Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Alkohol!


Citerar Nympathamine:
Oj, nej! Vad är det du säger!? Det stämmer inte alls :o Smak skillnaden på en Guinness hemma och i Dublin är som skillnaden på Mozart och Markolio


Tänkte främst höra vad som är skillnaden, eftersom jag inte varit på "öarna" själv.
You can not kill what you did not create
  • 0
Citerar Nympathamine:
Oj, nej! Vad är det du säger!? Det stämmer inte alls :o Smak skillnaden på en Guinness hemma och i Dublin är som skillnaden på Mozart och Markolio Det är mycket som spelar in i smaken på en Guinness, framförallt hur den hälls upp!


Bullshit ju ;) Har varit i Dublin och den smakade inte så mycket bättre där, men det var iaf skönare atmosfär
  • 0
Citerar MostFrantic:
Tänkte främst höra vad som är skillnaden, eftersom jag inte varit på "öarna" själv.


Citerar Lotuz:
Bullshit ju ;) Har varit i Dublin och den smakade inte så mycket bättre där, men det var iaf skönare atmosfär


En Guinness där smakar framför allt mer. Den har tydligare och starkare smak, den är ej lika grumlig. Nu jämför jag Guinness som kan får på krogen. Det som gör skillnaden på dem är framför allt att den hälls upp annorlunda där, de häller i ca 85-90%, väntar 2 min och häller sedan på resten och väntar 1 min. Det proceduren genomgås ej här i Sverige. Dessutom har Guinnessen som serveras här i Sverige fraktats, vet inte om det gör så stor skillnad. Men de smakar olika.

Citerar Lotuz:
men det var iaf skönare atmosfär

Helt klart, jag var där under St patrick's day-veckan... och ja, vad ska man säga
-Manöver! Glädje upphör!
  • 0
Citerar Nympathamine:
Citerar MostFrantic:Tänkte främst höra vad som är skillnaden, eftersom jag inte varit på "öarna" själv.

Citerar Lotuz:Bullshit ju ;) Har varit i Dublin och den smakade inte så mycket bättre där, men det var iaf skönare atmosfär

En Guinness där smakar framför allt mer. Den har tydligare och starkare smak, den är ej lika grumlig. Nu jämför jag Guinness som kan får på krogen. Det som gör skillnaden på dem är framför allt att den hälls upp annorlunda där, de häller i ca 85-90%, väntar 2 min och häller sedan på resten och väntar 1 min. Det proceduren genomgås ej här i Sverige. Dessutom har Guinnessen som serveras här i Sverige fraktats, vet inte om det gör så stor skillnad. Men de smakar olika.

Citerar Lotuz:men det var iaf skönare atmosfär
Helt klart, jag var där under St patrick's day-veckan... och ja, vad ska man säga
Alltså smakar guiness likadant i det heliga Irland som här hemma om det är nu metoden att hälla upp en guiness på som avgör det hela (det är ju bara att be bartendern tappa upp likadant om han nu slevar upp ölen alldeles för snabbt). Eller skickar irländarna slattarna från deras pubar till oss? För övrigt kan jag inte förstå hur en metod av att hälla upp ölet skulle påverkar slutresultatet i någon större utsträckning.

Det enda jag kan tänka mig skulle vara att ölen på Irland skulle vara färskare än den som slutligen kommer hit och därmed lite godare men inte heller det borde spela alltför stor roll.

Tillagt 2010-07-28 14:03:
Amerikansk öl är det absolut mest spännande i år också precis som förra året.

Tillagt 2010-07-28 14:05:
Citerar MostFrantic:
Angående Mojito: du har aldrig druckit en riktig Mojito om du inte har druckit en på Cuba. Ledsen om det kommer som ett slag i ansiktet, men det är ren fakta. Smaken som men får av Bacardi Mojito (som förövrigt är ett amerikanst företag nuförtiden) kan aldrig någonsin slå smaken av ordentliga ingredienser.
Samma sak här. Är det den heliga madonnan som gör mojiton lite godare på Cuba? Såväl Havana club och mynta går att få tag på både här och i andra länder så det kan ju knappast ha med ingredienserna att göra.
  • 0
Citerar MostFrantic:
Angående Mojito: du har aldrig druckit en riktig Mojito om du inte har druckit en på Cuba. Ledsen om det kommer som ett slag i ansiktet, men det är ren fakta. Smaken som men får av Bacardi Mojito (som förövrigt är ett amerikanst företag nuförtiden) kan aldrig någonsin slå smaken av ordentliga ingredienser.


Elitistiskt skitsnack.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Nympathamine:
En Guinness där smakar framför allt mer. Den har tydligare och starkare smak, den är ej lika grumlig. Nu jämför jag Guinness som kan får på krogen. Det som gör skillnaden på dem är framför allt att den hälls upp annorlunda där, de häller i ca 85-90%, väntar 2 min och häller sedan på resten och väntar 1 min. Det proceduren genomgås ej här i Sverige. Dessutom har Guinnessen som serveras här i Sverige fraktats, vet inte om det gör så stor skillnad. Men de smakar olika.


Det är sant, Guinness är ju lite speciell. Det som kan få en Guinness att smaka sämre på krogen i Sverige är helt enkelt om man inte har tålamod att vänta. En Guinness ska inte drickas förräns det gått ett par minuter sedan den hälldes upp. Det tar en stund innan smaken "lägger sig". Tror inte det har så mycket med själva upphällningen att göra, utan snarare att man måste ha lite tålamod. Men har man det så smakar en Guinness likadant här som i Dublin
  • 0
Citerar Nympathamine:
En Guinness där smakar framför allt mer. Den har tydligare och starkare smak, den är ej lika grumlig. Nu jämför jag Guinness som kan får på krogen. Det som gör skillnaden på dem är framför allt att den hälls upp annorlunda där, de häller i ca 85-90%, väntar 2 min och häller sedan på resten och väntar 1 min. Det proceduren genomgås ej här i Sverige. Dessutom har Guinnessen som serveras här i Sverige fraktats, vet inte om det gör så stor skillnad. Men de smakar olika.


Tror inte frakten påverkar särskilt mycket, men vad vet jag.
Finns en underbar irländskt pub som drivs av irländare här och jag är rätt så säker på att dom kan servera en Guiness på rätt sätt.
-Juicy
  • 0
Nej, ren fakta är väl kanske att överdriva, det kan jag medge. Men står ändå fast vi att den godaste mojiton finns på Cuba. Nu talar jag om drinkar att beställa, någon här är säkert en jävel på drinkar och dylikt, men mojitos man beställer ute, exempelvis på Harrys, brukar vara för sliskig och söt för sitt eget bästa, och en riktig Mojito ska ha lite bett i sig, DET är ren fakta.

Citerar Knight of Cydonia:
Amerikansk öl är det absolut mest spännande i år också precis som förra året.


Vilka tänker du på? Alltid kul att få tips om öl.
You can not kill what you did not create
  • 0
Dricker kylig rosé.
  • 0
Citerar MostFrantic:
Alltid kul att få tips om öl.


Miller är en riktigt god amerikansk öl, den dricker jag relativt ofta men annars har jag inte så bra koll på just amerikansk öl.

Tillagt 2010-07-28 19:04:
Köpte några arton 56 idag, hade för mig att dom var goda och billiga.
Fast jag måste ha varit jävligt full som tyckte att dom smakade sött, för dom smakar bara ihåligt, vattnigt och metallisk. Usch.
-Juicy
  • 0
Citerar MostFrantic:
Angående Mojito: du har aldrig druckit en riktig Mojito om du inte har druckit en på Cuba. Ledsen om det kommer som ett slag i ansiktet, men det är ren fakta. Smaken som men får av Bacardi Mojito (som förövrigt är ett amerikanst företag nuförtiden) kan aldrig någonsin slå smaken av ordentliga ingredienser.


För det finna inga av ingridienserna i några andra länder? Med tanke på alla roliga embargon mot Kuba kan jag nog hitta bättre grejer någon annanstans.
  • 0
Citerar Xchel:
Fast jag måste ha varit jävligt full som tyckte att dom smakade sött, för dom smakar bara ihåligt, vattnigt och metallisk. Usch.


Nu är jag inne på femte arton 56'an och känner mig lagom lullig, och den metalliska smaken är nu mer blodaktig och lite sötare. Så jag hade delvis rätt/fel. Den är iaf mycket godare nu, även om det känns som att man blöder i käften när man dricker den. Låter lite konsigt, men den får en stor tumme upp sålänge man har druckit lite innan!
-Juicy
  • 0
Citerar marten1000:
ör det finna inga av ingridienserna i några andra länder? Med tanke på alla roliga embargon mot Kuba kan jag nog hitta bättre grejer någon annanstans.


Självklart, som nämnts tidigare, mynta och rom finns ju i Sverige, men kruxet är ju som jag sagt lite tidigare att lyckas blanda så det smakar. Jag har aldrig druckit något utöver dom på Cuba som har kommit i närheten av den smak som en ordentligt blandad mojito kan erbjuda.

Ingredienserna nämnde jag mest för att snacket om Bacardi Mojito varit uppe tidigare och som aldrig kan jämföras med riktiga ingredienser som inte på något sätt är Cubaexklusiva, givetvis.
You can not kill what you did not create
  • 0
Citerar Xchel:
Den är iaf mycket godare nu


Haha, det brukar vara så.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Haha, det brukar vara så.


Vilket är nice, att äckligt blir gott är ju knappast något som inte faller i alkoholens favör. Att arton 56 bara kostar en tia gör ju inte saken sämre heller. : )
-Juicy
  • 0
Har precis varit i Falun, glott på lite snygga bilar och satt i mig ett par guinness, staropramen granat och en cruzcampo. Mycket trevligt med varierande öl i blodet och bensin fylld luft i lungorna
-Manöver! Glädje upphör!
  • 0
Laddar upp med en Brut innan giget. Hade den liggande. Inget jag går och köper bara sådär.
  • 0
Fick hem lite öl till helgen. Bland flaskorna finns Innis & Gun, Kilkenny, Erdinger, Corona och Estrella.
  • 0
På tal om minnesluckor, för något år sedan vaknade jag upp efter en suparkryssning med ett ryskt mobilnummer på armen.
Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.
  • 0
Citerar Nympathamine:
Finns massor av bra likör som går alldeles utmärkt att dricka/supa Jägermeister & southern comfort är riktigt bra likörer om du skall supa. Båda de dryckerna är lättdruckna, även i stora kvantiteter.

Jo, Jäger fungerar väl i krig, men tänkte mer på sådant som är under 20%. Sånt där sötsliskigt svammel som man måste klunka i sig en hel flaska för att ha det trevligt och då oftast med toalettstolen. Southern Comfort har jag dock aldrig testat, men rekommenderas den så..

Citerar Lennon:
Antar att vi inte får snacka absint här inne. Men ville bara säga att det är gott. Jag verkar vara den enda i min bekantskapskrets som faktiskt gillar det, på riktigt.

Tycker det var bra skit, speciellt med tanke på mängden alkohol. Testat två olika sorter och båda var bra, om än inte bland de bästa drycker man konsumerat. Däremot fick jag den inte sådär grumlig och mysig som den tydligen ska se ut färdigblandad, så vettefan om jag gjorde rätt.
Jag och Mengele, en middag för två.
  • 0
Citerar Salvador:
Citerar Lennon:

Antar att vi inte får snacka absint här inne. Men ville bara säga att det är gott. Jag verkar vara den enda i min bekantskapskrets som faktiskt gillar det, på riktigt.


Tycker det var bra skit, speciellt med tanke på mängden alkohol. Testat två olika sorter och båda var bra, om än inte bland de bästa drycker man konsumerat. Däremot fick jag den inte sådär grumlig och mysig som den tydligen ska se ut färdigblandad, så vettefan om jag gjorde rätt.


Du tar en sockerbit indränkt i absinthe i en tesked och tänder på ovanför shoten. När sockret slocknat häller du över det i shoten och rör om. Man kan även låta den slocknade sockerbiten lösas upp i vatten och sedan hälla ner det i shoten.

För övrigt ska det nog inte vara några problem att diskutera absinthe här.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
För övrigt ska det nog inte vara några problem att diskutera absinthe här.


Okej. Tänkte bara att drycken är olaglig här i Sverige, om jag inte är ute och cyklar.

Tillagt 2010-07-31 12:49:
Citerar Jailbird:
Du tar en sockerbit indränkt i absinthe i en tesked och tänder på ovanför shoten. När sockret slocknat häller du över det i shoten och rör om. Man kan även låta den slocknade sockerbiten lösas upp i vatten och sedan hälla ner det i shoten.


Det där får jag prova nästa gång. Det lät häftigt. Gör det där så att den blir lite grumlig eller vad händer? Mer/annan smak?
  • 0
  • Wrym
  • Wrym
Citerar Lennon:
Okej. Tänkte bara att drycken är olaglig här i Sverige, om jag inte är ute och cyklar.


Icke. Absint är absolut lagligt, och har de facto aldrig varit olagligt.
  • 0
Jaha, där ser man. Då var inte han som bjöd på det särskilt påläst, då.
  • 0
Citerar Jailbird:
Du tar en sockerbit indränkt i absinthe i en tesked och tänder på ovanför shoten. När sockret slocknat häller du över det i shoten och rör om. Man kan även låta den slocknade sockerbiten lösas upp i vatten och sedan hälla ner det i shoten.

Håhå, fräsigt. Ja, om det är så det ska gå till så gjorde jag definitivt fel. Hur som helst, har för mig att det även ska kunna drickas i lite större glas, typ som en drink. Görs det då på samma sätt? Måste kollas upp.
Jag och Mengele, en middag för två.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!