Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Wasteland 2


Citerar The Frostexx:
Några första intryck från er?


Känns mycket likt Fallout 2 i sitt spelsystem, vilket är bra.
Svårt att veta vad man ska välja för skills när man skapar sina första karaktärer, så känns som om man kommer spela om några gånger då saker kanske blir för svårt senare.
  • 0
Citerar Akahz:
Citerar The Frostexx:Några första intryck från er?

Känns mycket likt Fallout 2 i sitt spelsystem, vilket är bra.
Svårt att veta vad man ska välja för skills när man skapar sina första karaktärer, så känns som om man kommer spela om några gånger då saker kanske blir för svårt senare.


Jäpp, ganska starka Fallout 2 vibbar. Trevlig grafik och ett roligt "tur-baserat" stridssystem. Mycket text & information att läsa i dialogerna, något som jag tycker är trevligt men som kanske vissa kan tycka vara lite jobbigt.

Som sagt, "character-creation" blev lite hit & miss, det hann bara gå ett par minuter av spelande innan jag ångrade att jag inte valt några konversations egenskaper. Jag lär nog också börja om på nytt innan jag spelat allt för långt.

En varning: Se till att inte ha någon "Flightstick" kopplad till datorn när du börjar spela, den sabbade bilden för mig ett bra tag och jag trodde det var ett grafik-problem innan det löste sig.

Tillagt 2014-09-20 10:56:
Citerar Akahz:
Några betyg:
PC Gamer: 83
Strategy Informer: 7.5
Eurogamer: 8
FZ: 4/5


och några betyg/omdömen till:

Digital Spy - 4/5
Pixeldynamo - 8.9/10
MMORPG - 82/100

Rock, Paper, Shotgun: Wasteland 2 is formidable. It is a large game and rewards repeated playthroughs with previously unseen content, but it's the sheer quantity of stuff that has astonished and occasionally overwhelmed me.

PCGamesN: I can tell you this...it's great! The tone is distinct from Fallout, yet it still feels like a proper Fallout 3 - the one that was hoped for before Bethesda got the license and turned it into something different.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Som sagt, "character-creation" blev lite hit & miss, det hann bara gå ett par minuter av spelande innan jag ångrade att jag inte valt några konversations egenskaper. Jag lär nog också börja om på nytt innan jag spelat allt för långt.


Konversationsegenskaperna är inget man kan levla upp eftersom? Utan de hör till de mer statiska egenskaperna, typ S.P.E.C.I.A.L.-egenskaperna i FO3?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Konversationsegenskaperna är inget man kan levla upp eftersom? Utan de hör till de mer statiska egenskaperna, typ S.P.E.C.I.A.L.-egenskaperna i FO3?


Jo, det tror jag iofs. att det går. Jag har inte spelat långt nog för att levla upp än. Det finns tre olika "attityder" som kan påverka konversationer och man bör nog ha åtminstone 1 individ med 1 attityd i sitt gäng.

Jag ska nog fortsätta tills jag når en ny level innan jag tar ställning till att fortsätta med karaktärerna eller börja på nytt. Oftast brukar jag vara ganska petig med character-generation, fast den här gången blev det lite hafsigare än vanligt.

EDIT: Jo naturligtvis kunde man köpa nya förmågor när man levlade upp karaktären. Dock retar jag mig på att jag var slarvig nog att skapa två karaktärer med "points i lockpicking", bortkastade skill-points helt enkelt
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
EDIT: Jo naturligtvis kunde man köpa nya förmågor när man levlade upp karaktären. Dock retar jag mig på att jag var slarvig nog att skapa två karaktärer med "points i lockpicking", bortkastade skill-points helt enkelt


Det var ju lite trist, nåja det kanske bidrar till utmaningen. Men om jag har förstått det rätt får man när man skapar sin karaktär(er) först fördela poäng mellan en handfull mer generella och permanenta egenskaper, för att sedan också få lägga ut poäng på olika "upplevlingsbara" skills likt lockpicking?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar Mort2:
Dock retar jag mig på att jag var slarvig nog att skapa två karaktärer med "points i lockpicking", bortkastade skill-points helt enkelt


Lugn, en av dom kommer nog att dö snart. :p


Finns vissa skills som jag inte tycker verkar värt det. Barter ger dig 1% bättre pris per poäng på det du köper och säljer. Visst att man tjänar en del, framför allt när man köper några tusen patroner, men det känns som om man hade tjänat in dom pengarna om man lagt poängen på Safe Cracking eller Lock Picking i stället.

Citerar Mort2:
än. Det finns tre olika "attityder" som kan påverka konversationer och man bör nog ha åtminstone 1 individ med 1 attityd i sitt gäng.


Jag har en karaktär med Hard Ass. Betalade tillbaka sig själv ganska snabbt, då jag kunde använda Hard Ass mot en bandit som kräver tull väldigt tidigt i spelet. Då blev han så rädd att han inte bara lät mig passera, utan även markerade en plats på världskartan med en staty. Och alla statyer ger dig 1 Skill Point när du tittar på dom första gången.

Charisma är ett attribut som jag känner var ganska onödig. Den påverkar inte ifall en NPC kan gå med dig och verkar inte påverka dina val i diskussioner med karaktärer, utan bara lite bonus i exp och ditt Leadership.

Toaster Repair ska vara värt det till 100%. Du får unika föremål från brödrostarna och dessa lämnar du sedan till vissa karaktärer som belönar dig med unika och kraftiga föremål. Gäller bara att hitta karaktären som vill ha dom...


Citerar The Frostexx:
Men om jag har förstått det rätt får man när man skapar sin karaktär(er) först fördela poäng mellan en handfull mer generella och permanenta egenskaper, för att sedan också få lägga ut poäng på olika "upplevlingsbara" skills likt lockpicking?


Du har poäng som du sätter i saker som Styrka, Snabbhet, Tur, Intelligens, Karisma mm. Dessa är en bas som påverkar hur många Action Points du har per runda, initiativ när strider startar (vem går först), hur mycket du kan bära, hitpoints, crit chans etc.
Hittills har jag inte kunna höja dessa skills och jag är nog level 5 eller 6 nu.

Sedan har du kunskaper som du lägger poäng i, som hur bra du är på olika vapen, dyrka lås, prata med en viss attityd, hur uppmärksam du är med mera. Här får du poäng varje gång du går upp en level, antalet poäng baseras på karaktärens intelligens. Du kan även hitta böcker som ger bonus i vissa skills, samt att statyer du hittar och tittar på ger alla i gruppen 1 Skill Point.

Har ännu inte råkat ut för Perks som i Fallout.
  • 0
Citerar The Frostexx:
Det var ju lite trist, nåja det kanske bidrar till utmaningen.


Mja, det var nog inget större krux. Så här i efterhand har jag konstaterat att skill-points duggar ganska bra i spelet. Så "no biggie".

Citerar Akahz:
Finns vissa skills som jag inte tycker verkar värt det.


Ja, det brukar alltid finnas några som känns rätt så usla när utbudet är stort. Tur åtminstone att jag faktiskt inte valt "barter", i andra rpg brukar ju det vara nästan livsviktigt ibland. Skillnaden mellan att gå i strid i ett tunt läderställ eller i en nyinköpt magical-chainmail. ;)

Citerar Akahz:
Charisma är ett attribut som jag känner var ganska onödig. Den påverkar inte ifall en NPC kan gå med dig och verkar inte påverka dina val i diskussioner med karaktärer, utan bara lite bonus i exp och ditt Leadership.

Toaster Repair ska vara värt det till 100%. Du får unika föremål från brödrostarna och dessa lämnar du sedan till vissa karaktärer som belönar dig med unika och kraftiga föremål. Gäller bara att hitta karaktären som vill ha dom...


Fast det står i attribut-beskrivningen att karisma ska påverka hur folk reagerar på en. Är det möjligt att konversations-alternativ dyker upp om man har CHA5, som inte hade dykt upp om man haft CHA1 ?

Toaster-repair kändes absolut som ett säkert kort! Bara själva konceptet att laga brödrostar i ett post-apokalyptiskt ödeland är ju en klar vinnare! ;)

Nu har jag hur som helst spelat i 7 timmar och håller på och röjer runt i "AG Center", mycket underhållande!

Citerar Akahz:
Har ännu inte råkat ut för Perks som i Fallout.


"Here's what Fargo said on perks in this AMA

With every game I have ever worked on there have been things that I wanted it. It's always painful to ship any game knowing that it could always be better. I really wanted perks and traits but now with games staying live after ship we will plan to revisit adding a number of things. One of the areas that I designed for the game was dropped due to production and of course I had great affinity for it. It was an area in which Ronald Reagan had become a deity.. kind of like real life actually."

Neeeej! Vi missade chansen att gå med i en (kanske kannibalistisk) Reagan-kult.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Hur fungerar utforskandet? Av de videor jag har sett går man bara runt som en markör och när fiender dyker upp får man välja om man vill springa eller slåss. Går det inte att springa omkring helt fritt med sitt party? Är det snarare förbestämda områden där saker händer och annars får man bara se en markör som flyger omkring?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Hur fungerar utforskandet? Av de videor jag har sett går man bara runt som en markör och när fiender dyker upp får man välja om man vill springa eller slåss. Går det inte att springa omkring helt fritt med sitt party? Är det snarare förbestämda områden där saker händer och annars får man bara se en markör som flyger omkring?


Utforskandet sker på 3 plan. Dels "auto worldmap" där man helt enkelt kan välja en destination på kartan och låta sitt team förflytta sig dit.

Dels "worldmap-exploring" där man kan styra sitt team runt på kartan, undvika radioaktiva områden, söka efter oaser och oupptäckta platser osv.

Slutligen, "area-map" där man antingen förflyttar sina gubbar individuellt eller som grupp runt i ett större upptäckt område. Söka genom byggnader, hitta nedgrävda föremål, upptäcka grottor och dolda platser samt mycket annat. Om man är försiktig så kan man också upptäcka fiender innan man själv blir upptäckt och få första skottet.

http://www.pcgamer.com/review/wasteland-2-review/

Om du tittar på den andra bilden, på ovanstående sida, så ser du hur det oftast ser ut när man utforskar en "area-map". Med mus-hjulet så kan man sen zooma ut för att få ett större fågelperspektiv och se lite mer av området (med mörka områden där man inte har utforskat ännu)
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Slutligen, "area-map" där man antingen förflyttar sina gubbar individuellt eller som grupp runt i ett större upptäckt område. Söka genom byggnader, hitta nedgrävda föremål, upptäcka grottor och dolda platser samt mycket annat. Om man är försiktig så kan man också upptäcka fiender innan man själv blir upptäckt och få första skottet.


Detta låter helt klart som den mest spännande varianten. Brukar dessa områden vara stora? När jag har sett "encounters" så är området i stort sätt stort nog att man ska kunna ha en liten fight, för att sedan bara teleportera sig till world map igen.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Detta låter helt klart som den mest spännande varianten. Brukar dessa områden vara stora? När jag har sett "encounters" så är området i stort sätt stort nog att man ska kunna ha en liten fight, för att sedan bara teleportera sig till world map igen.


Ja! Det brukar vara bra storlek på områdena att utforska med mycket miljöer att leta sig igenom. "Encounters" handlar om mötena på världskartan, när man oväntat får syn på en grupp raiders som befinner sig längs resrutten. Då är det mycket mindre ytor det handlar om.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar Mort2:
Ja! Det brukar vara bra storlek på områdena att utforska med mycket miljöer att leta sig igenom. "Encounters" handlar om mötena på världskartan, när man oväntat får syn på en grupp raiders som befinner sig längs resrutten. Då är det mycket mindre ytor det handlar om.


Det låter betryggande. Är väldigt sugen på detta men det får nog bli ett köp för framtiden, har ett antal spel att avsluta innan dess.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Vad händer om en av ens original-rangers dör, går det ändå att klara spelet?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Har nu spelat i 29 timmar och känslan är den att det är *massvis* av spelet kvar. I går kom också den första patchen på 1.5 GB som fixade till en massa smått & gott och i samma veva så utannonserades det att achievments kommer att läggas till i oktober.

Jag överväger faktiskt att ta en paus till dess, inte för att jag är någon fanatisk "achievment-hunter" men om spelet har dom kan man ju lika gärna ta dom (om dom ej är alltför absurda/monotona) och det är ju möjligt att det kan höja svårighetsgraden lite också.

Citerar The Frostexx:
Vad händer om en av ens original-rangers dör, går det ändå att klara spelet?


Det borde ej vara några problem. Jag har lagt till två extra rangers som jag mötte i "The Wasteland" och det verkar som det finns ett utbud av ersättare i reserv vid bl.a. Ranger Citadel.
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Just nu har Humble Store rea på Wasteland 2. €20 kostar detta underverk och spelet kommer uppdateras gratis till den nyare Game of the Year versionen som ger snyggare grafik och effekter.
https://www.humblebundle.com/store/p/wasteland2_classic_storefr
ont


€27 för Digital Deluxe versionen:
https://www.humblebundle.com/store/p/wasteland2_storefront
  • 0
Wasteland 2 gratis ifall du stödjer Bard's Tale 4 med minst $20 på Kickstarter de första 24 timmarna: https://www.kickstarter.com/projects/inxile/the-bards-tale-iv

Nyckeln till spelet ges ut efter kampanjen för Bard's Tale 4 är slut i början av juli månad. Det går då att välja mellan en nyckel till antingen Steam eller GOG.
Det går även att välja GOG-versionerna av antingen The Witcher 1 eller The Witcher 2: Assassins of Kings.

Det är idag exakt 30 år sedan det första Bard's Tale kom ut.

https://www.kickstarter.com/projects/inxile/the-bards-tale-iv
  • 0
Wasteland 2: Director's Cut har nu fått ett datum: 16:e Oktober här i EU (13:e i USA), men vi som redan äger Wasteland 2 på PC, Linux och Mac kan ladda hem uppdateringen redan den 13:e.

Läs fulla nyheten här: https://www.kickstarter.com/projects/inxile/wasteland-2/posts/133
5105?ref=backer_project_update
  • 0
Nu finns Wasteland 2: Director's Cut att ladda ner för oss som redan äger originalet. Förbättrad grafik, interface, fler val när man skapar karaktärer och de går upp i level.
Här är senaste trailern:
https://www.youtube.com/watch?v=FaJo4A2fsRM

Dags att börja spela Wasteland 2 igen, då jag väntat på att just Director's Cut skulle komma.
  • 0
Wasteland 2 är gratis att spela via Steam den här helgen, så ladda hem och testa.
  • 0
Nu har kampanjen för Wasteland 3 startat.
Gameplay video: https://www.youtube.com/watch?v=xxYUgRdp0EE
Fig Campaign Pitch: https://www.youtube.com/watch?v=IsGh_L4eKro

inXile kommer stå för 40% av kostnaderna för utvecklingen, utomstående investerare för 20% och de resterande 40% (2.75 miljoner dollar) hoppas man få in via Fig (förenklat, en slags Kickstarter). Och det verkar som om de kommer lyckas, efter bara en timme har de redan nått 1.5 miljoner dollar.

https://www.fig.co/campaigns/wasteland-3#about
  • 0
Tänkte tipsa om att det nu går att köpa Wasteland 2: Director's Cut till PC och Mac för $14 (ungefär 120 kronor) här: http://www.wingamestore.com/product/3633/Wasteland-2-Directors-Cut/

Kampanjen för Wasteland 3 ligger just nu på 97%, så det känns ganska troligt att de kommer lyckas med sin finansiering.
  • 0
Inte bra för mig att skumma igenom denna tråd...

Blir ju ännu mer kanon sugen på att installera det. Efter X-com enemy unknown och sen något icke turbaserat spel blir det nog detta eller Banner Saga att köra igång. Längtar efter lite mer handling och djup i turbaserat spel efter att jag kört igenom X-com.
Citerar happy butcher:
Inte bra för mig att skumma igenom denna tråd...

Blir ju ännu mer kanon sugen på att installera det. Efter X-com enemy unknown och sen något icke turbaserat spel blir det nog detta eller Banner Saga att köra igång. Längtar efter lite mer handling och djup i turbaserat spel efter att jag kört igenom X-com.


Kör, Wasteland 2 är otroligt välgjort och helt superbt. Dock rejält långt så se till att du har tid
PEPPA SPEL
  • 0
Wasteland 2: DC har precis utannonserats till Nintendo Switch. Kommer ut i höst.


From the Producer of the original Fallout comes Wasteland 2, the sequel to the first-ever post-apocalyptic computer RPG. The Wasteland's hellish landscape is waiting for you to make your mark... or die trying. With over 80 hours of gameplay, you will deck out your Desert Ranger squad with the most devastating weaponry this side of the fallout zone, test the limits of your strategy skills, and bring justice to the wasteland. Coming to Nintendo Switch in Fall 2018!

https://www.youtube.com/watch?v=aZ5eAiosSD4
  • 0
Först expansionen till Wasteland 3 har utannonserats:
https://www.youtube.com/watch?v=lTulpiGkMUg

Wasteland 3: The Battle of Steeltown releases June 3 on PC, Xbox, and PlayStation. The Battle of Steeltown is the first narrative expansion to the award-winning tactical RPG from inXile entertainment.

The towering factory complex of Steeltown manufactures all the tech that keeps Colorado running and the Patriarch in power—trucks, armor, weapons, and robots. But deliveries from Steeltown have stopped cold, and all the Patriarch is getting from Abigail Markham—Steeltown's leader—are excuses. When he sends the Rangers to investigate, they find the place is a powder keg with the fuse already lit. The workers are striking, bandits raid with impunity, and nobody is allowed through the gates, not even on the business of the Patriarch. Without help, Steeltown could crash and burn for good, and take Markham with it—but maybe that's just what it needs.

The Rangers will have to decide that for themselves.

• Traverse the Steeltown manufacturing complex alone or in co-op in this epic narrative expansion. Take on challenging new quests, face off against new robotic enemies, and solve the mystery at the heart of Steeltown however you see fit.

• Tactical combat is taken to new heights with new mechanics like devastating telegraphed attacks, stacking status effects, elemental shields, and non-lethal weapons—letting you solve Steeltown's skirmishes in brand new ways.

• Combat and gear scaling means that both new and returning players can enter Steeltown during their playthroughs for a level-appropriate challenge, with a story and cast of characters that adapt to the decisions you've already made.

• The Battle of Steeltown expands the base game with new enemies, weapons, armor, and world map encounters.

• Music Supervisor Mary Ramos and Composer Mark Morgan return with original scores and new post-apocalyptic inspired covers.

The Battle of Steeltown is the first expansion for Wasteland 3 and will be available for $13.99 on Steam, GOG, Xbox One, and PlayStation 4 on June 3, 2021. Xbox Game Pass members who want to purchase The Battle of Steeltown save 10%.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!