Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Metro 2033 laggar satan. Hjälp!


Jag köpte och installerade spelet igår och brände iväg 5-6 timmar på första sittningen. Grymt spel! Problemen uppstod när jag för någon timma sedan startade spelet för att fortsätta spela. Så fort alla annonser och introfilmen är klara så sjunker min framerate till runt 10 FPS, såväl i huvudmenyn och laddningsskärmar som in-game.

Jag har googlat runt lite efter lösningar, men alla andras problem verkar vara orsakade av PhysX (det börjar lagga när folk skjuter och spelet måste räkna ut ballistiken osv), men det appliceras inte på mig då PhysX redan är avstängt och det laggar hela tiden, inte bara vid skottlossning.

Jag är övertygad om att det inte är ett problem med hårdvaran då datorn funkar finfint i övrigt (t.ex. nu när jag skriver detta och lyssnar på musik) och att spelet flöt på utan problem i många timmar igår.

Hjälp! Jag vill kunna fortsätta spela så snart som möjligt!

PS: Stay on topic, im just sayin'.
  • 0
Nu har jag även prövat lite olika smådumma lösningar såsom att starta spelet via olika sökvägar (start-menyn, direkt ur mappen, etc) och att starta om datorn, but to no avail.
  • 0
Låter udda då det fungerade tidigare.

Högerklicka på startfilen med musen och välj Egenskaper. Sedan Kompatibilitet och välj att köra spelet som Administratör.

Testa alt-tab eller ctrl-alt-delete när spelet är igång. Det kanske är så att det startas flera versioner av spelet i bakgrunden och de suger ut all kraft från datorn.

Kanske är det ett antivirus program som spökar och tar över någon nyckel-fil?

Ominstailera drivrutirnerna till grafikkortet. Kanske är det någon fil där som har skadats.

Installera om spelet, kan ju vara något fel där.

Kör en defrag på hårddisken.
  • 0
jag håller med, helskumt :/

Jdet hela påminner om när jag för en hel massa år sedan spelade Dungeon Keeper 1 på brorsans gamla windows 95a. Då flöt spelet sämre och sämre för varje bana jag klarade och var helt ospelbart vid uppdrag 10 eller så. Sen så hade ju den datorn inte mer än något megabyte RAM, men men...

jag tar och prövar med olika kompabilitetslägen och sånt. bättre än inget

Alt-tabat har jag gjort, så det är inte det.

Andra spel funkar finfint, så jag tror inte det är något med själva datorn som har kört ihop sig.

Problemen kom ju i samband med att det nu finns sparfiler att köra från, så en defrag skulle nog inte vara helt dumt. Jag kör en över natten och ser om det hjälper.

EDIT: Att köra i kompabilitetsläge/som administratör hade ingen effekt. jag får hoppas på defragmenteringen.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!