Ett av mina absoluta favorituppdrag i GTA Online är det som handlar om att stjäla ett jetflygplan. Taktiken: jag och mina vänner inleder med en väl koordinerad attack där tunga vakter måste tas omhand innan vi kan säkra jetplanet för att sedan bryta upp gruppen på två. En tar över flygplanet och styr kosan mot Blaine Countys flygplats medan de andra i gruppen hoppar in i sina bilar och bränner iväg längs med motorvägen, ivriga att hinna först till landningsplatsen så de kan säkra den för vårt inkommande stöldgods.
Hela uppdragets storhet beror helt och hållet på samarbete. Just att oavsett vilken roll du tilldelades så hade du alltid roligt medan målen med uppdraget, hur du klarade av det, passade perfekt in i det GTA:s spelmässiga landskap. Efter över fyra timmars speltid (!) på endast en av de fem nya "Heists" som kommer till Los Santos och GTA Online nästa vecka så är det glädjande att se att de kvaliteter som fanns i ovanstående uppdrag har återupprepats och förbättrats.
För exakt som i fallet med singleplayerkampanjen i Grand Theft Auto V så är det i och med Heists som GTA Online blir mäktigt. Online Heists har många paralleller med sina offline-syskon; gruppen, bytet, planeringen, stöten. Varje heist har flertalet olika förberedelseuppdrag, fem i den heisten vi prövade, så man är redo när det väl är dags för den riktiga stöten. Dessa olika förberedelser är fylliga nog på helt egen hand och du har lite att säga till om i vilken ordning du vill göra dem. När alla dessa är klara är det bara att hoppa på det riktiga "jobbet".
Så länge du sitter på en karaktär som har minst nivå 12 och en egen liten lägenhet i GTA Online så är det fritt fram att dra igång en Heist. Märk dock väl att du som gruppledare över Heisten måste stå redo med kosingen för att bekosta hela operationen. Du kommer inte heller att få några stålar för varje lyckat förberedelseuppdrag, men det kommer dina kumpaner, du kommer istället få 10% extra i RP (Reputation, GTA Onlines svar på XP) och när själva stöten väl är avklarad, ja då är det upp till dig att fördela hur stor del av kakan du tycker att var och en i gruppen ska ha.
Du har friheten att behålla, byta ut eller helt sonika sparka medkumpaner bäst du vill efter varje uppdrag och du behöver inte köra alla förberedelseuppdrag och själva Heisten i en enda sittning.
Men efter att ha spelat igenom Humane Labs-heisten över en eftermiddag så kan vi säga att det är svårt att inte vilja köra allt på en gång då uppdragen binds samman så vackert efter varandra i en form av organisk utvidgning. Klara av ett uppdrag och du slängs tillbaka ut i Free Mode där du inom kort får ett telefonsamtal om nästa uppdrag. Välj ut dina medkumpaner och du är igång igen.
Du kommer att köra och/eller flyga över en stor portion av ön men mängden checkpoints är tack och lov generösa, så du hamnar aldrig för långt bort från händelsernas centrum. Vi blir påminda precis hur mycket det faktiskt finns i Rockstars sandlådevärld när vi njuter av nya platser och bränner igenom familjära områden över de timmar som Heist-uppdraget pågår.
Som med alla andra gemensamma uppdrag så är det även i fallet med Heists en delad pott med liv emellan alla spelare och en tidsgräns på uppdraget som gäller. Samarbete mellan oss spelare är av yttersta vikt och det kan handla om att till fots och bil ta ned soldater från Merryweather under tiden som vi försöker fly med en vapenbestyckad jeep - eller att ge dina kamrater understöd när de boxats in av lagens långa arm så att de kan fly.
Kommunikation mellan parterna är även det viktigt. Till och med livsviktigt upptäckte vi i ett, av en hel eftermiddags fyllt med dem, speciellt laddat ögonblick: att arbeta som både sniper och koordinator för gruppen på en nattlig infiltration av labbet i uppdraget. Om någon vakt eller labbassistent blir varnad om vår närvaro är uppdraget över. Planerade och samtidigt utförda nedtagningar av patruller samt vittnen är alltså ett måste.
Detta sista uppdrag spelas helt annorlunda med allt smygande, men passar ändå in perfekt med de mer bombastiska andra förberedelseuppdragen som innehåller allt från helikopterstrider, attacker på hangarfartyg och stjälande av experimentell vapenteknologi. Sammantaget är uppdragsdesignen ett potpurri av det allra bästa från spelet. Dessutom så känns det inte som något tröttsamt återbesök tack vare nya platser (ställen du aldrig sett eller ens bara passerat), nya fordon (jetflygplanet Hydra, en fyrsitsig helikopter med två monterade maskingevär), nya färdigheter (hacka terminaler) och väl bepansrade och bestyckade fiendesoldater.
Självfallet håller man dessutom GTA-fanan högt genom att slänga in diverse populärkulturella referenser genom ikoniska bilder och musik. Den typen av referens som får dig att le från öra till öra och bege dig utanför uppdragszonen för att supa in stunden och skratta ordentligt med ditt gäng.
Och det är fortfarande en väldigt viktig faktor, även i de här Heistsen; precision behövs för att överleva och segra med höga poäng och belöningar, men när de tillfällen då någon klantar till det kommer du fortfarande att vråla av skratt. För vår del var det när helikopterbladen kapade huvudet på en stor del av laget i väntan på att få komma ombord eller när ett olyckligt tåg dundrar in i oss under ett improviserat bilrace och gör köttfärs av oss.
Insatserna må ha höjts men att fjanta runt hör till territoriet helt enkelt. Trots detta så har Rockstar blandat in lite nya utmaningar i Heists, som att inte förlora ett endaste liv, för er som hellre vill att era stötar ska påminna mer om Heat framför en mer våldsam Jönssonligan.
Själva stöten kommer att dela upp vår fyrmannagrupp i par: två av oss kommer in med fallskärm och skjuter sig framåt inne det mörklagda labbet med hjälp av mörkerkikare medan de andra två motar det inkommande kavalleriet på utsidan i grind från en bestyckad helikopter. Duon som rusar fram till fots inne i labbet måste sedan fly via kloaksystemet som går under vattnet för att sedan bli upplockad av de andra. Väl tillsammans igen måste alla ta sig för och beskjuta efterföljande fiendestyrkor på väg tillbaka till basen.
Det går snabbt och är sjukt spännande. Och när vi beger oss tillbaka till hembasen under tiden som vi ser solen gå ned över Los Santos så går det upp för oss att trots att vi rest runt i Rockstars värld ett par år nu så njuter vi fortfarande av att vara här.
Medan de uppdrag och händelser som redan existerar i GTA Online emellanåt känns spretiga i sitt utförande och med tiden aningen trötta, så känns Heists, och de andra Adversary-spellägena mer värdiga Grand Theft Auto. Det gör att man kan träffa andra som spelat färdigt femman och bara träffas för att utföra brott och hur mycket andra småsaker som helst. Med tanke på storleken på bara en enda av dessa Heists, är detta nog för att varenda kotte med Grand Theft Auto V omedelbart bör ladda hem denna gratisexpansion och återuppta sin karriär på brottets bana.