Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Hur bra är egentligen Gamestop och Game?


Det jag inte har förstått ännu är varför butikskedjor som Gamestop och Game inte har gått i konkurs ännu? Kan nån representativ från nån av butikskedjorna motivera en anledning till att varför man skall köpa spel för 700kr på Gamestop eller 600kr på Game när man kan köpa samma spel för 500kr på företag som Siba, Onoff, Elgiganten och Expert?

Om man bortser från alternativet att man kan byta in spel på Gamestop för pengar (Rabbatkuponger?) så är varken Game eller gamestop så mycket bättre än företag som de ovannämnda. OK, Gamestop och Game kanske kan ha ett större utbud av speltillbehör men då kan man väl köpa dessa grejer där och spel på Elgiganten, Siba osv.

Startar nu en bojkott av game och Gamestop för deras larvigt höga priser, skärp er!
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
Okej. Hoppas du får det trevligt i din enmannabojkott. Dom lär kursa nu.
Mountain Dew <3
  • 0
Hela poängen med dessa affärer är att man ska tjäna på att byta in sina gamla spel. De tjänar inte ett jota på att sälja nya spel för kontanter, men de tjänar däremot på att säja spelen VI byter in för att få fullpris-spelen.

Om vi måste byta in spel värda 699 kr, istället för 500kr, så är det ju oundvikligt att dessa affärer tjänar massvis med pengar.

Ganska smart, måste jag säga.
"The fate of destruction is also the joy of rebirth."
  • 0
  • Ric
  • Ric
Tror inte alltför många köper helt nya spel på Gamestop och Game. De flesta byter in spel och köper begagnat, det är det affärerna lever på. Sen att de har olika erbjudanden rätt ofta som gör att spelen man köper kostar nästan ingenting gör inte saken sämre. Ett stort plus med de affärerna är att personalen är kunnig och har lust att hjälpa en, oftast. Köper bara mina konsoler på Gamestop och Game då de är lättast att ha att göra med ifall man måste nyttja garantin.
PSN: Trafikstolpe.
  • 0
Citerar Destroyah18:
Hela poängen med dessa affärer är att man ska tjäna på att byta in sina gamla spel. De tjänar inte ett jota på att sälja nya spel för kontanter, men de tjänar däremot på att säja spelen VI byter in för att få fullpris-spelen.

Om vi måste byta in spel värda 699 kr, istället för 500kr, så är det ju oundvikligt att dessa affärer tjänar massvis med pengar.

Ganska smart, måste jag säga.


"Dessa butiker" innefattar egentligen bara Gamestop eftersom man inte kan byta in spel på Game, eller misstar jag mig nu?

Tillagt 2009-11-13 22:23:
Citerar BenDöver:
Okej. Hoppas du får det trevligt i din enmannabojkott. Dom lär kursa nu.


Mitt mål är varken inte att få dem att konka eller att få andra med mig i min bojkott, men i mitt fall är inhandlande på butiker som Gamestop och Game helt onödigt eftersom jag inte har något intresse av att byta in mina gamla spel eller betala mer för spel som jag kan få billigare på Elgiganten.

Tillagt 2009-11-13 22:27:
Citerar Destroyah18:
Hela poängen med dessa affärer är att man ska tjäna på att byta in sina gamla spel. De tjänar inte ett jota på att sälja nya spel för kontanter, men de tjänar däremot på att säja spelen VI byter in för att få fullpris-spelen.

Om vi måste byta in spel värda 699 kr, istället för 500kr, så är det ju oundvikligt att dessa affärer tjänar massvis med pengar.

Ganska smart, måste jag säga.


Måste också lägga till att jag verkligen är ett "Fan" av deras affärsidé eftersom det är en mycket bra sådan. Som jag ser det så är det larvigt att ett/flera företag som är inriktade på att sälja spel inte ens kan hålla priserna lägre än företag som Siba och Onoff
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
Citerar HrHook:
"Dessa butiker" innefattar egentligen bara Gamestop eftersom man inte kan byta in spel på Game, eller misstar jag mig nu?


Klart man kan byta in spel på game, även nyare PC spel. Ja och det är ju som det sagt redan att butikerna tjänar mycket pengar på begagnat.

Själv köper jag kanske 1-2 fullpris spel där om året, oftast så byter jag in gamla spel i erbjudanden, köper begagnat eller väntar på att spelen går ner i pris.
Åk i taxi homofil! http://www.homosaurus.se
  • 0
Citerar WhyTry:
Citerar HrHook:
"Dessa butiker" innefattar egentligen bara Gamestop eftersom man inte kan byta in spel på Game, eller misstar jag mig nu?


Klart man kan byta in spel på game, även nyare PC spel. Ja och det är ju som det sagt redan att butikerna tjänar mycket pengar på begagnat.

Själv köper jag kanske 1-2 fullpris spel där om året, oftast så byter jag in gamla spel i erbjudanden, köper begagnat eller väntar på att spelen går ner i pris.


Men hur kommer det sig då att du köper de där 1-2 fullpris spelen om året när du kan få dem billigare i andra butiker ?
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
Game och gamestop tjänar inte en spänn på att konsumenter byter in begagnade spel mot nya. Det dom tjänar pengar på är alla korkade konsumenter som köper begagnade spel för samma pris som du hittar nya spel för på ex. Webhallen och El-giganten m.m.

Jag tycker deras verksamhet är på gränsen till lurendrejeri. Jag använder inte ens deras inbyteskampanjer även om jag hade gynnats av dom, då jag undviker att stödja deras illmariga verksamhet.
PSN: Schylen
  • 0
Folk som köper spel i de affärerna är oftast föräldrar som kanske inte vet vad barnen vill ha (personalen är kunnig) eller vet att det finns billigare ställen, eller bara gör det smidigt för sig och går in på en spelaffär som är nära istället för att ränna runt och kolla i varenda affär efter billigaste möjliga.
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Jag spenderade en del pengar på Gamestop som konsolspelare (spelar numera bara på PC), eftersom de har bra erbjudande för inbytta spel. Priserna är alltför höga, det kan jag hålla med om. Den enda fördelen att handla där är väl att man kan vara ganska säker på att de har spelet inne, medan t.ex. Elgiganten eller Onoff's utbud inte är lika stort (såklart). Dock har jag varit med om att Onoff haft relativt nya spel som Fallout 3 i butiken, medan Gamestop inte ens haft det i lager.

Var på jakt efter Modern Warfare 2 till PC igår och kikade in hos både Onoff och Elgiganten, eftersom jag visste att både kedjorna sålde det för 399, vilket är ett bra pris tycker jag. Spelet var som väntat slut, och tomhänt vandrade jag ut från båda butikerna, men med löftet att de skulle få in spelet på tisdag respektive onsdag. Lite synd att få vänta fyra dagar till, men nu hinner jag ju spela igenom COD4 i helgen, vilket kan vara skoj såhär innan MW2.

Suget i speltarmen förvärrades föregående kväll, och jag tog ivrigt cykeln till Gamestop, som hade spelet för 549 kronor, vilket jag inte tänker betala för det. Jag sparar hellre 150kr och spelar igenom något av mina andra spel så länge, än att få spelet tidigare för dyrare pengar.

Tid eller pengar? Gamestop/EB Games brukar alltid ha spelen inne, men till ett högre pris. Jag har många gånger struntat i detta och köpt spelen ändå för att jag vill ha dem, istället för att kanske beställa det till ett billigare pris och få vänta ett par dagar extra. Idag tänker jag efter innan inköpen. Hade det varit de fyra sista dagarna på jullovet hade jag kanske resonerat annorlunda, men inte nu.

Gamestop och Game är bra butiker, både när det gäller utbud av nya och begagnade spel. De har dessutom ofta guider till spel, och en del merchandise och tillbehör. Dock ska det mycket till för att jag ska handla ett spel för 699 kronor, hur mycket jag än vill ha det.

Jag tänker inte bojkotta butikerna, men och andra sidan handlar jag inte där.
  • 0
Äsch, skärp er. Bara bra att butikerna finns så man då och då kan kika på begagnade spel. Sen är det ju betydligt härligare att få spelen direkt i hand istället för att vänta i flera dagar. (Men jag brukar oftast köpa över internet)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort
  • 0
Köpte äntligen mitt CoD MW2 tidigare i eftermiddags på onoff. Spelet kostade där 500kr vilket jag tycker är ett rimligt pris för ett spel som på Gamestop kostar 699kr.

Fy skäms Gamestop för vidrigt höga priser!

Tillagt 2009-11-14 17:16:
Citerar matlen:
Game och gamestop tjänar inte en spänn på att konsumenter byter in begagnade spel mot nya. Det dom tjänar pengar på är alla korkade konsumenter som köper begagnade spel för samma pris som du hittar nya spel för på ex. Webhallen och El-giganten m.m.

Jag tycker deras verksamhet är på gränsen till lurendrejeri. Jag använder inte ens deras inbyteskampanjer även om jag hade gynnats av dom, då jag undviker att stödja deras illmariga verksamhet.


Well said.
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
De kan inte sälja billigare, Elgiganten tjänar inget på spelen, de lockar bara dit folk så de kan sälja andra prylar.

nu handlar jag bara på Gamestop och Game föruom den senaste månaden då vår lokala spelaffär måste lägga ner om det inte går bättre, så då handlar jag där istället. Det går ju svinbra för Gamestop nu.

Renodlade spelaffärer FTW. Ännu bättre när de säljer spelstatyer, då känner man en riktig härlig nördkänsla.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar Siegfried:
De kan inte sälja billigare, Elgiganten tjänar inget på spelen, de lockar bara dit folk så de kan sälja andra prylar.

nu handlar jag bara på Gamestop och Game föruom den senaste månaden då vår lokala spelaffär måste lägga ner om det inte går bättre, så då handlar jag där istället. Det går ju svinbra för Gamestop nu.

Renodlade spelaffärer FTW. Ännu bättre när de säljer spelstatyer, då känner man en riktig härlig nördkänsla.


Tror knappast att Elgianten och de andra inte tjänar pengar på sina spel. De köper in spel från företagen för en bråkdel av det de sen säljer dem för, sne är det upp till butikerna att slå fast ett pris på spelen som står sig konkurrensmässdigt. Och det är något som Gamestops eller Games priser inte gör.
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
Jag kan få vilket spel som helst som ännu inte släppts till 360 för drygt 397kr, och det är verkligen max. Så jag ska inte klaga.
Prestige 9 | MW2
  • 0
Citerar HrHook:
Citerar Siegfried e kan inte sälja billigare, Elgiganten tjänar inget på spelen, de lockar bara dit folk så de kan sälja andra prylar.

nu handlar jag bara på Gamestop och Game föruom den senaste månaden då vår lokala spelaffär måste lägga ner om det inte går bättre, så då handlar jag där istället. Det går ju svinbra för Gamestop nu.

Renodlade spelaffärer FTW. Ännu bättre när de säljer spelstatyer, då känner man en riktig härlig nördkänsla.

Tror knappast att Elgianten och de andra inte tjänar pengar på sina spel. De köper in spel från företagen för en bråkdel av det de sen säljer dem för, sne är det upp till butikerna att slå fast ett pris på spelen som står sig konkurrensmässdigt. Och det är något som Gamestops eller Games priser inte gör.


Spelaffärerna betalar 350-400kr vid inköpet, de lever på spelen och de hade inte klarat sig om de hade sänkt priset. Vilket elgiganten gör, de hade aldrig överlevt på bara spelen.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Är det så himla konstigt då när butiker som Game och Gamestop är inriktade på spel och inte som elgiganten, inriktade på allt i elektronik väg?
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
Citerar HrHook:
Är det så himla konstigt då när butiker som Game och Gamestop är inriktade på spel och inte som elgiganten, inriktade på allt i elektronik väg?


Det är ju därför man inte ska klaga på deras priser. Det finns inga renodlade billiga spelaffärer.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar Siegfried:
Spelaffärerna betalar 350-400kr vid inköpet, de lever på spelen och de hade inte klarat sig om de hade sänkt priset. Vilket elgiganten gör, de hade aldrig överlevt på bara spelen.

Utan att nämna några exakta siffror kan jag berätta att det i många fall rör sig om betydligt högre summor ändå. På vissa varor är det oerhört låga marginaler om man säljer för exempelvis 699.
Det kan man ju veta, att när högfärden är inne stugan, så står olyckan redan och lurar ute i förstun.
  • 0
Elgiganten har ett lika stort vinstintresse som Gamestop och Game. Vill gamestop och Game konkurera med butiker som Elgiganten, onoff och Siba så bör de sänka priserna. Sänkte de priserna skulle alla gaming-fans vilja handla bara på gamestop/GAME just pga att de är "Riktiga" spelbutiker med kunnig personal och bra utbud med diverse tillbehör som har med "spel-communityn" att göra.
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
Citerar HrHook:
Men hur kommer det sig då att du köper de där 1-2 fullpris spelen om året när du kan få dem billigare i andra butiker ?


Vill ju gärna köpa spelen i stan så att jag får dem direkt, och game är närmast. Annars måste jag åka buss en bra bit.

Sen nu på senare tid så får jag personalrabbat där eftersom jag jobbar där ibland, så då blir det inte så dyrt ändå
Åk i taxi homofil! http://www.homosaurus.se
  • 0
Men det är bara enskilda fall, hur mycket får man i personalrabbat förresten?
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
25%

Eller är inte helt 100% säker, kan ha vart 20% också, men de brukar ju iallfall dra bort en hundring eller något sånt
Åk i taxi homofil! http://www.homosaurus.se
  • 0
Soft! Blir nog där jag PRAOar nu i vår ;) (kanske tillfälligt släpper bojkotten)
Xbox will Prevail! - Anti-antipirat
  • 0
UFC Undisputed 2009
elgiganten: 350kr
gamestop nytt:700 kr begagnat 530kr! ASG
och en del spel på gamestop kostar lika mycket begagnat som nya!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!