Svenska
Gamereactor
nyheter
Grounded

Grounded har märkbara prestandaproblem till Playstation 5 och Switch

Varken spelets upplösning eller bilduppdatering är så bra som den borde vara, vilket i värsta fall kan leda till ett krympande community...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För en vecka sedan släpptes Grounded till både Playstation 5 och Switch, och blev därmed det tredje spelet från Microsoft själva att släppas till konkurrerande format. De tidigare båda var dock Pentiment och Hi-Fi Rush som får betraktas som lite mindre titlar, medan Grounded är mer krävande, och Digital Foundry har nu kollat in hur spelet fungerar till Nintendos och Sonys hårdvara - och är inte imponerade.

Att spelet flyter sämre till Switch är kanske inte så konstigt med tanke på hur mycket svagare konsolen är, och upplösningen är dynamisk och ligger mellan 360p-720p. Dessutom är mycket grafiska detaljer och effekter borttagna såsom depth of field, light shafts och annat. Trots detta klarar inte Grounded till Switch att köras i 30 bilder per sekund och det sjunker för ofta ordentligt.

Playstation är dock hårdvarumässigt ganska identisk med Xbox Series X, och därför är det mer förvånande att så mycket uppoffringar gjorts med denna utgåva. Playstation 5-versionen körs exempelvis mellan 1080p-1215p jämfört med betydligt högre 1512p-4K till Xbox Series X. Dessutom noteras att bilduppdateringen till Playstation 5 ofta dyker till 50 bilder per sekund jämfört med stabila 60 till Xbox Series X, samt dras med alias-problem. En liten tröst är dock att skuggorna uppges vara bättre till Playstation 5.

Kolla in hela genomgången nedan.

GroundedGrounded
GroundedGrounded
Ett större Grounded-community betyder mer support under längre tid.

Relaterade texter

1
GroundedScore

Grounded

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har utforskat en trädgård i fenomenala Grounded, ett äventyr som ger begreppet "stora utmaningar" en helt ny innebörd...



Loading next content