Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem

Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Europa Universalis 4 - Sweden

Missing Avatar
David Hagberg
Jag har 2400 tim på EU 4.

Sverige är ganska straightforward. Detta är min nuvarande strategi.

Nyckeln till bra ekonomi med Sverige är först och främst att dominera handeln i Östersjön + Lubeck.

1. Bryt dig loss ur Kalmarunionen asap Det är ett ganska knepigt krig. Med lite flyt kan man vinna om man deklarerar direkt i början av spelet men man brukar behöva skuldsätta sig.

2. Ge dig på Novogorod snabbt innan Muskoviterna äter upp dem. Du vill inte ha ryssen vid Östersjön! Nöteborg är viktigaste provinsen samt ingermanland.

3. Ge dig på Livland och erövra estland och Livland asap. Riga är viktigaste provinsen.
Med lite tur får du läge på teutonerna också och kan roffa åt dig köningsberg etc. Dessa är inte i HRE och är ganska lätta byten mer rätt timing.

4. Hamna inte i konflikt med Polen/Litauen. De är din mest naturliga allierade och är en bra buffer mot både ryssen och HRE.

5. Skaffa åtminstone en till stark allierad. Frankrike brukar vara best bet, bra buffer mot HRE och England.

6. När du har säkrat alla lätta byten i östersjöområdet så är det dags att börja nöta på två fronter: Dels upprepade krig om Skandinavien, jag brukar prioritera att äta upp Norge först och sedan Danmark. Glöm inte Island och Orkney för bägge fyller en viktig funktion längre fram. Den andra fronten är Ryssland! Detta kräver också upprepade krig. Håll pressen uppe och ät dig in i vöstra Ryssland tills du har nått hela vägen in i det Ryska hjärtlandet. Med flyt kan du ta Moskva på Tredje eller rentav andra kriget. När Moskva väl är ditt så är ryssarna ute ur leken och din östra flank är säkrad eftersom där bara finns svaga nationer hela vägen fram till Kina. Du kan fortsätta tränga österut i sakta mak men jag brukar ta det lungt med det eftersom det finns mer att vinna västerut.

7. Med öst vunnet så är det dags att växa till en världsmakt! Du har fyra viktiga saker att uträtta i väst. Det först är att börja bekriga England (du tog väl Orkney?), att fortsätta äta upp Norge och Danmark tills du håller hela Skandinavien. Att erpövra nyckelprovinser i norra HRE, framförallt Hansans provinser, Pommern, etc. Drtta är viktigt för att kunna dominera handeln i Östersjön. Detta är knepigt eftersom du nu hamnar i bråk med HRE och Österrike men med östflanken säkrad samt starka allierade som Polen och Frankrike borde det kunna gå. Är det tight kan det vara bra att avvakta tills Österrike är indraget i konflikt med t.ex. Turkarna. Nyckelprovinser är Lubeck och provinserna i Pommern men rika provinser som Hamburg etc ska också tas om tillfälle ges. Fortsätt också bekriga Englan om du kan med mål att erövra London. För då kan du börja profitera på handel i Engelska kanalen också. Det sista viktiga att göra i denna fas är att ta språnget över till den nya världen! (Du tog väl Island?) . Fokusera initialt på Nordamerika eftersom du slipper konkurrens från Spanjorer och Potogiser där och har du spöat England duktigt så har du ev bara konkurrents från Frankrike. Kolonierna är inte särskilt lönsamma i denna fas men blir otroligt kraftfulla senare i spelet. När du väl etablerat dina koloninationer så hjälp dem att spöa och annektera de nordamerikanska stammarna. Satsa på att få 10+ provins kolonier i Kanada, Östra USA samt Louisiana. Ev Karibien om det går. Senare i spelet kan du försöka få till Mexico, Californien samt Sydamerika.

8. Nu är det dags för spelets endgame: Knäcka HRE. Detta gör du enlast genom att konvertera till protestantismen under reformationen samt vinna 30-åriga kriget för Protestanternas räkning. Detta får bort österrike från tronen och försvagar HRE rejält. Beroende på geopolitiskt läge kan du nu antingen börja tugga i dig HRE provinser alternativt själv försöka erövra titeln som Holy Roman Emperor. Vid detta läge drunknar du i pengar och har råd att kriga på hur många fronter du vill. Jag brukar försöka bland mig i i Medelhavet för att omsider intaga nyckelpunkter: Konstantinopel, Rom, Jerusalem etc. Rom och jerusalem ger bonusar (extra missionärer) ibland jobbar jag t.om. mig ner hela vägen till Mekka för ännu en extra missionär!

9. Det mest powergamiga är förstås att bli HRE kejsare och jobba sig fram till näst sista reformen (revoke the privilegia) då får du hela HRE som din vassal och kan om du orkar erövra resten av världen.

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!