Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Last Of Us [SPOILERS]


Citerar Zaito:
Är du säker?

Visst kanske i en framtid, no idea Men försökte poängtera att det är inte det samhället vi lever i just nu. Så våra normer och levnadssätt skiljer sig ganska drastiskt.

Jo jag förstår att du som spelare verkar inte ha riktigt vart inne i Joel under den scenen. Det är en risk de helt enkelt tog. De valde att låta dig som spelare göra det Joel skulle gjort i hopp av att det känns naturligt.

@Gamer95
Multiplayern är as bra
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar Zaito:
Jag som spelare gjorde dock inte det så fort jag kom in i rummet, utan gick runt och letade efter något annat sätt att få spelet att fortsätta. Ifrån era reaktioner så verkar det som att scenen fungerar bra om man gör precis vad spelet vill vad man ska göra just där (in och pang-pang direkt), men för mig som inte var inne i Joel som karaktär just då så blev det lite konstigt.. Vilket är varför jag lättare skulle kunna köpa scenen om den hade varit en mellansekvens. Då hade det varit tydligt att det var Joel som hade gjort valet. Nu är det istället jag som spelare som har kontrollen, vilket fick det att kännas som att det var jag som valde att eliminera en kirurg, och inte Joel. Men trots kontrollen jag hade så fanns det inte något annat vis att lösa det på, vilket fick det hela att kännas lite konstgjort, och som sagt påtvingat.


Min tolkning av den scenen är att det ska kännas påtvingat och krystat. Jag tror personligen att spelet men främst slutet försökte få fram ett budskap om våld och kanske om våld i spel rent allmänt. Genom att låta dig som spelare utföra handlingen så konfronteras man som spelare med hur grov våld man tvingas till i spel.

Jag tror att meningen med att ge spelaren kontrollen är att tvinga fram en reaktion. Antingen inser man att Joel mer eller mindre är en psykopat (som många andra vi mött) och känner sig distanserad eller så accepterar man hans aktioner och anser att han gjorde rätt. Med tanke på hur hela David scenen innan utspelade sig tror jag tematiken med slutet var just att framhäva vilken extrem anti-hero Joel är och hur många av spelvärldens protagonister mer är antagonister.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Min tolkning av den scenen är att det ska kännas påtvingat och krystat. Jag tror personligen att spelet men främst slutet försökte få fram ett budskap om våld och kanske om våld i spel rent allmänt. Genom att låta dig som spelare utföra handlingen så konfronteras man som spelare med hur grov våld man tvingas till i spel.

Jag tror att meningen med att ge spelaren kontrollen är att tvinga fram en reaktion. Antingen inser man att Joel mer eller mindre är en psykopat (som många andra vi mött) och känner sig distanserad eller så accepterar man hans aktioner och anser att han gjorde rätt. Med tanke på hur hela David scenen innan utspelade sig tror jag tematiken med slutet var just att framhäva vilken extrem anti-hero Joel är och hur många av spelvärldens protagonister mer är antagonister.


Jag tyckte också att den scenen kändes lite för påtvingad. Jag insåg ganska tidigt att Joel inte är "min" karaktär utan snarare en förutbestämd karaktär jag får möjligheten att följa men trots detta kändes det fel när jag kom in i det rummet. Jag hade fått upp samma känsla om att Ellie måste räddas från döden, under hela spelet trodde jag att de bara skulle ta prover när jag kom fram, så att Ellie skulle behöva dö kändes fel och som något jag behövde ändra på.

Jag kom in i operationssalen med pistolen dragen men de tre kirurgerna var ju obeväpnade (alla tidigare fiender har velat döda mig) så jag ville inte skjuta direkt utan se om jag kunde lösa det på annat sätt. Den ena kirurgen hotade mig och jag var beredd att försvara mig men... Ingenting hände. Han bara stod där med skalpellen riktad mot mig. Tog ett steg fram, ingenting hände. Försökte gå fram till Ellie, kunde inte. Till slut insåg jag att jag behövde döda kirurgerna för att ta mig vidare och brutaliteten som visades verkade bara konstig med tanke på hur sekvensen inleddes för mig.

Jag förstår hur Naughty Dog tänkte, det är ett slut som funkar jättebra om man spelar rätt men spelar man "fel", som jag gjorde, blir det mest konstigt. Jag tycker att antingen borde den sekvensen ha varit än mer styrd (så att jag gjorde vad som var tänkt) eller tillåta lite valfrihet så att jag hade fått ett slut som fungerar. Tråkigt på ett spel som i övrigt var så briljant.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar nighthawk:
Jag förstår hur Naughty Dog tänkte, det är ett slut som funkar jättebra om man spelar rätt men spelar man "fel", som jag gjorde, blir det mest konstigt. Jag tycker att antingen borde den sekvensen ha varit än mer styrd (så att jag gjorde vad som var tänkt) eller tillåta lite valfrihet så att jag hade fått ett slut som fungerar. Tråkigt på ett spel som i övrigt var så briljant.


Håller med. Jag dödade alla tre helt motvilligt, eftersom jag visste att man var tvungen till att göra det. Om det nu hade olika alternativ, så hade spelet framfört det på något sätt.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Jag dödade alla tre helt motvilligt, eftersom jag visste att man var tvungen till att göra det. Om det nu hade olika alternativ, så hade spelet framfört det på något sätt.


Man behöver bara döda en läkare. Den som hotar en med skalpell. Och det är ju ganska logiskt egentligen.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Jag dödade alla tre helt motvilligt, eftersom jag visste att man var tvungen till att göra det.

Du behövde enbart döda den som hotar dig
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Jag dödade alla läkare med shotgun mot ansiktet, trots att jag inte håller med Joels beslut i slutändan så kändes det rätt för karaktären vilket i sig är imponerande hur ND lyckas få böja mig enligt karaktärens personlighet. Jag förstår att man inte riktigt tyckte om hur det utspelade sig men att klaga på det känns inte beviljat.

Den här recensenten specifikt tyckte jag bara var töntig:

http://www.forbes.com/sites/carolpinchefsky/2013/06/17/the-real-r
eason-the-last-of-us-deserves-an-8-out-of-10-spoilers/
  • 0
Citerar metroid_prime:
Jag dödade alla läkare med shotgun mot ansiktet, trots att jag inte håller med Joels beslut i slutändan så kändes det rätt för karaktären vilket i sig är imponerande hur ND lyckas få böja mig enligt karaktärens personlighet.Jag förstår att man inte riktigt tyckte om hur det utspelade sig men att klaga på det känns inte beviljat.


Jag klagar på det för att det inte riktigt fungerar så väl som det borde, i alla fall när jag spelade. Det hade fungerat betydligt bättre som en videosekvens eftersom då hade Joel inte stått still där i två minuter och försöka ta sig förbi utan att skjuta en ofarlig kirurg (skalpellen räknas inte som fara, särskilt inte eftersom kirurgen aldrig attackerar). Om jag bara hade sprungit in och skjutit alla direkt hade det fungerat bättre eftersom scenen inte bryts av ett val som tydligen inte är ett val. En videosekvens, eller att helt enkelt se till att kirurgen attackerar mig hade löst problemet eftersom jag då hade behövt försvara mig. Den scenen blev verkligen helt förstörd för mig men jag skulle knappast sänka betyget för det.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
@Nighthawk
ND gjorde helt enkelt ett riskabelt val av att få storyn att fortsätta på ett naturligt sätt. Det funkade helt klart för en del och tydligen inte för andra. Kudos ändå då det verkligen visar just hur Joels resa fullbordas (givetvis måste de har lyckats med spelaren för att förmedla just detta vilket det gjorde i mitt fall).
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Citerar nighthawk:
Jag klagar på det för att det inte riktigt fungerar så väl som det borde, i alla fall när jag spelade. Det hade fungerat betydligt bättre som en videosekvens eftersom då hade Joel inte stått still där i två minuter och försöka ta sig förbi utan att skjuta en ofarlig kirurg (skalpellen räknas inte som fara, särskilt inte eftersom kirurgen aldrig attackerar). Om jag bara hade sprungit in och skjutit alla direkt hade det fungerat bättre eftersom scenen inte bryts av ett val som tydligen inte är ett val. En videosekvens, eller att helt enkelt se till att kirurgen attackerar mig hade löst problemet eftersom jag då hade behövt försvara mig. Den scenen blev verkligen helt förstörd för mig men jag skulle knappast sänka betyget för det.


Om jag förstår det rätt så blir ni irriterade för att det verkade som om man kunde fatta ett beslut men när det visade sig att det inte var så? Antingen hade man kunnat göra en mellansekvens vilket iofs hade varit okej men rätt tråkigt/förväntat och det känns inte riktigt som NDs stil. Eller så hade man kunnat göra det till QTE och då hade gamers bränt dom på bål.

Min högst personliga åsikt är att vi borde hylla ND för det dom vågade göra. Jag ser gärna till att vi får kontrollen över fler sekvenser i spel, oavsett om vi har några beslut att fatta eller ej.
  • 0
Citerar metroid_prime:
Antingen hade man kunnat göra en mellansekvens vilket iofs hade varit okej men rätt tråkigt/förväntat och det känns inte riktigt som NDs stil. Eller så hade man kunnat göra det till QTE och då hade gamers bränt dom på bål.


Inget säger att det behöver vara QTE. Det hade räckt med att han med skalpellen hade attackerat om jag tog ett steg fram, då hade jag ju behövt försvara mig. Jag tror att scenen hade blivit mycket bättre så.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar nighthawk:
Det hade räckt med att han med skalpellen hade attackerat om jag tog ett steg fram, då hade jag ju behövt försvara mig. Jag tror att scenen hade blivit mycket bättre så.


Jag tror inte att scenen hade blivit bättre då det hade förstört scenens budskap tror jag. Alla människor Joel har dödat så har han kunnat rationalisera det med "om jag inte hade dödat dom så hade dom dödat mig" men meningen med slutet tror jag är att just slänga ut det tänkandet. Joel kan inte länge ursäkta sig med samma filosofi. Jag tror att meningen just är att läkarna inte ska verka farliga, Joel behöver inte döda dom men han gör det ändå. Vad säger detta om honom som karaktär och hans utveckling. Om läkarna hade attackerat Joel hade den scenen i princip inte betytt någonting, läkarna hade bara blivit fiender som alla andra.
  • 0
Precis som Metroid säger så är inte poängen av scenen att man ska direkt behöva försvara sig. Jag sköt som sagt alla som t.om. de som var uppe mot väggen.

Hur var det nu?

"You'd just come back for her"

"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
  • Räv
  • Räv
Jag tycker annars att det impliceras ganska rejält att Joel kom tillbaka efter kirurgerna man inte dödade när man hämtade Ellie i operationssalen.

Han skjuter ju Marlene för att han inte ska kunna komma efter Ellie, därför känns det, för mig, rätt logiskt att han går tillbaka och dödar ALLA Fireflies i byggnaden, eftersom de vet lika mycket om Ellie som Marlene gjorde, och bör vara lika måna som hon om att ett motgift kan tillverkas.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
.
Mycket möjligt, faktiskt. Men kändes som att han bara ville bort därifrån
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
  • kraz
  • kraz
Blev precis klar med spelet, faan vad grymt det var! Och jag är så glad att det slutade som det gjorde. Även om det egentligen är ganska ledsamt. Jag tänkte hela tiden att människorna i världen är ju så fucked up redan så hur ska de någonsin kunna få ut något vaccin till alla utan att det blir en massa krigande och dumheter. Så ja... i mitt huvud fick det vara ganska rättfärdigat (;
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Blev precis klar med spelet, faan vad grymt det var! Och jag är så glad att det slutade som det gjorde. Även om det egentligen är ganska ledsamt. Jag tänkte hela tiden att människorna i världen är ju så fucked up redan så hur ska de någonsin kunna få ut något vaccin till alla utan att det blir en massa krigande och dumheter. Så ja... i mitt huvud fick det vara ganska rättfärdigat (;


Jag spelade också igenom det för bara någon timma sedan. Jag håller dock inte med dig om slutet. Eller jag ville självfallet inte att hon skulle dö. Det hade nog varit det värsta slutet för min del. Jag ville att han skulle fly med henne men jag ville absolut inte att han skulle ljuga för henne samt mörda Marlene på slutet.

Joel framstår som "ganska" självisk, cynisk och känslokall i början. Ju längre spelet går blir han allt mänskligare och man tycker om honom mer och mer. Man ser tydligt hur hans känslor för Ellie blir allt starkare. Ju mer spelet går desto mer framstår han även som en ärlig och rättvis person. Ingen som skulle hugga någon i ryggen eller ljuga. Det som dock sker är att allt det försvinner på slutet. Han mördar Marlene, på ett väldigt fult sätt, trots att hon faktiskt hade en poäng. Han ljuger därefter även för Ellie.

Nja, jag hade tyckt om slutet ifall han inte hade mördat Marlene så som han gjorde samt sagt sanningen till Ellie. Vem är han som på egen hand ska avgöra mänsklighetens öde. Visst, det finns inget officiellt styre på jorden samt att allt är kaos och människor beter sig mer eller mindre som djur, men ändå. Hans handlingar på slutet gör honom till nästan likadan som dem.

Spelet är inget annat än 10/10. Allt från början till slut. Smygandet är välgjort, även om fiendernas AI är lite småkorkad ibland. De ser exempelvis tydligt Ellie ibland men reagerar inte alls. Jag tycker verkligen om hur brutalt spelet är. Det är så sinnessjukt våldsamt på ett otroligt välgjort och bra sätt. Det är inte våldsamt bara för att. Det våldsamma är rättfärdigat i det här fallet.

Jag hittar inte mycket negativt med spelet. Det känns nästan dumt att skriva allt bra med spelet då det nästan är en självklarhet. Miljön, grafiken, karaktärerna, handlingen, manuset. Allting. Det är så galet välgjort.

Jag skulle utan tvekan vilja kalla detta en evolution inom tv-spel. Mycket tack vare manuset, grafiken och handlingen.

Jag skulle även vilja tillägga att det var ett tag sedan jag fällde så många tårar under ett spel. Det fångade mig totalt.

Tillagt 2013-08-11 22:35:
Någon som köpt Joel eller Ellie-edition? Funderar starkt på att köpa någon av dessa men finns dessvärre enbart på Gameshop för nästan 2 000. Finns det någon skillnad mellan dessa två? Tänkte med tanke på att Ellie-edition är dyrare där.
The fuzz is here!
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar gameplayer:
Nja, jag hade tyckt om slutet ifall han inte hade mördat Marlene så som han gjorde samt sagt sanningen till Ellie. Vem är han som på egen hand ska avgöra mänsklighetens öde. Visst, det finns inget officiellt styre på jorden samt att allt är kaos och människor beter sig mer eller mindre som djur, men ändå. Hans handlingar på slutet gör honom till nästan likadan som dem.


Ja fast det är det jag gillar så mycket med slutet, att det inte är helt rätt att han gör som han gör. Det första jag tänkte när jag hade spelat klart var att jag hade velat att det slutade när de satt i bilen tillsammans, och att de bara hade kunnat köra hemåt. Det blir så extremt tydligt varför Joel gör som han gör när han börjar prata om sin dotter och om hur de brukade vara ute tillsammans osv. Så ja du har helt rätt i det du säger. Joel var självisk och Marlene hade egentligen rätt. Men det är det som gör slutet så fantastiskt bra tycker jag.

Att jag rättfärdigar det för mig själv är ju bara för att jag vet att det egentligen inte är det "goda" slutet på historien, men jag ville så gärna att de skulle få fortsätta vara tillsammans. Min kollega hade en teori om att Ellie förstår att Joel ljuger i slutet när hon frågar honom, men att hon accepterar att han gör det. Jag ser det inte riktigt så men man kan ju tolka slutet på många olika sätt.

Citerar gameplayer:
Jag skulle utan tvekan vilja kalla detta en evolution inom tv-spel. Mycket tack vare manuset, grafiken och handlingen.


Ohja! Berättandetekniken i spelet är helt fantastisk tycker jag. Speciellt vinter-delen.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Ja fast det är det jag gillar så mycket med slutet, att det inte är helt rätt att han gör som han gör. Det första jag tänkte när jag hade spelat klart var att jag hade velat att det slutade när de satt i bilen tillsammans, och att de bara hade kunnat köra hemåt. Så ja du har helt rätt i det du säger. Joel var självisk och Marlene hade egentligen rätt. Men det är det som gör slutet så fantastiskt bra tycker jag.


Ja, och jag håller egentligen med dig. Även fast jag inte tyckte om alla delar med slutet så fanns det ändå en hel del jag uppskattade. Nu när jag tänker efter så tyckte jag ändå om det en hel del, speciellt då det inte var klyschigt. Vilket är det viktigaste egentligen.

Citerar kraz:
Det blir så extremt tydligt varför Joel gör som han gör när han börjar prata om sin dotter och om hur de brukade vara ute tillsammans osv.


Ja, det var väldigt påtagligt på slutet. Man såg det kommandes mot slutet och det var som tydligast när han började tala om dottern.

Citerar kraz:
Att jag rättfärdigar det för mig själv är ju bara för att jag vet att det egentligen inte är det "goda" slutet på historien, men jag ville så gärna att de skulle få fortsätta vara tillsammans.


Jag håller med dig om allt, egentligen.

Citerar kraz:
Min kollega hade en teori om att Ellie förstår att Joel ljuger i slutet när hon frågar honom, men att hon accepterar att han gör det. Jag ser det inte riktigt så men man kan ju tolka slutet på många olika sätt.


Jag tänkte faktiskt inte på det men det låter ganska logiskt när man tänker efter.
The fuzz is here!
  • 0
Citerar gameplayer:
Joel framstår som "ganska" självisk, cynisk och känslokall i början. Ju längre spelet går blir han allt mänskligare och man tycker om honom mer och mer. Man ser tydligt hur hans känslor för Ellie blir allt starkare. Ju mer spelet går desto mer framstår han även som en ärlig och rättvis person. Ingen som skulle hugga någon i ryggen eller ljuga. Det som dock sker är att allt det försvinner på slutet. Han mördar Marlene, på ett väldigt fult sätt, trots att hon faktiskt hade en poäng. Han ljuger därefter även för Ellie.

Nja, jag hade tyckt om slutet ifall han inte hade mördat Marlene så som han gjorde samt sagt sanningen till Ellie. Vem är han som på egen hand ska avgöra mänsklighetens öde. Visst, det finns inget officiellt styre på jorden samt att allt är kaos och människor beter sig mer eller mindre som djur, men ändå. Hans handlingar på slutet gör honom till nästan likadan som dem.

Precis som de sagt ovan samt att:

Joel klandrar nog sig själv för Sarahs död. Han var passiv och soldaten dödade hans dotter. Han tänker inte ta någon liknande risk. Lite "the survival of the fittest" och allt det där. Helt rätt beslut för karaktären och man förstår varför han gör det.
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0
Ett jättebra spel helt klart. Men precis som med Bioshock Infinite, LÅNGT IFRÅN det mästerverk som folk kallar det. En med films mått mätt medelmåttig till bra historia med mycket potential som stundtals slarvas bort med onödiga eldstrider. De vågade inte gå hela vägen och därmed går inte betyget hela vägen.

När Joel kallblodigt mördade och när jag i slutet TVINGADES mörda vetenskapsmännen mådde jag smått illa. Under vinteruppdraget så hoppades jag att han var död men nej, den själviska fan fortsätter kämpa vidare. När man känner så för en huvudperson så är det något som inte står rätt till i min hjärna.
  • 0
Favoritscener från spelet.

När Joel torterade de två snubbarna för att få veta var Ellie hölls fången.

När Ellie köttade sönder David.

Och slutet då Joel dödade Marlene.

Älskar de brutala scenerna. Allt för många spel, filmer och serier som inte vågar visa ordentligt med våld utan görs mer barnvänliga.
Protect ya neck
  • 0
Citerar Gangsta_D:
Favoritscener från spelet.

När Joel torterade de två snubbarna för att få veta var Ellie hölls fången.

När Ellie köttade sönder David.

Och slutet då Joel dödade Marlene.

Älskar de brutala scenerna. Allt för många spel, filmer och serier som inte vågar visa ordentligt med våld utan görs mer barnvänliga.


Två scener har verkligen etsat sig fast i minnet, självklart när Ellie och Joel sista konversation men scenen där Ellie och David sitter runt lägerelden var ruggigt briljant.
  • 0
Giraffer, anyone? Blev tårögd och mådde så jävla dåligt när jag tänkte tillbaka på allt som de har vart igenom. Jag har nog aldrig riktigt velat att ett spel ska sluta bara för att jag är så rädd för karaktärernas välbefinnande.
"Look kid: We don't get to choose how we start in this life. Real greatness... is what you do with the hand you're dealt."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!