.com/watch?v=YY1Qk_HKM1c

https://www.youtube.com/watch?v=rTfa-9aCTYg
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Å N G V Å G
  • 0
Gem Harvest
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Har nu sett Gem Harvest och kan konstatera följande, Dave Willis är en underskattad röstskådespelare. Han kan även höras som Barry i Archer och Carl i Aqua Teen Hunger Force samt sin egen spin-off.

I övrigt...

Metallica har släpp en animerad musikhyllning till Lemmy Kilmister:

Metallica: Murder One (Official Music Video)

Rekommenderas STARKT!
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Såg "Storks" igår. Animation 10/10, och i princip värt att se bara pga. den. Även karaktärsdesignen (den ytliga då) var väldigt bra, och hämtade inspiration från moderna 3D-animerade Disney- och Pixar-rullar.

Humorn var lite IQ-bef... var riktad åt en yngre publik helt klart, men hade en del roliga slapstick-moment. Vargarna var dock ett roligt inslag. Värt att se filmen pga. dem i princip. "WOLVES, FORM O..."! (ni kommer fatta)

Story. Ehhhh... 5/10. De hade ett "typ" okej koncept, men ondingarnas motivation framkom aldrig riktigt. Varför hade man (minispoiler) dumpat barnproduktionen till att börja med t.ex.? Många saker som bara kändes inklämda på ett inte så smidigt sätt.

Ett plus åt att bebisarna inte såg ut som begagnade amerikanska fotbollar, som de såg ut i första Ice Age-filmen.

(PS. Mitt skämt nådde front page på reddit idag. =3 Titeln var "My online dating experience so far", följt av den här: http://i.imgur.com/pCjmy5i.jpg

Fick för 3000 upvotes för den på r/funny. Någon stal sedan bilden och ersatte titeln med "Tinder" och satte den i r/tinder. Den posten har 6000 upvotes nu. Räknar den som min. =P)
  • 0
  • Ree
  • Ree
surfar netflix som jag skaffat för skojs skull en månad. slut saker att se redan då det enda bra var naturdokumentärer och lite duck taleHOLY SHIT WAKFU I HD OCH PÅ ENGELSKA?!?!

Vet vad jag gör de närmsta dagarna. =3

https://youtu.be/hsQfb7XTOtY?t=52s
  • 0
Citerar Ree:
surfar netflix som jag skaffat för skojs skull en månad. slut saker att se redan då det enda bra var naturdokumentärer och lite duck taleHOLY SHIT WAKFU I HD OCH PÅ ENGELSKA?!?!


De bästa animerade serierna och filmerna på Netflix nu (i ingen särskild ordning):

Bojack Horseman
Archer
Ajin: Demi-human
Knights of Sidonia
Rick & Morty
Red VS Blue
Harlock Space Pirate
Appleseed: Ex Machina
Cyborg 009 VS Devilman
F is for family
South Park: Bigger Longer Uncut
The Prince of Egypt
Draktränaren
Voltron
Megamind
The House of Small Cube
Det regnar köttbullar
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • Ree
  • Ree
Tack för tipsen. Dessa blir det nog. Gillar såklart fler, men har sett en del av dom rätt nyligen (Sidonia = good shit).

Cyborg 009 VS Devilman
South Park: Bigger Longer Uncut
Draktränaren
Megamind såg jag igår. Fasan så underskattad film. =)

Mmmm, verkar kommit en Dofus-film (på "nätet") i Juli också. Och trailern var inget att fnysa åt. o_O https://www.youtube.com/watch?v=5nnJUXdSqlw
  • 0
Senaste nytt, ensemblen för nya Ducktales är annonserad!

All-New "DuckTales" Cast Sings Original Theme Song | Disney XD

Mest intressant är att det är David Tennant som kommer att spela rike Farbror Joakim. David Tennant är förstås mest känd för sin roll som den tionde Doktorn i scifi-serien Doctor Who. Under senaste tiden har han blivit aktiv som röstskådespelare i bland annat Star Wars The Clone Wars och TMNT.

I övriga tips:

Sea Child, en riktigt sevärd kortfilm av Minha Kim.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
Ny förtitt till tredje säsongen av Rick and Morty:

Rick and Morty Season 3 Animatic Sneak Peek

Inget är sagt än om när tredje säsongen kommer att ha premiär. Tidigare sades slutet av året, men det verkar ha skjutits fram till början av nästa. Det verkar som att vi får ha tålamod och vänta.
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Holy shit, Dofus-filmen. Vilken fröjd för ögonen. o_o

Många magiska scener med toppanimation som känns som ett vuxet Disney på något sätt. Rekommenderas starkt att se. 2D-animation rakt igenom istället för flashgrejen de körde på i Wakfu. Att ondingen ser ut som en "Black Pearl" från SU gör inget heller. =3 Hade lite roliga "sexiga" scener också, vilket är annorlunda men typiskt franskt.

Kollade inte streamingalternativ, men hittade en torrent på TPB och subs på någon subsida. Enda sättet jag känner till att se filmen iaf.
  • 0
Det är lite för mycket av det som har skrivits här som jag skulle vilja kommentera på - så jag väljer, lat som jag är, att hoppa över det och istället försäkra er att jag uppskattar alla länkar och tips och liknande. Men jag skulle vilja fråga Ree ifall han rekommenderar att man ser Dofus-serien innan filmen? Jag antar att svaret är "ja".

Här är ett eget tips: Becky Prim

Det är ett pilotavsnitt/proof of concept som jag tycker har en grym design. Ganska rolig också.

Och filmen Leafy, A Hen into the Wild skulle jag också vilja tipsa om. Den är nämligen ganska bra. Och koreansk.

---

Så... jag har sett ett par julavsnitt för några olika serier under den senaste tiden inför jul, och jag tänkte kommentera lite på vad jag tyckte om dem. Inga recensioner, bara korta tankar.

Duck the Halls: A Mickey Mouse Christmas Special
Jag har endast sett ett fåtal avsnitt av den här Musse Pigg-serien innan det här julavsnittet, men utifrån det lilla som jag har sett så tycker jag att det verkar vara ett ganska stabilt hantverk. Kvaliteten verkar dessutom hålla i sig, för det här tyckte jag var riktigt roligt. Särskilt Kalle Anka såklart, som ju för det mesta är det bästa av de flesta titlar som han medverkar i, men även Musse var faktiskt stundtals underhållande(vilket är mindre vanligt).

Vi bjuds även på ett gästspel på ensemblen från nästa års Duck Tales-serie, vilket är lite kul. Dock med andra röster än i den kommande versionen.

The Loud House - 11 Louds a Leapin'
Trots att jag finner den här serien ganska medelmåttig så har jag faktiskt sett samtliga avsnitt än så länge. Lite märkligt, och jag vet egentligen inte varför, eftersom den lider av kronisk missad-potential-sjuka. Lite småmysig är den dock ibland, och detta julavsnitt var ett utav de bästa i hela serien än så länge. Det må ha börjat lite småsegt, men tog sig framåt andra halvan och avslutade faktiskt ganska fint. Klämmer till och med in lite av en twist där mitt i julstämningen. Ingenting stort såklart, men tillräckligt för att jag skulle lyfta lite förvånat på ögonbrynen i alla fall.

Harvey Beaks - It's Christmas, You Dorks!
Harvey har någonting gemensamt med The Loud House i det att jag anser även denna serie ha något av en mys-faktor kombinerat med en släng av missad-potential. De två serierna skiljer sig dock konstigt nog åt i det att jag hoppade av Harvey efter tio avsnitt eller så, trots att den faktiskt är starkare på vissa punkter, medan jag fortfarande följer TLH. Din gissning till varför är lika bra som min.

Julspecialen var däremot ganska intressant i det här fallet. I alla fall när det gäller utförandet. Avsnittet saknar nämligen helt dialog, och består av kortare julrelaterade historier från några av de olika karaktärerna. Allting är sedan uppdelat av stop-motion-inslag där en Kung Bore-figur flyger omkring och sprider stop-motion-snö runtomkring i landskapet som serien utspelar sig i. Småkul att titta på, men det finns inte jättemycket till sammanhängande narrativ, så någon överdrivet engagerande historia rör det sig kanske inte om.

Metalocalypse - Dethmas
Denna är visserligen inte från i år, men jag såg det ganska nyligen(efter swedish_jedis rekommendation). Jag skulle vilja tacka för det förresten, då det är en väldigt underhållande serie. Störtskön skulle jag faktiskt till och med vilja säga. Och den innehåller dessutom världshistoriens i särklass bästa motorcykel(som får mig att dra på smilbanden varje gång introt spelas).

I det är avsnittet, passande nog döpt Dethmas, så är det 'en utav huvudgänget själv(Murderface) som ska anordna sin egen kyrkosponsrade TV-julspecial. Som vanligt så går det ju inte direkt enligt planerna, men med direktsända svordomar, fylla, handtrallor och blodvite så resulterar det trots allt i kvalitativ underhållning för oss tölpar som går igång på just sånt. Roligt.

Steven Universe - Three Gems and a Baby
I det här tillbakablicks-avsnittet så får vi se lite av hur det var för Greg att ta hand om Steven på den tiden när Rose bara hade varit borta ett par månader. The Gems figurerar ju också såklart i historien, och även om det är lite rörande att se Greg kämpa med att ta hand om ett spädbarn så är det ändå deras reaktioner som är den största behållningen med avsnittet. Det blir till och med lite mörkt när det är Pearls tur att försöka lösa gåtan gällande vad det är som Rose har blivit - en riktning som jag alltid uppskattar när serien tar. Jag tror även att vi i det här avsnittet fick se anledningen till varför Garnet väntade hela fjorton år för att avslöja Ruby och Sapphires existens för Steven, då han ju reagerade så illa på hennes första försök.

Det hela avslutas till sist med ett sorts improviserat återskapande av synen av Jungfru Maria i stallet med Jesusbarnet och de tre vise männen. Greg som Maria, Steven i Jesus plats, Pearl och Garnet(Ruby & Sapphire) som de vise männen, samt Amethyst representerade en get eller nåt.

MLP: FiM: A Hearth's Warming Tail
Jag ber om ursäkt ifall någon stör sig på närvarandet av den här serien på den här listan, men jag beslöt att det vore märkligare att utesluta den i det här fallet.

Dvärgåsnorna valde i år att slänga ihop en egen version av A Christmas Carol, och varför inte egentligen, då det nästan verkar vara brist på kulturvarumärken som inte har gjort detsamma. Jag får dock medge att jag inte var överdrivet taggad på förhand, då det ändå finns en gräns för hur många varianter på samma gamla historia man kan se innan man börjar tröttna en aning. Men min ljumma hype till trots(eller kanske snarare tack vare) så fann jag den här julspecialen att vara riktigt imponerande. Sången i början verkande kanske kämpade lite väl hårt med att trycka in en text i en melodi som den inte kom helt överens med, men annars kan jag inte minnas särskilt mycket att klaga på faktiskt. Rent visuellt så har ju serien alltid varit en av de mest lyckade flash-serierna, men här så lyckades den faktiskt imponera lite extra enligt mig. Det var dock ett par månader sedan som avsnittet sändes, så mitt minne är inte helt färskt. Klart är däremot det faktum att jag gillade det.

---

Ja just det, jag glömde nästan dela med mig av lite Steven Universe fanart.

Och sen finns ju det här mästerverket också. https://webmshare.com/gKVZj
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Turambar400:
Men jag skulle vilja fråga Ree ifall han rekommenderar att man ser Dofus-serien innan filmen? Jag antar att svaret är "ja".

Jag såg som du kanske kommer ihåg igenom Dofus innan Wakfu för några år sedan (2014/15?), men jag kommer inte ihåg så mycket av just Dofus av någon anledning. Såg filmen (igen, hur bra som helst, animationsmästerverk) utan att se om Dofus-serien... sooooooooom jag nu funderar på att se igenom igen. =3

Huff, mycket att se nu. Trollhunters på i mitt temporära Netflix-konto. Ska försöka se lite Black Mirror också. 52 avsnitt Dofus. Planet Earth 2. Avatar ville jag se om av nån anledning. Sen har jag skaffat en sån här också: http://www.willgoo.com/images/8bitdo-xtander-1_02.jpg (350kr fraktat på CDON just nu).

Citerar Turambar400:
Steven Universe - Three Gems and a Baby

I said "What the fucking fuck?". Har jag missat ett SU-avsnitt? Gaaahhh, hatar när det kommer specialare och "OVA"-avsnitt som man lätt missar, till serier man älskar. >_< Man måste nästan hänga på den avsedda subredditen för den specifika serien för att fånga upp sån information. Gissar att du fick nys om den via /co/?

"Dvärgåsnorna" kek

"SU-konst" Vem är artisten till den där "frizzy"-stilen? Första med Pearl som hade en häxhatt?

"DBZ" kek x2 Vegitto <3
  • 0
Jag hoppas att alla hade en trevlig julafton igår. Själv så fick jag både korv och ost i julklapp, så jag har inget att klaga på.

---

Mycket som händer nu i slutet av januari; både en Steven-bomb samt fjorton nya avsnitt av Adventure Time på elva dagar. Och trots de spännande titlarna på de kommande SU-avsnitten så är jag nästan mer glad över det faktum att Cartoon Network verkar ha lärt sig en läxa och numer går ut med information i god tid, så att fansen slipper gå omkring i frustrerande ovisshet. Jag har inga problem med att vänta fem-sex veckor på någonting, så länge som jag har ett bekräftat datum att se fram emot.

Citerar Ree:
Jag såg som du kanske kommer ihåg igenom Dofus innan Wakfu för några år sedan (2014/15?)


Sjunde maj 2014 ifall jag inte missminner mig, och det gör jag sällan. Du kommenterade att du uppskattade höfterna, vilket såklart är en vanlig reaktion.

Jag ska nog ta och dra igenom Dofus tror jag, och sedan avsluta med filmen.

Här är förresten en förhandstitt på Wakfus tredje säsong, ifall någon inte har sett den. https://www.youtube.com/watch?v=LvIj3_n0v5U&feature=youtu.be

Och ett par konceptskisser från Ankamas designer, som man förövrigt kan följa på tumblr.

Citerar Ree:
Ska försöka se lite Black Mirror också


Den serien låter så bra, men sammanfattningen av det första avsnittet är så motbjudande att jag drar mig för att ge den en chans.

Citerar Ree:
Sen har jag skaffat en sån här också: http://www.willgoo.com/images/8bitdo-xtander-1_02.jpg (350kr fraktat på CDON just nu).


Själv har funderat på denna, eftersom jag har ganska många gamla kassetter liggande i diverse skrymslen och vrår.

Citerar Ree:
I said "What the fucking fuck?". Har jag missat ett SU-avsnitt? [...] Gissar att du fick nys om den via /co/?


Det är bara avsnitt 10 av säsong 4 vad jag vet, inget speciellt i övrigt.

Citerar Ree:
Vem är artisten till den där "frizzy"-stilen? Första med Pearl som hade en häxhatt?


Låter som Knifedragon på tumblr.

Och här är ännu ett litet galleri med fanart.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
Kul tips, Cartoon Brew har gjort en lista på över 60 animerade filmer att se fram emot under 2017:

Preview: 60+ Animated Feature Films to Look for in 2017

Playstation har nyligen släppt en kortfilm av spelet Gravity Rush:

Gravity Rush: The Animation - Overture

Kortfilmen utspelas mellan första spelet och uppföljaren Gravity Rush 2 som släpps i januari 2017. Filmen är producerad av Studio Khara.

Citerar Turambar400:
världshistoriens i särklass bästa motorcykel

Den är dessutom livsfarlig.

Citerar Turambar400:
Den serien låter så bra, men sammanfattningen av det första avsnittet är så motbjudande att jag drar mig för att ge den en chans.

Black Mirror är riktigt bra, och första avsnittet är lite otäck. Men det är seriens styrka, den otäcka närheten till vårt moderna samhälle. Det är en antologiserie, så man behöver inte se den i ordning. Jag rekommenderar följande avsnitt (i ingen särskild ordning):

The Waldo Moment
Be Right Back
Shut Up and Dance
Nosedive
Men Against Fire
San Junipero - antagligen det mysigaste avsnittet i denna ruskiga serie
THE SIX MILLION DOLLAR JEDI.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar swedish_jedi:
Preview: 60+ Animated Feature Films to Look for in 2017

Nice, tack för detta. Hittade en trailer till Sahara också: https://www.youtube.com/watch?v=9-jt-2RqZ4A (franska)

Ska nog se The Nut Job 1 nu också. =P ...:Huh, mycket franskt på den där sidan. Undrar vad man missat de senaste åren, om det finns sådär mycket?

Visst ja, såg en random japansk reklam som var riktigt snyggt animerad igår. Beskåda: https://www.youtube.com/watch?v=WNbb9qixsRQ

Hm, bra sida swedish_jedi. Fick just nys om denna kortfilm (med ett lyckligt slut): https://www.youtube.com/watch?v=Y-rmzh0PI3c

Ooooch hittade motsvarande artikel för 2016 års filmer =3 http://www.cartoonbrew.com/feature-film/47-animated-feature-films-in-2016-preview-126197.html
  • 0
  • Ree
  • Ree
Steven Universe Bomb har läckt.

Såg.

Unf.
  • 0
Citerar Ree:
Steven Universe Bomb har läckt.


"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Säsong 3 av Bravest Warriors på ingång tydligen. Någon som är sugen? Själv fann jag de två första säsongerna vara helt OK, så jag kommer nog se den här också.

Citerar swedish_jedi:
Gravity Rush: The Animation - Overture


Jag har ingen erfarenhet av spelet, men den här animationen var ganska fin.

Citerar swedish_jedi:
Den är dessutom livsfarlig.


Meh, inte farligare än att besöka en genomsnittlig Dethklok-konsert i alla fall.

Citerar swedish_jedi:
Black Mirror är riktigt bra, och första avsnittet är lite otäck.


Otäckt kan jag ta, men avsnittet The National Anthem vet jag inte om jag kommer kunna se utan att må lite illa, baserat på sammanfattningen. Jag ska dock ta och ge avsnitten som du rekommenderar en chans.

Citerar Ree:
Hittade en trailer till Sahara också


Känns inte överdrivet vanligt med filmer som har ormar och skorpioner i huvudrollerna. Kul.

Citerar Ree:
Fick just nys om denna kortfilm (med ett lyckligt slut):


Jäkligt snygga texturer på de där 3D-modellerna måste jag säga. Hoppas att vi får se mer ifrån det projektet i framtiden.

Citerar Ree:
Oh! https://www.youtube.com/watch?v=s93WClpkRKc


Nej, nej, nej - Deedee spelade Nessarose i Wicked, inte Elphaba! https://www.youtube.com/watch?v=tIEsqRWdxl8 Karaktärerna är ju dock i och för sig systrar, så jag antar att det är ett förståeligt misstag. (Ber förövrigt om ursäkt för den bortom urusla kvaliteten på videoklippet)

Skämt åsido så älskar jag låten, men tycker ärligt talat att Adventure Time-versionen är betydligt mer imponerande. Tror faktiskt att jag har länkat till den tidigare.

Och när vi ändå är inne på Wicked och Steven Universe - vore det inte lite coolt ifall Sackaros lyckades fixa Idina Menzel att spela någon framtida roll? Det är ju liksom lite av seriens signum att anställa professionella sångare till diverse roller, så det känns inte helt omöjligt. Men mest troligt så är väl hennes schema alldeles fullsmockat just nu kan jag tänka mig.

Citerar Ree:
Steven Universe Bomb har läckt.


Jag har sett de nya avsnitten två gånger vardera nu, så jag tänkte dela med mig av ett par kommentarer.

Spoiler:Stevens Dream
Riktig rivstart med en introduktion av Blue Diamond som besöker PDs "grav". Jag gillade henne som karaktär skarpt förresten; hon verkade väldigt mänsklig och hennes förmåga att ha ett ärligt och ganska normalt litet samtal med Greg framställde henne som mer öppen än de flesta andra gems som vi har fått se. Det ser ut som att hon kan vara en något mer komplicerad figur än vad vi fick höra om i Garnets historia. Eller så blev hon förändrad av PDs död, vilket känns möjligt då hon tydligen har sörjt oavbrutet i över 5000 år.

Stevens utbrott om att det var nog med hemligmakeriet och att han förtjänade raka svar var även det kul att se. Det är ju som sagt en vanlig kritik mot serien att Steven aldrig ställer vad som borde vara uppenbara följdfrågor.

Adventures in Light Distortion
Tendensen att snabbt gå från skojigt flamseri till dödligt allvar är något som jag gillar med den här serien. När skeppet gick in i hyperdrive så var min spontana tanke att "Jag har minsann sett både Gunbuster och Interstellar; det här kommer inte att sluta lyckligt för Steven". Som tur är så hade jag ju såklart fel, men det var verkligen ganska nervigt där ett tag.

Och Lapis oengagerade honnör som svar på uppdraget att skydda Beach City var förresten rolig också.

En till observation: Pearl sa "When I still served... Homeworld" med en tvekande paus och flackande blick. Jag vet att det är en populär teori att Pearl tidigare tillhörde en diamant, men jag har ärligt talat alltid viftat bort det hela som spekulationer utan verklig grund att stå på, då det knappast verkar vara ovanligt med pärlor. Den här scenen fick mig dock att undra ifall det inte ligger något i det hela trots allt. Var hon på väg att säga någonting annat än Homeworld innan hon ändrade sig?

Gem Heist
Jag har faktiskt väntat på ett avsnitt av det här slaget en längre tid nu. Tanken att det någon gång måste komma ett avsnitt där gänget försöker infiltrera en Homeworld-installation har alltså slagit mig, och det var kul att se hur upplägget var ganska likt vad jag förväntade mig. Det var som förväntat riktigt roligt att se alla försöka spela de roller som de faktiskt var gjorda för. Sen kunde jag inte heller undvika att tänka på detta när Ruby skrek "Explosion!", vilket jag personligen fann väldigt roligt.

Agat är förövrigt en av mina möjliga födelsestenar, så tills dess att vi äntligen får möta en smaragd så får jag väl leva med att identifiera mig med en slavdrivare. Borde inte vara alltför svårt.

The Zoo
Inte bombens bästa avsnitt. Det kändes som att det borde finnas mer intressanta skillnader att utforska hos människor som separerades från Jorden för över 5000 år sedan. Men ribban för vad jag personligen förväntar mig är väl möjligtvis något hög i det här fallet då jag troligtvis har läst mer science fiction än Steven Universes vanliga målgrupp. Jag gillade däremot att det enda som alla ametister gjorde efter att de rusade in i reservatet var att ömt försöka trösta alla gråtande människor.

That Will Be All
Riktigt bra avsnitt. Att Amethyst fann ett gäng gelikar i stationens kvartssoldater var oväntat men såklart kul. Coolast var däremot naturligtvis scenen med Yellow- och Blue Diamond, som gav oss en inblick i Homeworlds status och de två som personer. Att samtliga Rose Quarts som existerar har bubblats efter Roses uppror och att det endast är BDs kärlek till PD som hittills har hindrat dem från att krossas var intressant. Inte för att motståndet är mångfaldigt hittills, men Blue är nog absolut min favorit-diamant efter den här bomben. Ifall det inte var för att hon troligtvis hatar Rose så skulle jag nästan undra ifall det inte skulle kunna finnas en potentiell framtida allierad i henne. På tal om BD så är det förresten inte omöjligt att ni har hört hennes röst förut, då hon spelade modern i den supercharmiga, och lika irländska, filmen Song of the Sea. Det är hon som sjunger den här sången.

Angående Yellows sång så gillade jag att man kan tolka texten som antingen "Whats the use of feeling blue" eller "Whats the use of feeling, blue". Dubbla meningar har alltid gått hem hos mig. I övrigt så gillade även hur hon liksom håller upp pärlorna medan de lutar sig mot hennes fingrar och sjunger i hennes fandflata; det var en lite cool scen rent visuellt bara. Annars så var sången fin, men kanske inte en utav seriens bästa.

En sista observation är att textraden "a Lapis tears apart" verkar antyda att Lapis Lazulis syfte är geoengineering/terraforming, vilket inte är svårt att föreställa sig med tanke på hennes krafter.


Det får vara nog från mig för den här gången. Jag lämnar er med ännu ett galleri SU-fanart.
I'm just a blind man on the plains, I drink my water when it rains, and live by chance among the lightning strikes.
  • Ree
  • Ree
Hmm, måste nog se om de där avsnitten. Var lite mer att tänka på än jag först trodde (streckade dom i extrem hyp =P). Får mig att undra vad Pearls bakgrund faktiskt är, som du sa. White diamond? Fast ska vi vara lite mundana så sa även en Ruby att hon ville ha sin egen Pearl, så det kan nog finnas rätt många pärlor där ute som bara har vanliga butlerjobb.

Och det du sa om människorna vill jag inte ens tänka på. Snacka om självhat att göra dom till totalt lydande, oifrågasättande, perfekt lyckliga varelser. XD I Matrix var det tvärtom. Agent Smith informerade Morpheus om att det fanns en tidigare Matrix-version som var perfekt. Det fanns ingen smärta eller lidande, men människorna "rejected it". Trots att de inte hade någon vetskap om ett annat liv kunde de inte acceptera en "perfekt" värld, som den de här människorna i SU nu bodde i. Jag är lite av en ifrågasättande person (på snudd till "contrarian"..), så jag skulle faktiskt vilja tro att folk är lite mer på Matrix-viset.

Upptäckte en inställning på min TV som gjorde att jag fick HDR-liknande bild (tänk väldigt trevliga ljuseffekter i mörka scener) på mina bättre filmer, och.... gaaaaaawd... Dofus-filmen ÄR. SÅ. SNYGG! Sett den 3 gånger nu. Man baxnar. Gör er själva en tjänst och ladda ner bluray-rippen från TPB, och skippa stream-versionerna om ni inte redan sett den. Har nog tänkt köpa den där filmen bara för att få lite extra kvalité. 400kr just nu dock... (och självklart drog man igenom Dofus-serien också).

Trolls-filmen. Blä. Kollade några minuter bara för att titta på den trevliga "ludd"-effekten de hade på alla troll, men sen kom dansnumren, och då sa det stopp.

(OT: Soft musik: https://www.youtube.com/watch?v=3lsZGWa-TTk

Hittade när jag efterforskade arkadspel att lägga in på lillebrorsans Raspberry Pi Zero jag byggt ihop. Trevlig liten sak. För typ 300kr får man en väldigt kompetent spelmaskin som klarar nes, snes, megadrive, alla gameboys, doom, quake, vissa DOS-spel och en hel del (men långt ifrån alla) 2D-arkadspel från 90-talet

Mer soft: https://www.youtube.com/watch?v=8PsG3ycLx3o )
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!