Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Playstation 4 - Officiell tråd


Sony har äntligen visat oss sin next-gen konsol. Playstation 4. Här i tråden kan vi prata om allt som rör Sonys nya låda. Eller ja, det kan ju bli en boll också, det vet vi inte än...

Med PS4 har Sony valt att gå ifrån den gamla cell tekniken och konsolen är nu mycket mer lik en dator, vilket skall underlätta spelutvecklande. De avslöjade specifikationerna är som följande:

• 64-bitars AMD Jaguar-processor med åtta kärnor.
• Grafikprocessor som bygger på AMD. Tydligen skall den likna kortet 7850.
• 8 gigabyte arbetsminne (GDDR5) delat mellan processor och grafikprocessor.
• Inbyggd hårddisk på ospecificerad storlek.
• 6x blu-ray-spelare och 8x dvd-spelare
• USB 3.0 och flera olika anslutningportar

Utöver det fick vi se en ny kontroll. Där har vi en touchplatta, inbyggd monohögtalare och uttag för hörlurar. Move skall även vara inbyggt den här gången. En ny kamera har tagits fram tillsammans med handkontrollen, och den spårar positionen för DUALSHOCK 4 via LED Light Bar (lysdiodsfältet).

Spel som visades i samband med konsolen:

• Killzone Shadow Fall: Du spelar som en elittränad Shadow Marshal vars uppdrag det är att hålla fejden mellan Helghast och Vekta under kontroll.

• inFAMOUS: Second Son: Du befinner dig i Seattle, och Delsin Rowe är den nya hjälten med förmåga att manipulera rök.

• DriveClub: Det senaste spelet från Evolution Studios har sociala funktioner, bländande grafik och världens häftigaste superbilar.

• Knack: Förvandlas till en enorm fightingmaskin med hjälp av uråldriga reliker i det här spännande nya äventyret.

• Watch_Dogs: Se hur det är att ha total kontroll över en stad där du själv skapar handlingen.

• The Witness: Det senaste pusselspelet från Jonathan Blow, som skapade Braid.

• Destiny: Ett helt nytt skjutspel i förstapersonsperspektiv från Bungie Studios.

• Andra spel som är under utveckling är Capcoms Deep Down och Diablo III från Blizzard.

Utöver detta visades en hel del annat, och för en fulländad syn hänvisar jag till den officiella presentationen.

http://www.youtube.com/watch?v=4UDHqZKeMZ8
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Men snälla, det finns ju inte ens en enda liten hint vad Playstation 4 kommer heta. Alltså om minst 2 år får vi veta något om konsolen därmed tycker jag att den här tråden är onödig tills dess.
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar daniel_1995:
Men snälla, det finns ju inte ens en enda liten hint vad Playstation 4 kommer heta. Alltså om minst 2 år får vi veta något om konsolen därmed tycker jag att den här tråden är onödig tills dess.


Frågade gameplayer själv och han sa att jag skulle starta en tråd så BOT.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Den här tråden har blivit godkänd och kommer därmed inte att stängas. Det innebär att ni redan nu kan lägga kommentarer som ovan åt sidan. Även om det inte finns någon konkret information om maskinen så kan man alltid diskutera vad man tror och hoppas på.
The fuzz is here!
  • 0
Come on. Det är alltid kul att spekulera.

Själv tror jag på en billigare även om jag vill att SONY fortsätter med lyxmaskinen.
Priset kommer att börja vid 3000- 5000kr påberoende typ.
Vet inte om det blir något annat, inget har ju sagts men Blu-ray blir troligen utbytt.
Hoppas på andra färger, hade varit sjuukt snyggt med en vit glänsande. Eller blå.

"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
inget har ju sagts men Blu-ray blir troligen utbytt.


Absolut inte. Det finns absolut ingen anledning att byta ut ett format som om något år kommer att vara så väl etablerat. Det vore ett väldigt dåligt beslut av Sony. Ett format som dessutom är Sonys egna och som de självklart vill ska fortsätta växa.
The fuzz is here!
  • 0
Tror inte att det kommer bli ett nytt skivmedium på denna konsol. Marknaden har inte släppt DVDn och det var inte förrän förra året jag såg blu-ray-filmer för 89 kr. Däremot tror jag att Sony kommer kunna tjäna på "xbox 3". Antar att blu-ray kommer byggas in i den konsolen, vilket ger pengar till Sony och de andra företagen som har utvecklat den. Annars har det varit lite spänningen med PS, deras skivmedium.

Tror att PS4 kommer vara först ute i den nya generationen. Även om PS3 kan vinna över xbox 360 denna generation, så har det varit utdraget och långsamt. PS4 vill nog inte göra om det en gång till.

Härligt med en tråd där man får hoppas och tro
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar gameplayer:
Citerar Chuckyflash:inget har ju sagts men Blu-ray blir troligen utbytt.

Absolut inte. Det finns absolut ingen anledning att byta ut ett format som om något år kommer att vara så väl etablerat. Det vore ett väldigt dåligt beslut av Sony. Ett format som dessutom är Sonys egna och som de självklart vill ska fortsätta växa.


Jo men PS4:an kommer om 3-4 år. Då lär Blu-ray vara ganska bränt.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Jo men PS4:an kommer om 3-4 år. Då lär Blu-ray vara ganska bränt.


Absolut inte! Inte ens i närheten.
The fuzz is here!
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Tror att PS4 kommer vara först ute i den nya generationen. Även om PS3 kan vinna över xbox 360 denna generation, så har det varit utdraget och långsamt. PS4 vill nog inte göra om det en gång till.


Håller med. Men blir det en dyr eller billig version?

Tillagt 2010-02-25 18:11:
Citerar gameplayer:
Absolut inte! Inte ens i närheten.


Vi får se, hoppas att du har rätt. Som ignita säger kommer SONY käna pengar på det.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Citerar Chrysis_ignita:
Tror att PS4 kommer vara först ute i den nya generationen. Även om PS3 kan vinna över xbox 360 denna generation, så har det varit utdraget och långsamt. PS4 vill nog inte göra om det en gång till.


Håller med. Men blir det en dyr eller billig version?


Det är Sony, så antagligen dyr. Men det var som en återfallshanterare sa om elektronikprodukter. "Människor med dålig ekonomi har inte råd att köpa billig elektronik". Problemet med billiga apparater ,såsom TV, dvd-spelare, högtalare och dylikt, är att de är (ofta) sämre än de dyrare alternativen. De går även sönder snabbare också. PS2 har fortfarande en DVD-spelare som är bra att ha, efter 10 år! Samma sak med PS3, den var dyrare men du fick också ett allround mediaunderhållsystem.

Tillagt 2010-02-25 18:19:
Citerar gameplayer:
Citerar Chuckyflash:
inget har ju sagts men Blu-ray blir troligen utbytt.


Absolut inte. Det finns absolut ingen anledning att byta ut ett format som om något år kommer att vara så väl etablerat. Det vore ett väldigt dåligt beslut av Sony. Ett format som dessutom är Sonys egna och som de självklart vill ska fortsätta växa.


Håller helt med! Dessutom så kommer 3D-TV nu till hösten, och blu-ray är redan med på 3D-tåget. Avatar kommer nämligen då komma på blu-ray med 3D. Alltså då blu-ray kan användas för 3D-filmer, så är blu-rays framtid tryggad inom de närmsta 3-4 åren, får man hoppas
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Det är Sony, så antagligen dyr. Men det var som en återfallshanterare sa om elektronikprodukter. "Människor med dålig ekonomi har inte råd att köpa billig elektronik". Problemet med billiga apparater ,såsom TV, dvd-spelare, högtalare och dylikt, är att de är (ofta) sämre än de dyrare alternativen. De går även sönder snabbare också. PS2 har fortfarande en DVD-spelare som är bra att ha, efter 10 år! Samma sak med PS3, den var dyrare men du fick också ett allround mediaunderhållsystem.


Sant, älskar att den igentligen är så fruktansvärt prisvärd.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Då lär Blu-ray vara ganska bränt.


Tror inte att blue-ray är borta. Ser inte av vilken anledning den skulle försvinna i första taget.

DVD börjar bli för klent så blu-ray behövs verkligen. Om de nu inte ska satsa på någon svindyr green-ray bara för att jäklas.
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Vad har ni förväntingar på spelen då?

- Killzone 5
- God of War 7
- Resistance 15
- Home 2.0 ?

Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Citerar Mr Fizhman:
DVD börjar bli för klent så blu-ray behövs verkligen. Om de nu inte ska satsa på någon svindyr green-ray bara för att jäklas.


Haha, green-ray.

Nej, det är sant. Onödigt att byta då BR funkar så bra.

Så hur vill ni att den ska se ut?

Tillagt 2010-02-25 21:34:
Citerar The_gunners:
Vad har ni förväntingar på spelen då?

- Killzone 5
- God of War 7
- Resistance 15
- Home 2.0 ?


Mister Geek has joined us...
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Mister Geek has joined us...

?
Arrrrrgggggg me fellow mateys, go now and seed ye plunder, for we shall never sink.
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Så hur vill ni att den ska se ut?


Inte allt för stor, pianolack och stilren.

Tillagt 2010-02-25 21:38:
Citerar The_gunners:
- Home 2.0


De måste nog designa om skiten för att jag ska besöka det stället igen.
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Citerar The_gunners:
Citerar Chuckyflash:Mister Geek has joined us...
?



Onödigt inlägg..

Citerar Mr Fizhman:
Inte allt för stor, pianolack och stilren.


Exakt min smak, blandning av PS2 och PS3 (den gamla). Vit lackat.

Tillagt 2010-02-25 21:46:
Concept bild.

Bra fult. http://www.gamestooge.com/wp-content/uploads/2009/12/ps4.jpg
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Jag tror att det inte kommer vara allt för stor skillnad från PS3 när man gör PS4a, hoppas inte på 3D eller att Blu-ray försvinner, det kommer vara etablerat då och varför skulle man ta bort det?

Tror som Mäki att den kommer vara bättre, men inte så mycket då man ligger sist i konsol racet nu och man kommer nog (tyvärr) satsa på en mer casual konsol som kommer vara mer lätt tillgänglig och många spel kommer nog vara Wand-beroende.

Bra tråd!
@skogtastic på Twitter. Skribent på http://spelmolnet.se/
  • 0
Tjafset om att Sony tjänar på varje BD-film tror jag är överdrivet. Det är ett så pass stort företag att spel-delen som ett eget. Så om det nu skulle finnas något bättre alternativ än blue-ray tror jag inte de bryr sig. Då tror jag att de tjänar mer på att stoppa en egna BD-läsare.
Å andra sidan tror jag inte att det kommer finnas något alternativ som är smartare, inte om de säljer nedladdningsbara spel också. Vilket är det smartaste av alla, inga mellanhänder.
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Citerar skogis_psp:
många spel kommer nog vara Wand-beroende.


Nej förihelvete. Då skulle jag gråta.

Citerar skogis_psp:
satsa på en mer casual konsol


Noooo!! Hoppas inte, då skulle jag lacka.

Citerar skogis_psp:
Bra tråd!


Kommer bli en av de stora.

Tillagt 2010-02-25 21:52:
Citerar Das Erdbeerkuchen:
Tjafset om att Sony tjänar på varje BD-film tror jag är överdrivet. Det är ett så pass stort företag att spel-delen som ett eget. Så om det nu skulle finnas något bättre alternativ än blue-ray tror jag inte de bryr sig. Då tror jag att de tjänar mer på att stoppa en egna BD-läsare.
Å andra sidan tror jag inte att det kommer finnas något alternativ som är smartare, inte om de säljer nedladdningsbara spel också. Vilket är det smartaste av alla, inga mellanhänder.


Mjo, men nedladdningsbart är tråkigt. Ingen känsla.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Concept bild.


Eller..
http://www.stuffwelike.com/stuffwelike/wp-content/uploads/2009/1
0/ps4-concept.jpg

?

Tillagt 2010-02-25 21:53:
Citerar Chuckyflash:
Vit lackat.


Tänkte själv på svart men vit är fint med.
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Citerar Mr Fizhman:
Eller..
http://www.stuffwelike.com/stuffwelike/wp-content/uploads/2009/1
0/ps4-concept.jpg
?


Glasinlägg skulle vara sjukt snyggt, inte sådär dock, men lite i kanterna typ.

Citerar Mr Fizhman:
Tänkte själv på svart men vit är fint med.


Tänkte att de borde göra i flera olika färger. En limegrön.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0
Citerar Chuckyflash:
Nej förihelvete. Då skulle jag gråta.


Noooo!! Hoppas inte, då skulle jag lacka.


Man kan hoppas att nått annat kommer, men jag vet inte vad jag vill tro. Jag menar, Sony har det trögt med PS3an och kommer kanske inte alls vara taggade på en ny ultra-mega-prisvärd konsol med den senaste tekniken eller liknande, vad tror ni?
@skogtastic på Twitter. Skribent på http://spelmolnet.se/
  • 0
Inte för många i början. En svart och en vit. Sedan fylla på med fler färger.
"I refuse to answer that on the grounds that I don't want to."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!