Gangs of Sherwood

Gangs of Sherwood

Robin Hood och hans följeslagare av tappra karaktärer släpps lösa i en fri tolkning av den folkkära sagan. Conny har recenserat...

Det var bara några månader sedan Pinocchio fick en fri adaption i Lies of Pi och nu har turen kommit en annan folkkär berättelse att omvandlas till någonting som ligger rätt långt bort från det vi är vana vid. I Gangs of Sherwood försätts nämligen Robin, Marian, Tuck och Little John i en värld som är någon slags kombination av fantasy/tech. Platser och figurer är bekanta, åtminstone till namnen, och det är ett äventyr som går att spela både solo eller tillsammans med tre andra personer, vilket absolut är att föredra.

Äventyret känns, åtminstone till en början, lite billigt och styltigt i sitt utförande. Det har en bra bit upp till någon slags briljans i hur det ser ut, fungerar och känns. Fula karaktärsmodeller med halvdant läppsynk ger inte direkt ett bra första intryck. När jag släpps lös i Sherwood-skogen och får kasta mig in i kavalkaden av action känns det dock lite bättre. Miljöerna är ganska fina och visar sig vara varierande under hela äventyrets gång. Allt flyter på bra gällande bilduppdateringen även om det är mycket som sker och även om det är rätt simpelt så är det också rätt skoj. Det visuella lyckas ofta med att skapa en bra stämning som ibland ger lite Fable-vibbar och även om då mixen är ganska bred så lyckas allting passa in. Jag hade gärna sett att spelets områden bjöd på lite mer att utforska dock, även om det kan vara skönt med något som är linjärt i kontrast till de många betydligt mer öppna världar vi ofta bjuds på. Att kila fram genom lummiga träd är mysigt men man får vara bered på att dra ner sina krav lite gällande de visuella stordåd som vi bjudits på i andra produktioner.

Gangs of Sherwood
Striderna kan ofta bli rätt kaosartade men flyter på bra.

Kaos är framförallt något som detta i mångt och mycket handlar om. Det pågår mycket hemskheter från olika överhuvuden i staden och Nottingham och dess omgivningar tycks stå i konstant brand och det är misär överallt hjältarna tar sig. Tur då att Robin och hans gäng rycker in för att försöka rädda dagen som det muntra rebellgäng de ändå är.

Varje omgång börjar med att du väljer din karaktär och den största skillnaden här är vilken typ av attacker de utför, så här gäller det att prova sig fram för vad som passar bäst för en själv. Är man flera får man rent demokratiskt avgöra vem som ska axla vem. Robin har ju givetvis sin trogna båge medan Marian slåss med ett svärd. Broder Tuck använder en stor stav som dessutom kan ge tillbaka liv och den här inte-så-lille John är gängets kraftpaket.

Gangs of Sherwood
Karaktärsmodellerna är inte mycket att dregla över.

Vi bjuds på linjära nivåer som är enkla att finna fram genom. Någon avstickare kan leda till en skattkista men det handlar oftast bara om att finna någon avsats eller en undanskymd passage. I övrigt springer man mest lätt vidare men är även utrustad med en änterhake för att ta sig upp på höjder. På klassiskt designvis mörker man ofta när det är dags för ett nytt moment av att röja rent på fiender då ett öppnare område presenterar sig och det finns även tillfällen när man kan utnyttja omgivningen för att förorsaka skada på motståndet.

Det bjuds inte direkt på några spelmässiga överraskningar även om man försöker sig på att skapa lite uppdragskänsla genom nära föremål som måste förstöras eller som när man ska föra en vagn med sprängmedel till målet. Här finns också lite valfria saker att samla på sig i miljöerna om man vill jaga detta för att dryga ut speltiden en aning. Flytet på alla strider är en av de absoluta höjdpunkter. Man alternerar smidigt mellan olika typer av attacker där man antingen pysslar med närstrid eller håller sig på avstånd. Här finns också en del olika specialattacker som kan få ner fiendens liv snabbt. Marian har exempelvis en attack där man kastar dolkar och så kan man bygga upp en kombo för att sedan släppa lösa den och på det viset få ner en ordentlig del av fiendens liv. Hjältarnas attacker gör ju i grunden samma sak, men det känns ändå roligt att välja en ny och få uppleva en nivå på ett litet annorlunda vis än man gjorde senast.

Gangs of Sherwood
En del av miljöerna är rätt tjusiga dock.

Efter varje strapats mot en hög av bad-guys evalueras ens insatser i ett litet rankningssystem och belöningar ges i form av guld innan det är dags att ge sig vidare mot nivåns slut. Där väntar en lite kraftigare boss som också bjuder på höjdpunkten när det kommer till att vara skicklig på att undvika, leta öppningar och använda sig av alla sina förmågor. Mellan alla dessa uppdrag hamnar man sedan högkvarteret; en trivsam liten kyrka i Sherwood-skogen och här kan man uppgradera och köpa nya förmågor innan man fortsätter äventyret. Tempot hålls uppe hela tiden och det blir sällan tråkigt för den som framförallt föredrar ett spel där högt tempo och action står i fokus.

Trots att Gangs of Sherwood då ser lite simpelt ut, eller snarare inte riktigt kan jämföras med de tekniska storspelen, så tycker jag ändå att detta bjuder på någonting jag tror en del spelare kan sakna och det är en möjlighet att ha roligt tillsammans. Visst, i sig bjuder detta inte på så mycket djup och nivåerna springer man igenom rätt fort och det är heller inte särskilt omfattande. Men jag tycker att aspekten av att kunna samarbeta och all action är bra nog för att det ska vara underhållande att spela. Det är lätt att hoppa in i party med andra även om det är väldigt synd att Gangs of Sherwood inte stödjer crossplay mellan de olika konsolerna.

Gangs of Sherwood
Om någon studio känner sig manade att göra ett Thief II-liknande stealth-action-spel med Robin Hood i huvudrollen ställer jag mig gärna i Kickstarter-kön.

Jag tycker utvecklarna fått till ett rätt bra koncept även om tolkningen av Robin Hood i grunden bara är en mall för olika namn och platser. Äventyret kunde fungerat lika väl med något man designat själv även om tvisten på det vi känner till är lite roande. Jag uppskattar också en hel del av miljöerna. Framförallt de utomhus med skog och natur som känns betydligt roligare rent visuellt än de städer och gruvor man besöker. Men allra främst ska definitivt möjligheten att spela äventyret tillsammans med andra lyftas fram och bara detta faktum ger faktiskt ett extra poäng i betyg.

Som slutsats är det ett spel där de lite väl grovhuggna ytorna hade behövts putsat till rätt mycket för att detta skulle kommit upp i en högre nivå. Fundamentet och de idéer man har här är absolut bra men utförandet är lite för simpelt. Det fyller framförallt ett tomrum gällande denna typ av samarbetsspel och om man känner att man suktat efter något sådant så kan absolut Gangs of Sherwood vara värt ens tid.

6 / 10
+
Varierande fina miljöer, bra flyt i striderna, bra variation på hjältarnas spelstil, skoj att spela tillsammans med andra