Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Alkohol!


Citerar Banka:
Ej utöver på någon annans bekostnad.


Då får man ta konsekvenserna när så sker.

Vad alkohol ska kosta ska staten inte blanda sig i.
  • 0
Citerar Tu quoque:
Då får man ta konsekvenserna när så sker.

Vad alkohol ska kosta ska staten inte blanda sig i.


Eh jo det är precis vad staten ska göra.

Om du begår ett brott under alkoholpåverkan kostar det oss alla skattepengar.
Om du behöver en ny lever på grund av superi så kostar det samhället pengar i form av sjukvård. Dessutom kostar det också ett organ.
Om du vandaliserar under alkoholpåverkan kostar det i materiell skada.

Alkohol bidrar till brottstatistiken. Så länge inte tillräckligt många kan dricka med ansvar, måste ansvar utkrävas av de som dricker, genom punktskatt.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Kiren i skolan blev en succé, eftersom jag hade lagt den i frysen var den stelfrusen på morgonen, vilket ledde till att det blev en kir-slush på eftermiddagen när solen ännu sken. Mumma.
Stay out of my shed
  • 0
  • VII
  • VII
Citerar Chrysis_ignita:
Om du begår ett brott under alkoholpåverkan kostar det oss alla skattepengar.
Om du behöver en ny lever på grund av superi så kostar det samhället pengar i form av sjukvård. Dessutom kostar det också ett organ.
Om du vandaliserar under alkoholpåverkan kostar det i materiell skada.


Ganska märkligt argument det där. Först tvingar staten en att betala för andras sjukvård, för att sedan använda det som argument mot alkoholbruk för att det kostar "skattebetalarna" pengar. Hur långt kan man dra det resonemanget, ska vi förbjuda godis och fet mat också för att det kostar samhället pengar?
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Om du behöver en ny lever på grund av superi så kostar det samhället pengar i form av sjukvård. Dessutom kostar det också ett organ.


Så jag får inte supa ner min lever för att jag föddes i ett land med skattefinansierad sjukvård? Äger jag inte min egen kropp?
Citerar VII:
Ganska märkligt argument det där. Först tvingar staten en att betala för andras sjukvård, för att sedan använda det som argument mot alkoholbruk för att det kostar "skattebetalarna" pengar.
  • 0
Citerar Mc Gregor:
Kiren i skolan blev en succé, eftersom jag hade lagt den i frysen var den stelfrusen på morgonen, vilket ledde till att det blev en kir-slush på eftermiddagen när solen ännu sken. Mumma.


Låter gott. Jag har alltid velat köpa riktig slush och blanda i vodka, det måste vara sjukt nice.
-Juicy
  • 0
Citerar Xchel:
Låter gott. Jag har alltid velat köpa riktig slush och blanda i vodka, det måste vara sjukt nice.


Med risk att låta alkohol-beroende så har jag preppat en till som jag tänkte ha i kväll på bion. Grejen är att det är så jävla gott och jag kan ju lika gärna brassa hela flaskan när jag väl är igång.
Stay out of my shed
  • 0
Citerar VII:
Ganska märkligt argument det där. Först tvingar staten en att betala för andras sjukvård, för att sedan använda det som argument mot alkoholbruk för att det kostar "skattebetalarna" pengar. Hur långt kan man dra det resonemanget, ska vi förbjuda godis och fet mat också för att det kostar samhället pengar?


Citerar Tu quoque:
Så jag får inte supa ner min lever för att jag föddes i ett land med skattefinansierad sjukvård? Äger jag inte min egen kropp?


Det är mer komiskt med er syn på skattefinansierad sjukvård. Om man inte kollektivt hade betalat sjukvården, hade det varit upp till var och en att skramla fram pengar för sin vård. Då hade ni säkert klagat över detta istället, att ni inte hade haft råd med en röntgenundersökning, medicin på apoteket och så vidare.

För det första har jag inte snackat om förbud av något. För det andra behöver vår kropp socker och fett, så du kan inte förbjuda det som behövs för vår överlevnad. Sprit behövs inte för att överleva(i alla fall inte biologiskt).

Alkoholmissbruk(för det är inte alkoholbruk när man skadar andra) leder till skador på andra människor och kostnader. Visst kan man köra på den individuella friheten att göra vad man vill, när man vill och hur man vill. Men inte ens nu är det så.

Ta rökning som exempel. Det är inte lagligt att göra det överallt. Visst du kanske skadar din egna kropp, men det är ju alla fria val. Varför får man inte röka överallt då?
Jo, för det kan skada andra människor med tex lungcancer i form av passiv rökning. Därav att man inskränker den fria viljan på rökning. Märk att du kan tex snusa på de flesta ställena, för det drabbar ingen annan!

Missbruk av alkohol har en rätt fin risk att drabba andra om det är på uteställen. Därav behövs en kontroll på det.

Sedan har jag inte sagt att du inte ska få sabba din lever. Men att kritisera en stat för att försöka få dess medborgare att leva länge med hälsan i behåll är skumt.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Sedan har jag inte sagt att du inte ska få sabba din lever. Men att kritisera en stat för att försöka få dess medborgare att leva länge med hälsan i behåll är skumt.


Du borde kika in på min nystartade tråd. För egentligen är det ju sämre på en global nivå att försöka rädda livet på sina medborgare.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
Du borde kika in på min nystartade tråd. För egentligen är det ju sämre på en global nivå att försöka rädda livet på sina medborgare.


Jojo, men då kan jag vända på det och säga att befolkningskontroll behövs inte i väst(där befolkningstillväxten planar ut och även sjunker).
Däremot i fattiga länder växer befolkningen fortfarande(vilket är konstigt då de borde ha brist på mat )

Då jag tänkte på alkoholen i Sverige, som fortfarande är västerländskt så tog jag inte hänsyn till det. Ska dock kika på din tråd.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Jojo, men då kan jag vända på det och säga att befolkningskontroll behövs inte i väst(där befolkningstillväxten planar ut och även sjunker).
Däremot i fattiga länder växer befolkningen fortfarande(vilket är konstigt då de borde ha brist på mat )


Det är inte alls konstigt. När det blir svält där söker de sig till västvärlden, vilket även får västvärldens befolkning att öka. Fast detta är väldigt OT.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Testade Budweiser igår, efter att hört och sett så mycket om det på Entourage. Neh.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Testade Budweiser igår, efter att hört och sett så mycket om det på Entourage. Neh.


Budweiser är en mycket lågkvalitativ öl (den amerikanska varianten då det finns fler än ett ölföretag som heter Budweiser). De blandar i ris (som är billigare än humle och malt) vilket inte bidrar med någon smak under jäsningsprocessen, utan enbart alkoholhalt.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
Budweiser är en mycket lågkvalitativ öl (den amerikanska varianten då det finns fler än ett ölföretag som heter Budweiser). De blandar i ris (som är billigare än humle och malt) vilket inte bidrar med någon smak under jäsningsprocessen, utan enbart alkoholhalt.


Jaså, jaså. Inget jag lär satsa på i framtiden precis.

Kan du tipsa om något billigt och bra? =)
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Kan du tipsa om något billigt och bra? =)


Billigt brukar i allmänhet inte betyda bra, men lever man snålt så skulle jag satsa pengarna på Bellman 6,0%.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Whisky och rödvin är ju fan livsfarligt. Snacka om blackouts.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
...


Om du vill dra igång en diskussion om passiv rökning eller min icke-existerande makt att förbjuda saker (?) går det bra på andra ställen.

Först tvingar staten på en sjukvård, sen är man en parasit på systemet om man utnyttjar den och därför ska staten göra allt i sin makt för att få oss att leva hälsosamt hellre än att man får välja själv. Ser du verkligen inga problem i den argumentationen?
  • 0
Citerar Jailbird:
Billigt brukar i allmänhet inte betyda bra


Vad är bäst, då?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Vad är bäst, då?


Beror väl på vad man är sugen på. Ett hett tips just nu är Mikkeller Jackie Brown även om det känns lite fel att dricka en så mörk öl på sommaren.

36 kr (har jag för mig) för en halvliters-flaska.

På sommaren brukar jag annars gilla att dricka bayersk öl som exempelvis Hofbräu då det är trevligt med en lite mildare öl i värmen.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Glass Simon:
Kan du tipsa om något billigt och bra? =)


Är du inte petig så funkar alltid Grolsch i min bok, en god ljus öl. Jag är allt annat än belevad, och har inget intresse av att bli det, inom vad som smakar bäst men smakar mer än gärna nya grejer. Mörk öl har aldrig fallit mig i smaken. Det kan vara för att all öl jag blivit bjuden på med mörk karaktär har varit de mer populära och eventuellt minst intressanta. Mikkeller Jackie Brown skulle jag gärna testa någon gång...
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
  • NuYu
  • NuYu
Fin kaliforniskt chardonnay ska det vara jue!
Vad är man om man inte är människa då? Man är ett monster, det är enklast så
  • 0
Du skrev

Citerar Tu quoque:
Så jag får inte supa ner min lever för att jag föddes i ett land med skattefinansierad sjukvård? Äger jag inte min egen kropp?


Du väckte frågan om förbud eller inte med "jag får inte supa ner min lever för att jag föddes i ett land". Inte jag.

Citerar Tu quoque:
Om du vill dra igång en diskussion om passiv rökning eller min icke-existerande makt att förbjuda saker (?) går det bra på andra ställen.


Som sagt se ovan. Sedan var passiv rökning exempel på att det är precis som med alkoholen, när det gäller inskränkingar av individens fria val. Fyllerier på allmän plats har en stor risk att påverka andra människor negativt(precis som rökning).

Citerar Tu quoque:
Först tvingar staten på en sjukvård, sen är man en parasit på systemet om man utnyttjar den och därför ska staten göra allt i sin makt för att få oss att leva hälsosamt hellre än att man får välja själv. Ser du verkligen inga problem i den argumentationen?


Det där är inte min argumentation, utan din.
Att staten verkar för en bättre folkhälsa, är det dåligt?
Är det sedan konstigt om man prioriterar en person vars dåliga lever inte beror på hög alkoholkonsumtion(=självförvållat)?

(Sedan det att staten tvingar på en sjukvård. Om du själv blir riktigt sjuk tror jag inte du kommer klaga på att du får vård först, utan först krav på betalning )
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Hittade nyss en öl med det vackraste namnet jag någonsin sett på en ölsort; Tactical Nuclear Penguin

Någon som har provat den?
Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Du väckte frågan om förbud eller inte med "jag får inte supa ner min lever för att jag föddes i ett land". Inte jag.


Inte nödvändigtvis förbud. Det skrev jag inte i alla fall. Det var höjda priser för att minska konsumtionen som togs upp och det försvarade du.

Poängen var att det är fel och höjda priser kan definitivt hindra mig från att göra vad jag vill med levern.

Citerar Chrysis_ignita:
Att staten verkar för en bättre folkhälsa, är det dåligt?


När det inskränker fri handel. Sen behöver inte höjda priser eller förbud ens sänka konsumtionen, folk importerar sin sprit från andra länder istället t.ex.


Citerar Chrysis_ignita:
(Sedan det att staten tvingar på en sjukvård. Om du själv blir riktigt sjuk tror jag inte du kommer klaga på att du får vård först


Nej, jag tackar definitivt inte nej till sjukvården när den ändå finns. Det betyder dock inte att jag försvarar systemet.


Hela diskussionen bottnar i att du vill ha en nanny-stat och tror att folk inte kan tänka själva, medan jag tycker tvärtom. Det känns inte så lönt att fortsätta när du ser allt annat än skattefinansierad sjukvård som "komisk".
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Alkoholmissbruk(för det är inte alkoholbruk när man skadar andra) leder till skador på andra människor och kostnader. Visst kan man köra på den individuella friheten att göra vad man vill, när man vill och hur man vill. Men inte ens nu är det så.


Att köra bil innebär en risk för samhället, då folk kan krocka och dö, folk blir överkörda och skaderisken med bilar existera. Nog för att förbjuda bilar? Folk kan skadas av paraplyer, då de kan sticka ut ögonen på folk. Nog för att förbjuda paraplyer?

Du förespråkar ett mamma-samhälle där alla kollektivt bestraffas för att det finns folk som tyvärr inte kan hantera sitt alkoholbruk. Du anser även att andra har RÄTT att ta mina saker, för att kunna använda dem själv, även om det innebär hot om våld och frihetskränkande.
Så talade Waiiwan
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!