Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Kroppsidealet för kvinnor i spel


Förstår inte heller varför det är ett problem att en tjej är lättklädd och attraktiv, så länge hon även är välskriven och har en stark personlighet. Visst kan jag förstå kritiken om hon bara är typ en "damsel in distress" och enbart spottar ut sig kliché-aktiga fraser utan att ha någon vidare vettig personlighet. Men är det verkligen ett sådant störande moment om hon är designad på ett attraktivt sätt men är välskriven/välgjord i alla andra aspekter?
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
  • 0
Citerar Avoca:
Förstår inte heller varför det är ett problem att en tjej är lättklädd och attraktiv, så länge hon även är välskriven och har en stark personlighet. Visst kan jag förstå kritiken om hon bara är typ en "damsel in distress" och enbart spottar ut sig kliché-aktiga fraser utan att ha någon vidare vettig personlighet. Men är det verkligen ett sådant störande moment om hon är designad på ett attraktivt sätt men är välskriven/välgjord i alla andra aspekter?


Feministiska män får inte erkänna att de gillar att titta på sexiga kvinnokroppar, då kan de stämplas som sexistiska, mansgrisar, omogna eller helt enkelt bara dåliga människor.

Alla karaktärer måste vara självständiga, superstarka, de får inte le för ofta, får ABSOLUT inte på några som helst villkor vara beroende av en man, de får inte klä sig som många riktiga tjejer gör på sommarkvällar och helst får de inte ha för stora bröst heller.

  • 0
Nej, vi manliga feminister är i hemlighet värst av alla. Fruktansvärda chauvinistgrisar hela bunten.
"Sa ni Blue Bird kapten? Briggen Blue Bird av Hull? - Gud i himlen var är då min son? - Var är pojken kapten för vår frälsares skull? Det blev dödstyst bland männen i vrån..."
  • 0
Citerar Kalopsis:
Feministiska män får inte erkänna att de gillar att titta på sexiga kvinnokroppar, då kan de stämplas som sexistiska, mansgrisar, omogna eller helt enkelt bara dåliga människor.

Alla karaktärer måste vara självständiga, superstarka, de får inte le för ofta, får ABSOLUT inte på några som helst villkor vara beroende av en man, de får inte klä sig som många riktiga tjejer gör på sommarkvällar och helst får de inte ha för stora bröst heller.


Även om jag anar lite sarkasm så tycker jag det stämmer till viss del, vilket är tråkigt. Säger absolut inte att alla tjejer har detta synsätt, men nog många för att jag ska tycka det är överdrivet.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
  • 0
Om vi går tillbaka on topic då: vad är det rådande idealet för kvinnokropen idag vad gäller spelbrudar?

kan vi komma överens om att det är:

- stora bröst
- mjuk, dallrig rumpa
- getingmidja

?

Oavsett om man tycker att ideal är fel eller ej så har det alltid funnits och kommer alltid att finnas.
  • 0
Citerar Kalopsis:
Citerar Patrikseve roblemet är också att det skickar dåliga signaler till kvinnor. Du måste vara vacker, se ut såhär för att vara lycklig/lyckad osv... vilket inte är sant. Jag är supertrött på fixeringen kring kvinnors utseende, tuttar, stjärt och alltid utsatthet/ska vara bra eller driven av en man osv. Det är mest tragiskt att spel inte utvecklats så mycket på den här fronten sen 90-talet. Jag hoppas mycket pga att det gjorts ett par stora steg inom berättande och dess kvalite att det öppnar upp för spel med mycket mindre klyshiga, stereotypiska ibland förolämpande karaktärer i spel som vill bli tagna på allvar. Den typiska macho/porr vibben kommer nog alltid finnas kvar så länge det säljer. Men jag hoppas att den mer intressanta, mognare och mer kvalitativa upplevelserna framöver vad gäller berättande även kommer hålla mycket högre standard på karaktärer och dess utveckling i spelet samt hur de framställs.

Kan du förklara hur/varför:

1) Riktiga kvinnor måste ta åt sig av hur spelbrudar ser ut?

2) Måste alla spel bli tagna på allvar med överdramatiserade scenarier och världskrig?

3) Är berättandet viktigare n hur roligt spelet är att spela?

4) På vilket sätt är det mognare med mindre sexiga tjejer?


1. Kivnnor måste inte lika lite som män inte måste ta åt sig av stereotypen som framställs där. Dock kan den göras bättre och så änge folk köper så stannar den så var inte orolig om din dagliga dos porr.

2. Absolut inte.

3. Båda är viktiga, men det beror på spelet. Dragon Age har tex bättre berättande/karaktär/story än är roligt att spela/springa runt och slåss mm i den månen. Samma kan sägas om Mass effect. Startegi spel å andra sidan står enbart med in spelmekanik och är roliga att spela. Ett annat exempel är de eminenta telltale spelen som förlitar sig på ganska tråkig i botten spelmekanik men fantastiskt berättande så båda är viktiga på olika sätt beroende på vad.

4. Det har jag aldrig sagt. Då når vi frågan vad är sexigt? Dettta skiljer sig från man till man. Min poäng var att sluta översexualisera alla kvinnor i nästan alla spel. Ihuvudaget att vi diskuterar hur sexiga karaktärer har är egentligen onödigt för en grym berättelse. Fokuset ligger på helt fel saker i spel. För det första tar det från spelet om det försöker bli tagen på allvar. Spelet framstår som tramsigt, omoget och ja visar på mentaliteten hos de som skriver karaktärerna/designar dem. Fokuset ligger enbart på sex och yta. Jag tycker förövrigt att silikonbröst och enorma omänskliga kroppsformer varken är sexigt, sätter bra normer eller på något vis är förankrade i verkligheten. Sedan tillför inte detta något till spelet vilket är det viktigaste för mig. Varför ska tjejer inte ha full rustning likt männen... varför ska trosorna blottas, eller bhn sticka ut vad tillför detta egentligen, ingenting det tar också från att få karaktärerna trovärdiga. Tjejer kan vara sexiga på olika vis inte enbart genom yttre egenskaper och än på olika sätt genom yttre egenskaper. Jag tycker att ju mer plastikoperarde och omänskligt proportionsvisa former kvinnor har i spel desto mindre sexigt och mer smaklöst blir det i min ringa mening. Sen kanske jag har en mognare inställning till porträttering utav kvinnor än vad du och de som hånar har. Jag får den bilden av svaren. Det känns lite 15 år vill ha tuttar attityd. Jag har inga problem med att se vackra kvinnor i spel... utan att de framställs otroligt smaklöst och mer som sexobjekt än något annat. Sedan behöver inte alla spel ha vackra karaktärer med fokus på rumpor osv det är bara omoget och passar inte alla spel. Att de sedan finns spel som faktiskt fokuserar på kroppar, sex och att ha supermodeller so be it. Sex säljer. Men jag vill ha bort den patetiska syn spelvärlden har på kvinnor i spel överlag. Så kan de som vill ha silikonbröst mm köpa spel som är riktade åt dem, och vi andra få alternativ med mycket bättre syn på kvinnor/män samt bättre skrivna karaktärer dvs mer mogna spel.

Det viktigaste är dock att lyfta bort fokuset från sexet i alla spel... Det ironiska är att alla här skulle bli galna om man gör detta med män, vi ser inte alfa penisar som sträcker sig mil i spel gör vi? Vi ser inte stora manliga stjärtar helnakna som smeker sig själva? Män sexualiseras inte på samma sätt. Vilket gör detta till en ganska tråkig diskussion för jag tycker att det är otroligt viktigt att spel börjar växa upp. Jag kan liksom inte ta ett spel som berättar en vuxen mogen berättelse på allvar om kvinnorna springer runt med basketbollstuttar i bikini med vapen... Det skapar en sådan olidligt pinsam kontrast och framhäver hur omogen den här branshen är än idag. Problemet jag har är seriösa spel som annammar denna design filosofi och karaktärsutvecklingsfilosofi. Som framställer kvinnor som sexobjekt enbart för männens lystring och behag. Vilket rent utsagt är bedrövligt och kan sabotera de mer seriösa berättelserna.

Släpp in fler kvinnor i karaktärskapandet. Skapa framförallt mer mognare portätteringar av kvinnor. Sen kan kvinnor vara otroligt fina utan en sexualisering dvs stora tuttar och bröst och svaga. Vi måste inte ha en översexualisering av karaktärer i varje spel, om sex inte tillför kan man låta bli, vilket tyvärr det inte gör i många spel pga hur kvinnor framställs eller deras roll. I många spel har vi en syn på kvinnor som är så låg att jag blir äcklad. Detta måste förändras med bättre skrivna karaktärer, mindre fokus på könsdelar och framförallt knyta an med grymma berättelser för ett mer moget och seriöst medium.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Haha, herregud! Kunde du inte skriva en mer politiskt korrekt text om du bara försökte?

Det är uppenbart att du värderar handlingen och dialogerna högre än allt annat i spel. Fine. Alla spelar av olika anledningar. Men alla spelar inte för handlingen.

Du framställer sex som något omoget, som någon bara tonåringar gör. Vad är det för fel på sex, och exakt varför har du sådana enorma problem att titta på en sexig rumpa i ett spel utan att vrida på dig och totalt tappa inlevelsen i spelet?

Sedan drar du upp plastikopererade former, alltså onaturliga former. Har någon av de fyra tjejerna i OP onaturliga former, och i så fall hur? Eller har de bara grymt sexiga kroppar - något du verkar störa dig på något fruktansvärt.

Vad är en "mognare" porträttering av kvinnor enligt dig? Mindre sexiga? Är det moget att inte uppskatta sex appeal? Jag förstår faktiskt inte vad ditt problem är. Du använder hela tiden allvar/mogenhet/jag är seriös/respektera mig som motsats till sexiga kläder och kroppar. Jag ser inte den kopplingen.

"Släpp in fler kvinnor". Det finns ju inte fler kvinnor att släppa in för de är inte lika intresserade som män av att göra spel. Och jag är fortfarande övertygad om att majoriteten män gillar att se sexiga kvinnokroppar i spel.

Jag slutar inte leva mig in i spelvärldarna bara för att jag ser en dallrande kvinnostjärt:

http://fc01.deviantart.net/fs71/f/2014/002/2/0/p_n_03___vanessa_
s_running_animation_by_sirmix-d70iqkr.gif


Kan du berätta för mig på vilket sätt hennes framställning är omogen och på vilket sätt hennes animation gör att du vrider dig i spelsoffan av obehag?

Efter att ha läst allt du skriver tycker jag du överdriver något enormt. Men det är bara jag.
  • 0
Det handlar inte om obehag det handlar om hur mognare berättelser saboteras av ett onödigt fokus av en sexualisering/sterotyp som inte tilltalar eller tillför. Jag skrev att om sex tillför handlingen är det helt ok, jag har inga problem med sex i spel sålänge det tillför till berättelsen. Nej du min vän jag spelar spel för alla aspekter, både handling och för att det är roliga att spela, helst när båda fungerar i harmoni, några av mina favoritspel är militärsimulatorer, 4x och grandstrategy och ja lite allt möjligt. Jag spelar alla genreer mer eller mindre.

Varför ska stjärten dallra? Varför dallrar inte mannen stjärt isåfall? Därför att det fyller inget syfte än att anspegla på kvinnan som ett sexobjekt. Hon är inte där för att bidra till berättelsen egentligen utan bara för att göra folk kåta. Det behövs inte och bara saboterar en seriös berättelse genom att framstå som mindre mogen. Det jag efterfrågar är att sånt här trams ska bort från spel som försöker skriva berättelser och eller bli tagna på allvar både genom handling och att spela.

Ett exempel är kvinnor i medeltidsspel. Eller varför inte fantasy där kvinnan aldrig har full rustning. Stora tuttar, överdrivna kroppsformer mm och inget skydd wtf. Om spelet är byggt kring ideen att inte tas på allvar och vara lite laid back ser jag inga problem med detta, även om jag själv finner det något motbjudande och irriterande. Ett annat exempel är warface kvinnliga soldater i bikinis? Liksom what, pga att en del män ville ha det. Det fyller ingen annan funktion än att nedvärdera kvinnor som enbart objekt som är där för mannens njutning. Det är inte en accepabel syn på kvinnor i min ringa mening!

Frågan jag ställer mig själv är ändå, varför ska vi envisas med att göra denna kontrast mellan män och kvinnor, framställa dem som objekt? När vi faktiskt kan designa grymma kvinnliga karaktärer som inte är sterotypsika, känns intressanta och inte har den där sexvinkeln hela tiden. Lite mer mångfald bland kvinnliga karaktärer i spel. Våga designa mer intressanta karaktärer och framförallt olika. Om berättelsen är allvarlig våga designa en kvinna som faktisker ser trovärdig ut. Det är ett annat problem porträtteringen idag är inte trovärdig i krigssituationer tex trots att man satsar på att männen ska vara trovärdiga i sånna situationer. Oavsett om hon har kort, långt hår, stor liten näsa osv. måste det in variation och lite mindre av sexanspeglingar både på design men också i manus för karaktärer mm. Just nu har vi en standard i spel stor rumpa, stora bröst, blotta nästan allt och det är omoget. Det tillför inget, visar på en skev kvinnosyn och jag gillar det inte det minsta eftersom det inte tillför något i de flesta spel, saknar trovärdighet, raserar all seriositet om spelet vill vara seriöst. Spel görs tilltrots alla år som passerat fortfarande för en manlig stereotyp som inte och aldrig var universal.

Får jag rekomendera lite Jim Sterling, har en del viktiga poänger:
http://www.youtube.com/watch?v=hR9UMgOFeLw

http://www.youtube.com/watch?v=7wnTunPrQJo
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Kan du ge ett exempel på vad du klassar som en mogen berättelse? Tror nämligen att vi två definierar ordet "mogen" på helt olika sätt.

Varför ska en sådan rumpa INTE dallra? Kollade du ens på animationen? Har man en så präktig bakdel som henne är det klart att det dallrar. Män brukar ha fastare rumpor som dallrar mindre eller ingenting.

Vad är det för fel på att göra folk kåta? Är det omoget? Är det pinsamt? Och i så fall varför och hur?

På vilket sätt nedvärderar man kvinnor genom att ge dem gudomligt vackra kroppar? Får inte kvinnor visa rumpan i spel?

Jag tror helt enkelt våra grundläggande syner skiljer sig så mycket att det kanske inte är lönt att diskutera mycket mer? Det du ser som omoget och fånigt och förnedrande ser jag som något som tillför underhållningsvärdet i spelet. Jag älskar sex appeal, och jag ser inte det som en motsättning för berättarkonst eller trovärdiga karaktärer. Jag ser det bara som en härlig bonus!
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kalopsis:
På vilket sätt menar du att man förminskar kvinnor när man låter det yttre vara deras främsta egenskap (samtidigt som de kanske har en rolig personlighet).


Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska svara på det här på ett bra sätt. Kvinnan blir ju på något sätt ett objekt, något som finns där för männens njutning. Och varför är det ett problem? Ptja, kanske för att jag är kvinna och för att jag själv inte vill vara ett passivt sexobjekt vars huvudsakliga syfte är att vara attraktiv. Once again, det är inget negativt med att vara attraktiv, men när det är huvudsyftet med en karaktär så tycker jag att det blir fel. Det speglar en bild av kvinnor som jag inte trivs med. Sen är det ju väldigt svårt att säga vad som är objektifiering och inte. Att säga att en kvinna är ett objekt så fort hon är attraktiv är såklart också fel. Man kan såklart göra en karaktär som är både välskriven och attraktiv... det är en svår fråga det här.

Svårt att sätta ord på också. Jag känner mig helt enkelt illa till mods när jag spelar ett fantasy-spel t.ex och det är en kvinnlig karaktär som inte får någon rustning what so ever. Vad vill personen som designat karaktären säga? Är det viktigare att vara snygg och sexig än att skydda sig från att dö på ett slagfält? Bakom varje stereotypisk och dålig karaktär finns det ju någon som medvetet har gjort det på det sättet. Varför har personen gjort så? Jag vet inte hur jag ska förklara mina känslor om det på ett bättre sätt. Jag hoppas du förstår vad jag menar i alla fall.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska svara på det här på ett bra sätt. Kvinnan blir ju på något sätt ett objekt, något som finns där för männens njutning. Och varför är det ett problem? Ptja, kanske för att jag är kvinna och för att jag själv inte vill vara ett passivt sexobjekt vars huvudsakliga syfte är att vara attraktiv. Once again, det är inget negativt med att vara attraktiv, men när det är huvudsyftet med en karaktär så tycker jag att det blir fel. Det speglar en bild av kvinnor som jag inte trivs med. Sen är det ju väldigt svårt att säga vad som är objektifiering och inte. Att säga att en kvinna är ett objekt så fort hon är attraktiv är såklart också fel. Man kan såklart göra en karaktär som är både välskriven och attraktiv... det är en svår fråga det här.

Svårt att sätta ord på också. Jag känner mig helt enkelt illa till mods när jag spelar ett fantasy-spel t.ex och det är en kvinnlig karaktär som inte får någon rustning what so ever. Vad vill personen som designat karaktären säga? Är det viktigare att vara snygg och sexig än att skydda sig från att dö på ett slagfält? Bakom varje stereotypisk och dålig karaktär finns det ju någon som medvetet har gjort det på det sättet. Varför har personen gjort så? Jag vet inte hur jag ska förklara mina känslor om det på ett bättre sätt. Jag hoppas du förstår vad jag menar i alla fall.


Är det något fel med att påhittade tjejer i spel finns där för männens njutning? Just nu ser jag till exempel en reklambakgrund för GTA V här på GR, men en bikinibrud som gör V-tecknet. Varför tror du man valt att visa en sexig tjej i reklamen? Sex säljer. Det är inte så att GTA V är beroende av henne för att sälja, men man ser en snygg tjej och då kanske man förknippar spelet med något positivt eller minns det längre än fem minuter.

En del här kanske skulle lära sig lite om marknadsföring och hur vi blir påverkade undermedvetet när vi ser saker vi gillar. Folk här verkar endast prata om ideal, och med ett fåtal undantag (jag plus någon till) är samtliga inne på feministspåret och verkar bara repetera det någon en gång sagt till dem: "där här är rätt syn, tyck så här nu så blir du socialt accepterad". Jag menar, jag känner igen alla klyschor och har hört dem hundra gånger tidigare.

Att du inte gillar den bilden själv kan jag förstå alla dagar i veckan. Själv tycker jag att så länge vi pratar påhittade karaktärer spelar det inte någon roll hur hon framställs, eftersom hon är ett resultat av fantasier.

Jag tror en del av förklaringen till skillnaderna i våra syner är att vi ser på spel helt olika i grunden. Du verkar hela tiden se ur ett realistiskt perspektiv (hur kan den här minimala rustningen skydda min hjältinna på stridsfältet?), medan jag ser spel som underhållningsprodukter. Det tror jag är en fundamental skillnad mellan oss, och leder fram till att vi ser så olika på detta.

Jag är mer så att jag accepterar det spelet slänger mot mig utan att börja fundera på "hur verklighetstroget är det där?". Det finns så många andra overkliga saker i ALLA spel, så varför ska jag haka upp mig på just utstyrsel, att den är overklig?

Typ som folk som blev helt tokiga för att Samus sprang omkring i platåskor i Metroid: Other M. "Hur kan man springa i sådana skor?!" Nä, men hur realistiskt är det att kunna rulla ihop sig till en boll, ha en armkanon eller kunna hoppa tre gånger så högt som en vanlig människa? Hur realistiska är rymdpirater och små gröna slemklumpar som suger livskraften ur dig? Alltså, spel är för mig förpassade till en annan värld där helt andra villkor gäller och där man kan göra saker och se ut på sätt som är helt omöjliga i verkligheten.

För det är ju så att även spel som vi kallar realistiska inte är särskilt realistiska om man börjar detaljstudera saker och ting.

EDIT:

Kom att tänka på en rolig sak förresten. I ett gammalt nummer av Missil (tidningen som bland annat Petter låg bakom innan GR kom till världen) så skrev man ett helt uppslag om hur snygg och vacker Sophitia i Soulcalibur till Dreamcast var. En sådan artikel skulle vara helt otänkbar i dagens speljournalist-Sverige.

Nu säger väl de flesta då: "jamen vad bra att man mognat sedan dess". Jag tror inte det handlar om "mognad", utan om en normförändring där det idag är fult att diskutera kvinnokroppar för då får du genast en social stämpel på dig att du är sexistisk eller något annat överanvänt ord.

Så fort du kommer in i speljournalistetablissemanget i Sverige idag finns det ett enormt tryck på dig att du inte får uttrycka dig på vissa sätt. Det finns en norm att följa, framför allt vad gäller sex och tjejer i spelen.

Man kan också kolla tillbaka på lite äldre nummer av Super Play eller gamla Super Power. Där fanns det gott om vuxna människor som utförligt skrev hur sexiga eller snygga tjejerna i spelen var.

Så nej, någon "mognad" (ett ord som för övrigt används för att få de som gillar att diskutera tjejer att framstå som nördiga tonårspojkar=mindre värda=ingen respekt) handlar det knappast om, utan snarare en ny norm där du som kille inte får kommentera om en rumpa i ett spel, eller hur mycket ett par bröst guppar. Det är helt tabu idag. Inte för att folk inte vill prata om det, utan för att man inte får göra det.

Jag menar, på 5-10 år hade ju spelen förändrats drastiskt om det verkligen var så att INGEN uppskattade sexiga och lättklädda tjejer. Men spelens innehåll rimmar väldigt illa med normen på dagens spelsajter. Det är som att en åsiktselit på spelsajterna fått för sig att den representerar alla gamers, medan spelen själva fortsätter leverera sexiga brudar. Det finns liksom ett stort glapp där.

Jag säger inte att ALLA ska börja prata om det, men det blir ytterst misstänkt när INGEN vill göra det. Verkligen INGEN. Inte en enda. Är verkligen alla exakt likadana, eller är man bara formad efter den nya feministnormen?
  • 0
Osunda kroppsideal är ett av våra stora samhällsproblem, och det slår tyvärr allra hårdast mot unga tjejer. De förhärskna ideal som råder, verkar det som, i spelindustrin är direkt hälsovådliga - de som efterlever dem upplever fysiska åkommor och psykologisk misär, och för dem som inte försöker att efterleva dessa ideal är ofta de psykologiska besvären lika eller än mer framträdande, för det är väldigt få unga människor som är tillräckligt starka för att helt stå över så allenarådande ideal.

Vi har alla ett ansvar för att bryta ned dessa sjuka (kvinnokropps)ideal.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kalopsis:
Jag tror en del av förklaringen till skillnaderna i våra syner är att vi ser på spel helt olika i grunden. Du verkar hela tiden se ur ett realistiskt perspektiv (hur kan den här minimala rustningen skydda min hjältinna på stridsfältet?), medan jag ser spel som underhållningsprodukter. Det tror jag är en fundamental skillnad mellan oss, och leder fram till att vi ser så olika på detta.


Nej du är faktiskt helt ute och cyklar. Jag kommer ta tid och svara på hela ditt inlägg lite senare, men jag ville bara inflika att jag tycker att du är helt fel ute. Jag tyckte inte att allting måste vara realistiskt. Men jag ser objektifierade kvinnokaraktärer (kan vi kalla dem så?) som en DEL av ett STÖRRE problem, ett problem som påverkar mig i allra högsta grad.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Oh, avstängd medlem. Nevermind then ;)
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Men jag ser objektifierade kvinnokaraktärer (kan vi kalla dem så?) som en DEL av ett STÖRRE problem, ett problem som påverkar mig i allra högsta grad.


Alltså, förlåt om jag verkar helt snurrig, men jag förstår inte alls det här med objektifiering. Är inte spelkaraktärer förutom kanske den eller de som spelaren i tillfället kontrollerar nästan alltid objektifierad, platta prydnadssaker liksom. Eller vad menas ens med objektifiering i sammanhanget? Skillnaden måste väl ligga i hur man objektifierar snarare än att man objektifierar män och kvinnor olika mycket. D.v.s. att objektifieringen av kvinnor anspelar på sex medan objektifieringen av män anspelar på andra saker.

Hänger med så länge man talar om att spel görs otillgängliga för många kvinnor p.g.a. hur kvinnor framställs (och mycket mer så klart) men så fort man börjar bryta ner detta i enskilda beståndsdelar som "objektifiering" så tycker jag att det blir väldigt svårt att förstå, dels vad som menas med det och dels vad med det som är relevant när man kommer till genusproblematiken i spel.
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Osunda kroppsideal är ett av våra stora samhällsproblem, och det slår tyvärr allra hårdast mot unga tjejer. De förhärskna ideal som råder, verkar det som, i spelindustrin är direkt hälsovådliga - de som efterlever dem upplever fysiska åkommor och psykologisk misär, och för dem som inte försöker att efterleva dessa ideal är ofta de psykologiska besvären lika eller än mer framträdande, för det är väldigt få unga människor som är tillräckligt starka för att helt stå över så allenarådande ideal.

Vi har alla ett ansvar för att bryta ned dessa sjuka (kvinnokropps)ideal.


Håller helt med, att kvinnor porträtteras som de gör i många spel är helt onödigt, oftast tillför de ingenting alls.
"Lyssna inte på vad jag säger utan vad jag menar istället"
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Lurkman:
Alltså, förlåt om jag verkar helt snurrig, men jag förstår inte alls det här med objektifiering. Är inte spelkaraktärer förutom kanske den eller de som spelaren i tillfället kontrollerar nästan alltid objektifierad, platta prydnadssaker liksom. Eller vad menas ens med objektifiering i sammanhanget? Skillnaden måste väl ligga i hur man objektifierar snarare än att man objektifierar män och kvinnor olika mycket. D.v.s. att objektifieringen av kvinnor anspelar på sex medan objektifieringen av män anspelar på andra saker.


Jo iof, du har faktiskt helt rätt. Känns som att jag famlade lite efter ett bra ord att använda för att förklara mig men this makes sense.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Hon den där bruden FeministFrequency som snackar jämt om kvinnosynen på spel får så himla onödigt mycket skit. Allt hon säger ju är ju sant. Kvinnor måste nästan alltid se ut som "kvinnor" i spel och ibland känns otroligt forcerande. Blir lite smått äcklad av hur man kunde förvandla den riktiga stjärnan i Starfox till en hjälplös och lättklädd tjej som hjälten måste rädda.
http://www.youtube.com/watch?v=eYqYLfm1rWA

Nog för att hon har snott sina gameplay-footage från andra spelare på Youtube, men nån måtta får det väl vara med allt hat.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar Kalopsis:
Med det sagt, vad är det för kroppsideal som gäller för kvinnorna i våra spel här i Sverige?


Här i Sverige utformas nog kvinnliga spelkaraktärer mycket utefter den ängslighet som råder kring feministiska ideal, som ju är ganska så unika, eller kanske snarare hårdföra, för just Sverige. Vi har en påtagligt spänd och ängslig relation till fiktiva verk och humor i Sverige. Man får inte riktigt stöta sig med någon, speciellt inte en i Sverige så ömkad grupp som kvinnor.

Ofta blir det bisarra proportioner och sammanhang, då vi ofta inte bryr oss om strukturer som verkligen förtrycker kvinnor, samtidigt som vi blir oroliga och gråtmilda om en reklambyrå råkar visar upp ett fruntimmer som mumsar på en tjock, härlig grillkorv.

Om man strikt skall beskriva kroppsidealet, så är nog stora bröst uteslutet. Men detsamma gäller nog påtaglig fetma, eller något annat som kan uppfattas som en karikatyr av kvinnor. Domare är ivriga kaffe latte-twittrare bosatta kring nytorget på södermalm, Stockholms innerstad.

Om vi nu tar ett litet avtramp från trådens aktuella ämne om kroppsidealet, och istället snabbt gör en avstickare rörande kvinnosynen generellt, så är jag allt annat än en konservativ kvinnohatare. Tvärtom, jag har inget intresse i att utöva makt mot någon ute i verkligheten. Men det känns som att vi ändå måste få slappna av och skratta när vi spelar eller ser en film. Det blir svårt att dra på mungiporna åt en kvinna som framställs på absolut jämställdaste, icke-kränkande sättet som går. Istället kan det vara skojigt att se det klassiskt hysteriska fruntimret, som enkom kan lugnas genom att den kostymklädda mannen håller fast och ruskar om hen.

Citerar Kalopsis:
Alla karaktärer måste vara självständiga, superstarka, de får inte le för ofta, får ABSOLUT inte på några som helst villkor vara beroende av en man, de får inte klä sig som många riktiga tjejer gör på sommarkvällar och helst får de inte ha för stora bröst heller.


Det du beskriver låter ju nästan som en sån däringa butch-flata, som ju låter sig smörja kråset med en kvarting surlimpasilad t-doja, då fulölen tagit slut för kvällen. Är det den svenska ideala kvinnan? Härligt!^^
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Osunda kroppsideal är ett av våra stora samhällsproblem, och det slår tyvärr allra hårdast mot unga tjejer. De förhärskna ideal som råder, verkar det som, i spelindustrin är direkt hälsovådliga - de som efterlever dem upplever fysiska åkommor och psykologisk misär, och för dem som inte försöker att efterleva dessa ideal är ofta de psykologiska besvären lika eller än mer framträdande, för det är väldigt få unga människor som är tillräckligt starka för att helt stå över så allenarådande ideal.

Vi har alla ett ansvar för att bryta ned dessa sjuka (kvinnokropps)ideal.

^ This.

Det gör ju spelen billigare, dessutom. Om tv- och datorspel på allvar vill konkurrera med andra typer av konstformer behöver ju mediet vara med om en mognadsprocess. Den potential som finns i spelvärlden är ju oändlig, och man har redan sett hur den kan utgöra en plattform för fullständiga konstverk som exempelvis Journey, Heavy Rain, Deus Ex och Dear Esther.

Jag blir trött på att spel ofta är så infantila. Det är inte konstigt att spelmediet upplevs som ett medium för barn. Men det är synd.
  • 0
Citerar Scalpz:
Jag blir trött på att spel ofta är så infantila. Det är inte konstigt att spelmediet upplevs som ett medium för barn. Men det är synd.


Japp, och det är förstås även infantilt i många andra avseenden, men just i detta blir det så förskräckligt tydligt. Och det verkar ju ske helt utan genans, vilket är bedrövligt. Tyvärr känns det väl som att mognadsprocessen i princip går åt fel håll, eller, i bästa fall, står och stampar på samma plätt som man gjort i säkert tio års tid.

Passar väl på att droppa min blogg när jag ändå är här, den berör väl ämnet lite grand.
http://www.gamereactor.se/blog/Oxenstierna/674154/
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Scalpz:
Jag blir trött på att spel ofta är så infantila. Det är inte konstigt att spelmediet upplevs som ett medium för barn. Men det är synd.


Spot on. Det roligaste är att se utanför TV-spelsvärlden, och jämföra diskussionsnivån om saker som detta inom film, musik, konst, litteratur och mode, där en mer insiktsfull feministisk analys är vedertagen.

Men sen domineras ju inte den offentliga debatten inom dessa kulturformer heller av tonårspojkar med förkärlek till tävlingsanda och hedonism.

Kan väl säga något så enkelt som såhär - förutsatt att man ens tänker tanken på att försvara TV-spel som något mer än en primitiv krigslek, kan man inte samtidigt acceptera den utpräglade objektifieringen av kvinnor. Samtidigt tror jag inte att särskilt många män som accepterar hur kvinnor framställs i spel är intresserad av att erkänna TV-spel som annat än underhållning.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar Stilla natt Blodiga natt:
Istället kan det vara skojigt att se det klassiskt hysteriska fruntimret, som enkom kan lugnas genom att den kostymklädda mannen håller fast och ruskar om hen


Är det verkligen så roligt och härligt?
  • 0
Jag vill helt spontant utropa att det är lite småhärligt att tv-spel är en jävla oas för allt det vedervärdiga och frånstötande som inte alls skulle accepteras på ett liknande vis i andra sfärer. Detta är dock inget annat än ett uttryck för min helt orimliga kärlek inför mångfald. Finns förstås baksidor.
  • 0
Citerar Avoca:
Förstår inte heller varför det är ett problem att en tjej är lättklädd och attraktiv, så länge hon även är välskriven och har en stark personlighet. Visst kan jag förstå kritiken om hon bara är typ en "damsel in distress" och enbart spottar ut sig kliché-aktiga fraser utan att ha någon vidare vettig personlighet. Men är det verkligen ett sådant störande moment om hon är designad på ett attraktivt sätt men är välskriven/välgjord i alla andra aspekter?


Jepp, män får ofta utstå samma sak. Är man sedan så osäker med sig själv att man tar åt sig av hur en karaktär i ett spel ser ut så begrundar sig nog problemet ganska så mycket djupare.
Scoreacek scores again
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!