
I en tid då utvecklare försöker hålla sina spel relevanta och ekonomiskt gångbara genom spelarengagemang, är det både förbryllande och uppfriskande att höra utvecklare använda termer som att få spelarna att "lida" och säga "köp inte det här spelet". Det är precis den typen av retorik som den svenska studion 10 Chambers använt för att beskriva sin co-op-baserade hardcore shooter GTFO, och på det stora hela verkar det ha gjort underverk.
Spelet släpptes i Early Access i december 2019, och det är två år sedan 10 Chambers ansåg att det var komplett och färdigt. Idag når det ännu en milstolpe - nämligen ett faktiskt slut. Detta är vad de lovar med Rundown 8.0, som precis presenterades på The Game Awards, och som finns ute nu. Och inte nog med det, det är just nu gratis att spela.
Rundown 8.0, med namnet "Duality", ger spelet ett ordentligt slut på dess berättelse, men innebär också att spelet i sitt nuvarande skick består av över 80 expeditioner, vilket motsvarar hundratals timmar av innehåll. Även om den ursprungliga idén med GTFO var att avveckla gamla Rundowns när nya släpptes, har 10 Chambers återinfört äldre innehåll för att fylla på spelet, och som ett resultat är det svårt att inte bli imponerad av denna specifika pitch; ett oförlåtande spel som kräver perfekt samarbete och kommunikation i realtid av sina spelare utan mikrotransaktioner eller andra utgifter och som erbjuder många, många timmar av solitt utformat innehåll.
Nu är detaljerna om Rundown 8.0, utöver den teaser du just såg själv under showen, ganska magra, men berättelsen om den mystiska Warden som släpper fångar i Chicxulub-kratern för att utvinna mystiska artefakter från ett övergivet forskningskomplex är ett tillräckligt intressant upplägg. Dessutom lovade utvecklarna från 10 Chambers som var på plats vid vårt förhandsvisningsevent att slutet skulle bli "lagom deprimerande", vilket verkligen passar titelns stil och ton.
Och mycket riktigt valde utvecklarna återigen att betona svårighetsgraden, och att spelet inte var utformat för att tilltala massorna, utan avsett för en utvald grupp av "sadomasochistiska" spelare som är villiga att uthärda de långsamma, metodiska och ofta tryckande förhållandena i ett typiskt GTFO-uppdrag. Som nämndes i inledningen ovan är det fortfarande uppfriskande att se både en tydlig vision för vad spelet bör och inte bör vara, och veta att det aldrig varken kan eller kommer att tilltala ett bredare spektrum av gamers.
På tal om ett bredare upplägg; konsolutgåvor? Var finns de? För att hålla fast vid detta mantra var utvecklarna, eller mer specifikt Creative Director och VD Ulf Andersson, brutalt ärliga och sade att de "funderar på det" samt bekräftade att det är "genomförbart". Huruvida studion själv kommer att arbeta med sådana versioner? Det återstår att se...
10 Chambers grundades ursprungligen av Ulf för att vara värd för just 10 kammare, 10 kontor och 10 anställda för att hålla studion flexibel och kreativt intressant. Men studion har sedan dess vuxit till över 100 anställda, och även om Ulf erkänner att "han misslyckades", gjorde han det med ett stort leende på läpparna, för även om den ursprungliga idén inte var hållbar, blev det bara så eftersom GTFO blev en enorm framgång trots sin rigida kreativa vision och insisterandet på att vara svårt och ovänligt mot spelare. Allt detta kulminerar i Rundown 8.0, och även om det inte är slutet för GTFO, känns det som svanesången för ett projekt som är väldigt lätt att försvara, och väldigt, väldigt svårt att kritisera.