Mercedes-föraren George Russell fick behålla sin andraplats i Bahrains Grand Prix på söndagen (15 sekunder bakom Oscar Piastri) efter att FIA:s stewards kommit fram till att inget fel gavs när han öppnade DRS utanför DRS-zonen. Rusell förklarade att de hade "alla möjliga misslyckanden", och tydligen öppnades DRS när han klickade på radioknappen.
"Jag stängde den direkt igen, backade, inget vunnet, och jag förlorade mer än jag vann, den var bara öppen för en bråkdel av en sekund", sa Russell, som övertygade stewards, som märkte att DRS öppnade när den inte skulle göra och kunde ha gett honom en straff som skulle ha fått honom att byta plats med Lando Norris. tredje.
Efter en inspektion av bilen fann de att problemen orsakades av brake-by-wire-problem och andra elektroniska problem. FIA sa i ett uttalande att DRS aktiverades för en sträcka på 37 meter på en raksträcka på cirka 700 meter, och telemetri bekräftade att han fick 0,02 sekunder men att han senare gav upp 0,28 sekunder i nästa kurva för att kompensera. "Följaktligen, även om ett regelbrott tekniskt sett har inträffat, beslutar stewarderna att eftersom det inte fanns någon sportslig fördel att vinna, utdöms inget straff".
Drag Reduction System, eller DRS, introducerades 2011 men i år är sista gången det används. Det är en bakvinge som kan öppnas och stängas för att öka toppfarten och hjälpa till vid omkörningar, men den kan bara öppnas när den förföljande bilen är på minst en sekunds avstånd. Från och med nästa år kommer DRS att ersättas med ett annat aerodynamiksystem.