Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ghostbusters

Ghostbusters

Världen plågas återigen av kulörta slembobbor och osaliga andar. Så Gamereactor reste till Dallas för att provspela de New York-baserade spökjägarnas återkomst

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Innan Ghostbusters blev de spökjägare vi känner var tanken att den första filmen skulle handla om en grupp elitspökjägare som reste både i tiden och i andra dimensioner, bråkandes med ockulta varelser. Tanken var att de skulle ha coola uniformer, grymma hitech-visir och spelas av Dan Aykroyd, John Belushi samt Eddie Murphy. Det visade sig dock omöjligt att klara budgeten och projektet bantades till vad som blev den mästerliga första filmen med då mindre kända skådespelare i huvudrollerna.

Visst, Ghostbusters II var inte lika skoj som den sköna föregångaren om de New York-baserade spökjägarna. Men humorn, personkemin och värmen var fortfarande inte att ta miste på och sedan 1989 då filmen släpptes har jag längtat efter en uppföljare. Till ingen nytta. Men 2008, 19 år efter den senaste filmen, är det äntligen dags att möta Ghostbusters igen.

Att filmindustrin och spelindustrin alltmer smälter samman är ingen hemlighet. Nyligen samarbetade exempelvis regissören John Woo med Midway kring Stranglehold som var en direkt uppföljare till hans film Hard Boiled och välkända skådespelare som lånar sina röster till spelkaraktärer är vardagsmat.

Därför framstår det kanske inte som oväntat att det faktiskt var Dan Aykroyd (ghostbustern Ray Stanz) som tog initiativet att förvandla vad som skulle ha blivit den tredje Ghostbusters-filmen till ett spel istället. Ghostbusters startar bara något år efter händelserna i den andra filmen och för att hinna med allt hektiskt spökjagande har man tagit in en ny provanställd kille. Du.

Detta är en annons:

När Gamereactor träffar utvecklarna Terminal Reality på plats i Dallas förklarar de att det var bland de absolut första beslut som fattades för att undvika att krocka med de andras munhuggande. Du kommer alltså att beordras omkring och liksom när Winston Zeddemore var nykomling i gruppen får du utföra allt grovgöra samt agera testperson för ny utrustning. Tröttsamt för din spelkaraktär kanske, men det betyder ju mer kul för dig som spelare.

Detta spel blir faktiskt det tionde att baseras på fenomenet Ghostbusters. Det första, och kanske hittills bästa, är Activisions Ghostbusters som släpptes 1984 till det dåvarande dominerande formatet Commodore 64. Därefter har det släppts Ghostbusters-spel till alla format av rang, inklusive ett superbt arkadspel från samt en redig Ghostbusters II-simulator till PC som inkluderade praktiskt taget alla inslag från filmen med samma namn.

Detta Ghostbusters-spel är ett i grunden traditionellt actionspel sett ur tredjeperson på samma sätt som i exempelvis Gears of War. En av banorna vi fick spela var spelets första möte med den gröne otäckingen Slimer som nästlat sig in på ett hotell. Målet är såklart att infånga honom men också att bekanta sig med spelkontrollen.

En enkel lirare som Slimer kan du för övrigt ta ut ensam, men vid svårare fiender kommer du behöva dina vänner. Om någon skulle bli skadad och sänks måste man för övrigt själv få dem på fötter igen. Men trots den snälla framtoningen med grälla spöken och en värld där ingen dör kommer Ghostbusters, precis som filmerna, innehålla några skräckmoment så man inte ska få slappna av alltför mycket i TV-soffan.

Detta är en annons:

Precis som i filmerna springer man omkring med enorma protonpaket på ryggen. För att göra spelet riktigt filmiskt har man slopat synliga mätare och liknande. Istället syns det på baksidan av ditt protonpack hur det står till med hälsa, ammunition och liknande. Med protonpaketen skjuter du de orangea strålar som bokstavligt talat suger musten ur alla spöken och håller dem fast.

När de är uttröttade nog så kastar man fram fällan som slutgiltigt fångar dem. Något som olyckligtvis är lättare sagt än gjort. För spökena måste tröttas ut först och det hela är inte helt olikt något slags bisarrt fiske där man står där med gnistrande brandgula strålar som sliter all inredning i stycken och bankar ett fångat ockult väsen mot väggar och golv.

Det ska sägas att känslan är riktigt bra i vapnen som dels låter precis som man minns dem, om inte bättre tack vare att alla ljud är omgjorda från grunden. Bord flyger i bitar, ljuskronor sprängs, det lämnas brinnande spår i väggar och småflisor yr överallt i rummet där jag står och kämpar. I samma sekund som ett spöke är fångat upphör all dess påverkan på omgivningen och om ett spöke fått alla möbler att stå i taket kommer dessa därför att falla ned. Det ger en ganska ödesmättad och mäktig känsla av att varje batalj faktiskt betytt något just när spökets förbannelse släpper.

Ghostbusters skulle dock snabbt bli enformigt om bråkandet med spökena inte hade någon variation. Och ett smart sätt att lösa det har varit att låta utvecklingen ha sin gång även hos Ghostbusters. Egon Spengler och Ray Stanz har därför utvecklat maskinparken med annat än protonpaketen och under spelets gång får man därför nu använda en slemkastare som man utvecklat efter händelserna med den moldaviske härskaren Vigo the Carpathian och hans slemflod i den andra filmen. Dessutom finns en isstråle som kan frysa spöken.

Även om man själv inte kommer få styra den klassiska kärran Ecto-1, kommer den också finnas inkluderad i spelet under diverse minispel. Dessutom är större och mer fria banor planerade. Stora bossfighter är en annan naturlig del av Ghostbusters, inte minst ett möte med Stay Puft Marshmallow Man där han kommer klättrande upp för en skyskrapa där du måste skjuta ned honom. Det gör du genom att hänga i ett nedför fasaden i en sorts modern variant av Space Invaders, undvikandes hans projektiler medans han grillas av dina protonstrålar.

Även om Ghostbusters är att betrakta som en fortsättning av storyn om spökjägarna, finns gott om sköna referenser till de äldre filmerna. Bland får vi besöka The Gozarian Museum där en viss Vigo-tavla stirrar oroväckande mycket. Flera gamla gastar gör också comeback i Ghostbusters. Jag har nämnt Slimer ovan, men kommer återigen att få träffa både bibliotekarien som skrämde slag på gänget i den allra första filmen samt den alltid lika ikoniske Stay Puft Marshmallow Man. Sistnämnda fick vi se i en sekvens där Ghostbusters imponerande grafikmotor visades upp, där han vildsint kastade bilar mot dig som sedan tumlade runt på gatorna.

Men under min rundvandring hos Terminal Reality får jag dock se en hel del nya spöken som alla godkänts av filmbolaget Sony Pictures. Bland annat kommer vi få tampas mot en vindpinad fiskargubbe iförd sydväst med livboj men utan sina ben, en död nordstatsgeneral som fortfarande utkämpar sitt inbördeskrig och ett riktigt klassiskt kvinnligt operaspöke iförd vikingamundering.

Blotta ordet filmlicensspel får de flesta spelare att känna avsmak i munnen. Men det finns undantag från regeln att filmlicensspel blir taskiga spelupplevelser och magkänslan säger mig att Terminal Reality med Ghostbusters är på rätt väg. Spelet är redan nu varierat och storyn är helt skriven av Dan Aykroyd som ju även författade manuset till filmerna, något som känns som en garant för att man inte ska förlora den speciella känslan från filmerna. Så börja längta redan nu, för 2008 gör Ghostbusters comeback på riktigt.

GhostbustersGhostbustersGhostbustersGhostbusters
GhostbustersGhostbustersGhostbustersGhostbusters

Relaterade texter

GhostbustersScore

Ghostbusters

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Mikael har spänt på sig tjugo kilo experimentell fusionsutrustning och blivit den femte Ghostbustern, och har inget att klaga på trots taskig lön, bristande arbetsmiljö och rejält med övertid...

9
Ghostbusters-brädspel släpps senare i höst

Ghostbusters-brädspel släpps senare i höst

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

För alla som sörjer den nya Ghostbusters-filmens inriktning eller det faktum att det underbara spelet aldrig fick en uppföljare, kan det vara läge att kolla in Cryptozoic...



Loading next content