Svenska
nyaste
Atrás

Gamereactor

Här inne pratar vi om Gamereactor som tidning och site.

Förslag till förbättring på gamereactor.se!


  • over
  • over
Citerar Hugoxl99:
Gamereactor är en gratis tidning/sajt och har därför inte samma ekonomiska resurser som t.ex. Aftonbladet har. Därför har de antagligen inte råd att anställa lika många som jobbar med hemsidan. Däremot så tvivlar jag att de latar sig. Det är inte lätt att driva en stor hemsida så jag förstår dem verkligen!

Bara för att det är en gratis site så betyder det inte att de inte tjänar pengar, vad jag förstått så går det bra för GR ekonomiskt, att de inte är lika stora som aftonbladet förstår alla.

Att kunna anställa någon som tar sig an de problemen som finns på siten borde inte vara ett problem inte ens för GR.

Jag har haft uppe en diskussion med petter förut om detta och fått detta svaret

Du har såklart ingen insyn i hur vi arbetar internt och hur det fungerar rent organisatoriskt hos oss, låt mig förklara lite närmare: Vi finns i nio länder, alla nio länder gör listor på saker som de vill ska förändras eller implementeras och när vi sedan prioriterar måste förändringarna givetvis vara vettiga och nödvändiga för alla inom vårt nätverk. Det röstas och prioriteras. Det innebär såklart att förändringar som du kanske "kräver" hamnar extremt långt ned på att göra-listan, oavsett hur många "webbdesigners" som nu arbetar med Gamereactor.

Små "tweaks" som du beskriver är inte alltid något som vi prioriterar och därför ser det ut som det gör. Vissa av er glömmer att detta faktiskt är vårt site, inte någon annans. Vi gör de förändringar vi tycker är nödvändiga och väljer att vänta med andra.


Där har han helt rätt, jag har ingen aning om hur de sköter sitt arbete, jag kan enbart säga av mina erfarenheter och kunskaper om webdesign och hur lång tid det skulle ta och åtgärda vissa saker.
Och om jag skulle drivit sidan och gång på gång läst om att folk velat se specifika förbättringar så hade jag lagt resurser på de istället för att fixa det jag själv velat se.

De flesta förbättringar som folk velat se är mycket enkla kod inlägg som inte borde ta en erfaren webdesigner mer än några timmar att implementera inte ens på stora siter som GR.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Citerar over:
De flesta förbättringar som folk velat se är mycket enkla kod inlägg som inte borde ta en erfaren webdesigner mer än några timmar att implementera inte ens på stora siter som GR.


Jag tror du överskattar den ekonomiska kistan för Gamereactor.
Om du tänker efter märker du kanske att Gamereactor har (såvitt jag läst) aldrig publicerat rå data på deras ekonomi. Det vill säga inga resultat från bokföringen eller bokslutet.
Visst kan man säga att många företag gör inte detta. Men minns hur redaktionen exempelvis varje år kommenterar olika siffror från andra företag som blivit klara med sina bokslut.
Det finns samma siffror för Gamereactor, i något land, som de är helt tysta med.
Varför de inte vill offentligt gå ut med det här skulle man kunna säga är av konkurrensskäl. Samtidigt om jag inte är ute och cyklar har bolag redovisningsplikt, vet ej om enskilda medborgare kan få tillgång till den informationen. Men denna data finns för Gamereactor och konkurrerande företag skulle få tag på denna information om det är lagligt (vilket jag tror det är).

TIttar du på landskapet Gamereactor verkar i, är det hård konkurrens där flera större svenska tidningar fått slå igen.
Gamereactor själv slog sig på bröstet över hur de genomgick finanskris och gav ut sin tidning när andra slog igen. Titta dock hur ofta Gamereactor ger ut tidningen nu, senaste numret var i februari.

Titta även på personaltätheten, dvs anställda som är fast anställda. På deras hemsida har skandinaviska sidorna i genomsnitt två namn per land, medan de på kontinenten har en-två.
Europas största spelsite men Tysklands Gamereactor har nästan en person som skriver alla nyheter med komplement av personer från den internationella redaktionen.
Italienska Gamereactor har en person redovisad som arbetar där enligt hemsidan.
Fast anställda kostar pengar och jag tror inte många är medvetna om att frilansskribent är inte månadsanställd och får ofta betalt per text de skriver.

När jag frågat om anställningsformer tidigare har jag fått sådärsvar men om jag förstått saken rätt har Gamereactor många frilansskribenter och få med fast månadslön.


Se det såhär, i mediabranschen säger tidningar och TV ofta och högljutt till när det går bra gällande ekonomi och marknadsandelar.
Vad du läser på Gamereactor är hur många som besöker sajten (antalet klick) och hur många som läser deras tidning. Alla andra typer av frågor gällande verksamheten eller ekonomi är det tyst kring. Bland andra tidningar är det öppet när det går ekonomiskt bakut.
Gamereactor.se har cirka 100 000 unika besökare per vecka enligt KIA index.
Märk detta brev
http://www.gamereactor.se/brev/381004/Orov%E4ckande+statistik
+om+Gamereactor.se/?search=bes%F6kare

I svaret står det att de hade 173 462 751 besökare. Detta är dock något helt annat än unika webbläsare som är det mer intressanta.

Om jag klickar på Gamereactor 5 miljoner gånger är det rätt meningslöst för annonsören då de vill nå ut till många människor och inte bara mig.
Och per vecka har de 100 000 unika webbläsare, vilket i praktiken antagligen blir färre unika människor då vissa personer har mer än en webbläsare etc.
Jämför man Gamereactor.se med andra webbsidor ser man att exempelvis sweclockers.com hade 200 000 unika webbläsare förra veckan.

Titta därefter på tidningen med antalet läsare. Metro är en växande tidning i Sverige med många läsare. Det är en gratistidning som finns vid pendelstationer med många personer i rörelse. Något som är gratis är mycket lättare att få många användare, titta på freetoplay.
En gratistidning får fler läsare just för att den är gratis. Om Gamereactor kostat 20 kr är frågan om deras läsarbas minskat eller ökat. Och deras nummer ges inte ut så ofta.
Tidningen är en kostnad för företaget och jag undrar om annonsplatserna som köps i tidningen kan kompensera för priset på tryckning+distribution av tidningen i åtminstone 5 olika länder. Om tidningen gav hög avkastning, borde man inte rimligen då ökat antal utgivningar/år.

Gamereactors IT-avdelning består av 1 serveransvarig och 3 kodare. Dessa 4 antar jag ansvarar för all IT.
Framgår inte om dessa arbetar 100 %, deltid eller timanställning etc.
Till detta tillkommer 3 som arbetar med GRTVs cam/edit varav 2 är Trainee och 2 som sköter flashgrafiken varav 2 är Trainee. Alla dessa trainee-tjänster kanske också kan delvis förklara strul eller långsamma förändringar på sajten.
Traineetjänster är billigare och beroende på vilket land de arbetar i kan kostnaderna hållas nere ännu mera.

Som personlig erfarenhet kan jag tillägga vad en företagare sa till mig för par år sedan, att för att kunna driva en verksamhet behöver man ha cirka 1 miljon kr i omsättning för varje anställd per år.


Börja lägga ihop detta blir inte min slutsats att de badar i pengar, isåfall hade det synts i verksamheten på ett mer genomgripande sätt.
Tvärtom tror jag Gamereactor går jämnt ut med kanske en liten vinst eller kanske de gör gigantiska vinster men ägarna investerar inget tillbaka (vilket är osannolikt).

Samtidigt kan jag inte klaga då det är gratis.
Det enda jag alltid känt lite dåligt samvete över är deras anställningsformer för skribenterna. Då jag tror på att fast anställning ger trygghet till individer att skapa sig ett liv och bilda familj.

Men om jag har fel på allt detta blir jag mer än gärna rättad med rådata.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Börja lägga ihop detta blir inte min slutsats att de badar i pengar, isåfall hade det synts i verksamheten på ett mer genomgripande sätt.

Vi "badar" mycket riktigt absolut aldrig i pengar. Någonsin. Din slutsats är helt korrekt.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
  • over
  • over
Citerar Chrysis_ignita:
Börja lägga ihop detta blir inte min slutsats att de badar i pengar, isåfall hade det synts i verksamheten på ett mer genomgripande sätt.

Har aldrig påstått att gamereactor tjänar tonvis med pengar och i princip allt du skriver vet jag redan, klimatet för spel baserade sidor som GR och andra är tuff flertalet sidor har fått stånga ner de senaste åren.
Jag tror som du att GR tjänar pengar men det är inte jätte mycket över det det kostar att driva sidan och betala ut löner osv.

Det enda jag säger är att GR borde kunna fixa de flesta saker som folk ber om när det kommer till förbättringar på siten.
Att hyra in en programmerare några timmar extra eller ta in en helt ny några timmar borde inte kosta mer än några 1000 lappar och om inte GR har råd med det så borde jag nog leta efter en ny site att läsa då GR kommer konka innom några månader.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Citerar over:
Att hyra in en programmerare några timmar extra eller ta in en helt ny några timmar borde inte kosta mer än några 1000 lappar och om inte GR har råd med det så borde jag nog leta efter en ny site att läsa då GR kommer konka innom några månader.

Detta handlar givetvis om mer än att bara "hyra in nån några timmar"... Vi finns i nio länder och toppstyrs av Danmark som bestämmer vad som ska göras och inte göras...
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar over:
Har aldrig påstått att gamereactor tjänar tonvis med pengar och i princip allt du skriver vet jag redan, klimatet för spel baserade sidor som GR och andra är tuff flertalet sidor har fått stånga ner de senaste åren.
Jag tror som du att GR tjänar pengar men det är inte jätte mycket över det det kostar att driva sidan och betala ut löner osv.

Det enda jag säger är att GR borde kunna fixa de flesta saker som folk ber om när det kommer till förbättringar på siten.
Att hyra in en programmerare några timmar extra eller ta in en helt ny några timmar borde inte kosta mer än några 1000 lappar och om inte GR har råd med det så borde jag nog leta efter en ny site att läsa då GR kommer konka innom några månader.


Fast det är inte riktigt så det fungerar.
Om du vill ha ett arbete utfört som kräver kvalifikation tar man inte in en amatör från gatan som exempelvis kodat på sin fritid.
Du vill se deras meritlista, kontrollera deras bakgrund och även ha intervju med eventuella referenser för att få en bild av personen. Då du ger de tillgång till verksamheten på ett sätt som de skulle potentiellt kunna använda för att skada verksamheten.
Personen som ska genomgå detta vill såklart få något för sin ansträngning och det är en hel del med rätt kvalifikationer som tackar nej till ett jobb där de ska arbeta 10 timmar och inget mer. För oftast kan personer med utbildning få bättre jobb än ett dagsjobb.
Till det kommer att erbjuda konkurrenskraftig ersättning.

Om Gamereactor kan erbjuda 200 kr/timme och alla andra erbjuder 500 kr/timme spelar det liksom ingen roll hur trevligt det är på redaktionen.
Slutligen kan det som sagt också vara så att IT-avdelningen består mest av trainees, vilka kräver träning och upplärning. Att lära upp en person till ett yrke gör att det vanliga arbetet går långsammare och tar längre tid. Kanske därför vi haft buggar och strul.
Slutligen kan det vara så att Gamereactor betalar lägre löner för IT-folket och som mycket annat man får vad man betalar för.
Slutligen är det inte att bara ge par 1000 kr. I verkligheten måste du som arbetsgivare betala skatt för den anställde ovanpå lönen och dessutom är det ren administration kring det hela.

Sedan som Petter redan har hunnit före mig att skriva är Gamereactor danskt, du kanske märker att de ofta refererar till Danmark. Om jag inte minns fel är ägarna danskar också.
När ett bolag är styrt hårt från toppen är det precis som ett bolag i offentlig sektor.
Förändringar sker långsamt pga av att det ska godkännas av alla på alla nivåer innan något får göras. Du som enskild anställd måste lyda chefen även om du tycker chefen är en idiot. Därför det finns många historier av folk som hatar sina chefer.

Apropå detta med konkurs. Tittar man på Gamereactor i Sverige har de färre redaktörer än tidigare och jag skulle inte bli förvånad om tidningen kommer ut var 3e månad för att till slut helt släppas.
Om tidningen redan nu är en förlustaffär har man två alternativ, investera och försöka få fler läsare genom större upplaga, flera ombud etc eller lägga ner.
Ska man investera måste pengarna tas från någon annanstans eller lånas. Skulle jag driva Gamereactor skulle jag på sikt lägga ned tidningen. Man driver ett bolag, inte välgörenhet.

Folk glömmer ofta att Gamereactor är ett bolag och som alla bolag handlar det om att gå med vinst. Ingen vinst, inget bolag. Att driva ett bolag är inte att driva välgörenhet. Gamereactor får sina pengar från annonsörer och det är egentligen annonsörerna som är viktigast. Vi som är läsare är nödvändiga för att få annonsörer, men upplägget på sajten är gjord för att kunna exponera läsare för så mycket reklam som möjligt. Sedan är det säkerligen personal och frilansare på Gamereactor som arbetar för att skriva för läsare, men de vet alla i bakhuvudet var pengarna kommer ifrån.

Sedan måste du också sätta dig in i Petters situation.
Petter är chefredaktör för Sverige, men lyder även han under någon annan. Ofta som anställd kan man inte offentligt gå ut och kritisera sin arbetsgivare då det kan straffa sig i andra änden. Petter har säkert personliga åsikter om saker han vill ändra på i verksamheten, men han kan inte ta upp det med dig eller oss då det skulle kunna skada honom själv. Dessutom skulle inte vi kunna hjälpa honom med strukturfel i Gamereactor.

Sedan tycker jag om man försöker läsa mellan raderna får rätt mycket hintat av Petter varför saker ser ut som det gör.

Slutligen undrar jag vart du skulle annars ta vägen, de svenska spelsajterna är inte många.
Nej jag räknar inte Aftonbladet för det är ärligt talat i min värld en skittidning fylld med populism och politisk agenda som genomsyrar allt förutom sporten. Tidningar som DN har ingen anledning att öppna en spelavdelning och IGN.se är en ägare över atlanten.
Utöver level (som jag gissar ligger sämre till än Gamereactor) finns det bara utländska tidningar kvar.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
Jag är riktigt nyfiken över hur många läsare alla bloggare här på GR har. Tyvärr så fungerar inte knappen för "Visa mer medlemmar" så därför kan jag bara se c:a fem stycken. Vore härligt om ni kunde fixa detta redax.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
Diggar det nya formatet för medlemrecensionerna som infördes sedan en tid tillbaka, men eftersom bilderna fortfarande har en maxbredd på 416 pixlar vilket ser väldigt märkligt ut i kontrast med texten. Ser gärna att maxbredd höjs till 620 eller vad det nu är som passar bäst där.
"In the halls of Valhalla! Where the brave may live forever!"
  • 0
Är det inte dags att ta bort den fullkomligt värdelösa Like-knappen någon gång?
Protect ya neck
Tycker att en funktion som ger oss möjlighet att se när någon svarat på våra bloggkommentarer är av största nödvändighet.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Jag vill verkligen se ljuset i tunneln för Gamereactors forum, även om det nu gått neråt sedan tidningen togs bort. Jag vill verkligen tro att glöden kommer tillbaka och att bloggar såsom trådar bli aktiva på nytt. Jag vill verkligen tro trots att det känns rätt så meningslöst.

Jag vill verkligen tro...
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
Blev glad när jag såg en ny banner/meny och tänkte att "nu äntligen händer det saker". Strax därefter inser jag att förändringarna snarare har accelererat haveriet.

- Funktionen att redigera sina posts är nu helt borta, bugg eller feature?

- Att man inte kommer åt sin profil genom att klicka på profilbilden, utan måste gå via en dropdown är bara förargligt. Varför har ni gjort så?

- Det verkar dessutom ha tillkommit en limiter på runt 15 minuter som gör att man blir utkastad medan man skriver posts, detta har jag inte upplevt innan, utan då har man kanske haft en timme på sig att vara "idle"
The more I learn, the smaller I become.
Att en notisfunktion när man har blivit citerad inte finns ännu med tanke på hur länge siten har funnits är riktigt tråkigt. Många diskussioner och ytterligare klick för GR går ju om intet pga detta.
The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.
Citerar grodahn:
- Funktionen att redigera sina posts är nu helt borta, bugg eller feature?

Mmm, det är lite skumt. Var en redigeringsbugg som härjade förut, så de kanske tog bort redigeringen av den anledningen. Förhoppningsvis kommer funktionen tillbaka.

Tillagt 2019-02-23 00:49:
Ah, redigeringsfunktionen och buggen är kvar. Men jag tror de satt en kortare tidsgräns som gör att man inte kan redigera sina inlägg efter ett litet tag.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Ah, redigeringsfunktionen och buggen är kvar. Men jag tror de satt en kortare tidsgräns som gör att man inte kan redigera sina inlägg efter ett litet tag.


Har fått tillbaka min redigeringsfunktion och den verkar fungera precis som innan, inte märkt av någon tidsgräns. Det var snarare med uppdateringen som den försvann helt i ett par dagar. Verkar också som de ändrat utloggningsfunktionen tillbaka hur den var innan, alt. så är det bara jag som skriver snabbare nu för att slippa bli utslängd .
The more I learn, the smaller I become.
När man klickar på sin avatar uppe i högra hörnet så är det ofta att dropmenyn som kommer ner med Profil/Kontakt/Logga ut inte vill hålla sig nere utan så fort man för ner musen mot något av alternativen försvinner meny snabbt igen.
Entering zero gravity
Kanske dags för en recaptcha till userTVn också?
The more I learn, the smaller I become.
Citerar grodahn:
Kanske dags för en recaptcha till userTVn också?


Vore jätteskönt plockat bort hundratal om inte uppemot tusen videos de senaste veckorna.
Do what you can, with what you have, where you are.
Ett förslag jag har är att öka längden tid innan man automatiskt loggas ut. Ett dilemma om man skriver lite längre bloggar som typ mig är att man inte heller kan kopiera texten. Görs detta går bloggarna inte alltid att skicka utan blir vita eller visar error meddelande. Om man spenderar för lång tid med att skriva en blogg eller text och hinner bli utloggad utan att se det och trycker skicka försvinner texten man skrivit utan möjlighet att få tillbaka den. Detta tror jag kan vara en bra förändring, kanske man med säg ett alternativ i sina egna inställningar få bestämma att slippa bli utloggad i huvud taget. Då kan de medlemmar som vill ha den funktionen behålla den speciellt om de reser mycket och inte vill glömma av att logga ut om de använder främmande datorer.
Do what you can, with what you have, where you are.
Jag har ett förslag på att bygga om hela sidan. Har aldrig varit med om ett så buggigt ekipage som GR över tid blivit.
The more I learn, the smaller I become.
  • 0
Jag håller (tyvärr) med dig och hoppas att vi kan börja bygga på en ny sida inom kort. Tack för ert tålamod.
Petter Hegevall / Gamereactor
En sak jag skulle önska se i bloggarna vi framtiden är ett litet text formaterings verktygsruta. Där man kan få fram kommandot för olika stilar och annat, ungefär som här i kommentarerna (alternativt att de då direkt kursiverar etc.) så kan jag snabbt få fram kommandot då det finns till vänster om posta knappen. Framförallt när man vill säg bädda in länkar i ett ord eller så krävs det en lite längre textrad för detta, jag tror det skulle göra det lite smidigare om alla såna funktioner fanns med lätt åtkomst när man skriver just bloggar också. Det skulle snabba på processen i skrivandet lite tror jag.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
I dagsläget finns det ju inget annat alternativ än att helt enkelt färdigställa nästa del i GR, nämligen 4.0.

Kort och gott kan vi ju konstatera att 3.0 i sig försämrat kvaliteten som 2.0 hade en gång i tid. Man kan ju lugnt säga att de mest aktiva användarna gav mer ris än ros till sidan generellt.

Det behövs helt enkelt fler lika passionerade medarbetare på GR som Emil Hall. De som är verkligen villiga att sköta sidan och få den tillbaka till sin forna glans. Spelforum är nog mer efterlängtade än någonsin i 2020 så därför skadar det inte att börja på nytt.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
En funktion som låter en permanent godkänna alla GDPR-popuper vore önskvärt. Lagra vilka kakor ni vill, GDPR är en plååååga!
Ei saa peittää
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!