Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Gran Turismo 4

Gran Turismo 4

Ett av årets mest efterlängtade spel och den fjärde delen i Sonys bästsäljande spelserien. Petter är dock långt ifrån imponerad efter att tiotal timmar tillsammans med Gran Turismo 4

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Jag minns mycket väl då jag för första gången spelade Gran Turismo. Jag hade i flera månader funderat över namnet och sedan utannonseringen fnissat åt bilderna som visade upp ett fantastiskt snygg och realistisk åktur till synes smockfullt med glansiga vrålåk. Den läckra presentationen, den seriösa inramningen och det till synes bottenlösa innehållet fick mig sedan efter releasen (och inköpet) av spelet att sova framför TV:n. Visst gillade jag hur bilarna kändes på vägen men inte alls lika mycket som jag älskade möjligheterna som fanns utanför banan. Resurshanteringen, fixandet, köpandet, säljandet, tävlandet, trimmandet och trixande var det som fick mig att fastna och därmed även hänge mig helt åt Polyphonys milstolpe. Efter att ha sladdat runt bukten i Ridge Racer med snorgröna polygonflak från Namcos fantasifabrik var en underbar känsla att trimma en äkta TVR, köpa en blänkande Viper eller byta till hårdare fjädring i den välanvända Supran. Gran Turismo bjöd på allt en bilfetischisst någonsin önskat sig samtidigt som det innehöll en så pass perfekt balanserad svårighetsgrad att även den breda massan direkt fattade tycke för spelet.

HQ

Jag har nu kikat närmare på den fjärde och kommande delen av spelet, vad som med enkelhet kan kallas årets mest efterlängtade racingspel. Polyphony har som de tidigare berättat satsat stenhårt på att dels skriva om stora delar av spelets fysikmotorik men även tillföra ett attraktivt onlineläge där bilburna kombatanter ska kunna tävla mot varandra. Onlinedelen och fysikrenoveringen är smaskiga nyheter som får det att vattnas i munnen på vilken bilälskare som helst. Ja, för att inte nämna de åtta helt nya banorna som utlovats samt över 500 bilar då förstås. På förhand, speciellt efter fjolårets E3-mässa, lät Gran Turismo 4 nästan för bra för att vara sant.

Efter att ha spenderat cirka tio timmar med en förhandsversion är jag dock, hör och häpna, fullt beredd att hävda motsatsen. Detta kommer utan någon som helst tvekan att bli det snyggaste spelet till maskinen och kanske till och med snyggt nog för att direkt konkurrera med den det visuella smörgåsbordet Project Gotham Racing 2. Gran Turismo 4 ser faktiskt kriminellt snyggt ut och det verkar som om grafikerna hos Sonys Polyphony hittat sätt att förbättra precis allt det visuella från det redan ursnygga Gran Turismo 3: A-Spec. Bilmodellerna är så skarpa och så detaljerade att jag finner mig själv slickades på TV-skärmen vid flera tilllfällen. Banorna, miljöeffekterna och ljussättningen är även det i en klass för sig. men hur är det då med den nya, utlovande och massivt förbättrade körkänslan då? Jo, låt mig berätta att om inga större ingrepp görs i det spelmekaniska, kommer att bli ett väldigt tråkigt spel.

Av det som jag hittills testat av Gran Turismo 4 finns det ett flertal allvarliga klagomål som måste framföras. Att kalla det här spelet för The Real Driving Simulator som Sony själva gör (och gjort med samtliga delar i serien) är lika missvisande som att kalla Tekken 4 för en slagsmålssimulator. Att Gran Turismo hittills agerat måttstock i en allt mer moderniserad racinggenre vet vi, att spelserien också alltid bjudit på riktiga bilmodeller, uppgraderingsmöjligheter och krävande licensprover vet vi också. Det är också detta som i mångt och mycket motiverat spelseriens genomgående undertitel, om att Sonys trendsättande asfaltsracer skulle vara den ultimata körsimulatorn. Egentligen är sanningen en annan, något som de inbitna racingdårarna redan förstått men något som verkar bli allmänt uppenbart när den fjärde och smått vansinnigt efterlängtade delen dyker upp i spelhyllorna.

När jag läser intrycken från konkurrerande press då de, precis som oss, fått en försmak av Gran Turismo 4 blir jag ärligt talat mörkrädd. Det talas friskt och brett om hyperrealism ända ut i skärmkanterna och det skräds inte med orden då allt från fartkänsla till bilfysik målas upp som något utöver allt vi hittills sett i genren. Även om utvecklarna Polyphony, med producenten tillika amatörföraren Kazunori Yamauchi i spetsen, fortfarande har ett antal månader kvar i utvecklingsprocessen och även om detta är långt ifrån en recension av spelet är en sak väldigt uppenbar redan efter ett par timmar på banan med Gran Turismo 4. Tiden och genrens utveckling har sprungit ifrån de som för alltid förändrade den och detta känns på förhandsstadiet varken realistiskt eller speciellt underhållande. Låt mig förklara.

Detta är en annons:

Ett av de hetaste samtalsämnena efter fjolårets E3-mässa i Los Angeles var den spelbara version av Gran Turismo 4 som fanns djupt belägrad i Sonys del av mässhallen. Yamauchi pratade om hur de rivit spelets aningen stela fysikmotor från grunden för att på så sätt kunna ändra och förbättra bilarnas grunduppförande rejält i jämförelse med föregående GT3: A-Spec. Förutom mer exakt hantering av samtliga bilmodeller skulle det inte längre gå att använda sidan av banan för att ta sig runt kurvorna utan större fartförluster. Samtliga bilar skulle även bli mer känsliga för grepp och tyngd och Gran Turismo 4 skulle för första gången bjuda på total realism bakom ratten på närmare 500 olika bilar. Snacket om att valla sig runt kurvorna och om hur många bilar vi kan vänta oss av det färdiga spelet säger jag inget om. i den förhandsversion jag testat straffas man hårt vid vallningsförsök och av det jag hittills sett ser bilutbudet riktigt rejält ut... men där tar sanningarna slut. Visst märks det att vissa, mindre delar av de fysiska uträkningarna förändrats men på det stora hela uppför sig bilarna precis som i det föregående spelet men den enkla skillnaden att styrningen nu är ännu känsligare, mer direkt och mer tydligt avslöjar seriens spelmekaniska brister. Lås mig räkna upp några exempel. Jag kör en 400Hk stark, fyrhjulsdriven Nissan Skyline GT-R R34 längs de raka gatorna på den nytillkomna New York-banan. Denna bil byggdes speciellt för grupp-A racing i GT-cirkusen i Japan och har alla tänkbara färdigheter för att med rätt förare triumfera på banan. I verkligheten är detta en förhållningsvis lättkörd banbil med en himla massa vridmoment och en växellåda som är utväxlad för snabba kurvor och aggressiv acceleration. Bilen är också utrustad med en mycket smart fyrhjulsdrift där fokus ligger på den bakre axeln som i sin tur får extra kraft från de främre drivhjulen vid behov. Jag vet så mycket om bilar och banracing att det mycket enkelt går att överstyra en R34:a in i en kurva för att utan att ens behöva röra växelspaken kunna häva en bred asfaltssladd och bara gasa sig rakt ur kurvan med fyrhjulsspinn.

I Gran Turismo 4 är dock detta, precis som hundratals andra vedertagna manövrar omöjligt. Varför? Antagligen för att Sony fuskat grovt när de enligt utsago "skrev om fysikmotorn från grunden" eller helt enkelt bara missat grundläggande termer såsom förflyttning av vikt, vridmoment eller varför inte gravitation. Jag menar nu inte att jag inte förstår termen konsolrealism där en viss del hjälpsam fuskfysik måste användas för att överhuvudtaget göra spelet spelbart, jag menar bara att Gran Turismo 4 ser ut att komma att bjuda på lika delar orealistiskt biluppförande som tråkig körkänsla. Ett annat exempel där den omskrivna fysikmotorn misslyckas är då jag väljer en mindre, framhjulsdriven bil och liksom tvingar den in i kurvorna på test för att se om den ultimata körsimulator-fysiken gör som den i exempelvis Project Gotham Racing 2 gör, nämligen låter bilen understyra för att sedan helt tappa förmågan att räta ut bilen innan kurvans slut.

Detta kan av många anses som överdrivet bilpladder eller fullkomligt onödig information för den som bara vill tävla men faktum kvarstår, Gran Turismo 4 känns inte alls speciellt roligt såhär på förhandsstadiet då körningen känns förlegat tråkig och saknar den fysiska exakthet som vissa andra spel i genren har. Project Gotham Racing 2 är ett exempel där utvecklarna på alla sätt och vis lyckats fånga det viktigaste i bilarnas realistiska uppförande mot asfalt och betongunderlag. För även om Bizzare Creations Xbox-spel är strukturerat och indelat som ett fullfjädrat arkadspel är det spelmekaniska och själva känslan då man styr en av bilarna väldigt nära verklig banracing. Förhandsversionen av Gran Turismo 4 saknar fartkänslan, bilarna saknar vridmoment, motorstyrka och det är snudd på omöjligt att förflytta tyngden i bilen vid inbromsning vilket också gör det omöjligt att skapa flyt i körningen.

Efter ett tiotal timmar med Sonys fjärde del i serien står flera saker klart. Om inte ett flertal större förändringar sker i det spelmekaniska kommer detta att bli ett sämre alternativ än flera av de kloner som dykt upp på marknaden det sista två åren, inte minst Namcos nysläppta R: Racing. Jag hoppas att Sony förstår hur viktigt det är att spelbarheten även utvecklas tillsammans med att innehållet gör det, jag förväntar mig dock inga underverk då jag i sommar sätter mig ned för att betygsätta det färdiga spelet... Tyvärr.

Detta är en annons:
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4
Gran Turismo 4

Relaterade texter

Gran Turismo 4Score

Gran Turismo 4

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Massor av bilar, massor av inställningsmöjligheter och massor av banor men onlineläget, realtidsskador och bra motståndar-AI saknas...

0
Gran Turismo 4

Gran Turismo 4

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

Ett av årets mest efterlängtade spel och den fjärde delen i Sonys bästsäljande spelserien. Petter är dock långt ifrån imponerad efter att tiotal timmar tillsammans med Gran Turismo 4



Loading next content