Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Elder Scrolls VI


Fanns tidigare en tråd som blev stängd pga. Skyrim nyss kommit ut, och att det förmodligen skulle ta lång tid innan nästa skulle komma ut.
Men nu är det väl ändå dags att diskutera teorier och önskningar kring The Elder Scrolls VI, som med hög säkerhet jobbas på redan nu.

I vilket land i Tamriel tror ni spelet kommer utspela sig? Hur kommer storyn att se ut, med tanke på Skyrims civila inbördeskrig med fler än ett slut? Vad är era önskningar på tillägg, saker som Bethesda borde ta bort etc.

Antar att de flesta spelat klart Skyrim, men man borde för säkerhets skull spoilermarkera ändå.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Hoppas på Valenwood och ett hyffsat stort hopp i tidslinjen.

Skulle gissa på att storyn kommer behandla Aldmeri Dominion på något vänster, men tror inte det får lika stor roll som i Skyrim.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Helvete, nu började jag längta. Min egen död känns nästan närmare än ett nytt Elder Scrolls.

Ska tilläggas att jag vid skrivande stund inte ens lider av någon slags sjukdom, förutom kronisk cynism.
  • 0
Jag har de senaste dagarna suttit och skrivit ner vad jag vill ha i nästa Elder Scrolls.

Jag vill bl.a. att:

- Det utspelar sig i Valenwood inte alltför långt efter händelserna i Skyrim. (Tror dock att Bethesda väljer Elsweyr för att få en ordentlig förändring från miljön i Skyrim.)

- Skill trees ska vara uppbyggda som i Skyrim, med en del förändringar bland perksen.

- Khajiit's måste få bättre racial abilities. Night-Eye och Claws är fruktansvärt dåliga.

- Magic behöver buffas. Spell- och Staffcrafting bör finnas med.

- Man ska inte kunna gå med i guilder utan att uppfylla vissa krav. Exempelvis så ska man inte kunna gå med i Thieves Guild om ens Sneak, Lockpicking- och Pickpocket är för låg.
Protect ya neck
  • 0
För min del hoppas jag på Hammerfell. Skulle va riktigt intressant med ökenbaserat landskap, men självklart med variation. Skulle också vara intressant med då Hammerfell var det enda land som lyckades försvara sig själv mot Aldmeri Dominion, dock med stora förluster.

Håller med dig Gangsta D om Skilltrees. De förändringar (bl.a.) jag skulle vilja se är:
I speech så ska det delas upp i grenar, ett där man är charmig, ett annat där man är övertalande, hotfull, pruta etc. så det blir lite mer rollspels känsla. Vill ha lite som i Oblivion, att folk reagerar olika på olika "sorters speech". Ex. Om jag har hög speech-level med perks inom intimidation så kanske jag fortfarande inte kan skrämma orcen Urgark, där det istället skulle fungera med humor/charm.

Vill ha tillbaka acrobatics som skill. En tjuv ska kunna hoppa högre, kanske till och med klättra. Ju mer perks man låser upp desto mer kan man göra volter, röra sig smidigare etc. En akrobat ska kunna nå ställen där andra inte kan.
Följande detta skulle jag då vilja ha Levitation i Alteration-magin eller nåt. En skillad magiker som inte är så smidig ska kunna använda sina krafter för att kompensera detta.


Citerar Gangsta_D:
- Man ska inte kunna gå med i guilder utan att uppfylla vissa krav. Exempelvis så ska man inte kunna gå med i Thieves Guild om ens Sneak, Lockpicking- och Pickpocket är för låg.


Tycke alltid att det var konstigt när Ralof gick fram till min krigare som var typ lika diskret som en elefant. Helt klart något som borde läggas till.

Tycker folk borde reagera mycket mer på hur man är och vad man gör, och vara lite konsistenta. Vakterna i Skyrim kan ena stunden berömma dig för att du är Dragonborn, och sedan ba "So you're the new member of the companions. What do you do, fetch the mead"
Kanske en betydelselös detalj för vissa, men det förstör inlevelsen lite, när man är typ level 50 och räddat typ hela världen.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Det finns verkligen noll information om detta spel va? Bethesda är inte dåliga på att hålla tyst....hoppas ju på att det snart visas något och att vad de visar inte är en supertidig alfa eller något utan att spelet faktiskt börjar ta form och släpps "relativt" snart.

Jag har aldrig lirat tidigare delar i serien och lär inte göra det. Har Oblivion till min 360 men för det första är det till konsol och för det andra fattade jag inget alls av det spelet, vart jag skulle etc. Var ett för stort steg mot vad jag var van vid antar jag (spelet höll inte min hand...sigh) men Skyrim visade bättre vad jag skulle göra utan att vara överdrivet. En liten markör på kompassen räcker gott för mig. Detta kanske fans i Oblivion också men jag misslyckades så fundamentalt att jag fortfarande gick vilse fullständigt xD.

Grundspelet Skyrim har kanske vissa brister men efter lite lätt moddning är det super. Detta lätta moddande leder till mer moddande och vips så är spelet superbt! Har planer på att installera om spelet helt och börja om från början nu när jag har mer erfarenhet av moddning. Fixa moddar som kräver SKSE t.ex. så när man lirar dual wield så kan man ha ett vapen på var sida osv. Sånna saker men med tanke på att jag har moddar från när jag hade noll koll och moddar från när jag har koll behövs en fullständig reset känner jag. Börja om från början med animationer osv.

Men, det som jag vill se främst i nästa spel för att vara helt ärlig är möjligheten att spela med några polare. T.ex 4 st i samma "game" och så kan man lira med varandra eller heeelt fristående men vara i samma värld. DET vore superskoj enligt mig.

T.ex. jag som bågskytt lyckas ta ut några fiender utan att vi blir upptäckta (älskar att smyga i Skyrim, både med båge och med knivar, lönnmördarstilen kan vi kalla den). När vi blir upptäckta skjuter jag för fulla muggar medan polaren rusar in med sin tunga rustning och tar närstriderna jag med min lättare utrustning vill slippa!

Sånt är det jag vill se! Inget jävla MMO eller så. Bara jag och kanske max 3 andra polare som kan lira ihop. Fan...jag blir överlycklig om jag endast kan lira med en annan polare. Bara världen är fri så vi inte måste lira med varandra. Vi kan gå olika vägar liksom. Vill jag inte följa huvudstoryn eller liknande kan jag göra det, utforska grottor osv medan polaren kanske utför uppdrag åt något guild. Ge mig detta och resten kvittar lite....fan det kan vara copy paste (nåja) på Skyrim bara jag får denna feature!
  • 0
Citerar Zem1an:
Sånt är det jag vill se! Inget jävla MMO eller så. Bara jag och kanske max 3 andra polare som kan lira ihop. Fan...jag blir överlycklig om jag endast kan lira med en annan polare. Bara världen är fri så vi inte måste lira med varandra. Vi kan gå olika vägar liksom. Vill jag inte följa huvudstoryn eller liknande kan jag göra det, utforska grottor osv medan polaren kanske utför uppdrag åt något guild. Ge mig detta och resten kvittar lite....fan det kan vara copy paste (nåja) på Skyrim bara jag får denna feature!


Om du vill spela co-op med andra i en värld med fps-känsla testa DayZ eller något.
Detta spelet har en tung RPG för en anledning. De ska inte gå ifrån det som definierar hela serien. XD
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar Gangsta_D:
- Magic behöver buffas. Spell- och Staffcrafting bör finnas med.

- Man ska inte kunna gå med i guilder utan att uppfylla vissa krav. Exempelvis så ska man inte kunna gå med i Thieves Guild om ens Sneak, Lockpicking- och Pickpocket är för låg.


Ja! Jag har spelat Morrowind av och till under de senaste två åren och dessa två saker saknar jag enormt i uppföljarna. Speciellt magi behöver fler utility-spells. Jag saknar Mark/Recall och Levitate.

Sedan får de fixa fast travel. Skapa ett bra system där man kan resa mellan städer med någon slags transport, men inte kunna teleportera direkt till en liten grotta ute i ingenstans.
Do you have any good old ham?
  • 0
Citerar -RadiuZ-:
Sedan får de fixa fast travel. Skapa ett bra system där man kan resa mellan städer med någon slags transport, men inte kunna teleportera direkt till en liten grotta ute i ingenstans.


Men det är ju skönt att fast travla till grottor man reda besökt innan, man får ju ändå i slutändan gå den sista biten till destinationen man ska till vilket ibland kan vara 10 minuters promenad.

Jag har åtminstone 275 effektiva timmar spelade i Skyrim och har ändå använt fast travel ganska flitigt. Men visst, hade ju varit inlevelsefullt med ett finare sätt som ändå gick relativt snabbt.
Entering zero gravity
  • 0
Citerar -RadiuZ-:
Sedan får de fixa fast travel. Skapa ett bra system där man kan resa mellan städer med någon slags transport, men inte kunna teleportera direkt till en liten grotta ute i ingenstans.

Fast man behöver ju inte använda Fast travel om man nu inte vill förstöra känslan. Och det med att resa endast mellan olika städer så finns det ju häst o vagn som man kan åka med för en liten summa pengar, mellan alla större städer.
Fast det går ju alltid att förbättra såklart.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Fast man behöver ju inte använda Fast travel om man nu inte vill förstöra känslan.


Finns möjligheten hela tiden så blir det bara svårare att behärska sig, samma sak gäller svårighetsgraden som borde vara bestämd när man börjar spela. Själv använder jag en mod såkallad "No Fast Travel" som enbart tillåter vagnen mellan städerna. Helst vill jag att Bethesda ger mig möjligheten att slå av det i options innan jag startar en ny karaktär.

Det handlar i slutändan om inlevelse som bara blir sämre av sådana saker. Många spelare uppskattar begränsningar av den formen.
hånobing
  • 0
Citerar Valerin:
Helst vill jag att Bethesda ger mig möjligheten att slå av det i options innan jag startar en ny karaktär.


Sant, det borde de faktiskt göra. Tycker att det är bra att det är med när man inte vill rollspela så djupt, men man borde kunna stänga av det.

Läskigt hur mycket den här videon stämde överens med mina önskningar Menar Speech-grejen och acrobaatics var ju typ exakt som jag ville ha den
https://www.youtube.com/watch?v=2vAHeYtEBOU

Men det verkar vara liiiiite väl detaljer i deras ideala TES VI. Hoppas dock att flera grejer kommer med
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Fler guilds, en intressant story, minnesvärda karaktärer, magisystemet från Morrowind. Skrev ett par listor på ämnet:

http://www.gamereactor.se/blog/jonte91n/721944/

http://www.gamereactor.se/blog/jonte91n/699864/

En mer exotisk värld. Vill verkligen ha en East Empire Company questline som betonar upptäcktsresande i en nyupptäckt värld. Lite samma princip som Raven Rock i Bloodmoon.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar jonte91n:
Skrev ett par listor på ämnet:

Intressanta idéer! West Empire Company låter kul, och som att det skulle kunna bli riktigt maffigt på next gen speciellt.

College of Winterhold var något av en besvikelse för mig, för jag förvänta mig nästan lite Harry Potter och Hogwartskänsla. Att man faktiskt fick lära sig om magi, inte bara att man skulle få betala så man levlar upp, och sen köpa massa spelltomes.

Vill ha tillbaka att man måste få info från tiggare om uppdrag i Thieves guild, samt att ens bli medlem. Bethesda måste våga låta spelare leta runt lite, tror mainstream-spelare faktiskt klarar av det.

Och det känns ganska orealistiskt att man är typ "The chosen one" till allt.. Jag blev nyss medlem och efter några heroiska ögonblick blir jag plötsligt Guild Master för tjuvarna, The Listener i Dark brotherhood, rektor i Winterhold, Harbinger i Companions.
Kan man inte bara bli en högt rankad medlem nån gång?
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Ja precis, det fungerade ju i Morrowind för två generationer sedan i och med Bloodmoon. Solstheim var en så mystisk och outforskad plats. Fanns bara en lite imperie-station i södra delen av ön. Man fick ju grunda en egen stad och det är något jag vill göra igen. Om man i vanliga fall spelar i en ökenvärld i TES VI så vore det kanske kul att utforska ett nytt ställe som är en djungel. Man är först på plats för att bilda kolonier och man gör det via ett handelskompani. Sen kan det ju finnas udda monster där. Eller kanske urinvånare med sin egen coola lore. Skulle kunna vara på en kontinent utanför Tamriel vilket vore udda.

Övriga punkter:

-Håller med om tjuvarna i Thieves Guild. Kändes som om man var en del av ett större system i Oblivion- medan allting är så splittrat i Skyrim.

-Bättre fauna i vattnen, vill att det ska finnas en massa grejer å jaga där.

-Möjligheten att åka båt? Skulle räcka med en lite fiskebåt- men gärna ett skepp som också fungerar som ett hem.

-Spellmaking systemet från Oblivion måste tillbaka.

-Mer variation på trollformlerna. Vill också att man ska kunna uppgradera dem.

-College of Wintherhold hade mycket potential som de bara strunta i. Vore coolt om man lärde sig nya trollformler hela tiden, mer lore, alkemi och utforskade (fler) ruiner från mystiska personer.

-Indiana Jones- Guild. Leta upp ruiner, undvika fällorna, lösa pussel, få dyrbara grejer, sälj dem till ett museum.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar jonte91n:
-Indiana Jones- Guild. Leta upp ruiner, undvika fällorna, lösa pussel, få dyrbara grejer, sälj dem till ett museum.

Har jag hört flera hålla med om, ett Arkeolog-guild låter riktigt nice. Tyckte att pusslen i Skyrim var extremt tråkiga. Lösningarna var verkligen framför näsan på dig. Vissa säger att pusslen är så lätta, bara för att det inte är att man vill hålla folk ute, utan draugrs inne. Men det låter i så fall bara som en dålig ursäkt för att göra det mer lättillgängligt för alla spelare.

Fanns några få fall där man var tvungen att lista ut gåtor, men är fortfarande inte särskilt svåra.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Haha arkeologen håller med!

Ja man kan ju ha enkla pussel som alla fixar. Medan det samtidigt finns de där riktiga hardcore-pusslena som ger mer avancerade spelare något att göra. Att det finns flera lager i spelet liksom. Vore kul att vara tvungen att läsa en massa böcker för att undvika fällor och lösa pussel- att de inte är uppenbara. Man kan ju göra så att spelet fungerar både för monsterdödare och äventyrare. Men sen har de väl typ 2 pers som gjorde alla dungeons i Skyrim, var så i Oblivion iallafall.

Det viktigaste skulle jag säga är dock en bra story och karaktärer man bryr sig om. Ärligt talat är TES generellt sätt rätt dåliga på story. Loren är fantastisk men annars är det som bäst mediokert. Oblivion var nog bäst på det ärligt talat. Både main och sidostories. Vill bry mig mer om världen genom att knyta an till folk i de olika guilden och i resten av världen. På det sättet känns det som om huvudstoryn faktiskt betyder något. Vore trevligt med konsekvenser på det man gör också. Jag menar jämför med Witcher-serien och TES har inte en chans på den punkten.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar jonte91n:
Det viktigaste skulle jag säga är dock en bra story och karaktärer man bryr sig om. Ärligt talat är TES generellt sätt rätt dåliga på story. Loren är fantastisk men annars är det som bäst mediokert.

Precis. Huvuduppdragen i Skyrim var bland de mest karaktärslösa uppdragen någonsin. Visst kunde man känna sig som en mäktig Dragonborn ibland, men Alduin kändes aldrig som ett särskilt hot. Typ ba aa han är ond o vill förstöra världen, du måste rädda oss dragonborn.
Miraak i Dragonborn-dlct var bättre, men man fick se honom två ggr typ, i början av storyn och i slutet.

Jävlar vad jag hatade Delphine, så jäkla endimensionell och allmänt tråkig. Faktiskt så är de flesta karaktärerna riktigt endimensionella. Ingen karaktärsutveckling alls.
Jag skulle vilja ha followers som är lite delaktiga i storyn. Nu kommenterar de vissa grejer, t.ex. om vi är nära en grotta eller Dwemer ruin. Men vil ha lite mer, vilket de la till i DLC:na i viss mån. Till exempel Frea som man inte behövde ha med som follower när man drog med Neloth, men som svarade på hans kommentarer även om de var riktade mot dig mer.

Även om det kan bli lite mycket jobb med flera followers, skulle det få dem att kännas som riktiga personer och inte blinda robotar som bara följer efter dig och fightas.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Och ingen verkar bry sig alls att en stor jävla drake ska försöka äta upp världen. I Morrowind dök det upp domedagskulter å grejer iallafall. Vill att rädslan för Alduin och känslan av ond bråd död ska prägla världen till viss del. Så man verkligen känner att man räddar världen efter huvuduppdragen är slut. Jag tror att anledningen varför jag faktiskt föredrar Oblvion och Morrowind framför Skyrim är att jag känner mig så bortkopplad från världen i femman. Miraak var lite mer personligt vilket jag gillade, men bara lite. Tycker followersna i Dawnguard och Dragonborn var bäst eftersom man faktiskt genomgick några uppdrag med dem. Merecenaries brukar ju kunna vara followers i RPGs- men de är alltid de man aldrig vill ha med eftersom det inte finns nån form av relation till dem. I Skyrim är 95% av alla followers ansiktslösa mercenaries. Damn det är så irriterande.

På tal om DLC:erna. Dragonborn hade riktigt trevliga dungeons, tänk om alla var som dem i resten av spelet. Finns dessutom en utgrävning i det. Det vore coolt att kunna anställa folk i nästa spel för att leta efter ruiner som man kan gräva ut å utföra. När man blivit rik på sitt äventyrande så kanske man skulle kunna grunda en liten organisation?

Mycket handlar om att göra avtryck i världen tycker jag. Skulle vilja grunda en liten stad i ett spel som en questline. Det är något med att ha ett eget mansion som man byggt, att dricka i en riktig taverna som man byggt, handla i affärer som flyttat dit- till din stad. Bara lite önsketänkande från min sida. Gillar att bygga!
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar jonte91n:
På tal om DLC:erna. Dragonborn hade riktigt trevliga dungeons, tänk om alla var som dem i resten av spelet. Finns dessutom en utgrävning i det. Det vore coolt att kunna anställa folk i nästa spel för att leta efter ruiner som man kan gräva ut å utföra.

Gillade den questen, hur ruinen kom fram bit efter bit och man kunde utforska mer och mer allt eftersom.

Citerar jonte91n:
Mycket handlar om att göra avtryck i världen tycker jag. Skulle vilja grunda en liten stad i ett spel som en questline. Det är något med att ha ett eget mansion som man byggt, att dricka i en riktig taverna som man byggt, handla i affärer som flyttat dit- till din stad. Bara lite önsketänkande från min sida. Gillar att bygga!

Såg någon modd för inte så länge sen där man kunde starta en egen gruva, och tillslut en hel liten by kring gruvan med folk som arbetade och bodde i den. Riktigt ambitiös modd verkar det vara.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Jag har någon slags erotisk föreställning om att VI ska utspelas i ett Dwemer-dominerat Tamriel. Jag menar, föreställ er. Dwemers kommer tillbaka och fuckar upp skit, det lär i sådana fall erbjudas ytterligare en spelbar ras och en massa ultragrym lore. Tänk er Imperial City ockuperat av en massa Centurions. <3
Avgångstidelag
  • 0
Här var modden btw: http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/57879/?


Citerar Självmordsblond:
Jag har någon slags erotisk föreställning om att VI ska utspelas i ett Dwemer-dominerat Tamriel. Jag menar, föreställ er. Dwemers kommer tillbaka och fuckar upp skit, det lär i sådana fall erbjudas ytterligare en spelbar ras och en massa ultragrym lore. Tänk er Imperial City ockuperat av en massa Centurions. <3

Hahaha låter faktiskt intressant! Dwemer ruins var bland mina favoriter i Skyrim iaf.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Hahaha låter faktiskt intressant! Dwemer ruins var bland mina favoriter i Skyrim iaf.


Haha, ja! Tänk att implementera den designen på flera klassiska storstäder i Tamriel.
Avgångstidelag
  • 0
Tack för tipset om modden, ser cool ut.

Gnällde av mig gällande avsaknaden av bra story i min blogg. Länkar så slipper jag skriva det igen,

http://www.gamereactor.se/blog/jonte91n/771224/#comments
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Bra punkter som vanligt
Läste i moddbeskrivingen för "Civil War Overhaul" att inbördeskriget från början faktiskt var mycket mer djupt. Att det skulle vara som ett lite mindre avancerat strategispel.

"Skyrim's civil war is a much bigger animal than you could possibly imagine. The underlying framework of the civil war was designed to be a completely dynamic series of campaigns for holds, incorporating elements of strategy and diplomacy to bring your opponent down. In the planned version, it's my guess that the designers were going to create some kind of map menu for the player to decide which hold he wanted to hit next, and allow the enemy to counterattack as well. Regardless, each hold was to be won by doing up to TWELVE RADIANT QUESTSatt göra spelet mer , as opposed to up to TWO in vanilla skyrim. There were quest rewards, series of dialogue, and it was far more dynamic than any other kind of radiant quest in Skyrim. Dialogue was recorded, scenes were created, and scripts were set up. Somewhere along the line, likely in the last stages of development, the devs look like they ran out of time and could not complete the dynamic campaign. So what they did was hardcode the gears of this radiant masterpiece to ONLY allow a very limited set of quests that operated entirely linearly.

Just let that soak in for a sec. The civil war is nothing more than a facade.
"


Så Bethesda kan och vill antar jag... Hoppas deras prio denna gång är att göra världen mer levande och dynamisk.

Mycket modd-snack nu, men jag fixade nyligen "interesting NPCs" vilken lägger till nya karaktärer, flera som man kan använda som followers. Måste säga att flera av dessa är riktigt välskrivna och flera är riktigt kul att ha med på äventyr. Rumarin, en Altmer som specialiserar sig på bound weapons och en av de mest skämtsamma Altmers i spelet. Skjel the gray, en kille som förvandlats till skelett. Han lärde sig prata genom allt han snappade upp från folk runt om i världen, och är ett sätt att håna den repetitiva dialogen i Skyrim. "I got a bad feeling about this curved sweetroll from Hammerfell" t.ex. Alla är dock inte lika bra, vissa med otroligt långa dialoger, sexskämt som inte passar in etc. etc.

Still, Bethesda borde låta sig bli inspirerade av dessa, eller kanske t.o.m. anställa några av moddskaparna
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!