Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Freedom Fighters, underskattad pärla


Att tänka att jag var på väg att göra mig av med Freedom Fighters är svårt för mig att förstå nu när jag spelat ut det. När jag hade köpt det spelade jag ett tag, men slutade ganska snart av någon outgrundlig anledning ungefär halvvägs in i spelet. När det bara hade stått och samlat damm i någon månad var jag på god väg att sälja det, men så började jag spela det och föll pladask. Nu har jag spelat ut spelet och vill dela med mig lite av min upplevelse.

I IO Interactives Freedom Fighters antar du rollen som Chris Stone, en vardaglig rörmokare som åker med sin bror snedsträck arbetspartner för att fixa rören hos fel brud vid fel tillfälle. När de anländer till hennes lägenhet är hon inte där och istället stormar en sovjetisk general in i lägenheten tillsammans med soldater och misstar Chris Stones bror för att vara den försvunna tjejens älskare. Chris själv blev aldrig upptäckt utan såg på i skymundan hur hans bror blev kidnappad. Ute i trapphuset stöter Chris på en man som erbjuder sig att hjälpa honom, och efter första uppdraget, som går ut på att ta sig oskadd till kloakerna, så får man veta att den gamla mannen är en frihetskämpe och han efterfrågar som en sådan din hjälp. Varje uppdrag tar sedan sin början i kloakerna, som fungerar som frihetskämparnas läger, och där kan du lyssna på vad folk har att säga, ta del av orders, och samla andan innan du beger dig iväg ut på slagsfältet. Alla vapen du tar med dig från uppdrag hamnar här och du kan själv välja hur du vill beväpna dig inför kupper och uppdrag.

Spelet utspelar sig i en alternativ historia. I Freedom Fighters är det ombytta roller mellan Sovjetunionen och Amerika. Sovjet färdigställde hydrogenbomben bland annat och Kalla Kriget upphörde aldrig. Istället nådde det kokpunkten och vissa specifika incidenter fungerar som byggstenar för Freedom Fighters originella och fängslande handling om en vanlig mans sökande efter frihet.

Spelvärde
Freedom Fighters är ett uppdragsbaserat spel med ovanligt mycket frihet som ges till spelaren. Du presenteras med ett flertal uppdrag åt gången och du är fri att välja hur du vill tillmötesgå dem. Spelet är designat så att vad du gör i ett uppdrag påverkar saker och ting i de andra uppdragen som du har att välja på samtidigt. Om du till exempel ska passera en stor och öppen yta vid ett område på ett uppdrag så kanske det är två attackhelikoptrar som väntar på att få skjuta ner dig. Då kan du välja mellan att göra flera saker. Du kan chansa och springa över; vara lite taskig och skicka dina medhjälpare först så att de drar elden. Du kan leta i någon närliggande byggnad efter lite kraftigare vapen, såsom ett raketgevär och med det skjuta ner helikoptrarna för att sedan passera i lugn och ro. Dock så kan det då komma ersättningshelikoptrar om du inte är snabb nog. Därför kanske det är bättre att byta område och uppdrag för tillfället. Du letar upp fiendens station för underhåll av helikoptrarna och spränger upp deras helikopterplattor och helikoptrarna på dem. Sedan går du tillbaka till det förra uppdraget och området och finner att det nu inte finns några helikoptrar där som stör dig.

På tal om medhjälparna jag nämnde ovan så spelar de en stor roll i Freedom Fighters. Du kan genom spelets gång rekrytera andra frihetskämpar som hjälper dig i din kamp för frihet. Från början har du bara förtroende nog att få rekrytera en frihetskämpe, men med tiden så bygger du upp ett namn som hyser respekt och tillit, och tillslut får du rekrytera upp till tolv frihetskämpar. Hur snabbt du får möjligheten till att rekrytera fler medhjälpare beror på dig själv och vad du gör för friheten. Om du ger några av dina första hjälpen till sårade kamrater och civila eller om du är flitig med att sabotera för de sovjetiska trupperna så växer förtroendet för dig och du får rekrytera fler soldater.
Everything is clear now. Your son will bring the world to ruin. Your son will save the world.
  • 0
Med dina medhjälpare blir det dels lättare att spela, samt mer strategiskt, men framför allt mycket mer roligt. Du kan välja mellan att låta dina medhjälpare vakta en viss plats, avancera med eldgivning och ha dem till att springa i förväg och spana längre fram och vänta tills du kommer. Om du trycker på knappen för att de ska stanna så gör en person det, håller du samma knapp nertryckt så stannar hela din grupp. Det är ett väldigt enkelt system förvisso, men det ger ett mervärde till spelet utan dess like.

Ett scenario kan vara att du har en gata som ryssarna har tagit över och som du måste passera. Man kan ju alltid storma, men på någon av de tuffare svårighetsgraderna så är det inte att rekommendera. Istället kan du beordra dina medhjälpare att vänta, på sin höjd skick iväg några för att få ett litet övertag senare. Själv går du in i en gränd och letar din väg in i ett av husen på sidan av gatan. Du kanske möter på några enstaka motståndare, men hellre det än kavalleriet nere på gatan, inte sant? Väl på översta våningen får du en bra översikt av situationen och tillfälle att planera hur du ska råda bot på situationen. Du kan skicka ut dina mannar och ge dem skyddande eldgivning från ovan. Spelets AI är hyfsad och dina medhjälpare sköter sig själva och hjälper till utan att för den skull göra spelet för enkelt. Det strategiska tänkandet som illustrerats tillsammans med att vad du gör på en bana påverkar de andra banorna gör det här spelet till en väldigt rolig upplevelse.

Det audivisuella
Ljudet i Freedom Fighters kan delas upp i två läger. Först har vi ljudbilden som är närvarande under tiden som du spelar, sen har vi den förträffliga musiken.

Om du spelat något av Hitman-spelen så kommer du troligen att känna igen dig. Ljudeffekterna är snarlika dem i de spelen. Kanske både på gott och ont, men mest på gott skulle jag säga. Ljudet av vapnen som laddas eller avfyras, explosioner och bilar och pansarvagnar samt helikoptrar är väldigt realistiska, men trots det så finns det en viss originalitet som ger spelets ljud en egen identitet. De fraser Chris använder när du beordrar dina medhjälpare till att göra vissa saker varierar tillräckligt för att man inte ska bli irriterad. Han har flera uttryck för varje enskild order. Dock är variationen inte av samma kaliber som den som återfinns i Grand Theft Auto: San Andreas.

Musiken är komponerad av Jesper Kyd, som återkommer från Hitman-serien. Jag tycker själv att musiken vid en första anblick inte sticker ut särskilt mycket. Visst ger den intrycker av att vara välproducerad och kvalitativ, men trots det så kändes det lite väl mycket klassiskt tyckte jag. Men mitt första intryck skulle snart sättas på skam. Ganska snart efter att man börjat spela så märker man hur skickligt de har använt musiken i spelet. Beroende på situationen spelas olika musikslingor. Är du oupptäckt av fienden spelas ingen musik alls, men är du i fullfjädrad eldgivning så skildrar musiken det. När du gör en ärofylld uppgift som till exempel att hissa din flagga på taken av fiendens bas så ljuder pampig musik i högtalarna. Under filmsekvenserna är de det helt otroligt tycker jag hur de lyckats höja stämningen något så fenomenalt som de gjort med hjälp av Jesper Kyds musik.

Så när det kommer till ljud i Freedom Fighters kan man sammanfatta det så att det är riktigt bra. Punkt. Skådespelarna är dessutom väldigt bra och tolkar sina karaktärer trovärdigt och castingen är utsökt.
Everything is clear now. Your son will bring the world to ruin. Your son will save the world.
  • 0
Utseendet
För mig är ett spels utseende två saker. Grafiken och det estetiska. Freedom Fighters får ett högt betyg av mig i båda fälten. Grafiken är grå och smutsig men samtidigt tillräckligt färggrann för att inte bli tråkig. Varje kapitel i spelet präglas av en egen färgnyans som framhäver särdragen i varje område du besöker. I början när du utför uppdrag i dagsljus så dryper det av höstfärger, när du sedan beger dig inomhus så blir det lite mörkare gråare som cement, och utomhus på natten är det mörkt och skuggorna och ljussättningen spelar en stor roll. Ser man till det konstnärliga så är det här spelet ett MVG.

Jag tänker inte så mycket i tekniska banor, så jag skulle inte kunna formulera hur snyggt det här spelet är rent grafiskt, men jag vet att jag tycker det är väldigt snyggt och detaljerat. Du ser på långt avstånd vad som väntar dig och jag har inte stött på någon grafikbugg som jag kan minnas.

Slutplädering
Freedom Fighters är ett väldigt underhållande och fängslande spel som osar av kvalitet och som jag måste säga känns aningen underskattat. Med en handling som drar dig in, godkänd grafik, snygg design, bra ljud och musik, lättillgänglig kontroll och mycket spelvärde så är Freedom Fighters ett spel som jag rekommenderar till alla som tycker om skjutarspel i tredjeperson med en nypa av strategiskt tänkande och ett och annat innovativt designbeslut. Med flertalet svårighetsgrader har spelet även en lång livstid.

Grafik: 7/10
Ljud: 8/10
Handling: 7/10
Kontroll: 7/10
Spelvärde: 9/10
Livslängd: 7/10

Slutbetyg: 9/10

Ett väldigt bra spel med andra ord.
Everything is clear now. Your son will bring the world to ruin. Your son will save the world.
  • 0
Jag diggade det som bara den. Hade läst en recension i superplay där någon skribent hade beskrivit spelet som beroendeframkallande på ett märkligt sätt.

Som Gamecube-ägare var jag inte på den tiden bortskämd med actiontitlar. Så några dagar efter jul köpte jag det för 199 kr på Webhallen. Det var ju minst sagt värt pengarna.

Det enda som jag störde mig på i spelet var storyn. Något mer sliskigt amerikanpatriotskt får man leta efter. Det är rätt komiskt då att spelet är utvecklat av danskar.

Jag tycker att FF visar på ett bra sätt hur grafik och yta inte alltid spelar så stor roll. För det som fick mig att fortsätta spela FF var de taktiska möjligheterna och den simpla men tillfredsställande kontrollen.
- Ign podcast -
  • 0
Underskattat vettetusan. Ett helt ok spel som dock är långt ifrån toppskiktet.
"Nu får vi en politik där det lönar sig bättre att vara frisk och ha ett arbete än att vara sjuk och arbetslös" - Lars Ohly
  • 0
<quote author="ProtoNephilim">
Slutbetyg: 9/10

Ett väldigt bra spel med andra ord.</quote>

Oj, så bra. Jag har tänkt tanken att köpa det, men aldrig gjort det. Verkar helt okej.
  • 0
ProtoNephilim: Jag håller med dig totalt! Det är X@! något magiskt med det spelet. Det går inte att beskriva känlsan när man spelar spelet.
  • 0
Japp, helt klart ett underskattat spel! körde igenom det två gånger.
I was born in a house with a million rooms, built on a small, airless world on the edge of an empire of light.
  • 0
couldnt agree more spelet äger
friggin nazis
  • 0
Jag var helt fast genom hela spelet. Sån total spänning! Har spelat igenom det på alla svårighets grader.
  • 0
Yep, jag tycker spelet var underhållande och bitvis stämningsfullt med skön musik. Klart värt sitt reapris. Hängde sig några gånger på min gamla PS2, men i efterhand har jag börjat misstänka att det nog berodde på maskinen och inte spelet.

Har varit småsugen på att spela om det, men med så mycket annat att spela igenom (och så oändligt lite tid till detta) har det inte blivit av ännu.
Dreamcast - up to six billion players
  • 0
Verkar ju vara riktigt bra ju. Om man kan köpa det för 199 :- så kanske jag ska titta närmare på det. Har inte köpt något spel till Xbox på ett långt tag faktiskt, kanske är dags nu.
  • 0
Helt underbart spel måste jag säga. Det enda dåliga är att spelet är för kort. Spelade igenom det ett par gånger och sen dess aldrig testat det igen. Ska fan nog ta fram det o testa det igen
  • 0
jo spelet är för kort. spelet är värt pengarna iaf. Co-op skulle vara perfekt till spelet!
  • 0
Citerar Strife:
jo spelet är för kort. spelet är värt pengarna iaf. Co-op skulle vara perfekt till spelet!


Co-Op hade definitivt varit guld för det här spelet. Tvåspelarläget är sisådär, men faktiskt ganska underhållande i rätt sällskap. Ganska speciellt mig veterligt dessutom.

Jag har velat spela igenom en gång till ett bra tag nu. Om/när jag gör det så blir det på Hard (eller vad svårighetsgraden heter). Första gången spelade jag på Normal.

Det enda jag har haft problem med att lära mig är att gå sidledes samtidigt som man siktar. Då måste man hålla L3 nedtryckt och samtidigt dra den till vänster eller höger, vilket jag tycker är lite svårt.
Everything is clear now. Your son will bring the world to ruin. Your son will save the world.
  • 0
  • UtaO
  • UtaO
Spelade detta spel förut med en kompis och brorsan och hans kompis.
Riktigt roligt på multiplayer
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Jepp, en kompis har detta, vi och några till har haft riktigt skoj i Multiplayer!
I've become a Rageoholic! I... just... can't live without Rageohol
  • 0
jo, multiplayer delen kunde ha blivit så mycket mer. Jag hoppas ivrigt att dom gör en uppföljare och lägger till de saker som fattas.

ProtoNephilim:
LOL vad jobbigt att du har det på PS2. Jag har GC versionen där du siktar in på L. Fast GC kontrollen har färre knappar så dom har tagit bort slag knappen och man måste ducka på styrkorset neråt XD
  • 0
Vet nån om man kan vinna mer teams eller mer banor på freedom fighters?? för mig är det också hela tiden tomt i typ 3 - 4 rutor när jag byter vapen
The Ninja Is Alive
  • 0
var inte det här speleet fylld till magen med klycheér (stava?) jag menar den arga ryssen anfaller dom oskyldiga amerikanarna? dock så har jag ej testat spelet bara läst en recension av Pc gamer och tror att dom gav det medel/lågt betyg och det räcker för mej.
Islam+frihet=lol
  • 0
SPelet är helt klart underskattat. ALLA borde iallafall prova det. Sen att det är för kort är en annan sak.
Fuckalize sing-fuckaloo
  • 0
Askul spel!
My hair is a bird. Your argument is invalid.
  • 0
men kan man vinna nya teams och sånt??
The Ninja Is Alive
  • 0
Citerar Alezet:
men kan man vinna nya teams och sånt??
Vad menar du, jag fattar inte...
My hair is a bird. Your argument is invalid.
  • 0
Citerar Alezet:
men kan man vinna nya teams och sånt??


nej, Amerikanska frihets kämpar mot ryska armen är det som gäller.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!