Svenska
nyaste
Atrás

Gamereactor

Här inne pratar vi om Gamereactor som tidning och site.

Gamereactor och politiska artiklar


den mest politiska artikeln jag har sett här är antagligen denna: http://www.gamereactor.se/nyheter/366313/Donald+Trump+anvander+Pokemon+Go+i+attack+mot+Hillary+Clinton/

där man sprider vidare budskap från donald trump, en republikansk presidentkandidat, i både text och bild. de skriver till och med att bilderna de visar upp är skapade som en del av en politisk kampanj.

Tillagt 2016-07-19 20:34:
vad olivers krönika om battelfield har att göra med politik vet jag däremot inte?
  • 0
  • Jonas
  • Jonas
  • GR®
Citerar Chrillen:
Inlägg

Mvh, Christian

Först och främst: Stort tack för ett så välformulerat första inlägg! Vare sig jag håller med om innehållet eller ej - så är det såklart precis sådär det ska se ut.

...med det sagt så tror jag det är väldigt olika vad som uppfattas som "politiskt". Generellt handlar det om frågor man själv brinner för på ett eller annat sätt. Jag har varit med på Gamereactor sedan Hedenhös och stuckit ut hakan i en rad frågor som väckt stor kontrovers. Allt från pirater och illegal nedladdning till censur och huruvida spel är kultur - och därmed bör ha lägre momssats - har dryftats som krönikor (liksom artiklar där vi parodierar politiker och partier).

Frågor som definitivt är politiska och även varit uppe i domstol och riksdag flera gånger, och ofta har det resulterat i att de som inte håller med tyckt att Gamereactor absolut inte borde skriva som vi gör. Men när vi gör en krönika ska vi alltid beröra och uppmana till eftertanke. Det är liksom hela syftet och någon idé om att aldrig göra viktiga ställningstaganden har inte funnits. När vi testar spel däremot så försöker vi alltid fokusera på underhållningsvärdet först och främst, inget annat. Och det står sig.

Visst är bloggar bra medium för personliga diskussioner, men det är även våra krönikor där vi kör tyngre grejer som just detta ämne. För många är det lika självklart som att andas och därmed helt ickepolitiskt, medan andra höll på att sätta i fel strupe och tyckte det var något oerhört att man kan ha fräckheten att föreslå att man ska få välja kön i ett TV-spel som på ett ytterst fiktivt sätt tolkar ett krig.

Det kan jämföras med vapendebatten i USA där det för de allra flesta svenskar är helt oerhört att det är så lätt att köpa grovkalibriga och semiautomatiska vapen i USA. Att säga att det borde ses över skulle inte vara sprängstoff för särskilt många, medan det för många amerikaner vore ett övertramp av guds nåde.

Hur det än är med den saken så finns det ingen tanke på att vikta upp artiklar med motsatta åsikter. Det finns lika många åsikter som personer på redaktionen och det är inte intressant att alltid försöka stryka medhårs. Däremot håller jag helt med dig om att det är roligt om så många som möjligt får komma till tals. Jag är alltid för en mångfald av åsikter, men vi kan inte provocera fram dem.
Jonas Mäki / Gamereactor
Citerar Jonas:
Först och främst: Stort tack för ett så välformulerat första inlägg! Vare sig jag håller med om innehållet eller ej - så är det såklart precis sådär det ska se ut.


Tack själv för att du tar dig tiden att svara! Det känns alltid lika betryggande att se redaktionen på forumet - man får uppfattningen av att ni faktiskt bryr er. Mycket uppskattat!

Citerar Jonas:
...med det sagt så tror jag det är väldigt olika vad som uppfattas som "politiskt". Generellt handlar det om frågor man själv brinner för på ett eller annat sätt. Jag har varit med på Gamereactor sedan Hedenhös och stuckit ut hakan i en rad frågor som väckt stor kontrovers. Allt från pirater och illegal nedladdning till censur och huruvida spel är kultur - och därmed bör ha lägre momssats - har dryftats som krönikor (liksom artiklar där vi parodierar politiker och partier).


Absolut, hade helt glömt bort rabalderna om piratande. Fick dessutom en stark minnesbild av när Gangland kom ut tidigt 2000-tal och var det första (?) spelet som hade online-verifiering av spelets legitimitet varje gång det startades. Minns in namnet på systemet, men diskussionen var hätsk.

Vill inte minnas att frågan splittrade spelarna så djupt som frågan i Oscars artikel, men det kan du definitivt ha att göra med att jag minns det jag "vill" minnas också. Hursom har du helt rätt, politiskt känsliga frågor har kommit upp. Inte särskilt ofta dock

Citerar Jonas:
Frågor som definitivt är politiska och även varit uppe i domstol och riksdag flera gånger, och ofta har det resulterat i att de som inte håller med tyckt att Gamereactor absolut inte borde skriva som vi gör. Men när vi gör en krönika ska vi alltid beröra och uppmana till eftertanke. Det är liksom hela syftet och någon idé om att aldrig göra viktiga ställningstaganden har inte funnits. När vi testar spel däremot så försöker vi alltid fokusera på underhållningsvärdet först och främst, inget annat. Och det står sig.


Och det är det viktigaste, tack så mycket för att ni fortsätter ha det som målbild.

Citerar Jonas:
Hur det än är med den saken så finns det ingen tanke på att vikta upp artiklar med motsatta åsikter. Det finns lika många åsikter som personer på redaktionen och det är inte intressant att alltid försöka stryka medhårs. Däremot håller jag helt med dig om att det är roligt om så många som möjligt får komma till tals. Jag är alltid för en mångfald av åsikter, men vi kan inte provocera fram dem.


Uppfattat! Jag respekterar givetvis er rätt att göra som ni vill mer er egna tidning. Det är ni på redaktionen som driver tidningen och er vision av vad tidningen ska vara och bli är den som bestämmer och råder.

Jag vill dock ställa frågan, vad tror du om att låta skribenter utifrån publicera krönikor? Förstår givetvis att det kan kännas krystat från redaktionens sida att hela tiden försöka leta någon som tycker motsatt varje gång en på redaktionen vill skriva någonting i ett ämne som kan uppfattas känsligt. Därför kan det ju vara vettigt att låta privatpersoner skriva material?

Självklart ska texterna kvalitetskontrolleras o.s.v.
Citerar Chrillen:
Jag vill dock ställa frågan, vad tror du om att låta skribenter utifrån publicera krönikor? Förstår givetvis att det kan kännas krystat från redaktionens sida att hela tiden försöka leta någon som tycker motsatt varje gång en på redaktionen vill skriva någonting i ett ämne som kan uppfattas känsligt. Därför kan det ju vara vettigt att låta privatpersoner skriva material?

Det är inte främmande för Gamereactor. Finns många exempel på utomstående skribenter som fått göra sin röst hörd i artikelform här. Vet även att Petter är öppen för sådant
Aldin Sadikovic / Gamereactor
  • 0
Citerar Aldin Sadikovic:
Citerar Chrillen:Jag vill dock ställa frågan, vad tror du om att låta skribenter utifrån publicera krönikor? Förstår givetvis att det kan kännas krystat från redaktionens sida att hela tiden försöka leta någon som tycker motsatt varje gång en på redaktionen vill skriva någonting i ett ämne som kan uppfattas känsligt. Därför kan det ju vara vettigt att låta privatpersoner skriva material?
Det är inte främmande för Gamereactor. Finns många exempel på utomstående skribenter som fått göra sin röst hörd i artikelform här. Vet även att Petter är öppen för sådant


Roger Rosenlund fick ju komma in och skriva krönikor, som visserligen var väldigt bra. Har vi fler exempel? Jag kan såklart missat det isånafall, men jag kan inte komma på någon gång det skett?
  • 0
Citerar Chrillen:
Roger Rosenlund fick ju komma in och skriva krönikor, som visserligen var väldigt bra. Har vi fler exempel? Jag kan såklart missat det isånafall, men jag kan inte komma på någon gång det skett?

Vi har haft gästskribenten Ida som skrivit två artiklar, för att nämna en. Här är den första artikeln och här är den andra artikeln.
Aldin Sadikovic / Gamereactor
  • 0
Citerar Aldin Sadikovic:
Vi har haft gästskribenten Ida som skrivit två artiklar, för att nämna en. Här är den första artikeln och här är den andra artikeln.


Just det, det hade jag glömt bort helt och hållet. Tack för påminnelsen, det var välbehövligt!
  • 0
Citerar du du du du duuuuuu du du:
den mest politiska artikeln jag har sett här är antagligen denna: http://www.gamereactor.se/nyheter/366313/Donald+Trump+anvander+Pokemon+Go+i+attack+mot+Hillary+Clinton/

där man sprider vidare budskap från donald trump, en republikansk presidentkandidat, i både text och bild. de skriver till och med att bilderna de visar upp är skapade som en del av en politisk kampanj.


en till politisk artikel jag såg nu: http://www.gamereactor.se/nyheter/386063/Regeringens+hostbudget+gor+spelkonsoler+dyrare

det är två på typ några månader? vet inte om det finns så mycket att klaga på här än
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!