Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Forza Motorsport (2005)

Forza Motorsport

Ultrarealistisk Xbox-racer med allt det där du saknade i Gran Turismo.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Snabba bilar. Visst är det ett lätt magiskt skimmer över en välpumpad och högst specialiserad tävlingsmaskin på fyra hjul? Gillar man snabba bilar och den sinnessjukt tuffa miljö som en racingbana utgör men samtidigt äger en Xbox så har man inte kunnat välja och vraka bland vettiga titlar. Visst har Xboxen bra spel som Project Gotham Racing-serien och Sega GT, men ingen riktigt brutalt oförlåtande racingsimulator. En sån där som får en att gråta av frustration när man för sextiofjärde gången bromsade för sent i den där förbannade vänsterkurvan på Laguna Seca. Nej, sådana har det varit glest mellan. Microsoft fick givetvis upp ögonen för denna spelmässiga glugg i utbudet och Forza Motorsport föddes.

Spelet är främst upplagt kring ett RPG-liknande karriärläge där man på sedvanligt sätt startar med en mindre summa pengar att köpa en liten bil för. Sen gäller det att tävla och framförallt att vinna. Gör man bra ifrån sig så vinner man pengar att köpa uppgraderingar till sin allt mer potenta racer. Pengar är ju inte allt och för att få tag i de där ballaste bilarna och tuffaste trimsatserna så är det sponsoravtal som gäller. Även de kommer inom räckhåll om man gör bra ifrån sig på banan. Och att göra bra ifrån sig är inte det lättaste. Spelet är svårt. Det finns ett par elektroniska hjälpmedel (som givetvis går att stänga av) för att man ska kunna köra ett varv med hedern något så när i behåll, men de hjälper egentligen inte så mycket utan det är bara förarens skicklighet som till slut håller bilen från cementmurar och sandfällor. Den här grundprincipen löper genom hela spelet och den är bara att acceptera. Nu finns det istället riktigt bra träningslägen där man med en lugn hand guidas genom banracingens mysterier på ett föredömligt pedagogiskt sätt. Men trots allt så kräver spelet en hel del tålamod innan man kommer in i den perfektion som Forza kräver.

Tillsammans med fokusen på realistisk fysik så har man även satsat hårt på billicenser. 230 olika bilar från över 40 tillverkare är inte alls illa. Speciellt när varje bil är både precis modellerade och viktigast av allt - har den mest verklighetstrogna spelfysik som någonsin skådats. Alla bilar går även att styla, trimma och bygga om på en hel mängd olika sätt. Styling- och tuningdelen är så fyllig och innehållsrik att det likt ett barn i en godisaffär, nästan är lätt att gå vilse bland de snygga menyerna fulla av den mest hästkraftstinna hårdvara du kan tänka dig. Möjligheterna till både trim och visuell styling är riktigt, riktigt bra och känns mer lättillgängliga än i, till exempel Need for Speed: Underground 2.

Förutom att spelets körmässiga fysik är bra så har man även lagt krutet på en kraftfull skademodell som simulerar all den stryk som din bil kan tänkas råka ut för under ett stressande GT-lopp. Bilens utseende förändras trovärdigt, men kanske viktigare är att bilens körbarhet påverkas drastiskt av hur man behandlar den. Det är tillexempel inte bra alls att köra bort frontspoilern i första kurvan när man har tio varv kvar i en bil som toppar 320 km/h.

Detta är en annons:

Spelet känns riktigt gediget och man kan inte låta bli att beundra hantverket. De riktigt läckra och mest nyskapande delarna finns att hämta i Live-delen. Koppla upp dig och du kan byta bilar eller göra affärer med andra onlinespelare som värsta bilhandlaren. Microsoft har byggt Forzas Live-delar med bilgalningen i åtanke. Det fullkomligt kryllar av sätt att glo på sina egna och andras skapelser. Vill du inte sitta hemma ensam och uggla med ett tråkigt mästerskapsläge så är det bara att koppla upp sig. Spelets huvudläge kan nämligen spelas helt online. Forza letar reda på andra spelare med lämplig kompetens och sen är det bara att köra som en biltjuv för att tjäna pengar och erfarenhet till nästa nivå och nästa trimkit. Spelets onlinedel känns som en helgjuten och mycketvälgjord högerkrok riktad direkt mot de konkurrenter (läs GT4) som inte ens lyckades med att klämma in den ynkligaste lilla onlinefunktion.

Forzas hela själ är simulationen av riktig racing och racing på riktigt är svårt. Microsoft löper hela linan ut och gör en spelmässig totalupplevelse som tillsammans med det välsnickrade Live-läget gör att man gärna försöker igen och igen. Klarar man bara av att göra spelet tillräckligt lättillgängligt för vanliga spelare som inte har en karriär i formula 3000 bakom sig, ja då har Forza Motorsport chans att bli en klassiker. I annat fall så riskerar det att bara hamna i de riktigt inbitna fanatikernas spelhyllor.

Forza Motorsport (2005)
Forza Motorsport (2005)
Detta är en annons:
Forza Motorsport (2005)
Forza Motorsport (2005)
Forza Motorsport (2005)
Forza Motorsport (2005)
Forza Motorsport (2005)
Forza Motorsport (2005)
Forza Motorsport (2005)
Forza Motorsport (2005)

Relaterade texter

Forza MotorsportScore

Forza Motorsport

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Microsoft utmanar Sony och bjuder på en fantastisk racingupplevelse som får Petter att fnysa åt Gran Turismo 4!



Loading next content