GT Pro Series

GT Pro Series

Petter har klämt ned sin Wii-fjärr i en larvigt liten plastkringla och med den rattat överstyrda pappersbilar i Ubisofts efterlängtade racingtitel

När jag packade upp paketet från GT Pro Series skickat till oss från Ubisoft och först fick syn på den medföljande "ratten" brast jag uti ett gapskratt som direkt påminde om de gastkramande vrålen från någon av de senaste tio årens tyngsta slutbossar. Näsborrarna fladdrade som strumpor på en tvättlina och tårarna sprutade likt hos en bedrövad Lille-skutt. Det var roligt, "ratten" som medföljer GT Pro Series är rolig. Superrolig.

Men tro på fan, min extrema skepsis till trots så fungerar den lilla skrattframkallande plastkringlan bättre än väntat. Ja, eller, det är ju såklart gyrofunktionen i Wii-fjärren som fungerar bättre än väntat (även fast jag redan visste att den fungerar bra) och faktiskt så har jag funnit mig själv spelandes ett racingspel med en liten hemsk plastkringa utan varken stöd, sladdar eller motstånd.

Med bättre menar jag dock inte bra, tyvärr, utan snarare "åh, bilen går faktiskt att styra trots allt". För GT Pro Series innehåller inte enbart sjukt ful grafik och horribelt ljud, spelkontrollen och den tillhörande bilfysiken är inte särskilt briljant den heller.

Bilfysiken är slö samtidigt som den är sladdrig och klart överkänslig. Bilarna är tunga och går väldigt sakta medan de samtidigt överstyr - hela tiden. Att ratta sin Evo 9:a med plastkringlan tar ett tag att vänja sig vid, och att sedan försökta provocera utbakändan och genomföra någon slags drift i kurvorna resulterar nästan alltid i att man styr lite för mycket (vilket alltid är lite lutning på "ratten" och fjärren) och därmed hamnar mot väggen på kurvans insida.

Överlag (bortsett från "ratten" och den annorlunda kontrollmetoden) påminner faktiskt GT Pro Series väldigt mycket om Capcoms mycket misslyckade Auto Modellista. Grafiken är grovt cel-shadad, fysiken bristfällig och ljudet smått horribelt. Upplägget kretsar kring en liga där man, efter att ha skaffat sig licens för att få tävla, vinner prispengar för att pimpa och trimma sitt vrålåk. Spelet innehåller 80 olika (främst japanska) bilar och en hel del smaskig eftermarknadsstyling. Problemet här är att hur många coola trimprylar man än har råd med aldrig finner det särskilt roligt att smycka en cel-shadad bil som mest liknar en taggig bit mörkblå kartong än ett fartmonster på fyra hjul.

Tillkommer gör en ljudbild som i direkt jämförelse med exempelvis Test Drive Unlimited eller varför inte Gran Turismo 4 får öronen att vilja pensionera sig... direkt. Musiken är bedrövlig, motorljuden bland det sämsta jag hört och miljöljuden påminner om hur det låter då man mixar en smaskig smoothie.

GT Pro Series är ett misslyckat racingspel, rakt igenom. Spelkontrollen är dålig, trots innovativa idéer, grafiken hemsk och ljudet avskyvärt. Det goda bilutbudet och alla smaskiga eftermarknadsdelar räddar dock spelet från en förnedrande trea...

GT Pro Series
GT Pro Series
GT Pro Series