Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Gene Troopers

Gene Troopers

Tråkig ukrainsk förstapersonskjutare får Peter att tänka tillbaka på den gamla goda tiden

1998 släpptes Half-Life. Ett på alla sätt och vis underbart spel, både då som nu. Det berättade en historia på ett aldrig tidigare skådat vis. Det var grafiskt andtagande och det innehöll spelmoment värda att rista in i sten. Kort och gott - det var ett riktigt jäkla bra spel.

Man kan ju undra varför jag inleder den här texten genom att hylla Half-Life. Anledningen till det är relativt enkel, och det är att jag vill dels komma in på vad Gene Troopers påminner om, och dels vill jag förklara vad ett åtta år gammalt spel gör rätt som Gene Troopers gör helt fel.

Half-Life drog igång scenen för egenutvecklade tillägg till spelet, modifikationer, eller mods, som man helst kallar det. Det kunde röra sig om enstaka banor, längre uppdrag eller en helt annan typ av spel, alla gemensamt med att man använde Half-Life:s motor att bygga upp allting med. Problematiken när man släpper en sådan möjlighet fri, är att precis vem som helst kan tillverka en bana eller ett uppdrag, vilket medförde en otrolig skiftning i kvalitén på modsen. Och det är det här Gene Troopers påminner om, bottenskrapet av de mods som släpptes till Half-Life.

För det känns verkligen som att det är ett gäng amatörer som tillverkat spelet. Man har ingen som helst kompetens vad beträffar dramaturgis uppbyggnad, nivådesign, karaktärsdesign, grafik eller skådespeleri. Det känns lite som att det är en oskön ukrainare (spelet kommer från Ukraina, inget skämt) som knackat lite kod på en rast från sitt vanliga jobb som kontorsråtta, skissat lite på karaktärerna på servetten under lunchen och kommit på världens skitidé till spelkoncept under ett toalettbesök.

Och så en dag fick han sparken från kontoret, och tänkte "nu ska jag hämnas på omvärlden genom att göra verklighet av den makabert usla spelidé jag hittills kommit på". Sagt och gjort, Gene Troopers kom, och jag grät.

Det börjar som alltid med en laddningsskärm. Därefter visas hur ett bisarrt kreatur med väldigt mycket taggar, för bort en av spelets huvudkaraktärer. En till laddningsskärm. Ett försök till ett kreativt spelintro misslyckas totalt när man får se hur en man vaknar upp, blir målad med fånigt fjantiga, blåa(!), tribal-tatueringar för att till sist bli bemött av en...just det, laddningsskärm.

Vad som händer efteråt är egentligen ganska otydligt. Allt man uppfattar är lila och orangea korridorer, genomruttna dialogträd, konstiga vapen, stulna spelmoment, patetisk handling och mirakulöst dåliga bosstrider. Visst, allt är inte bara pest och kolera. Även om vapnen är konstiga, är en del underhållande. Exempelvis gravitationshandsken (Half-Life 2, någon?) som tillåter dig lyfta upp lådor, vapen och andra objekt och därmed nyttja fysiken till din fördel. Havok-motorn är licenserad, så fysiken i fungerar smärtfritt, och vissa pussel är faktiskt underhållande.

Dessutom är spelet fyllt av styrbara mecha-robotar och dylika fordon som varierar tempot aningen i spelet, så att det inte blir helt monotomt och grått rakt igenom. Men tyvärr så är det för mycket negativt med Gene Troopers för att man ska kunna tycka om det på riktigt. Efter att den senaste tiden spelat igenom Half-Life 2, FEAR och Call of Duty 2 tar det ganska mycket emot att sätta sig ned med något som inte är just superbra. Bara grafiskt äter de tre ovan nämnda spel upp Gene Troopers till frukost, och att det inte ens finns möjlighet att ändra några grafiska inställningar förutom upplösningen säger väl tillräckligt för att beskriva hur fult spelet egentligen är?

Första Half-Life kom som sagt för åtta år sedan. Sedan dess är det egentligen bara ett spel som kommit i närheten på att vara lika bra, och det är dess uppföljare. Givetvis förväntar man sig inte att varje ny förstapersonskjutare man sätter tänderna i ska vara världens bästa spel, men man kan ju tycka att spelutvecklarna borde lära sig något av sina konkurrenter, mer än att bara sno en gimmick rakt av. Gene Troopers gör ni er bäst att hålla er borta ifrån. Spelet är både tråkigt, fult och korkat och kommer troligtvis att hamnar i rea-backarna snabbare än vad man väntat sig i Ukraina.

Gene Troopers
      Gene Troopers
      Gene Troopers