Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Wasteland 2


Citerar torbli79:
Jag spelar båda spelen hyfsat regelbundet, är man inte för grafikkåt och rädd för lite utmaningar så har spelen hållit väldigt bra.


Då ska jag försöka ge dessa en chans, jag tycker att den lite föråldrade PC grafiken har sin charm samt att utmaningen är väl en central del av all spel inom genren. Är inte Fallout 1 och 2 också inblandade i licens strul? Hade varit trevligt med HD-remakes.
  • 0
Citerar torbli79:
Oerhört spelbara. Mängden och kvaliteten på moddarna som finns är helt sjukt. Jag spelar båda spelen hyfsat regelbundet, är man inte för grafikkåt och rädd för lite utmaningar så har spelen hållit väldigt bra.


Om man ignorerar att spelet helt struntar i att ge nya spelare någon som helst form av tutorial eller ens lite ledning i början så är det väl spelbart.

Har inte direkt med att göra om man är grafikkåt eller ej.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar metroid_prime:
Är inte Fallout 1 och 2 också inblandade i licens strul? Hade varit trevligt med HD-remakes.


Är lite trassel där, ja, men jag tror inte intresset är så stort. Serien "lever" fortfarande, och i och med Wasteland 2 är på väg så finns inget behov av remakes. Fallout är ju egentligen Wasteland 2, men med ett annat namn, enligt Fargo. Att han nu får göra Wasteland 2 på riktigt kan inte ses som något annat än det bästa som kan hända för genren. Det är inte riktigt som med Baldur's Gate-serien.

Citerar Humanisten:
Om man ignorerar att spelet helt struntar i att ge nya spelare någon som helst form av tutorial eller ens lite ledning i början så är det väl spelbart.


Sant, men folk är så mesiga nuförtiden. Fanns ingen tutorial när spelet kom, men folk grät inte för det. Att recensionen på Baldur's Gate Enhanced Edition från GR noterade, och klagade på, den höga svårighetsgraden (trots att en ny tutorial lagts till!) gör mig smått irriterad. Klarar folk inte av det så strunta i det då, gå tillbaks till spel på räls som gör jobbet åt dig, men klaga inte om det är svårt. Gör om gör rätt, tills man fattar.

Tycker jag.

Citerar Humanisten:
Har inte direkt med att göra om man är grafikkåt eller ej.


Många yngre brukar klaga på det här, även om jag inte bryr mig. Men visst, det bör inte avgöra.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Sant, men folk är så mesiga nuförtiden. Fanns ingen tutorial när spelet kom, men folk grät inte för det.


För att folk inte visste bättre. Jag har inte tid eller ork att dö sju gånger innan spelet förklarar hur de simplaste sakerna fungerar.

Citerar torbli79:
Att recensionen på Baldur's Gate Enhanced Edition från GR noterade, och klagade på, den höga svårighetsgraden (trots att en ny tutorial lagts till!) gör mig smått irriterad. Klarar folk inte av det så strunta i det då, gå tillbaks till spel på räls som gör jobbet åt dig, men klaga inte om det är svårt. Gör om gör rätt, tills man fattar.


Fast om spelet inte undervisar en om hur det fungerar i alla fall på grundnivå är det OMÖJLIGT att veta om spelet är svårt eller bara orättvist. Om man dör direkt i startgrottan (vilket jag dock inte gjort, jag lyckades ta mig ut) om och om igen medan man tampas med ett interface som inte förklarats eller liknande är det inte "utmanande".

Sån där fåntrattselistism är bara skitsnack som kommer i vägen för att locka in spelare över huvud taget och har inget som helst med svårighetsgrad att göra.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Jag har inte tid eller ork att dö sju gånger innan spelet förklarar hur de simplaste sakerna fungerar.


Meh, wuss!

Citerar Humanisten:
Sån där fåntrattselistism är bara skitsnack som kommer i vägen för att locka in spelare över huvud taget och har inget som helst med svårighetsgrad att göra.


Jag repeterar, wuss!

Nee, men seriöst, jag tycker verkligen inte det är ett problem. När jag lärde mig spela de här spelen i början på 2000-talet så nötte jag tills jag förstod. Visst, ibland blev jag lite frustrerad, men hellre det än hur det ser ut idag. Det var bättre förr.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Det var bättre förr.


Det var det absolut inte. Förr var spel designade för endast källarnördar eller Arkadhoror och förväxlade ofta djup med endast komplexitet eller att vara kryptiskt.

Citerar torbli79:
Nee, men seriöst, jag tycker verkligen inte det är ett problem. När jag lärde mig spela de här spelen i början på 2000-talet så nötte jag tills jag förstod. Visst, ibland blev jag lite frustrerad, men hellre det än hur det ser ut idag.


Så om vi BARA hade bytt ut startområdet och lagt in lite mer förklaring om de simplaste sakerna så hade HELA spelet blivit helt förstört?

Om vi säger såhär, är Dragon Age: Origins enligt dig ett värdelöst spel?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Det var det absolut inte. Förr var spel designade för endast källarnördar eller Arkadhoror och förväxlade ofta djup med endast komplexitet eller att vara kryptiskt.


Precis. Awesome!

Citerar Humanisten:
Så om vi BARA hade bytt ut startområdet och lagt in lite mer förklaring om de simplaste sakerna så hade HELA spelet blivit helt förstört?


Nope, men bara för att det inte finns så är inte spelet skit.

Citerar Humanisten:
Om vi säger såhär, är Dragon Age: Origins enligt dig ett värdelöst spel?


Nope, men inte lika bra som Baldur's Gate-serien. Det går självklart att göra en tutorial/introduktion bra, men jag tycker inte det alltid behövs. Jag finner det charmigt att försöka förstå/lista ut allt själv.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Precis. Awesome!


Men komplexitet är inte samma sak som djup eller svårighetsgrad
det är mer i vägen och bidrar egentligen inte på riktigt till en bra spelupplevelse.

Citerar torbli79:
Nope, men bara för att det inte finns så är inte spelet skit.


Det gör spelet extremt svårt att komma in i om man vill spela det för story eller liknande.

Citerar torbli79:
Nope, men inte lika bra som Baldur's Gate-serien. Det går självklart att göra en tutorial/introduktion bra, men jag tycker inte det alltid behövs. Jag finner det charmigt att försöka förstå/lista ut allt själv.


för komplexa spel behövs det visst. Förr hade man inget bättre för sig än att spela typ det enda spelet man fick tag i/hade råd med det kvartalet eller kunde köra på sin maskin, men nu så borde man i alla fall hoppas att spel kan vara sofistikerade.

Om vi tar Dragon Age: origins. Det har en solid start med en lugnare sektion som riktar storyn och undervisar en om klasser och striderna, det var inte *BOOM* att man började mitt i Ostagar utan att veta hur man öppnade sin spellbook eller vart man har sina potions under striden.

Citerar torbli79:
Nope, men bara för att det inte finns så är inte spelet skit.


Kanske inte skit, men extremt svårt att bli engagerad eller insugen av. Om en spelare testar det och inte har någon aning om hur något som helst fungerar eller ens spelets regler så är det en enorm tröskel att ta sig över innan man har en chans att fastna.

Tillagt 2013-02-24 20:33:
XCOM: Enemy Unknown är ett bra exempel på hur man kan göra vad gäller tutorial/djup/svårighetsgrad.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Men komplexitet är inte samma sak som djup eller svårighetsgrad
det är mer i vägen och bidrar egentligen inte på riktigt till en bra spelupplevelse.


Well, I like it!

Citerar Humanisten:
Det gör spelet extremt svårt att komma in i om man vill spela det för story eller liknande.


I repeat, wuss!

Citerar Humanisten:
för komplexa spel behövs det visst. Förr hade man inget bättre för sig än att spela typ det enda spelet man fick tag i/hade råd med det kvartalet eller kunde köra på sin maskin, men nu så borde man i alla fall hoppas att spel kan vara sofistikerade.


BS. Vill man spela ett spel så spelar man det. Vill man rusha ett spel för att man inte har tid eller en massa andra spel att spela så spelar man av fel anledningar och med fel inställning.

Citerar Humanisten:
Om vi tar Dragon Age: origins. Det har en solid start med en lugnare sektion som riktar storyn och undervisar en om klasser och striderna, det var inte *BOOM* att man började mitt i Ostagar utan att veta hur man öppnade sin spellbook eller vart man har sina potions under striden.


Jag vet inte om du spelat Fallout-spelen eller BG-spelen, men det är inte BOOM direkt. Det är en lättare introduktionsperiod, om än inte lika självklar och patetiskt handledd som i dagens spel. Man får hjälp, men även ansvar att reda ut det hela själv.

Citerar Humanisten:
enorm tröskel


Då jag är uppvuxen med sådant så är det så jag vill ha det. Tycker det är synd att folk inte kan uppskatta ett spel bara för att det är utmanande direkt. Men men...

Citerar Humanisten:
XCOM: Enemy Unknown är ett bra exempel på hur man kan göra vad gäller tutorial/djup/svårighetsgrad.


Har faktiskt inte spelat det. Är lite småsugen.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Har faktiskt inte spelat det. Är lite småsugen.


Det är riktigt, riktigt bra. Det är inte överdrivet komplicerat eller rörigt men oerhört taktiskt och utmanande. Balanserat spel med djup och lite skönt pillande med sitt team
Hoppas på en rebirth av turbaserad strategi efter det spelet.

Citerar torbli79:
BS. Vill man spela ett spel så spelar man det.


Men det handlar också om förväntningar. Om man tror att spelet endast handlar om orättvis svårighetsgrad då man inte blivit informerad om mer så vill man ju inte spela det längre. Om jag spelar ett spel som ger mig en dålig eller inte tillfredställande upplevelse så spelar jag inte, oavsett hur hypad jag än var när jag skaffade det.

Citerar torbli79:
Vill man rusha ett spel för att man inte har tid eller en massa andra spel att spela så spelar man av fel anledningar och med fel inställning.


Det handlar inte om att rusha. Det finns fler sätt att spela spel än "DÖ! DU FÅR INGEN INFO!" eller "COD!"

Citerar torbli79:
Det är en lättare introduktionsperiod


Fallout hade ingen instruktion över huvud taget. Det var ut ur grottan och sedan ingen aning om vad man skulle göra eller hur. Man känner sig inte säker nog att bara resa runt hux flux då det inte finns kunskap eller erfarenhet med combat eller att navigera genom spelvärlden eller om man ens ska försöka då det kan finnas superlevlade monster bara runt hörnet så man måste börja om allt.

Citerar torbli79:
Man får hjälp, men även ansvar att reda ut det hela själv.


Hur? Jag fick ingen hjälp alls i början.

Citerar torbli79:
Då jag är uppvuxen med sådant så är det så jag vill ha det.


Och jag är uppvuxen med Gameboy och NES, då antar jag att alla spel måste vara 2D-sprites och endast två knappar och ett styrkors!!!!

Citerar torbli79:
Tycker det är synd att folk inte kan uppskatta ett spel bara för att det är utmanande direkt.


Du förstår inte, det handlar inte om att spelen ska vara utmanande, det handlar om att man ska få utforska spelet och faktiskt VILJA bli utmanad och testa sina kunskaper. Det är jävligt svårt att testa sina kunskaper om man INTE HAR några kunskaper.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Har bara skumläst er diskussion och jag tycker att ni båda har viktiga poäng, dock tror jag inte att det rör sig om elitism. Det finns en viss charm med att slängas in i en djup och mystiskt värld utan en handbok som förklarar precis allt. Det finns en charm med att uttforska själv och lära sig saker och ting genom att dö. Tutorial i dagens spel förstör så mycket av mystiken och spänningen. Jag behöver inte alltid ha något som håller mig i handen och får mig att göra samma steg som jag har gjort i tusen spel innan.

Det moderna exemplet på bra inledning är Dark Souls. Man får knapert med instruktioner och det finns ingen som leder dig till dit du ska. Det är upp till spelaren att själva lära sig och hitta vägen, det är nästan charmen med hela spelet. I DS tog jag fel väg under första timmen så jag dog konstant, när jag väl hittade rätt väg så kändes det som om jag faktiskt hade uppnått något. Den mystiken fångade sög verkligen in mig i hela atmosfären, när mystiken gick bort så tappade jag intresset.

Skillnaden mellan tex Skyrim och Dark Souls är att jag i Dark Souls faktiskt känner att jag har lärt mig något, att jag till en viss del har bemästrat spelet.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Det finns en viss charm med att slängas in i en djup och mystiskt värld utan en handbok som förklarar precis allt.


På vilket sätt är det att veta allt bara genom att förklara hur stridssystemet fungerar?
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
På vilket sätt är det att veta allt bara genom att förklara hur stridssystemet fungerar?


Vilket spel tänker du på? Jag menade rent generellt att spel ofta berövar mig möjligheten att själv utforska genom att förklara och visa alldeles för mycket.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Vilket spel tänker du på?


Tänkte mera min kritik mot gamla spel som Fallout eller andra spel som förr var extremt oförlåtande. Minimala tweaks hade haft kvar utmaningen och djupet men ändå kunnat engagera nya spelare som vill försöka lära sig mer om spelet innan de kastar sig ut i det okända.

Citerar metroid_prime:
Jag menade rent generellt att spel ofta berövar mig möjligheten att själv utforska genom att förklara och visa alldeles för mycket.


Idag är det ganska illa, helt klart, men spel som XCOM som har en bra balans ger mig väldigt mycket hopp och vi behöver inte ha det så att alla spelen hoppar tillbaka 20 år som torbli vill med allt
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Minimala tweaks hade haft kvar utmaningen och djupet men ändå kunnat engagera nya spelare som vill försöka lära sig mer om spelet innan de kastar sig ut i det okända.


Charmen ligger väldigt mycket i svårighetsgraden. Utan svårighetsgraden är nog Dark Souls inte ett vidare bra. Jag kan inte på förhand riktigt komma på något spel som verkligen hittat balansen.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Jag kan inte på förhand riktigt komma på något spel som verkligen hittat balansen.


XCOOOOOOoooooommmm

Citerar metroid_prime:
Charmen ligger väldigt mycket i svårighetsgraden. Utan svårighetsgraden är nog Dark Souls inte ett vidare bra.


Beställde Dark Souls idag så jag ser fram emot att se vart det hamnar på min skala mellan "djupt och engagerande" eller "Orättvist" då det är en hel del snack om den saken. Tror att jag kommer gilla det dock
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Idag är det ganska illa, helt klart, men spel som XCOM som har en bra balans ger mig väldigt mycket hopp och vi behöver inte ha det så att alla spelen hoppar tillbaka 20 år som torbli vill med allt


Har inte spelat tillräckligt mycket av XCOM men spelat en hel del Civ 5, problemet med just deras spel är att dom kontrollerar upplevelsen så mycket i början att jag förlorar lusten att själv utforska. Jag märker själv hur jag undermedvetet strikt följer deras mönster för hur man ska spela samt att spelet inte riktigt har samma djup som ja dessa andra äldre spel som till exempel Fallout spelen.

Tillagt 2013-02-24 22:47:
Citerar Humanisten:
Beställde Dark Souls idag så jag ser fram emot att se vart det hamnar på min skala mellan "djupt och engagerande" eller "Orättvist" då det är en hel del snack om den saken. Tror att jag kommer gilla det dock


Är nyfiken på att höra vad du tycker om det, jag älskade det och känner mig lite frälst. Hihi. Spelet har inte alls lika många underliggande system. Just underliggande system och faktorer tycker jag är mycket orättvist men Dark Souls är mycket tydligt med sånt. Om du någon gång dör så vet du exakt varför och syftet med spelet är att du ska ta lärdom av dina misstag.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Har inte spelat tillräckligt mycket av XCOM men spelat en hel del Civ 5, problemet med just deras spel är att dom kontrollerar upplevelsen så mycket i början att jag förlorar lusten att själv utforska. Jag märker själv hur jag undermedvetet strikt följer deras mönster för hur man ska spela samt att spelet inte riktigt har samma djup som ja dessa andra äldre spel som till exempel Fallout spelen.


XCOM och Civ5 är dock väldigt olika. Man kan till och med helt hoppa över prologen/den supersimpla tutorialen och kasta sig in i kampanjen och sköter man sig inte så kan hela ens team bli utrotat på fläcken. Det är så hjärtat pumpar när man måste planera och tänka efter innan man gör något. Sedan så eskalerar spelet nästan perfekt vad gäller utrustning/utmaning.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Men det handlar också om förväntningar. Om man tror att spelet endast handlar om orättvis svårighetsgrad då man inte blivit informerad om mer så vill man ju inte spela det längre. Om jag spelar ett spel som ger mig en dålig eller inte tillfredställande upplevelse så spelar jag inte, oavsett hur hypad jag än var när jag skaffade det.


Det må så vara, men i och med att jag har sprungit runt på GR i över sex år och försvarat dessa spel på alla plan så bör folk vara medvetna om vad det handlar om.

Citerar Humanisten:
Fallout hade ingen instruktion över huvud taget. Det var ut ur grottan och sedan ingen aning om vad man skulle göra eller hur. Man känner sig inte säker nog att bara resa runt hux flux då det inte finns kunskap eller erfarenhet med combat eller att navigera genom spelvärlden eller om man ens ska försöka då det kan finnas superlevlade monster bara runt hörnet så man måste börja om allt.


Instruktion, nej, men introduktion. Lugn och stillsam start så att du kan lära dig UI och dylikt efter eget behag, sedan kickar det igång.

Citerar Humanisten:
Hur? Jag fick ingen hjälp alls i början.


I Baldur's Gate? I sådant fall så har du missat en källare i första området.

Citerar Humanisten:
Och jag är uppvuxen med Gameboy och NES, då antar jag att alla spel måste vara 2D-sprites och endast två knappar och ett styrkors!!!!


2D-sprites och mängd knappar är specifika grejer, en svårighetsgrad har alla spel.

Citerar Humanisten:
Det är jävligt svårt att testa sina kunskaper om man INTE HAR några kunskaper.


Well then, skaffa dig kunskaperna! Det är just det jag pratar om! Jag fick råspö när jag började spela BG. Gjorde kassa partyn, levlade fel, tog på mig cursade saker. Det tog mig ett bra tag att komma in i det!

Citerar Humanisten:
vi behöver inte ha det så att alla spelen hoppar tillbaka 20 år som torbli vill med allt


Jo! Bring back the pain!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Instruktion, nej, men introduktion. Lugn och stillsam start så att du kan lära dig UI och dylikt efter eget behag, sedan kickar det igång.


Jag blir anfallen direkt utan att ens veta hur man equippar eller byter vapen

Citerar torbli79:
Det må så vara, men i och med att jag har sprungit runt på GR i över sex år och försvarat dessa spel på alla plan så bör folk vara medvetna om vad det handlar om.


Ja, men jag pratar om spelare överlag, inte bara folk som du eller jag.

Citerar torbli79:
I Baldur's Gate? I sådant fall så har du missat en källare i första området.


Har inte ens spelat Baldur's Gate än. Funderar fortfarande över vilken version man ska skaffa.

Citerar torbli79:
2D-sprites och mängd knappar är specifika grejer, en svårighetsgrad har alla spel.


Men du pratar ju om vanan vid komplexitet, inte just svårighetsgrad. En tutorial förstör inte ett helt spel om man bara får lära sig grunderna innan man blir anfallen av råttor.

Citerar torbli79:
Well then, skaffa dig kunskaperna! Det är just det jag pratar om! Jag fick råspö när jag började spela BG. Gjorde kassa partyn, levlade fel, tog på mig cursade saker. Det tog mig ett bra tag att komma in i det!


Men du kom i alla fall dit. om en spelare har svårt att ens ta sig till att förstå partyn eller ens de grunläggande delarna i spelet så bryr de sig inte om de gör fel senare, för de har gjort fel och fått stryk från första början utan att ens fått veta var man ska börja lära sig.

Citerar torbli79:
Jo! Bring back the pain!


Nope. Promota bättre moderna spel, inte att alla spel ska vara gamla.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Jag blir anfallen direkt utan att ens veta hur man equippar eller byter vapen


Dude, så svårt är det inte.

Citerar Humanisten:
Ja, men jag pratar om spelare överlag, inte bara folk som du eller jag.


Folk överlag klarade sig förr när dessa spel kom. Om folk överlag inte klarar det idag så är de antingen för otåliga eller för vana vid andra (läs: lätta) spel.

Citerar Humanisten:
Har inte ens spelat Baldur's Gate än. Funderar fortfarande över vilken version man ska skaffa.


Enhanced Edition.

Citerar Humanisten:
En tutorial förstör inte ett helt spel om man bara får lära sig grunderna innan man blir anfallen av råttor.


Meh, det behövs inte! Såhär är Fallout upplagt:

- Börja i Vault 13, intro till story, vad du ska göra och varför. Du får gå runt i Vault 13, bekanta dig med dialogmöjligheter och UI.

- Gå ut ur Vault 13, slåss mot cirka 5-8 råttor, lär dig stridssystemet. I och med att det är Turn Based så kan man ta det långsamt och enkelt.

- Sedan bär det av! Har man pratat med folk (vilket sådana här spel kräver!) så gör man rätt i att röra sig bort mot Shady Sands - en liten by där du får lite uppdrag, får prata en massa och kan fixa en kompanjon.

- Sedan vet man allt man behöver veta! Det initiala huvuduppdraget stegrar i svårighetsgrad, när man sedan klarat det så drar det igång på riktigt, och man vet då ännu mer och kan ta sig an spelet på riktigt.

PERFEKT KURVA!

Citerar Humanisten:
Men du kom i alla fall dit. om en spelare har svårt att ens ta sig till att förstå partyn eller ens de grunläggande delarna i spelet så bryr de sig inte om de gör fel senare, för de har gjort fel och fått stryk från första början utan att ens fått veta var man ska börja lära sig.


Är man så (pardon my language) trög så får man skylla sig själv. Det är ett CRPG, inte rocket science.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Dude, så svårt är det inte.


Men ack så irriterande att försöka klura ut vad som är riktiga knappar eller bara en del av en HUD. I princip alla HUDs och interfaces på den tiden var stilistiskt överdesignade så allt är inte så självklart om man inte rört genren eller det årtiondet sedan barnsben.

Citerar torbli79:
Folk överlag klarade sig förr när dessa spel kom.


Men det var i princip påtvingad dedikation på den tiden.

Citerar torbli79:
Enhanced Edition.


Jag menar iPad eller PC.

Citerar torbli79:
- Börja i Vault 13, intro till story, vad du ska göra och varför. Du får gå runt i Vault 13, bekanta dig med dialogmöjligheter och UI.


Det får jag inte alls, jag börjar direkt i den förgrymmade grottan

Citerar torbli79:
- Sedan bär det av! Har man pratat med folk (vilket sådana här spel kräver!) så gör man rätt i att röra sig bort mot Shady Sands - en liten by där du får lite uppdrag, får prata en massa och kan fixa en kompanjon.


Av VART? Det finns bara en karta utan NÅGON indikation på om det finns folk eller ej.

Citerar torbli79:
PERFEKT KURVA!


Nej, det är inte ens en kurva. Det är att folk kastar en hel bok i ansiktet på en och ropar "CITERA SIDA 237, NU!"
Finns spel som sköter detta betydligt bättre på alla sätt.

Citerar torbli79:
Är man så (pardon my language) trög så får man skylla sig själv. Det är ett CRPG, inte rocket science.


Det handlar inte om att vara trög, men alla är inte neurotiska pedanter med störningar heller
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Men ack så irriterande att försöka klura ut vad som är riktiga knappar eller bara en del av en HUD. I princip alla HUDs och interfaces på den tiden var stilistiskt överdesignade så allt är inte så självklart om man inte rört genren eller det årtiondet sedan barnsben.


I like.

Citerar Humanisten:
Men det var i princip påtvingad dedikation på den tiden.




Citerar Humanisten:
Jag menar iPad eller PC.


Svårare. Läs runt, tror dock du kommer bli nöjd oavsett.

Citerar Humanisten:
Det får jag inte alls, jag börjar direkt i den förgrymmade grottan


Haha, ajusdet, jag tänkte fel. Men får man inte gå in igen om man vill? Var ett tag sedan jag spelade från början.

Citerar Humanisten:
Av VART? Det finns bara en karta utan NÅGON indikation på om det finns folk eller ej.


Prata med folk! Om någon nämner ett område så kan det markeras ut på kartan. Om inte, utforska!

Citerar Humanisten:
Nej, det är inte ens en kurva. Det är att folk kastar en hel bok i ansiktet på en och ropar "CITERA SIDA 237, NU!"


Äh, tomato tomato.

Citerar Humanisten:
Det handlar inte om att vara trög, men alla är inte neurotiska pedanter med störningar heller


It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Svårare. Läs runt, tror dock du kommer bli nöjd oavsett.


Svårt att hitta folk som spelat på Generation 1 iPad

Citerar torbli79:
Prata med folk! Om någon nämner ett område så kan det markeras ut på kartan. Om inte, utforska!


Men jag mötte inget folk

Citerar torbli79:
Haha, ajusdet, jag tänkte fel. Men får man inte gå in igen om man vill? Var ett tag sedan jag spelade från början.


Har inte testat det tror jag, för jag tänker "jag är ute nu, jag ska gå iväg".

Citerar torbli79:
Äh, tomato tomato.


Nej, äpplen och ruttna päron.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Svårt att hitta folk som spelat på Generation 1 iPad


Hmm, kan tänka mig det. Vet att skaparna tweetat att det går att spela på första generationen, men hur bra det är vet jag inte. Tror det slukar mycket minne.

Citerar Humanisten:
Men jag mötte inget folk


Shady Sands? Gott om folk där!

Citerar Humanisten:
Har inte testat det tror jag, för jag tänker "jag är ute nu, jag ska gå iväg".


Testa. Om jag inte minns fel så finns det lite gear och skit.

Citerar Humanisten:
Nej, äpplen och ruttna päron.


Same same but different!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!