Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Mass Effect 3 [Spoilerfri]


  • I
  • I
Vill du diskutera spelets handling och spoilers öppet, vänd dig till denna tråd.

Att en avslutande del i Mass Effect-triologin skulle komma var det egentligen ingen som tvekade på, och det blev inte direkt någon överraskning när de första nyheterna om spelet började komma ut.

Det som vi vet hittills om spelets handling är att det bland annat ska vara lite mer lättsamt med fler skämt än sin föregångare, men enligt Casey Hudson från Bioware ska spelet trots det fortfarande ha en episk avslutning, som inte bara avslutar trilogin, utan även Shepards historia. Det är också känt att handlingen i spelet påverkas av över 1000 variabler från de föregående spelen, vilket antagligen kommer göra varje spelupplevelse (som är en fortsättning på en sparfil från tidigare spel) unik. Dock återstår det att se hur stor inverkan alla ens gamla beslut har, men Bioware har sagt att de gamla besluten kommer ha större inverkan i det här spelet än i föregångaren, eftersom de nu ska knyta ihop alla lösa trådar.

När det gäller gameplay är det inte särskilt mycket som är känt, men Christina Norman (Lead Gameplay Designer på Bioware) har sagt att hennes ambitioner för spelet är att ge det rikare rollspelselemet, fler möjligheter under striderna och mer komplexa fiender. Det ryktas även om, i form av anställningsannonser hos Bioware, att det kan komma att bli multiplayer i Mass Effekt 3, antagligen i form av co-op.

Moderatorerna tar över startinlägget.
Vi vill inte se några spoilers i denna tråden.

I den här tråden diskuteras Mass Effect 3. Vad vi inte diskuterar öppet är saker som rör spelets handling, mer specifikt sådant som kan klassificeras som "spoilers". Det kommer att vara tillåtet att spoila till viss del men då måste du alltid använda spoilermarkeringar och specificera tydligt vad det är spoilern handlar om, vilken del av spelet den hör till eller annan relevant information så att de som inte vill ta del av spoilern inte behöver det. Tänk också på att vid citering måste du markera "Spoiler:" och sedan trycka på Citera-knappen, annars kommer hela spoilern att citeras. Och det vill vi inte ska hända. För att vara för säkra sidan kan du istället vända dig till tråden Mass Effect 3 [Spoilers].
Ad finem ambulo.
  • 0
Djupare rollspels element och ännu bättre story och jag är nöjd! ME2 är nog ett av de bästa spelen jag någonsin har spelat och ifall trean blir sämre ser jag det helt klart som en besvikelse!
  • 0
Lite mer egenskaper från originalet, såsom hundratals olika vapen och rustningar fast med inslag av det andra så att man slipper oanvändbara vapen.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Gomer_pyle:
Lite mer egenskaper från originalet, såsom hundratals olika vapen och rustningar fast med inslag av det andra så att man slipper oanvändbara vapen.


Precis. I ettan fanns det lite för mycket, men i tvåan för lite.
Ad finem ambulo.
  • 0
Inte bara det (som Gomer nämnde), utan också vill jag kunna få exp och gå upp i level mitt under ett sidouppdrag, konversation eller huvuduppdraget. Det tillför en hel del rent spelmässigt

Blev ju lite förvånad över varför man inte fick exp under konversationer, det borde man ju få? Speciellt när man väljer "investigate" vilket indikerar att spelaren faktiskt är nyfiken och vill veta mer, dessa spelare borde ju belönas med lite exp trots allt. Precis som i föregångaren, Mass Effect.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Th3 End:
Inte bara det (som Gomer nämnde), utan också vill jag kunna få exp och gå upp i level mitt under ett sidouppdrag, konversation eller huvuduppdraget. Det tillför en hel del rent spelmässigt

Blev ju lite förvånad över varför man inte fick exp under konversationer, det borde man ju få? Speciellt när man väljer "investigate" vilket indikerar att spelaren faktiskt är nyfiken och vill veta mer, dessa spelare borde ju belönas med lite exp trots allt. Precis som i föregångaren, Mass Effect.


Att man inte fick exp under uppdrag och konversationer, och följaktligen inte gå upp i level under dem, tog bort lite av rollspelskänslan. Dessutom togs den bort ännu mer av att man knappt kunde besöka eller utforska några planeter överhuvudtaget (så länge det inte var ett uppdrag eller någon stad där) vilket man kunde göra i ettan. Visserligen var just den delen av det första spelet bristande, men istället för att ta bort den borde de ha förbättrat den, vilket jag hoppas otroligt mycket på till trean, även om det är osannolikt med tanke på att scanning av planeter kommer tillbaka, men ändå: vad är ett rymdbaserat rollspel utan lite utforskning av galaxen?
Ad finem ambulo.
  • 0
Att scanna planeterna är ju att utforska, så jag vill absolut inte gå tillbaka till ettan där det bara fanns stora (tråkiga) ytor!
  • 0
Citerar metroid_prime:
Att scanna planeterna är ju att utforska, så jag vill absolut inte gå tillbaka till ettan där det bara fanns stora (tråkiga) ytor!


Många planeter i ME hade otroligt vackra omgivningar, speciellt snölandskapen. Synd bara att gruvorna och sidouppdragen på planeterna var på tok för repetitiva.
  • 0
Med det bästa från föregående delar kan ingenting gå fel. Bioware har nämnt att man kommer hålla fast vid stridssystemet från tvåan, vilket jag gillar skarpt. Det är bara rollspelesmomenten från ettan som jag saknar. Dvs uppgraderingar av vapen, rustning och ammo, mer utforskande, fler planeter och mindre repetitiva sidouppdrag. Utan dessa brister hade Mass Effect 2 fått en 10/10 i min bok. Jag hoppas verkligen att Bioware tar till sig. Mass Effect 3 har grym potential att bli det mästerverk jag väntat på, även om föregående delar också var grymt bra.
Tufft ju.
  • 0
Vad jag vill ha:
Kunna ha annat än färdiga armour, grymt irriterad på att man var tvungen att ha hjälm med vissa dräkter i ME2, utan möjlighet att se ansiktsuttryck i konversationer.
Starkare hot, elakare antagonist, vilket jag hoppas på nu när man tänker på slutet i ME2. Eller vad jag menar är en som är mer engagerande än Collectors.
Stay out of my shed
  • 0
Mitt krav är att Garrus är med. Sen litar jag på att Bioware gör allt annat rätt.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort
  • 0
3an kommer utan tvekan att rocka loss. Jag tror det blir en klassiker så fort det kommer ut på marknaden. Sjuk bra spelserie.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Reader:
Mitt krav är att Garrus är med. Sen litar jag på att Bioware gör allt annat rätt.


Jag vill också ha Liara. Garrus och Liara var de karaktärer jag nästan alltid spelade med i ettan, om jag inte valde Wrex, som också gärna får komma tillbaka.
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar I:
Jag vill också ha Liara.

Charmigare karaktär får man leta efter! Även jag hade med henne vart jag än gick i det första Mass Effect. Jag hoppas verkligen att hon lägger sökandet efter "The Shadowbroker" åt sidan inför trean. Må Bioware vara nådiga!
Tufft ju.
  • 0
Liara är ju kass numera. Om de inte låter henne återvända till sin oskyldiga personlighet från det första spelet vill jag inte ha med henne. I ME2 var hon bara dryg.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort
  • 0
Mer RPG och mindre actionspel skulle jag vara tacksam för. Men det lär väl inte hända. Kommer nog bli grymt i varje fall ändå.
  • 0
Citerar Reader:
I ME2 var hon bara dryg.

Jo det är sant. Men liksom Williams, Kaidan och Garrus är Liara en alldeles för viktig karaktär för att bara kastas åt sidan. Hon kommer tillbaka, det är jag helt säker på. Som biroll eller ej - förhoppningsvis som sitt gamla goda jag igen.
Tufft ju.
  • 0
Citerar Tecrom:
Hon kommer tillbaka, det är jag helt säker på. Som biroll eller ej - förhoppningsvis som sitt gamla goda jag igen.


Joda, tror alla karaktärer kommer visa sig på ett eller annat vis. Men jag är nyfiken på vilka man kommer få ha med i sitt team. Kanske några helt nya.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort
  • 0
Citerar Reader:
Men jag är nyfiken på vilka man kommer få ha med i sitt team. Kanske några helt nya.

Känns ganska självklart tycker jag. Bättre, längre och nyare känns ju väldigt typiskt för en uppföljare. Frågan är bara om det (liksom i ettan) kommer att försvinna några karaktärer eller om det kommer resultera i en liten armé på trettio medhjälpare. Skulle inte förvåna mig då teamet var ganska stort redan i tvåan, plus de nedladdninsbara karaktärerna.
Tufft ju.
  • 0
Till trean hoppas jag att Bioware hittar på ett roligare sätt att hitta resurser. "Scannadet" blev väldigt drygt efter ett tag.
  • 0
Citerar Daydream Nation:
Mer RPG och mindre actionspel skulle jag vara tacksam för. Men det lär väl inte hända. Kommer nog bli grymt i varje fall ändå.


Mjo, men det känns mer som önsketänkande nu, tyvärr. Men som sagt, det kommer ju bli grymt i vilket fall.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
1:an var väl också hur mycket action som helst men vi märkte inte det så mycket eftersom vi fick exp för varenda mob, i 2:an så var alla uppdrag som liknade kapitel i fps spel och man fick ju ingen xp förrän man klarade uppdraget. Så jag säger såhär:

Återinför xp per mob och ''känslan'' att det är en fri värld (ja, iaf så ska uppdragen kännas lite som quest åtminstone)
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Mer sightseeing helt enkelt. I ettan så kunde man trava runt i citadellet och konversera med folk som inte hade ett dyft att göra med huvuduppdraget.

Första gången jag var i citadellet i ettan så gick jag ju vilse. I tvåan var det bara en massa trappor, i sådana fall tar jag gärna tillbaks de långa hissturerna.
  • 0
Citerar Gomer_pyle:
Mer sightseeing helt enkelt. I ettan så kunde man trava runt i citadellet och konversera med folk som inte hade ett dyft att göra med huvuduppdraget.

Första gången jag var i citadellet i ettan så gick jag ju vilse. I tvåan var det bara en massa trappor, i sådana fall tar jag gärna tillbaks de långa hissturerna.


Tycker dessutom att Citadelet blev sjukt fult i tvåan, det kändes inte alls lika stort och det blev väldigt tråkigt och platsen kändes oviktig.
Min bil är jättebra. Jag ligger alltid först i bilköerna.
  • 0
Ett mellanting mellan ME1 och ME2 vore helt enkelt perfekt!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!