Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

The Elder Scrolls VI


Något jag gärna ser är en tillbakagång till dialogsystemet i Morrowind. Alla karaktärer behöver inte prata högt om allt de har att säga, ett simpelt 'hej' kan räcka och sedan kan jag läsa dialogen istället. Då kan man få med så mycket mer istället, och man slipper lyssna på samma två (överdriver) röstskådespelare hela tiden.

Jag vill också att Bethesda förbättrar alla questlines rejält. Det var nästan pinsamt hur dåligt det var i Skyrim. Det fanns potential, men alla questlines var så fruktansvärt korta att ingenting kändes trovärdigt och det var nästan över innan det hade börjat. Som om de ursprungligen hade haft en jättebra story med en början, en mitt och sedan ett slut, men bestämt sig för att kapa mitten och bara ha en början följt av ett abrupt slut.
  • 0
Citerar Braff:
Något jag gärna ser är en tillbakagång till dialogsystemet i Morrowind. Alla karaktärer behöver inte prata högt om allt de har att säga, ett simpelt 'hej' kan räcka och sedan kan jag läsa dialogen istället. Då kan man få med så mycket mer istället, och man slipper lyssna på samma två (överdriver) röstskådespelare hela tiden.


Håller helt med. Hade inte haft någonting emot att man till stor del struntade i röstskådespelare och lät dialogen vara textbaserad. Det hade, förutom att spara utvecklaren en massa pengar, gjort att man kunde få in betydligt mer diolog i spelet. Detta hade såklart let till att man, istället för quest-marks och liknande, kunda ha detaljerade beskrivningar av saker och ting.

För att inte nämna hur många fler möjligeheter/alternativ man hade haft i dialogen.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Braff:
Något jag gärna ser är en tillbakagång till dialogsystemet i Morrowind.


Jag hade gråtit blod om de hade gjort detta. Tyvärr kommer det aldrig ske..
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Braff:
Det var nästan pinsamt


Äsch, dåligt var det aldrig. Skyrim är fullpackat med content, knappast värt att klaga på. Däremot skulle jag gärna se att man satsar på mer valfrihet i nästa spel. Många questlines tvingar dig svara ja på saker när ett alternativt nej borde finnas tillgängligt(Thieves Guild t.ex.). Det kan bryta inlevelsen när du inte riktigt kan rollspela den karaktär du vill och samtidigt klara av vissa questlines. Samtidigt ser jag gärna att man i samma anda jobbar med olika factions i spelet; jag hade till exempel velat kunna välja att gå med i Silver Hand och jaga varulvar istället för att gå med i Companions och jaga Silver Hand.

Sedan ser jag gärna att Bethesda tonar ner allt. Jag behöver inte vara superhjälten i vartenda questline jag tar mig an. Jag vill känna att jag är en del av världen så mycket som möjligt. Som det är nu så slutar det i princip alltid med att du blir högsta hönset(Arch-Mage, Guild Master) och ska "leda" allting, trots att det är där respektive factions content brukar sluta. Variation!
hånobing
  • 0
Jag vill inte se en återgång till dialoglösa menyer, däremot kan karaktärerna bli mer levande, bättre animationer framförallt i ansiktet så att det känns som att dom faktiskt utrycker/säger något mer autentiskt. Jag tycker också att det kan finnas lite fler val i dialogen. Hoppas även på lite fler röstskådisar.

Jag håller med Valerin jag vill också inte stå i centrum, jag vill vara en del i en värld som förändrar sig utan dig som spelare. Däremot ska spelaren kunna förändra världen om den behagar, men det kräver en del energi och ansträngningar från spelaren. Jag vill också se en värld som arbetar mot dig på ett annat sätt, mer dynamisk, med faktioner som har egna intressen, där du faktiskt måste tänka till lite vem och hur du beter dig. Där dom kan jaga ner dig och döda dig illa kvickt om du inte är stark nog. Jag vill se en värld som är kapabel att bemöta spelaren på olika sätt. Alla tidigare spel har ofta haft svårt att faktiskt utgöra ett hot annat än de första timmarna.

Istället för att ha en main plot där du är "Mr Universe", kan man kanske designa ett spel som pågår under en konflikt. Säg imperiet invaderar Summer Isles... att man då bygger hur kriget dynamiskt fortlöper, territorium som erövras utan eller med din hjälp. Skärmytslingar, belägringar osv. Att du mer följer med på resan, arbetar och gör uppdrag för olika faktioner, individer osv. Ha en värld som förändrar sig, som utvecklas, kanske att nya byggnader byggs fram. Ibland läggs en stad under belägring, då kanske man får ta en väg runt, men konsekvenserna kanske blir att ekonomin i andra städer tar stryk och priserna stiger etc. Den måste kännas mer levande än något tidigare spel har gjort. Att huvudberättelsen handlar om något annat tonar ner rädda världen aspekten.

Jag älskade Skyrim, det var en fantastisk uppföljare till Olivion som också var helt galet bra. Morrowind i all ära men det är inte särskilt bra idag tycker jag, det har åldrats väldigt illa. Hoppas att nästa del blir en bra utveckling på Skyrim, jag vill se lite mer djup i funktioner, och ett bättre stridssystem + ovan. Annars är jag väldigt nöjd med Skyrim ett spel jag regelbundet spelar med en massa moddar. Det ska bli superspännande att se vad nästa del blir serien blir bara bättre och bättre.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Istället för att ha en main plot där du är "Mr Universe", kan man kanske designa ett spel som pågår under en konflikt. Säg imperiet invaderar Summer Isles... att man då bygger hur kriget dynamiskt fortlöper, territorium som erövras utan eller med din hjälp. Skärmytslingar, belägringar osv. Att du mer följer med på resan, arbetar och gör uppdrag för olika faktioner, individer osv. Ha en värld som förändrar sig, som utvecklas, kanske att nya byggnader byggs fram. Ibland läggs en stad under belägring, då kanske man får ta en väg runt, men konsekvenserna kanske blir att ekonomin i andra städer tar stryk och priserna stiger etc. Den måste kännas mer levande än något tidigare spel har gjort. Att huvudberättelsen handlar om något annat tonar ner rädda världen aspekten.


Goda idéer. Var många som hoppades på liknande system inför Skyrim, med tanke på inbördeskriget. Fanns ett gäng moddar som iallafall försökte ge en sådan effekt, men det var inte riktigt tillräckligt. Warzones-modden var ganska bra, och ekonomisystemet i SkyRe var nästan perfekt i mitt tycke.

Citerar Patrikseve:
Morrowind i all ära men det är inte särskilt bra idag tycker jag,
det har åldrats väldigt illa.




Provat några av mod-paketen som är så populära nu? Man kan få det både snyggare och om inte mer så iallafall lika spelbart som Skyrim. Om det nu är tekniska aspekter du känner är lite föråldrade.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
-paketen som är så populära nu? Man kan få det både snyggare och om inte mer så iallafall lika spelbart so


Ja alltså det är inget fel på världen, jag älskar morrowind sett till design och musik, jag älskar också daggerfall, men de är tekniskt antika, och svåra att uppskatta på samma sätt idag. Ett exempel är stridssystemet som jag bara inte tål i Morrowind. Jag väntar faktiskt på Morrowind modden till Skyrim kallad Skywind. Dom gör också en Oblivion version, men det känns lite för nytt för att verkligen göra skillnad. Jag hoppas att den blir bra, då som sagt det är en fantastisk värld. Hoppas också att dom löst lite av repetitionen i grottor, något som Oblivion men framförallt Skyrim gjorde var att skapa mer variation i grottorna.

http://tesrenewal.com/skywind-faq

Jo precis, många förväntade sig mer av Skyrim, jag tror jag hade mina förväntningar rätt och fick en hejdundrans upplevelse som följd. Men det behövs, är det något Bethesta ofta lyckas med så är det att blåsa liv i sina spelvärldar, hoppas att vi får något sådant i nästa del. Jag glömde nämna det, men jag vill se djupare alkemi, strids, magi och smyg system inför nästa del. Det finns mycket Bethesta kan göra för att förbättra detta, med tanke på att strider, magi, smygande spelar en stor roll i spelen. Jag vill gärna ha en form av dynamisk skademodell inbakad i spelet som kräver reparationer... tex om du får ett hugg av en yxa kan axelskydded slås sönder, eller delar av rustningen falla av, jag vill också se hål i rustningen av skada från vapen och magi.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Jag vill inte se en återgång till dialoglösa menyer, däremot kan karaktärerna bli mer levande, bättre animationer framförallt i ansiktet så att det känns som att dom faktiskt utrycker/säger något mer autentiskt. Jag tycker också att det kan finnas lite fler val i dialogen. Hoppas även på lite fler röstskådisar.


Vilket gör allt dyrare och krångligare, vilket är orsaken till att Oblivion och Skyrim är så pass simpla som de är i sitt berättande och interaktivitet med NPC:s.

Med textbaserade dialoger finns det nästan oändligt med saker som kan hända i en diskussion, det är typ inte möjligt i ett system med röstskådespelarinsatser utan att kosta en väldigt massa pengar, utrymme och tid.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Med textbaserade dialoger finns det nästan oändligt med saker som kan hända i en diskussion, det är typ inte möjligt i ett system med röstskådespelarinsatser utan att kosta en väldigt massa pengar, utrymme och tid.


Jo men det tappar enormt mycket i inlevelse + atmosfär och drar mig ur rollspel, då illussionen om att vara där bryts. Bra Röstskådespel i moderna rollspel är ungefär som bra vapenljud i ett fps. Jag har inte svårt att läsa, men jag tycker att det blir en sådan kontrast i spelet om karaktärerna inte säger något, och det drar mig ur upplevelsen, och då har jag svårare att uppskatta spelet. Jag tyckte inte att dialogen var dålig, sett till världen utan det är ju verkligen i huvuduppdragen de faller platt att prata med folk. Det som behövs är lite fler skådisar, och framförallt bättre ansiktsanimationer/animationer överlag för att blåsa liv i konversationer. Du har dock helt rätt i att det är en stor kostnadsfaktor, men detta är också AAA-produktioner och jag föredrar röst över text om det görs bra, vilket det finns många exempel på.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Jo men det tappar enormt mycket i inlevelse + atmosfär och drar mig ur rollspel, då illussionen om att vara där bryts.


Jag har det senaste året spelat Shadowrun Returns och Banner Saga och jag sugs in av berättandet och världen, trots bristen på röstskådespelare. Om något så imponeras jag mer av hur bra stämningen blir i Shadowrun då det är så pass välskrivet och att alla min karaktärs skills faktiskt kan få chansen att spela in i dialoger tack vare att det är text. Jag får mer inlevelse när jag får mer inflytande, inte för att spelet pratar med mig.

Citerar Patrikseve:
Det som behövs är lite fler skådisar, och framförallt bättre ansiktsanimationer/animationer överlag för att blåsa liv i konversationer. Du har dock helt rätt i att det är en stor kostnadsfaktor, men detta är också AAA-produktioner och jag föredrar röst över text om det görs bra, vilket det finns många exempel på.


AAA-produktioner betyder inte oändligt med cash..
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Citerar Patrikseve:Jo men det tappar enormt mycket i inlevelse + atmosfär och drar mig ur rollspel, då illussionen om att vara där bryts.

Jag har det senaste året spelat Shadowrun Returns och Banner Saga och jag sugs in av berättandet och världen, trots bristen på röstskådespelare. Om något så imponeras jag mer av hur bra stämningen blir i Shadowrun då det är så pass välskrivet och att alla min karaktärs skills faktiskt kan få chansen att spela in i dialoger tack vare att det är text. Jag får mer inlevelse när jag får mer inflytande, inte för att spelet pratar med mig.

Citerar Patrikseve et som behövs är lite fler skådisar, och framförallt bättre ansiktsanimationer/animationer överlag för att blåsa liv i konversationer. Du har dock helt rätt i att det är en stor kostnadsfaktor, men detta är också AAA-produktioner och jag föredrar röst över text om det görs bra, vilket det finns många exempel på.

AAA-produktioner betyder inte oändligt med cash..


Nej naturligtvis inte, men det har visat sig fungera i många spel med dialog, och resultatet har ofta blivit bra, där spelaren också får mycket inflytande. Jag har inte spelat Shadowrun är inte våldsamt förtjust i oldschool isometriska rpg överlag, men jag har tänkt att spela spelet ändå för att det är så hyllat, lite senare. Bannersaga så minns jag inte ens storyn eller förglömliga striderna, utan det var att se den där karavanen, köpa proviant och följa med på resan, och bevittna den fantastiska designen, världen + musiken som var höjdpunkten för mig, oavsett vad man uppskattar för aspekt så är det ett bra spel. Jag tycker Witcher 2 har ett bra system för dialog där röstskådespelet fungerar bra

Jag klarar av att spela spel som inte har dialog, för mig är det dock som att spela fps utan ljud på vapnen, eller ett racingspel med tysta bilar. Det blir en markant sämre upplevelse, eftersom röstskådespel speciellt bra sådant, verkligen blåser liv i karaktärerna som pratar med en på ett sätt som text inte gör för mig i spel. Jag föredrar röstskådespel alla dagar i veckan av den anledningen eftersom det gör så mycket för min egen upplevelse. Däremot förstår jag dom som älskar textbaserade spel mer, det är ett annat sätt och kan ge mer berättande, längre spel, och mer beslut, plus att det låter en själv fantisera rösterna som man själv hör dem i huvudet.

Jag tror dock att Elder Scrolls serien inte skulle må bra av textbaserad struktur, dels pga hur mainstream serien idag är (vilket skulle skrämma bort en del kunder) men också för att man förväntar sig att karaktärerna pratar i serien, med ansiktsanimationer, rörelser osv. Kan det fungera med text, absolut det kan det säkert, många föredrar Morrowinds system. Jag är dock inte en av dem, eftersom jag tycker att dialog är så pass viktigt i spel. Däremot kan huvudkaraktären vara tyst, det gör ingenting, det fungerar klockrent i half life, Elder Scrolls, dragon age origins m.fl.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Nej naturligtvis inte, men det har visat sig fungera i många spel med dialog, och resultatet har ofta blivit bra, där spelaren också får mycket inflytande. Jag har inte spelat Shadowrun är inte våldsamt förtjust i oldschool isometriska rpg överlag, men jag har tänkt att spela spelet ändå för att det är så hyllat, lite senare. Bannersaga så minns jag inte ens storyn eller striderna, utan det var att se den där karavanen, följa med på resan och den fantastiska designen + musiken som var höjdpunkten för mig, oavsett vad man uppskattar för aspekt så är det ett bra spel. Jag tycker Witcher 2 har ett bra system för dialog där röstskådespelet fungerar bra

Jag klarar av att spela spel som inte har dialog, för mig är det dock som att spela fps utan vapenljud. Det blir en markant sämre upplevelse, eftersom röstskådespel speciellt bra sådant verkligen blåser liv i karaktärerna som pratar med en på ett sätt som text inte gör för mig i spel.


Fast Witcher 2 är i sig ett väldigt linjärt spel egentligen med smart design kring ens möjliga val, men ett spel med frihet som Elder Scrolls är inte samma sak som Witcher 2. Problemet med röstskådespeleri är att det sätter resurshinder i vägen för vad en utvecklare faktiskt kan göra med spelarens frihet och inflytande. Jag menar, Elder Scrolls försök till ryktessystem kommer typ aldrig fungera utan att vara awkward med röstskådespeleri utan att man kastar ett antal extra miljoner spänn på problemet vilket är sjukt riskabelt.

Och en karaktär behöver inte vifta och tala för att kännas unik eller levande.

Tillagt 2014-10-06 01:58:
Citerar Patrikseve:
Jag tror dock att Elder Scrolls serien inte skulle må bra av textbaserad struktur, dels pga hur mainstream serien idag är (vilket skulle skrämma bort en del kunder) men också för att man förväntar sig att karaktärerna pratar i serien, med ansiktsanimationer, rörelser osv. Kan det fungera med text, absolut det kan det säkert, många föredrar Morrowinds system. Jag är dock inte en av dem, eftersom jag tycker att dialog är så pass viktigt i spel. Däremot kan huvudkaraktären vara tyst, det gör ingenting, det fungerar klockrent i half life, Elder Scrolls, dragon age origins m.fl.


Personligen bryr jag mig inte om ett par latmaskar slutar spela spelen om det betyder att de blir bättre rollspel.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Det är just där jag tror vi skiljer oss åt, jag tycker tvärtom att rollspelen blir bättre med inspelad röstskådespel, animationer och rörelse, och du tycker att dom tenderar att vara sämre. Inget fel i båda, och det finns rollspel för båda smaker, vilket är positivt.

Angående mainstream grejen det är mest bethesta som bryr sig ekonomiskt, jag vill också bara ha bättre djupare rollspel, och mina förslag om djupare spelsystem, dynamiska skademodeller, en allmänt svårare upplevelse är nog lika avskräckande för den publiken.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Det är just där jag tror vi skiljer oss åt, jag tycker tvärtom att rollspelen blir bättre med dialog, och du tycker att dom blir sämre. Inget fel i båda, och det finns rollspel för båda smaker, vilket är positivt.


Det beror helt på rollspelen. Biowares spel som Kotor och Dragon Age: Origins är fantastiskt välgjorda för det mesta och vinner på röstskådespeleriet med bra skådespelarinsatser. Men de är också väldigt fokuserade spel till skillnad från Elder Scrolls som är massiva världar proppade med innehåll, karaktärer, factions och dylikt. Med allt detta skulle egentligen ett textbaserat system spara in resurser som kan läggas på att göra själva världen mer utvecklad, levande och trovärdig istället för att försöka få röstskådespelare till absolut varje invånare. Det finns få världar jag faktiskt fördjupat mig i så mycket som jag gjorde med Morrowind när jag var yngre och läste texter, böcker, läster allas dialoger, petade i dagboken och så vidare.

Som ett rollspel är Morrowind fortfarande fantastiskt.

Tillagt 2014-10-06 02:16:
Citerar Patrikseve:
Angående mainstream grejen det är mest bethesta som bryr sig ekonomiskt, jag vill också bara ha bättre djupare rollspel, och mina förslag om djupare spelsystem, dynamiska skademodeller, en allmänt svårare upplevelse är nog lika avskräckande för den publiken.


De skulle spara en jäkla massa på att skippa röstskådespelarna i alla fall.
Lägrr kostnader = inte lika stort behov av försäljning.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Inte för att jag spelat många rollspel med textbaserad dialog, men jag tror nog att jag skullle föredra röstbaserad. Världen känns mycket mer levande. Men som ni sa innan, helst inte den repetetiva dialogen som kommer varje gång man är inom 2 m av en annan NPC.

Vi kommer förmodligen inte ha så stort fokus på drakar och shouts, så vad tror ni blir den stora nyheten i TES: VI? Eller tror ni att shouts fortfarande är med, då det var Skyrims stora sellingpoint och blev så populärt? Tror nog att många mainstream-spelare anknyter The Elder Scrolls med shouts nu.
För min del vill jag i alla fall ha något nytt och fräscht. Någon sorts spelmekanism, power kommer nog i alla fall.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Det blir något nytt helt garanterat, TES serien brukar alltid vara helt ny och egenartad varje gång, med nya aspekter. Jag kan ha fel, men jag tror varken shouts eller drakar kommer att medverka. Utan det blir något helt nytt, plats är antagligen Summerset Isles eller Black Marsh, det kan också vara Elsweyr men jag tror mest på Summerset Isle med tanke på riktigtningen av loren och fokuset på högalver och imperiet. Helst skulle jag vilja se Black March eller Elseweyr.

Sen såg jag denna, wut liksom XI
https://www.youtube.com/watch?v=_0RMtG8RXfY
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Sen såg jag denna, wut liksom XI
https://www.youtube.com/watch?v=_0RMtG8RXfY

Hahahah, gamerpoop är så jävla bra!

"Stop right there criminal scum, you violated my mother!" har typ förstört Oblivion för mig
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Vet att det inte är riktigt the Elder Scrolls-stil men vore som tidigare sagt, önskvärt om spelet hade mer valfrihet i att bestämma vilken väg man vill gå, som i Fallout. Dvs. om man t.ex. råkat döda någon oskyldig och blir kontaktad av the Dark Brotherhood, att man då istället skulle kunna göra en questline av att förinta hela deras verksamhet. Fler moraliska val tack!

Annars var ju Skyrim fullpackat av content så det blir svårt att toppa det. Hoppas det inte blir Elseweyr (elsewhere lol), black march eller någon av alvländerna, man blir väldigt trött på att se katter överallt efter tag ändå. Skyrim var ju ändå som Cyrodiil v.2. Förhoppningsvis kanske de kan få in två länder i samma spel iom. dagens teknologi. De kunde ju göra ett mmo av hela Tamriel så då borde de väl ändå få in lite större yta i nästa spel.
Chaos is the only true answer...
  • 0
Citerar Ahrimann:
Dvs. om man t.ex. råkat döda någon oskyldig och blir kontaktad av the Dark Brotherhood, att man då istället skulle kunna göra en questline av att förinta hela deras verksamhet. Fler moraliska val tack!

Menar du att att du vill ha mer av det här, eller att du önskade att det fanns med alls? För questen "Destroy The Dark Brotherhood!" fanns ju med i Skyrim.
Men håller med i alla fall, som någon nämnde här innan; att man borde kunna joina the Silverhands istället för The Companions.

Citerar Ahrimann:
Förhoppningsvis kanske de kan få in två länder i samma spel iom. dagens teknologi. De kunde ju göra ett mmo av hela Tamriel så då borde de väl ändå få in lite större yta i nästa spel.

Njae, asså jag villl ändå ha lite fokus på en provins. Det är lite med magin med varje nytt Elder Scrolls, man får upptäcka en helt ny värld, med egen lore och allt. Som sagt hoppas jag på Hammerfell. Ökenlandskap varvat med berg och grässlätter kan bli ett bra miljöombyte. Sen att de haft både inbördeskrig och vunnit mot Aldmeri dominion kan bli riktigt intressant att se vad som hänt sen dess.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar Sideshow95:
Detta hade såklart let till att man, istället för quest-marks och liknande, kunda ha detaljerade beskrivningar av saker och ting.


Inte hundra på om vi har samma önskemål med det citerade, men jag skulle verkligen vilja ha enhancea utforskningselementen om man säger, via dialoger. Snackar jag med en trött, virrig NPC som svamlar om någon skattfylld grotta i väster hon har hört om, så vill jag inte få den outlinead på kartan och sedan bara kunna sätta iväg rätt in i skogen, utan jag vill behöva jobba lite för att hitta den. Ge mig clues, ge mig några landmarks eller ge mig bara en hunch om en annan NPC i någon by åt tjotahejti som kanske har en ledtråd åt mig. Miscellaneous-questen är härliga, men om jag har fått luddiga anvisningar så ska man behöva nysta upp det också; inte bara aktivera questet och sätta iväg till den person med questmarkern ovanför sig.

Citerar gurage:
Eller tror ni att shouts fortfarande är med, då det var Skyrims stora sellingpoint och blev så populärt?


Jag tror shouts blir reinkarnerat i någon annan form; svårt att spekulera i vad. Man har ju varit och snokat lite på zodiacs, stjärntecken och standing stones men det har väl inte varit sådär väldigt avgörande för ens karaktär.

Hade ingen vidare förkärlek till shouts egentligen, förrän jag fick fulländad Storm Call och förmågan att kalla upp Durnehviir från Soul Cairn - det är tamejfan berusande att framkalla ett åskoväder eller summona en fet semi-dödsdrake. Ge mig någonting som kan frambringa samma känsla av holy shit, I'm the almighty God of chaos för det var helt sinnessjukt i sina stunder. Svårt att få till utan att spelet blir helt obalanserat dock...
  • 0
Citerar Moose:
så vill jag inte få den outlinead på kartan och sedan bara kunna sätta iväg rätt in i skogen, utan jag vill behöva jobba lite för att hitta den. Ge mig clues, ge mig några landmarks eller ge mig bara en hunch om en annan NPC i någon by åt tjotahejti som kanske har en ledtråd åt mig.


Ja!

Jag hade gärna sett att man gjorde om kartan så att man plockar fram den in-game och att den aldrig visar exakt var spelaren är. Så kan områden markeras på kartan som vanligt, med skillnaden att man får leta sig dit utan en stor pil som pekar vart man ska gå.
hånobing
  • 0
Håller med om pil och beskrivningarna ett stort klagomål jag hade på Skyrim. Även om du moddar bort pilarna så är beskrivningarna så vaga pga detta att det är svårt att hitta objekten. Jag hoppas också på att man dedikerar lite tid till att göra mindre av en smart gps och en mer naturligt vacker karta som går att markera, men inte är för hjälpsam utan mer som en karta. Mindre pilar och bättre beskrivningar. Jag hoppas också att väder påverkar en mer i nästa spel, jag tycker om att modda in det i Skyrim att kylan är farlig, och att man behöver värma sig och äta/dricka mm.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Moose:
Inte hundra på om vi har samma önskemål med det citerade, men jag skulle verkligen vilja ha enhancea utforskningselementen om man säger, via dialoger. Snackar jag med en trött, virrig NPC som svamlar om någon skattfylld grotta i väster hon har hört om, så vill jag inte få den outlinead på kartan och sedan bara kunna sätta iväg rätt in i skogen, utan jag vill behöva jobba lite för att hitta den. Ge mig clues, ge mig några landmarks eller ge mig bara en hunch om en annan NPC i någon by åt tjotahejti som kanske har en ledtråd åt mig. Miscellaneous-questen är härliga, men om jag har fått luddiga anvisningar så ska man behöva nysta upp det också; inte bara aktivera questet och sätta iväg till den person med questmarkern ovanför sig.


Det var ungefär så jag menade, men du tog det ytterligare lite längre. Låter helt fantastiskt.

Tillagt 2014-10-07 21:22:
Citerar Patrikseve:
Jag hoppas också att väder påverkar en mer i nästa spel, jag tycker om att modda in det i Skyrim att kylan är farlig, och att man behöver värma sig och äta/dricka mm.


Ja ett Frostfall liknande system är nästan ett måste i mitt tycke. Hade i dagsläget inte kunnat tänka mig ett Skyrim utan det. Hoppas verkligen Bethesda, om inte annat, iallafall erbjuder någon form av "hardcore mode" där sådant erbjuds.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Moose:
Ge mig clues, ge mig några landmarks eller ge mig bara en hunch om en annan NPC i någon by åt tjotahejti som kanske har en ledtråd åt mig.


Som Morrowind
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Sideshow95:
Hardcore mode.


Precis, det finns många sätt att erbjuda detta på. Man kan ha ett läge där pilar finns för den som behöver easy mode. Men spelet bör vara byggt från grunden som sådant att du får arbeta lite, fråga lite, läsa en del, och prata med människor/varelser. Jag tror också det skulle hjälpa utforskningsaspekten i att dyka ner i gamla ruiner och leta skatter. Eller hitta en bok i ett trasigt bibliotek. Här tror jag att Bethesta skulle kunna implementera detaljer i världen som kan avslöja platsen. Tex kataloger, och markeringar i hyllor eller liknande. Kanske fler markeringar i ruinerna som visar var huvudkammaren är, då menar jag på väggar, målningar, i böcker. Ge böckerna en större roll också vore grymt. Jag vill nämligen se mer quester utvecklas från att läsa böcker.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!