Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

GTA 5 t en 10åring???


Halloj
Jag behöver råd. Min snart 10 åring har vid några tillfällen fått spela GTA4 o 5 tillsammans med äldre kompisar. Nu har operation "jag vill ha GTA5 till PS 3" pågått ett tag.
Mitt tålamod börjar bli nernött.
Jag är ytterst tveksam. Jag har sagt t sonen att jag för ett inre krig m mig själv för/emot, så nu frågar han morgon middag kväll hur kriget går istället.
Han har också börjat komma m villkor under vilka omständigheter han inte ska spela etc.
Vad anser ni? Är det lämpligt spel? Och kanske den viktigaste frågan. Om man ska hålla sig till spel någorlunda anpassade t hans ålder vad skulle ni då rekommendera? Vilka argument tror ni biter på detta envisa barn?
Skylander går bort. Det ligger i lådan oanvänt... Minecraft pc+ps3 ingår redan i sortimentet.

Noteras bör att han gör andra saker också förutom att spela tex spelar hockey så han sitter inte framför skärm på all ledig tid. Vi har redan regler för just skärmbild.

" villrådig"
  • 0
Självklart inte. Har svårt överhuvudtaget för att folk vill spela ett sådant typ av spel men barn ska absolut inte spela det. Fråga honom varför han tycker det är så kul.

Svårt att rekommendera något på PS3 eftersom de flesta av dess spel är väldigt våldsamma. Devil May Cry DmC är väldigt våldsamt och kanske en smula läskigt också för en 10-åring, men där dödar man åtminstone demoner och zombies istället för att köra runt i en virtuell verklighet och beter sig som ett as...
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Citerar Macksi:
Vad anser ni? Är det lämpligt spel?


Nu har varken jag spelat GTA eller egna barn men av vad jag har hört så lämpar sig inte spelet till en 10åring och personligen hade jag inte köpt det. Spelet har en åldersrekommendation på 18 av en anledning.

Citerar Macksi:
Om man ska hålla sig till spel någorlunda anpassade t hans ålder vad skulle ni då rekommendera?


Jag får uppfattningen av att din son kanske inspireras av sina äldre vänner och att det då kanske är svårt att hålla sig till åldersrekommendationer då det kanske upplevs som "töntiga spel".

För lämpliga spel finns det absolut till den åldersgruppen som jag kan tycka är fantastiska så som Sly Cooper, Rachet and Clank m.m.

Men i och med att han redan är introducerad till våldsammare spel kanske du som förälder kan avväga vad som är lämpligt. Vad tycker du är lämpligt att en 10åring spelar? Uppskattar han alla spel eller måste det vara något som vännerna spelar?
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
  • over
  • over
Jag börja spela GTA spelen vid 12 års ålder och anser att det inte var nått problem med det, börja även spela silent hill 2 några månader efter.
Det e upp till var i än o veta om en person klarar av det eller inte, men man skall inte skrämmas bort pga alla rykten om att sådana spel är skadliga.

Tycker du an testa dig fram, köp spelet men låt honom enbart spela under vissa förhållanden till och börja med.
För om det är nått man lärt sig i sitt 25 åriga liv är det att om de unga och de vuxna argumenterar och har två olika åsikter så ligger det rätta nån stans i mitten.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
Vad är det för jävla larv egentligen?
"Får inte spela, kan bli våldsam"?

Såg Max Payne första gången när jag var 6 år, spelade CS 1.6 med min bror under tiden och minns så väl glädjen när jag tog slut på ett helt magasin mot honom och prickade ett headshot i samma veva.

Är pojken vettig? Kan se skillnad på rätt och fel? Respekterar dej och sin mor?
Ja på alla tre frågor: Go for it. Ser inga som helst problem, LÄR pojken att det är ett SPEL inte den absoluta verkligheten, en 10 åring KAN/SKA kunna uppfatta när fakta skiljer från fiktion.

Har själv inga barn, men ställde dessa tre frågor till min moster och hennes sambo när min kusin som var i samma ålder, ville köpa just GTA San Andreas.

Deras lösning? Köpte spelet men sa att han inte fick spela online och inte fick spela med kompisar utan att deras föräldrar visste precis vad som försiggick.
Skulle en regel brytas så skulle spelet försvinna och konsolen låsas in.

Nu är han 13. Fortfarande inte skjutit ihjäl en människa, ace:ar engelska klasserna. Slutsats? = Profit.

I slutändan är det ju ändå DU som förälder som ska ta ett beslut som du känner dej trygg med, inte vad andra säger. Mor och far har alltid sista ordet.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
Citerar Kanutus:
Vad är det för jävla larv egentligen?
"Får inte spela, kan bli våldsam"?

Fast det stod väl aldrig något om att sonen skulle bli våldsam? Själv tänker jag mer på att mer grafiska scener (pratar vi inte om spelet med en regelrätt tortyrscen?) kan vara trevliga att spara till...senare i livet.

Shadow of the Colossus är annars ett trevligt spel. Prince of Persia från ~2008 likaså. Kika lite i recensionsavdelningen här på GR och se om du hittar nåt
  • 0
Jag läste en bra blogg om detta ska leta fram den, där föräldern spelade Gta 5 med en 4åring fast på rätt sätt, spelet har en 18års gräns eftersom det innehåller grovt våld, sexscener och annat men den här pappan spelade med sin 4a åring i detta fall på rätt sätt. På det viset kringick dom spelets kontroverser. Frågan är nog hur det går att applicera på en 10 åring. Sen bör man också komma komma ihåg att barn är olika mogna vid olika ålder och kan hantera olika saker beroende på barn.

Med det sagt tror jag det inte skadar att själv investera lite tid i sina barns intressen som föräldern nedan gjort. På det sättet har killen fått spela Gta men utan att stöta på "18" års markeringarna och föräldern har haft koll på vilket innehåll barnet utsätts för och kan diskutera det, men som sagt det är svårt. Jag spelade Gta som 12-14 och det var inga problem för mig att hantera serien då, förstå att det var fiction och bearbeta våldet, däremot kan vara det för andra. Kika in bloggen nedan oavsett beslut det kan ge lite tips på hur en annan förälder agerat i en situation som liknar denna. .

http://venturebeat.com/2010/06/05/my-four-year-old-son-plays-gr
and-theft-auto/
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Oskar Skog skrev en riktigt bra text om att spela GTA V men sin son i level (och säkert nånstans på internet)

Oskar, när han spelar det med sin son så har de olika regler. Döda ingen. Kör lagligt och om polisen kommer så väntar du till du blir arresterad. Det kanske inte låter så värst kul men om du läser det han skrev så ger det ett intressant perspektiv.

Citerar Patrikseve:
Jag spelade Gta som 12-14 och det var inga problem för mig att hantera serien då, förstå att det var fiction och bearbeta våldet,


Nu vet jag inte hur gammal du är nu men jag gissar att de GTA spelen du spelade var III, Vice City eller San Andreas (eller allihop) Skillnaden med de spelen är ju att de inte ser nära lika realistiska ut som GTA V och våldet är ärligt talat inte nära lika grafiskt p.ga detta (okej, San Andreas kunde vara ganska brutalt) Så det borde man tänka på.
Hockey, det är ganska puckat.
  • 0
Det var realistiskt då, man måste sätta det i perspektiv till när spelen släpptes, idag är Gta 1-San Andreas inte särskilt grafiskt i jämförelse, men det var det då, det var väldigt grafiskt då. Jag började spela första spelet och andra, senare Gta 3, Vice och San m.fl när de var nya i sitt historiska sammanhang. Det viktigaste är att man känner av vad sitt barn kan hantera och att dom förstår skillnaden mellan fiction, verklighet och alltid har någon att prata med om sånt här, speciellt om det skulle det vara jobbigt eller att dom reagerar negativt på digital underhållning. Det var därför jag länkade ovan det är ett sätt att vara med som förälder, känna av vad sitt barn kan hantera och även se vad som bemöter dom inom spelvärlden. En del hanterar det galant och blir inte alls påverkade, andra har svårare det är alltid svårt att veta på förhand.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Låt ungen spela, tro på människans inneboende godhet. Köp mycket kristaller. Ta även hänsyn till att ditt barn eventuellt anammar de sunkiga värderingarna som påträffas i GTA.
Avgångstidelag
  • 0
Jag tycker verkligen inte det. Prostitution, strippklubbar, och det våldsanvändande som finns i GTA lämpar sig inte för barn.
  • 0
Jag tycker han kan spela det. Är ett våldsam spel men så länge ungar förstår att spelet kan inte utformas i verkligheten så borde det fungera. Vissa barn kan hantera det och förstår att det är ett spel. Om det upptäcks att barnet inte kan skilja på spelet och verkligheten borde barnet inte spela spelet. Så låt han köra på om barnet kan hantera det. Varför förbjuda allt för barn bara för ett pedagogiskt syfte. De förstår mer än vad vi tror och är inte helt oförstådda vad som sker runt omkring deras vardag. Du får väl vara med honom första gångerna så han verkligen förstår innebörden med spelet. Sen är det bara att släppa loss.
  • 0
Jag säger absolut Ja! Tycker det är svinlarvigt med folk som inte låter sina barn spela allt, det får dom bara att vilja spela ännu mer! När jag var 10 så var man udda till tusen om man inte fick spela sådana spel för sina föräldrar.
GTA för en 10 åring?

Köp Lego City Undercover istället. Typ som ett GTA-spel fast med lego och utan våld.

Alternativt så låter du barnet spela Civilization, Total War, Age of Empires så att han utvecklar sitt logiska tänkande.
Färska grönsaker.
  • 0
GTA V för en 10 åring?

Nej. Som Farre V säger, köp Lego City Uncercover istället.
  • 0
Citerar Kanutus:
Vad är det för jävla larv egentligen?
"Får inte spela, kan bli våldsam"?


Du verkar inte ta hänsyn till att människor faktiskt kan vara olika. Även jag satt med Max Payne när jag var 11-12 och sedan GTA Vice City och vad jag vet så är jag en ganska så "normal" man. Men alla är inte lika och visst, så ligger nog mycket av hur barnet påverkas av spelet hos föräldrarna, men jag tycker inte det är så svart och vitt som du verkar tycka.

Jag hade inga problem med spel av den sorten när jag var i den åldern och jag tycker inte heller det har påverkat mig negativt. Men det är, som Kanutus säger upp till det. Tycker ni borde ha i åtanke hur ert barn är, hur han reagerar på olika saker och vad han tenderar att reagera på saker. Samtidigt kan det hämma honom i samma veva eftersom "alla hans kompisar" får spela det, han kanske ser det som något straff att han inte får spela det. Jag vet inte, jag har inte heller egna barn.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
  • Bewi
  • Bewi
Direkt olämpligt, spelet har 18årsgräns av en anledning.
  • 0
10 år? Då hade jag precis fått ny dator och var glad då Minecraft gick att spela på högsta grafik, GTA hade jag ingen tanke på att spela
be together, not the same
  • 0
Citerar Krysslåda:
Självklart inte. Har svårt överhuvudtaget för att folk vill spela ett sådant typ av spel men barn ska absolut inte spela det. Fråga honom varför han tycker det är så kul.

Svårt att rekommendera något på PS3 eftersom de flesta av dess spel är väldigt våldsamma. Devil May Cry DmC är väldigt våldsamt och kanske en smula läskigt också för en 10-åring, men där dödar man åtminstone demoner och zombies istället för att köra runt i en virtuell verklighet och beter sig som ett as...


Enligt mig, ren bullshit, säger samma som kanatus! Vad är det för jävla larv egentligen?
"Får inte spela, kan bli våldsam"? Ren bullshit, klart han får spela!

Tillagt 2015-10-11 13:09:
Antagligen postade jag lite försent..
Diskussionen har stängts av en moderator med motiveringen:
/zwqase