Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fidel avgår som Kubas president.


Litar man på Sicko är man ju själv quite sicko i sin hjärna, no offense
  • 0
Citerar Zanzaki:
Litar man på Sicko är man ju själv quite sicko i sin hjärna, no offense


Aha, så du har snokat lite själv och kommit fram till motsatsen antar jag?
Jag får väl ta min egen ciggarettändare och gasa ihjäl mig då.
  • 0
Citerar Waiiwan:
Citerar Nattefrost:Kuba är ju betydligt bättre än t. ex Kina. Glöm heller inte att mycket folk på Kuba har stött Castro ända sedan han tog makten på 60-talet.

I början så lyckades han vinna till sig folks uppmärksamhet och gjorde det som var bäst för folket, sänkte hyran, höjde lönerna etc. etc.
Detta var dock endast till för att köpa in sig hos folket. Numera så är det många kubaner som misstycker och vill fly från Kuba, men de kan inte. Varför inte? Castro håller tillbaka människorna, de har ingen frihet. De som säger emot Castro eller kritiserar honom sätts ju i fängelse så ingen vågar kritisera.

Tillagt 2008-02-20 15:44:
Citerar Bangia:Väldigt osannolikt då Fidel är väldigt omtyckt på kuba, tillskillnad från 99,9% av er här på forumet har jag varit där och well...

Ja, för de får ju säga till om de inte tycker om Castro. det sitter ju bara en massa journalister i fängelser i Kuba. Det råder full pressfrihet i Kuba.


Du? Kom tillbaka när du slutar att kolla på 60 minutes.
''All those moments will be lost in time, like tears in rain."
  • 0
Berras: Sväljer du allt i Sicko, direkt?
  • 0
Citerar Zanzaki:
Berras: Sväljer du allt i Sicko, direkt?


Håll dig till ämnet.
''All those moments will be lost in time, like tears in rain."
  • 0
Citerar Zapi0:
Citerar Bangia:
En massa text


Här har vi en som verkligen vet hur det är, vi kanske borde lyssna på honom.


Citerar putrik92:
Återigen, det är inte kommunismen som är dålig, det är ledarna!


Det är dock en smaksak. Det finns människor som hatar kommunismen över allt annat och för dem är det en värdelös ideologi.


Jo, men så är det ju med allt eller hur. Vissa hatar ett visst fotbollslag, andra hatar vissa maträter och vissa hatar olika politiska inriktningar. Det jag menar är att det, som i Kubas fall, inte har varit kommunismen som har varit dålig utan ledarna. Kommunismen är i grunden en fin, jämnställd tanke. Men det är få människor som samtidigt som de har makten att ensama styra ett land tänker på folket. I så gott so varje fall uppstår orättvisa då ledrna mest vill se till så att det får det så bra som möjligt själva. Och det är väl så människans natur egentligen är, om man har chansen att själv tjäna något på det så gör man det. Och då struntar man ofta i om någon annan drabbas av det. Det är väl ungefär vad som sker i de flesta diktaturer, om man ger en man för mycket makt så kan han inte hantera den på rätt sätt.
Till now I always got by on my own, I never really cared until I met you. But now it chills me to the bone, how can I get you alone?
  • 0
Citerar Bangia:
Du? Kom tillbaka när du slutar att kolla på 60 minutes.


Källan är min skola.
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Berras:
Citerar -Frostbite-:
Nej. Kuba måste få bli ett bättre land så snabbt som möjligt.


Ska man lita på Sicko ser ju Kuba prima ut.


Jag tror nog jag litar mer på min kubanska släkt, än på någon forumit med ett så sjukt användarnamn.
With licence to chill!
  • 0
Citerar Bangia:
EDIT: Snälla kom inte och säg att folk blir fängslade för att dom inte gillar regimen.


Det sitter gott om regimkritiker i fängelse i Kuba, det kan du knappast förneka. Det råder ju trots allt inte yttrandefrihet på Kuba.

Citerar Bangia:
Kubaner har ett fritt val, även om att flytta från landet är svårt så har dom alltid ett val.


Ja det går ju alltid att sticka på en flotte.
Citerar Bangia:
Det med flottarna är väldigt sällsynt nuförtiden, folk flydde till USA under kubas "specialperiod".


Flottarna förekommer och det bor idag 1.5 miljoner människor med kubansk härkomst i USA.

Citerar Bangia:
Dock ska vi inte glömma allas USA right? Svartalistor någon?
Inget land är perfekt.


Absolut inte, men folk flyr inte från USA. Vissa saker är helt enkelt värre än andra att göra.

Tillagt 2008-02-20 17:20:
Citerar Bangia:
Du? Kom tillbaka när du slutar att kolla på 60 minutes.


Ja, kommunister brukar ogilla snokande journalister.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Citerar -Frostbite-:
Jag tror nog jag litar mer på min kubanska släkt, än på någon forumit med ett så sjukt användarnamn.


Gör du det.
Jag får väl ta min egen ciggarettändare och gasa ihjäl mig då.
  • 0
Citerar Berras:
Citerar -Frostbite-:
Jag tror nog jag litar mer på min kubanska släkt, än på någon forumit med ett så sjukt användarnamn.


Gör du det.


Jag hoppas du inte tror att det var dig jag syftade på... det var Sicko, eller vad han nu heter.
With licence to chill!
  • 0
Citerar Bangia:
Snälla kom inte och säg att folk blir fängslade för att dom inte gillar regimen.

Förnekar du att så är fallet? För tusan, idag sitter det ju över 250 personer, inklusive ett trettiotal journalister, i fängelse för sina åsikter skull (DN 20/2). Ta dig en titt på rapporterna från Amnesty och Human Rights Watch jag postade för ett par sidor sedan, de har en del att säga om hur de mänskliga rättigheterna åtföljs på Kuba.
Citerar Saigon:
Citerar STALKER:
Bushadministrationen hade ett totalembargo på Kuba, där de inte ens fick importera medicin och sjukvårdsutrustning.

Tjiiiiiiitsnack.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/168987.stm
Lättnadena på embargot kom först under Clintonåren. Bush hade fyra år av fyrtiofem av totalt handelsembargo.
  • 0
Citerar Bangia:
Tycker det är riktigt synd att en bra ledare som honom avgår


Han är väl inte särskilt bra?
På tiden att den kommunistiska diktaturen i Kuba får se sina sista dagar, vilket den dock inte lär göra.
"Nu får vi en politik där det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös" - Lars Ohly
  • 0
Citerar -Frostbite-:
Citerar Berras:Citerar -Frostbite-:
Jag tror nog jag litar mer på min kubanska släkt, än på någon forumit med ett så sjukt användarnamn.


Gör du det.

Jag hoppas du inte tror att det var dig jag syftade på... det var Sicko, eller vad han nu heter.


Haha, jo det trodde jag, blev lite sur
Nej jag menade såklart filmen Sicko av Michael Moore, riktigt bra film förövrigt.

Citerar Zanzaki:
Berras: Sväljer du allt i Sicko, direkt?


Ja oja, som en sann USA-hatare gör jag det.
Jag får väl ta min egen ciggarettändare och gasa ihjäl mig då.
  • 0
Citerar Berras:
Citerar -Frostbite-:
Citerar Berras:Citerar -Frostbite-:
Jag tror nog jag litar mer på min kubanska släkt, än på någon forumit med ett så sjukt användarnamn.


Gör du det.

Jag hoppas du inte tror att det var dig jag syftade på... det var Sicko, eller vad han nu heter.


Haha, jo det trodde jag, blev lite sur
Nej jag menade såklart filmen Sicko av Michael Moore, riktigt bra film förövrigt.


Blev visst ett missförstånd. Jag syftade på en användare (som inte existerar) vid namnet Sicko. Men, jaja... peace.
With licence to chill!
  • 0
Citerar -Frostbite-:
Kina har väl också sina problem, men de är ändå bättre än Kuba.


Vad grundar du detta på? Förklara gärna. Jag finner det svårt att förstå hur man kan tycka att Kina är bättre än Kuba.
Jag är odödlig. Jag har aldrig dött, så ingen kan bevisa att jag inte är det.
  • 0
Citerar TemplarPaladin:
Det sitter gott om regimkritiker i fängelse i Kuba, det kan du knappast förneka. Det råder ju trots allt inte yttrandefrihet på Kuba.


Ja det går ju alltid att sticka på en flotte.

Flottarna förekommer och det bor idag 1.5 miljoner människor med kubansk härkomst i USA.

Absolut inte, men folk flyr inte från USA. Vissa saker är helt enkelt värre än andra att göra.

Ja, kommunister brukar ogilla snokande journalister.


Eller jounalister som bara hittar på fakta och skapar propagnda för deras regim *host*USA*host*.

Läser du på svenska?
Folk FLYDDE, under "specialperioden" 1990-1995 ca.
Det är väldigt svårt att se folk fly från kuba med flottar nuförtiden.
Om du dock har bevis för att dom än idag flyr därifrån med flottar kan jag gärna lyssna.
Men när du som många andra baserar er fakta på propaganda programm a lá 60 minutes så har jag svårt att tro på er.

EDIT: Angående 60 minutes, är dom snokande när dom ska dubba Irans president, så sätter dom en jävligt pipig röst på honom och får honom att låta som en allmän idiot(vilket han är) men ni förstår min poäng.
''All those moments will be lost in time, like tears in rain."
  • 0
Citerar Bangia:
Citerar TemplarPaladin:
Det sitter gott om regimkritiker i fängelse i Kuba, det kan du knappast förneka. Det råder ju trots allt inte yttrandefrihet på Kuba.


Ja det går ju alltid att sticka på en flotte.

Flottarna förekommer och det bor idag 1.5 miljoner människor med kubansk härkomst i USA.

Absolut inte, men folk flyr inte från USA. Vissa saker är helt enkelt värre än andra att göra.

Ja, kommunister brukar ogilla snokande journalister.


Eller jounalister som bara hittar på fakta och skapar propagnda för deras regim *host*USA*host*.

Läser du på svenska?
Folk FLYDDE, under "specialperioden" 1990-1995 ca.
Det är väldigt svårt att se folk fly från kuba med flottar nuförtiden.
Om du dock har bevis för att dom än idag flyr därifrån med flottar kan jag gärna lyssna.
Men när du som många andra baserar er fakta på propaganda programm a lá 60 minutes så har jag svårt att tro på er.

EDIT: Angående 60 minutes, är dom snokande när dom ska dubba Irans
president, så sätter dom en jävligt pipig röst på honom och får honom att låta som en allmän idiot(vilket han är) men ni förstår min poäng.


Visst, du vet nog mer om det här än de flesta, eftersom du kommer från Kuba och har varit där. Men bara för att du vet så mycket betyder ju inte det att vi andra inte vet någonting. Och bara för att vi kommer med fakta och påståenden som du inte tror på så börjar du ropa om bevis och 60 minutes (?). De enda källorna jag har är är de svenska nyheterna från svt 1, svt 2 och tv4 nyhetsprogram (rapport, aktuellt, nyheterna mm). Och du vet förmodligen tusen gånger mer om det här än vad jag gör och jag kan inte bevisa när eller var jag har hört det jag påstår, eftersom jag ser på nyheterna varje dag. Och jag har rätt att ha mina egna åsikter och teorier om vad jag vill för vi lever i ett land där yttrandefriheten existerar, jag vet inte hur det är på Kuba med den saken.
Till now I always got by on my own, I never really cared until I met you. But now it chills me to the bone, how can I get you alone?
  • 0
Bangia, kommer du från Kuba? Vad trevligt... det som är mindre trevligt är att du inte inser problemen med Fidel och hans sätt att styra Kuba. Men om det är så bra, varför bodde ni inte kvar där? Vill inte låta rasistisk, jag är ju själv halv-kuban. Asere, Fidel es mierda.
With licence to chill!
  • 0
Själv anser jag att Castro är världens nuvarande bäste diktator vid sidan av Chavez. Castro har t.e.x "endast" ca 7000 människoliv på sitt samvete efter 49 år vid makten. Kan jämföras med Bush som har allra minst 1.3 Miljoner liv på sitt samvete och ändå bara har suttit 8 år vid makten.

Och NEJ, jag är inte kommunist, inte ens lite

Edit: Mitt lilla ord i diskussionen. Folk flyr inte från USA, eftersom man inte behöver göra det, dom flyttar istället! Dessutom kanske det är en bra ide att lyssna på Bangia eftersom Han Kommer Från Kuba ... Till skillnad från vissa andra wanna-be-debattörer som borde stänga av Fox News och öppna ögonen...
The future of every resistance movement ever
  • 0
Citerar OtakuPraetorius:
Dessutom kanske det är en bra ide att lyssna på Bangia eftersom Han Kommer Från Kuba ...


Detsamma gäller här, men ändå så har bangia och jag skilda åsikter.
With licence to chill!
  • 0
Citerar OtakuPraetorius:
Själv anser jag att Castro är världens nuvarande bäste diktator vid sidan av Chavez. Castro har t.e.x "endast" ca 7000 människoliv på sitt samvete efter 49 år vid makten. Kan jämföras med Bush som har allra minst 1.3 Miljoner liv på sitt samvete och ändå bara har suttit 8 år vid makten.

Och NEJ, jag är inte kommunist, inte ens lite

Edit: Mitt lilla ord i diskussionen. Folk flyr inte från USA, eftersom man inte behöver göra det, dom flyttar istället! Dessutom kanske det är en bra ide att lyssna på Bangia eftersom Han Kommer Från Kuba ... Till skillnad från vissa andra wanna-be-debattörer som borde stänga av Fox News och öppna ögonen...


Det känns lite töntigt men word! Jag håller helt med.

Jag tycker att folk stirrar sig lite väl blinda på ord som diktator och flyktningar när det kommer till den här diskussionen. Såvitt jag har förstått så är stora delar av befolkningen nöjda med Castros ledarskap, det är ju ändå vad som är viktigt.

Sedan känns jämförelsen med USA inte helt klockren. Sedan är det kanske inte upp till Bush att avgöra hurvida kubanerna behöver befrias eller inte, därför förstår jag inte varför vissa refererar till saker och ting han sagt om landet och Castro.
mammoth massacre motherfuckers
  • 0
Citerar Arcane:
Såvitt jag har förstått så är stora delar av befolkningen nöjda med Castros ledarskap, det är ju ändå vad som är viktigt.


Ja. Det är jättebra att väldigt många knappt har mat för dagen, husen är gamla och är av skitstandard, familjer delar på kläder och man får skitlön. Riktigt bra.
With licence to chill!
  • 0
Citerar -Frostbite-:
Ja. Det är jättebra att väldigt många knappt har mat för dagen, husen är gamla och är av skitstandard, familjer delar på kläder och man får skitlön. Riktigt bra.


Läs om, läs rätt.
mammoth massacre motherfuckers
  • 0
Hur gammal är farbrorn?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!