Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Baldurs Gate


Det var länge sedan sist, men jag kände att jag var tvungen att skapa detta forum, då jag anser att det borde finnas tillräckligt med underlag för att hålla den vid liv.

Baldurs Gate, ett av världens hittils bästa RPG skapades av RPG-mästarna Interplay. Sagan som utspelar sig på The Sword Coast, kan inte gå någon gamer obemärkt. Det är stort, det är brett, det har allt ett rollspel ska ha och lite till. Personligen känner jag mig inte berättigad att skapa detta forum då jag inte var alltför gammal när spelet kom, men eftersom ingen gjort det innan blev det snarare en skyldighet.

Berättelsen, karaktärerna, stridssystemet och hela känslan är det inte många spel som slår (undantagsvis: Fallout, Fallout 2, Baldurs Gate II: Shadows of Amn), helt klart ett spel värdig sitt pris. Om du inte har det så köp det. Jag blev förtrollad, och har sedan dess fnyst åt spel som Oblivion. Tycker du Oblivion är bra så ska du spela Baldurs Gate, du kommer inte ångra dig.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Jag har faktiskt inte spelat Baldur's Gate än. Har bara spelet Shadows of Amn. Undrar ifall det är tillåtet att diskutera det spelet också i tråden eftersom det är mitt absoluta favoritspel alla kategorier och precis så magiskt som du beskriver det första.

Storslagna västerländska rollspel i riktigt D&D-anda.
"Arkebuserarna arkebuserar de som de vill arkebusera." - Linsig
  • 0
Feel free, båda spelen är ngt som denna värld aldrig mer kommer att få skåda. Man kan ju alltid hoppas fpå Fallout 3, men efter att Bethesda tog över har jag blivit lite orolig.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Mass effect och Fallout 3 hoppas jag på. NWN 2 var bra med, men inte lika bra tyvärr. Mass effect verkar så bra så jag nog kommer skaffa mig en xbox 360.

Första Baldur's gate kan bli jobbigt att spela, då upplösningen är så väldigt låg. Men jag tror det finns någon patch eller litet program som fixar det.
Baldur's gate 2. vilket jag tycker är ännu bättre är det bara att spela och spela i 160 timmar .
  • 0
"Första Baldur's gate kan bli jobbigt att spela, då upplösningen är så väldigt låg. Men jag tror det finns någon patch eller litet program som fixar det."

Det heter BGTutu, och kräver att du har BG1, Bg:Totsc, BG2: SoA, BG2:ToB installerade. Då kan du spela BG1 med samma upplösning som BG2 genom att utnyttja 2:ans spelmotor, du får också ett bättre interface, dual-wielding av vapen, nya "character-classes" och andra förbättringar av spelet.


http://www.pocketplane.net/mambo/index.php?option=com_conten
t&task=blogcategory&id=143&Itemid=98


http://usoutpost31.com/easytutu/

Det finns även många NPC mods att ladda ner, som du kan ta med i ditt adventure-gäng. Dessa är i många fall mycket välgjorda och har massor med dialog, egna quests, egna items & skills, samt tom. nya kart-områden för sina personliga äventyr.

ex. http://www.gilalion.com/saerilethmod.htm

http://www.pocketplane.net/mambo/index.php?option=com_conten
t&task=blogcategory&id=140&Itemid=107
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Citerar torbli79:
Baldurs Gate, ett av världens hittils bästa RPG skapades av RPG-mästarna Interplay.


interplay gav ut spelet tillsammans med black isle studio .. det är bioware som har gjort det !!!! .. förlåt om jag är petig men jag var tvungen att säga detta
  • 0
Citerar dinskugga:
Citerar torbli79:Baldurs Gate, ett av världens hittils bästa RPG skapades av RPG-mästarna Interplay.

interplay gav ut spelet tillsammans med black isle studio .. det är bioware som har gjort det !!!! .. förlåt om jag är petig men jag var tvungen att säga detta


Precis! Mycket viktigt att komma ihåg! Förstår inte varför alla ger Interplay/Black Isle studio creds för Biowares mästerverk!
  • 0
Citerar LocSin:
Citerar dinskugga:
Citerar torbli79:Baldurs Gate, ett av världens hittils bästa RPG skapades av RPG-mästarna Interplay.

interplay gav ut spelet tillsammans med black isle studio .. det är bioware som har gjort det !!!! .. förlåt om jag är petig men jag var tvungen att säga detta


Precis! Mycket viktigt att komma ihåg! Förstår inte varför alla ger Interplay/Black Isle studio creds för Biowares mästerverk!

Ja okej då. Men Interplay har haft ett finger med i alla de bästa rollspelen som finns, så helt ute och cyklar är de ju inte. Bioware är även de grymma.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar dinskugga:
interplay gav ut spelet tillsammans med black isle studio .. det är bioware som har gjort det !!!! .. förlåt om jag är petig men jag var tvungen att säga detta


I second that=).

Citerar torbli79:
Ja okej då. Men Interplay har haft ett finger med i alla de bästa rollspelen som finns, så helt ute och cyklar är de ju inte. Bioware är även de grymma.

Såvitt jag vet så var Interplay endast utgivare medan Bioware och BIS var dom som utvecklade spelen . Biowares Infinity motor finns i alla spel som dom själva och BIS gjorde för Interplay (Icewind Dale, Planescape Torment med flera).

"The Infinity Engine is a computer game engine which allows the creation of isometric computer role-playing games. It was developed by BioWare for Battleground Infinity which later became the first installment of the Baldur's Gate series. BioWare used it again in the subsequent installments of the series, but also licensed the engine to Interplay's Black Isle Studios."

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Infinity_Engine
  • 0
Okej, nu när vi fått allt detta tillrättavisat kan vi väl återgå till det som forumet handlar om. Baldurs Gate, spelet och inget annat.

Första gångerna jag spelade valde jag aldrig att varken vara eller ta med en magiker, ett stort misstag som senare skulle visa sig. Därför kör jag nästa alltid numera med en magiker, en tjuv, en närstridare som kan bära mkt, en bågskytt. Den sjätte och sista kan variera beroende på vad jag känner för stunden. Ni då?
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Ja sry, men eftersom Bioware och även BIS tillhör mina favoriter när det kommer till rpg så vill jag att rätt ska vara rätt=).

Baldurs Gate finns idag att köpa för 130 kr och man får då alla BG spelen som gjorts till pc, lätt värt pengarna anser jag. Finns även Icewind Dale samling till samma pris=). Något som är coolt är att man kan få Baldurs Gate att använda Baldurs Gate 2´s grafik. Detta innebär alltså att man kan köra med högre upplösning (något som ju inte går i Baldurs Gate) och även stöd för 3D grafiska effekter=).

För mer info om detta: http://www.pocketplane.net/mambo/index.php?option=content&tas
k=blogcategory&id=143&Itemid=98
  • 0
Citerar Jack of all trades:
Ja sry, men eftersom Bioware och även BIS tillhör mina favoriter när det kommer till rpg så vill jag att rätt ska vara rätt=).
=).

Beklaga dig inte, det var mitt fel. Jag sa ju att jag inte kände mig berättigad att skriva detta forum.
Det där med grafiken kände jag inte till dock, mkt intressant . Min brorsa tog med sig BG I när han flyttade, så det var ett tag sedan jag spelade. Icewind Dale däremot var inte så länge sedan. Lite mer strikt (men så var det ju bara en liten tilläggsdel), och mycket pang på, men jävligt roligt.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
BGII är det bästa av BG spelen .. sen icewind dale I och II tycker jag är mer action RPG än renodlade RPG´s och inte alls lika roliga .. sen har vi ju utmärkta planescape tornament som alla borde ha spelat .. älska det spelet ..
  • 0
Nån som vet vad man ska göra om amish soldiers eller vad donm heter börjar attackera en i första spelet?

Tillagt 2007-10-22 20:47:
kan man även diskutera Baldurs gate dark alliance spelen här?
  • 0
Citerar Jontex_x_x:
Nån som vet vad man ska göra om amish soldiers eller vad donm heter börjar attackera en i första spelet?

Dör...
"Arkebuserarna arkebuserar de som de vill arkebusera." - Linsig
  • 0
Shadows of Amn är ju världens bästa spel!!!!!


Speciellt, med en massa moddar.
  • 0
Den dag Bethseda får licensen till denna underbara serie så ska jag skjuta mig själv i huvudet med ett avsågat hagelgevär.

Eller, om jag vore orädd nog att faktiskt göra det så skulle jag göra det, men nu är jag på tok för rädd för att dö för det.

Jag älskar alla "mellansekvenser" eller vad man ska kalla det, mellan kapitlen, där en "gamemaster" beskriver vad som händer.

Det enda AD&D-spelet som kan mäta sig (och överträffa) Baldur's Gate II Shadows of Amn är Planescape Torment. Neverwinter Nights och Icewind Dale-spelen är ju mer actionhistorier. Nu kanske det finns andra också, men av de som jag känner till så är det, det näst bästa västerlänska rollspelet evah made.
It's poetry. The poetry of War.
  • 0
Citerar Selerz:
Shadows of Amn är ju världens bästa spel!!!!!

Speciellt, med en massa moddar.


Dito!

Så här såg min senaste installation ut : (viktigt att hålla koll på installationsordningen, annars blir det strul)

1. Full "Custom Install" av Bg1, Bg1:TotSC, BG2 oA, BG2:ToB, allt CD innehåll till HD.
2. ToB Patch 2.5.26498
3. EasyTutu_ToB.exe
4. Tutufix v.17
5. BG2 no-CD crack (använd i både SoA och Tutu katalog)

6. Unfinished Buisness v.15 (for BG2)
7. Songs and Silence v.1 BG2/ v.2TUTU
8. Divine Remix v.5 BG2/TUTU
9. Herbs & Potions BG1 version och BG2 version TUTU
10. SPCollection v.6 BG2 v.7 TUTU
11. NPC Flirt Pack v.1.01
12. NPC Kit Pack v.1 BG2/TUTU
13. BG1 NPC project v.14 _failed!_
14. BG1 Alternate Portrait Packs

15. The Drizzt Saga for Tutu v.1
16. Grey Clan Episode1 v.1.11 (for Tutu)

17. NPC Finch (for Tutu)
18. Sword and Fist v.2 Tutu
19. BG2 Tweaks v.5 Tutu (lång! många kassa alternativ att välja bort)
20. BG1 Unfinished Buisness for Tutu v.4 beta3
One mans worthless, is another mans priceless...
  • 0
Många av de moddar jag använder:

Ashes of Embers
Banter Packs
Unfinished Buisness
Quest Pack
NPC Flirt Packs
Virtue
Dungeon-Be-Gone
Turnabout
House of Sim
One Day NPC's
The Ascension Mod
BG2 Tweak Pack

Många av dom finns här:

http://www.pocketplane.net/mambo/
  • 0
Citerar Dr jr:
Det enda AD&D-spelet som kan mäta sig (och överträffa) Baldur's Gate II Shadows of Amn är Planescape Torment. Neverwinter Nights och Icewind Dale-spelen är ju mer actionhistorier. Nu kanske det finns andra också, men av de som jag känner till så är det, det näst bästa västerlänska rollspelet evah made.


Hmm, jag älskade Icewind Dale's kalla vinterdesign, den du!
  • 0
Jag fullkomligt älskar alla DnD-RPG. De är utan tvekan bland de mest stämningsfyllda spelen jag någonsin testat. Baldur's Gate I och II, Neverwinter Nights (har dock inte gett mig i kast med tvåan) och Icewind Dale I och II (de vackraste och mest stämningsfyllda fantasymiljöerna någonsin månne?), de smiskar alla JRPG-stjärtart där ute utan minsta besvär.

Christ. Nu när jag sitter och pratar om det blir jag grymt sugen på att lira. Det får bli lite Planescape: Torment den här gången.

Skrev föresten en recension av Baldur's Gate II för ett tag sedan. Läs och kommentera gärna.

http://www.gamereactor.se/medlemsrecensioner/1717/
Luleå, Sverige.
  • 0
Jag gillar Baldurs Gate. Jag minns när jag fick det för en herrans massa år sedan. Jag var fast som om jag hade slickat på en frostig stolpe.
Sällan hostar hackspetten.
  • 0
Citerar Rafner:
Jag fullkomligt älskar alla DnD-RPG. De är utan tvekan bland de mest stämningsfyllda spelen jag någonsin testat. Baldur's Gate I och II, Neverwinter Nights (har dock inte gett mig i kast med tvåan) och Icewind Dale I och II (de vackraste och mest stämningsfyllda fantasymiljöerna någonsin månne?), de smiskar alla JRPG-stjärtart där ute utan minsta besvär.

Christ. Nu när jag sitter och pratar om det blir jag grymt sugen på att lira. Det får bli lite Planescape: Torment den här gången.


Kan bara instämma, har aldrig riktigt tyckt att japanska diton kan kallas för rpg eftersom dom är på tok för actionbetonade och väldigt linjära om man jämför med Biowares spel. Har inte spelat igenom Baldurs Gate än eftersom det spelet hela tiden slutade funka och till slut tröttnade jag på detta. Numera finns ju tutu och jag har testat spelet lite igen och det verkar funka grymt (förutom att man kan köra i högre upplössningar som helt klart gör spelet ännu bättre ). När jag har tid och ork får det bli att jag börjar spela Bg och Bg 2 samt expansionerna (snacka om att det kommer ta tid innan jag är klar med detta).
  • 0
"Run boo Run!"

Håller med om att Baldurs Gate spelen är grymt bra, men jag gillar 2:an mer. Jag kan dock erskänna att jag aldrig hann klara Baldurs Gate innan 2:an släpptes och sedan dess har spelet legat och dammat helt ensam.

Jag gillar att spela som magiker, älskar verkligen magierna i spelet, helt sjukt roliga att använda.
  • 0
Älskar båda spelen, men det största problemet med ettan är att det är så svårt och att man inte kunde levla särskilt högt. Skulle verkligen ha behövt ytterligare några levels i slutet av sista kapitlet :p . Var tvungen att loada typ tio gånger per strid. TOSC var myche bra också, även om Durlags(Durkslags) Tower faktiskt var mer besvärligt än roligt att ta sig igenom.
Vad beträffar tvåan är det nog bland de snyggaste och mest stämningsfulla spelen jag kört. Underbart rakt igenom. Konstigt nog påbörjade jag faktiskt bara just så pass expansionen. Kanske blir att återuppta den någon gång snart .
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!