Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Reklam vid Google-sökningar


Vet inte om det har blivit värre det sista året, men jag börjar bli tokig på all reklam vid surfning, och då i synnerhet efter sökning på vilken sketen produkt som helst. T.ex, en dyna till en trädgårdsmöbel. Jag googlade på trädgårdsdyna och nu har jag reklam på trädgårdsdynor på i stort sätt varje besökt site (utom GR, hehe).

Nästa sommar funderar jag på bilsemester i Europa. Har googlat lite och nu är det fullt med reklam från färjelinjer, flygbolag, hyrbilar mm.

Ska man behöva rensa historiken varje gång man stänger ner chrome, eller har någon annan bra tips? Vill helst inte använda mig av adblocks eller liknande.
  • 0
I inställningarna på webläsaren brukar det finnas ett alternativ om att be sidor låta bli att spåra en. Har aldrig provat det själv, men det kan ju vara värt ett försök

Tillagt 2015-07-05 14:34:
Är du inloggad på ett Google-konto borde du även kunna välja bort personlig reklam nånstans i kontoinställningarna!
  • 0
Vad Minilena sa.
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Citerar Minilena:
I inställningarna på webläsaren brukar det finnas ett alternativ om att be sidor låta bli att spåra en. Har aldrig provat det själv, men det kan ju vara värt ett försök

Tillagt 2015-07-05 14:34:
Är du inloggad på ett Google-konto borde du även kunna välja bort personlig reklam nånstans i kontoinställningarna!


Tack! I I Google under kontoinställningar hittade jag annonsinställningar. Där kan man välja att ta bort intressebaserade annonser.
  • 0
Hur tror du google tjänar pengar? I nästan alla gratis tjänster så är det du som är produkten, din sökhistorik hos google säljs till företag som sedan bombaderar dig med reklam.

Mitt tips: Använd en anna tjänst som inte säljer vidare din data, t ex Duckduckgo eller ix quicksearch.

http://donttrack.us/
  • 0
Citerar Baxter:
Hur tror du google tjänar pengar? I nästan alla gratis tjänster så är det du som är produkten, din sökhistorik hos google säljs till företag som sedan bombaderar dig med reklam.

Mitt tips: Använd en anna tjänst som inte säljer vidare din data, t ex Duckduckgo eller ix quicksearch.

http://donttrack.us/


Självklart ska alla få tjäna pengar för sina tjänster, men det finns en gräns för allt. Jag har använt chrome i flera år, men nu tycker jag att det har blivit för mycket. Kan berätta att jag för ca ett år sedan avbeställde Dagens nyheter fysiska tidningsprenumeration och gick över till den digitala. I början var det helt reklamfritt. Nu har de fyllt med reklam trots att jag betalar för tjänsten. Överväger allvarligt att sluta med tjänsten om det blir mer reklam. Då kan jag lika väl läsa DN.se gratis.

Tack för tipset i alla fall!
  • 0
Dock så har ju även den fysiska utgåvan av tidningen reklam, eller hur? Ibland en hel extra tidning från Ica eller så. Läsarna betalar inte för allt, speciellt inte nu när läsarsiffrorna sjunker som en sten.
  • 0
Citerar Minilena:
Dock så har ju även den fysiska utgåvan av tidningen reklam, eller hur? Ibland en hel extra tidning från Ica eller så. Läsarna betalar inte för allt, speciellt inte nu när läsarsiffrorna sjunker som en sten.


Ja, absolut. Det var också en stor anledning till att jag bytte till den digitala tjänsten. Det jag försöker få fram är att reklam är okej till en viss gräns och givetvis är toleransnivån olika. I framtiden kanske det kommer bli vanligt att ha tjänster med olika pris beroende på hur mycket reklam man tycker är okej. Jag tror att det har förekommit diskussioner här på forumet angående GR's reklam, men eftersom GR är gratis är min toleransnivå hög, men jag misstänker att redaktionen ständigt brottas med reklamfrågan kontra upplevelse för besökarna.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!